Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، با توجه به وضعیت نامطلوب محیط زیست جهان و نیاز مبرم به حضور جوانان در این عرصه برای تلاش در جهت رفع معضلات و بحران‌های محیط زیستی، انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران (انجمن علمی دانشجویی احیاء مناطق خشک و کوهستانی، محیط زیست، جنگلداری و اقتصاد جنگل، شیلات و علوم و مهندسی صنایع چوب و کاغذ) نشست جهانی «رهبران آینده محیط زیست» را در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از تاریخ 6 تا 11 اسفند سال جاری برگزار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به اهمیت موضوع و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در طول دوره ثبت نام بیش از 3570 نفر از دانشجویان، محققان و کارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست و کشاورزی دانشگاه‌های بیش از 90 کشور جهان برای شرکت در این دوره ثبت نام کردند.

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده منابع طبیعی با تشکیل کمیته اجرایی به بررسی ویژگی‌های ثبت نام‌کنندگان پرداختند و در گام بعدی، با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، رزومه و نامه انگیزشی 40 داوطلب برتر از 39 کشور مختلف جهان جهت حضور در این نشست مورد پذیرش قرار گرفت.

برای گزینش و انتخاب شرکت‌کنندگان تا حد امکان سعی شده شرکت‌کنندگان انتخاب شده از کشورهای مختلف و از کلیه گرایش‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی باشند، تا به این وسیله بتوان از تجربیات تمامی کشورها در زمینه مدیریت پایدار منابع طبیعی بهره برده و به یک شبکه قوی از راهکارهای مدیریتی دست یافت.

این دوره آموزشی شامل بخش‌های متنوعی است که ازجمله آنها می‌توان به دوره آموزشی، بحث و تبادل نظر، کار گروهی، بازدید میدانی و برنامه‌های جانبی فرهنگی-اجتماعی اشاره کرد.

همچنین کشورهایی که دانشجویان آن‌ها به نمایندگی در این نشست حضور خواهند یافت شامل کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، کانادا، فنلاند، ایالات متحده آمریکا، روسیه، استرالیا، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا، برزیل، کنیا، پاکستان، یونان، جمهوری آذربایجان، مجارستان، قرقیزستان، هلند، گرجستان، لهستان، فیلیپین، مراکش، ارمنستان، اوکراین، افغانستان، سوریه، سومالی، ترکیه، تونس، الجزایر، قطر، ژاپن، بنگلادش، بلاروس، پرتغال، چین، هند و مالزی می‌شوند.

برگزاری این نشست جهانی توسط انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان کهن‌ترین مجموعه آموزش عالی منابع طبیعی کشور می‌تواند آغاز راه انجمن‌های علمی دانشجویی رشته‌های منابع طبیعی برای گسترش ارتباطات و تاثیرگذاری‌های خود در سطح بین‌المللی باشد.

در ذیل این دوره آموزشی جهت ایجاد فضایی بزرگتر برای تعامل بیشتر دانشجویان و اساتید خارجی و داخلی «کنفرانس بین‌المللی مدیریت منابع طبیعی در کشورهای در حال توسعه» نیز با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. با توجه به سطح برگزاری کنفرانس حضور دانشجویان، اساتید و کارشناسان منابع طبیعی داخلی و خارجی را فرصتی ارزشمند برای مدیریت منابع طبیعی برشمرند. فرصتی که در 6 اسفند سال جاری در اختیار تمامی علاقه‌مندان و فعالان حوزه منابع طبیعی قرار خواهد گرفت تا بتوانند با تعامل سازنده و تجربیات ارزشمند داخلی و خارجی به راهکارهای اجرایی در این حوزه دست یابند.

در این کنفرانس سخنرانانی از دانشگاه‌های مختلف به ارائه سخنرانی در زمینه مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست خواهند پرداخت که ازجمله آنها می‌توان به دکتر فرانکو فرسکورا (دانشگاه کوازولو ناتال، آفریقای جنوبی)، دکتر مونا بنت الزغبی (دانشگاه گلوکسترشایر، انگلستان) دکتر تاشکین ازتاش (دانشگاه آتاترک، ترکیه)، دکتر یاسینه باکار (دانشگاه لیموژس، فرانسه)، دکتر شوکسی ین (دانشگاه تکنولوژی هفی، چین)، یوجی گان (دانشگاه آکسفورد، انگسلتان)،  آنت مهل هورن (دانشگاه ETH ،سوئیس)، آماندا فرانکا (دانشگاه مونیخ، آلمان)، جیلینگ لیو (دانشگاه لیسبون، پرتغال)، نورالعین حمدان (دانشگاه پوترا، مالزی)، دیلارا گارافوا (دانشگاه فدرال کازان، روسیه)، نینا رینه (برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، فنلاند)، لوسی پلوشکه (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایتالیا) و دکتر کاوه مدنی (دانشگاه امپریاال کالج لندن و معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان محیط زیست) اشاره کرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۰۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود

به گزارش خبرنگار مهر، آیین بزرگداشت استاد پیشکسوت گروه فلسفه دانشگاه تهران زنده یاد دکتر کریم مجتهدی صبح امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

مجتهدی دنبال خودنمایی و جلوه‌گری نبود

غلامعلی حدادعادل که خود تحصیلکرده رشته فلسفه دانشگاه تهران است در این مراسم به مناسبت روز معلم و سالروز درگذشت شهید مطهری خاطره ای از شهید مطهری نقل کرد و سپس گفت: من با شهید مطهری مرتباً کلاس داشتم، یک بار ایشان به من گفتند می خواهم بروم نزد میرزاعبدالله مجتهدی و تو هم باید بیایی. من هم قبول کردم اما روزی که خواستیم نزد ایشان برویم به ما خبر دادند که ایشان فوت کردند. میرزا عبدالله مجتهدی هم از اقوام و بستگان مرحوم کریم مجتهدی بود بنابراین مرحوم مجتهدی در شهر تبریز و در خانواده ای فاضل بزرگ شده بود.

وی افزود: مرحوم مجتهدی رسماً معلم ما نبود چون بنده سال ۱۳۴۹ وارد دانشگاه شدم که آقای مجتهدی آن زمان در دانشگاه تدریس نمی کرد. بنده در دوره دکتری شاگرد دکتر مهدوی بودم، ایشان وقتی به ما درس فلسفه می دادند اعتنایی به زمان نداشتند به این معنا که ما هر درس را به جای نیم سال در دو سال می خواندیم. دکتر یحیوی وقتی به ما درس کانت را می داد آقای مجتهدی هم کنار ایشان می نشست اما دخالتی در تدریس نمی کرد. پایان نامه بنده هم با دکتر مهدوی بود و قبل از انقلاب تمام شد ا ما زمان دفاع آن مصادف با انقلاب و مسائل انقلاب فرهنگی شد به همین دلیل آقای مهدوی دیگر دانشگاه نیامدند و دکتر مجتهدی استاد راهنمای رساله من شد و خوشبختانه الان نام ایشان روی پایان نامه من است. ۴۵ سال بعد از انقلاب هم این حشر و نشر با مرحوم مجتهدی ادامه داشت.

وی افزود: ایشان مرد شریف و متخلق به اخلاق انسانی بود، دنبال خودنمایی و جلوه گری نبود و صحبت هایش به قصد به رخ کشیدن معلومات نبود. بیش از آنچه به پاسخ اهمیت بدهد به سوال اهمیت می داد و کلید تفکر را در یافتن سوال درست می دید به همین خاطر همیشه با حرف هایش سوال ایجاد می کرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: ممکن است این سوال مطرح شود که خواندن رشته فلسفه چه فایده ای برای کشور دارد، من در پاسخ به این سوال می گویم نگاه فلسفه نگاهی است که از مبادی و پشت سر یک موضوع سوال می کند همه گرفتاری های امروز ما به خاطر فکر نکردن است. به همین خاطر همیشه می گویم معلم خوب کسی است که فکر کردن را یاد بدهد. فلسفه به ما یاد می دهد فکر چیست و درست فکر کردن چگونه است. ایشان قال فلسفی اش از حال فلسفی اش کمتر بود علاقه به ایران و اسلام و زبان فارسی داشت و از هیچ کاری در این حوزه ها مضایقه نمی کرد.

حدادعادل بیان کرد: دکتر مجتهدی خیلی به کانت علاقه داشت. هم در دانشگاه این درس را تدریس می‌کرد هم تالیفات بسیاری در حوزه کانت دارد. در تفکر مجتهدی تاثیری از فضای سنگین دهه ۴۰-۵۰ دیده نمی شد و در همان فضا مستقل فکر می کرد.

وی در پایان گفت: نگاه مرحوم مجتهدی نسبت به تجدد و مدرنیته مارکسیستی نبود و معمولاً سراغ مقولاتی می رفت که کسی سراغ آن نرفته بود. من و ایشان با یکدیگر برای شرکت در همایشی درباره هانری کربن به فرانسه رفتیم و این سفر باعث شد ما کمی از حالت استاد-شاگردی خارج شویم و بیشتر با هم رفیق شویم و بنده درباره زندگی خصوصی ایشان بیشتر بدانم.

انضباط در کار دانشگاهی مجتهدی

محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: بنده رساله فوق لیسانسم را با ایشان گذراندم. مرحوم مجتهدی گذشته از دانستنی ها و اندوخته های بسیاری که داشت منش، نظم خاص و برخورد آراسته ای داشت. ایشان معتقد بود کار دانشگاهی یک انضباطی می خواهد و احترام به اینکه دانشجو باید انضباط داشته باشد در کلاس های ایشان دیده می شد. به رغم اینکه میدان اصلی مطالعه ایشان غرب بود اما به ایران و سنت ایران بسیار توجه داشت و همانطور که دوستان هم اشاره کردند راجع به کاربرد واژه های خارجی بسیار حساس بود.

وی افزود: بنده اوایل که به کلاس های ایشان می رفتم برایم فضای کلاس هایشان کمی عجیب بود چون پیش از اینکه فلسفه یک دوره را درس بدهند کمی درباره فرهنگ عمومی آن دوره برای مان می گفتند که برای من چیز تازه ای بود اما بعدها فهمیدم چقدر کار درستی می کردند. یکی دیگر از کارهای ایشان این بود که محتوای یک کتاب خارجی را ترجمه می کرد و به عنوان یک اثر مستقل منتشر می کرد و اشاره هم داشت این کتاب اقتباس از فلان کتاب است که به نظرم بسیار کار درستی است. ممکن است امروز انجام چنین کارهایی به پای ناتوانی فرد گذاشته شود اما به نظر من یک میانبر خوب برای انتقال مطالب و حتی بهتر از ترجمه های نامعقول است.

آخرین سخنران این مراسم، سیدحمید طالب زاده استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران بود.

مجتهدی؛ به مثابه آموزگار

وی گفت: بنده به مرحوم مجتهدی به مثابه یک کشاورز نگاه می کنم. یک کشاورز دانا در دوره ای و سال هایی که آکادمی ما تهی از اندیشه مدرن بود کار کاشتن و رشد دادن به نهال اندیشه مدرن در زمین سنت ایرانی را بر عهده گرفت. او یک کشاورز دانا بود و به اندیشه فلسفی به مثابه یک دانش نگاه می کرد. دانش در زمینه ای که قابل رشد و مناسب است.

وی افزود: دریافت درس بدون ادب نفس امکان پذیر نیست. فلسفه با فرهنگ عجین است نمی توان فلسفه را فقط در مباحث درسی خلاصه کرد. مرحوم مجتهدی ادب درس را با ادب نفس یعنی فرهنگ پیوند داد.

طالب زاده گفت: مرحوم مجتهدی به فرهنگ می پرداخت و می دانست فلسفه بدون فرهنگ امکان پذیر نیست. ایشان متوجه بود اصلی ترین فضیلتی که دانش می تواند بر پایه آن استوار باشد صلابت صداقت است چون اندیشیدن با راستی و صداقت پیوند عمیق دارد. هر جا یک فضیلت باشد دسته دیگری از فضائل هم است و هیچ فضیلتی منفرد نیست.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: ادب نفس لوازمی دارد که یکی از آن لوازم سختگیری است. شاید سختگیری مرحوم مجتهدی تلخ بود اما به معنای ادب نفس بود و تا این اتفاق نمی افتاد دانش هم محقق نمی شد. اهمیتی که ایشان به زبان فارسی می داد به خاطر این بود که به شلختگی الفاظ حساس و معتقد بود یک واژه خارجی باید در متن خودش فهمیده شود و زبان باید آراسته و پیراسته باشد. نمی شود با شلختگی علم و دانش را ترویج کرد.

وی در پایان بیان کرد: مرحوم مجتهدی به شاخه های مختلف فرهنگ توجه و تسلط زیادی به ادبیات و تئاتر قرن بیستم داشت. علاقه مند به فلسفه اسلامی بود و به سهروردی، ملاصدرا و قطب الدین عشق می ورزید. ما فلسفه می آموزیم تا مصمم و تا آخر عمر دانشجو باشیم. به همین خاطر هم باید گفت حب دانایی حقیقت فلسفه است و مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه به این امر اهتمام داشت. بعد از مرگ مجتهدی خیلی ها نسبت به او بی مهری و قدرناشناسی کردند در حالی که ما باید همیشه قدردان و سپاسگزار او باشیم، من اگر بخواهم برای مجتهدی یک لقب انتخاب کنم می گویم مجتهدی؛ به مثابه آموزگار.

کد خبر 6093503 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است