Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-02@22:35:59 GMT

راه‌اندازی "آی‌فیلم ۲"برای افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۱۱۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم سالگرد تاسیس این شبکه بعدازظهر دوشنبه ۹ بهمن در سالن اجتماعات مجموعه سعادت آباد معاونت برون مرزی صداوسیما با حضور جمعی از سفرا و مقامات دیپلماتیک کشور‌های آمریکای لاتین، مقامات وزارت امور خارجه، اساتید دانشگاه و فعالان رسانه‌ای حوزه برون مرزی، همچنین جمعی از مدیران و کارکنان معاونت برون مرزی و شخصیت‌هایی نظیر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه، غلامرضا نجاری رئیس اداره اول دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه، نادر طالب زاده فیلمساز و کارشناس رسانه، رضا طباطبایی شفیعی سفیر کشورمان در بولیوی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برگزار شد.

مستحکم‌تر شدن جایگاه هیسپان تی وی به عنوان شبکه اسپانیایی مرجع اخبار غرب آسیا

در ابتدای این مراسم علی اجاره دار، مدیر شبکه هیسپان تی وی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ششمین سالگرد تاسیس هیسپان تی وی اظهار کرد: در آستانه ورود به دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی لازم است بدانیم که به راستی بدون فداکاری شهدا این توفیقات حاصل نمی‌شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران آغازگر فصل جدید بیداری مستضعفان جهان علیه استبدادگران بود که تاثیرات آن تا امروز در نقاط مختلف عالم مشهود است.

مدیر شبکه هیسپان تی وی با بیان اینکه دنیای سلطه از ابتدای جریان انقلاب با بکارگیری تمام ابزار‌های خود از ترور فیزیکی و شخصیتی تا جنگ و تحریم و بکارگیری مزدور در صدد شکستن انقلابی برخاسته از دل مردم بود، گفت:، اما به لطف الهی ما راست قامتان تاریخ باقی خواهیم ماند.

اجاره دار ادامه داد: بار‌ها تلاش شده تا صدای عدالت خواهانه هیسپان تی وی و سایر رسانه‌های برون مرزی صداوسیما به گوش جهان نرسد. گواه این امر تحریم ماهواره‌ای و محدودیت‌های روزانه برای فعالیت‌های رسانه‌ای هیسپان تی وی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت شمعی است که هرگز توسط سیاهدلان تاریخ خاموش نمی‌شود اظهار کرد: لازم می‌دانم از خبرنگار هیسپان تی وی، «داسایف آگیلار» در هندوراس که در حین تهیه گزارش از اعتراضات مردمی علیه تقلب در انتخابات هندوراس مورد اصابت گلوله گاز اشک آور قرار گرفت و مجروح شد، قدردانی کنم. وی علیرغم همه تهدیدات برای بیان حقایق به کار خود ادامه داد، زیرا ما معتقدیم حق و حقیقت ابدی است.

مدیر شبکه هیسپان تی وی ادامه داد: در سالی که گذشت با تلاش همکارانم هیسپان تی وی جایگاه خود را به عنوان رسانه‌ای متفاوت و مرجع اخبار غرب آسیا ارتقا داد و در بسیاری موارد جایگاه خود را به عنوان مرجع حوادث آمریکای لاتین در میان رسانه‌های اسپانیایی زبان مستحکم‌تر کرد و گواه آن ۱۰ میلیون بازدید روزانه از سایت و محتوای به اشتراک گذاشته شده از هیسپان تی وی در فضای شبکه‌های اجتماعی است.

هیسپان تی وی باید تقویت و حمایت شود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه مهمان دیگر این مراسم خطاب به مدیران و کارکنان هیسپان تی وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان به زبان اسپانیایی سخن می‌گویند، شما در هیسپان تی وی به عنوان تنها شبکه اسپانیایی کار بزرگی انجام می‌دهید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با توجه به جایگاه ایران و توجهی که به مجموعه مردم جهان بخصوص مناطق اسپانیایی زبان دارد، این شبکه باید تقویت شود و راه بیشتری بپیماید که نیازمند حمایت است، گفت: نقشی که این رسانه می‌تواند در ارسال پیام ایران یه اقصی نقاط جهان داشته باشد، بر کسی پوشیده نیست. چنین فعالیت رسانه‌ای کار بزرگی است و باید قدر آن را دانست و به تلاشگران آن، «خسته نباشید» گفت.

بودجه شبکه‌های برون مرزی همانند بودجه‌های نظامی درنظر گرفته شود

دکتر نادر طالب زاده دیگر سخنران این با اشاره به وقایع هشتم بهمن ماه سال ۵۷ گفت: وقتی در میدان ۲۴ اسفند وقت و از بالای ژاندارمری با مسلسل سنگین به مردم شلیک می‌کردند، خبرگزاری‌های غربی در تهران بودند. تیراندازی‌هایی که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان ما شد و یکی از دوستان ما تصاویر آن روز را ضبط کرده است که همه ساله در ایام پیروزی سالگرد انقلاب اسلامی پخش می‌شود.

وی افزود: یادمان نرود که نقش ما و انقلاب اسلامی در متحول کردن رسانه‌های خبری ۲۴ ساعته چه بوده است. ۲۴ ساعته شدن خبر با ما شروع شد و یکسال پس از تسخیر لانه جاسوسی و به ذهن یک امریکایی رسید که یک شبکه خبری دایم راه بیاندازند. در حالی که این فکر و ایده از ایران و از زمان تسخیر لانه جاسوسی شروع شد.

این کارشناس و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه آن‌ها هیچگاه این واقعیت را بازگو نخواهند کرد، گفت: ظاهرا برای ما هم اهمیتی ندارد که آن را حق خودمان بدانیم، در حالی که ما صاحب ماجرا بودیم. انقلاب اسلامی باعث شکل‌گیری این تحول در عرصه خبر در آن دوران شد، ولی من که با شبکه سی بی اس قبل انقلاب کار کرده بودم، می‌دانستم چه اتفاقاتی در جریان است. یادمان باشد ما باعث تحول شدیم و خود من شاهد آن بودم.

این کارشناس و فعال رسانه‌ای با اشاره به اهمیت هیسپان تی وی گفت: مردمی در جهان نسبت به انقلاب اسلامی کنجکاو و مهربان و طالب حقیقت اند. از آنجا که مردم آمریکای لاتین مردم مهمی هستند، از این منظر هیسپان نیز مهم است. هیسپان تی وی در این منطقه حدود ۵۰ خبرنگار دارد و تصور می‌کنم سایر رسانه‌ها و شبکه‌های ما این تعداد خبرنگار در یک منطقه نداشته باشند.

وی از بودجه فعلی رسانه‌های برون مرزی انتقاد کرد و گفت: بودجه شبکه‌های برون مرزی ما باید مانند بودجه نظامی باشد. کار آن‌ها جنگ نرم است و باید بهترین خبرنگاران را جذب کنند. باید بودجه این شبکه‌ها مفصل باشد و فقط از سوی دولت نباشد.

طالب زاده افزود: مردم آمریکای لاتین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و اهمیت شبکه‌های برون مرزی در جنگ نرم بسیار پررنگ است. بودجه این شبکه‌ها باید مثل یک بودجه نظامی باشد. غافل بودن از این موضوع یعنی اینکه مدیران متوجه نشده اند که انقلاب اسلامی یک پدیده جهانی است. من فکر می‌کنم حداقل بودجه این شبکه‌ها باید ۱۰ برابر بیشتر شود. همانطور که خرج موشک می‌کنید باید خرج این شبکه‌ها نیز بکنید، زیرا اکنون جنگ نرم در جریان است و باید برای موفقیت در آن هزینه کرد.

این کارشناس رسانه ضمن تاکید بر فراهم ساختن زمینه‌های رشد هر چه افزون‌تر شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما گفت: حالا که این شبکه با ابهت جلو می‌روند و باید به زبان و فرهنگ مخاطبان خود مسلط باشند که بتوانند اجتهاد کنند، حمایت از آن‌ها ضروری است.

به لحاظ تاریخ مبارزاتی در برابر امپریالیسم قرابت خوبی با مخاطبان خود در آمریکای لاتین داریم

پیمان جبلی، معاون برون مرزی صداو سیما نیز که سخنران پایانی این مراسم بود گفت: زمان بسیار زود می‌گذرد، عنصر زمان فقط مختص ما نیست، بلکه برای رقبا و دشمنان ما نیز هست و همه از آن در راستای منافع خود بهره می‌برند؛ در این میان ما نباید عقب بمانیم.

وی افزود: شبکه هیسپان تی وی با خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی که دارد، علیرغم چالش‌ها و محدودیت‌ها بخوبی مسیر خود را طی می‌کند. بر خود لازم می‌دانم از زحمات دکتر سرافراز معاون اسبق برونمرزی و رئیس سابق صدا و سیماکه تاسیس این شبکه در زمان ایشان رخ داد تشکر و برای ایشان آرزوی موفقیت کنم.

معاون برون مرزی صدا و سیما با بیان اینکه در طول یک سال گذشته اتفاقات بسیاری در منطقه و جهان رخ داده و شاهد تحولات و ورود تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای در عرصه بین المللی بوده ایم، افزود: هیسپان تی وی همانند سایر شبکه‌های برون مرزی تلاش می‌کند همگام با این تحولات روز به روز بیشتر بر توفیقات خود بیافزاید.

جبلی همچنین اضافه کرد: مفتخر هستیم که هیسپان تی وی نسبت به سایر شبکه‌های برون مرزی، بیشترین تعداد فالوور را در شبکه یوتیوب داراست. هیسپان تی وی، پرس تی وی و العالم مخاطبان چند میلیونی در شبکه‌های اجتماعی دارند، هرچند همچنان میزان این پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها در تراز جمهوری اسلامی نیست و وقتی جامعه مخاطب چندصد میلیونی داریم باید مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی، در شبکه‌های کابلی و پخش سنتی بیشتر از این باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعا میان ما و رقبا در عرصه بین الملل تفاوت‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: کسانی کمر بسته اند تجربه گرانبها و اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی را مخدوش کنند. متاسفانه حاکمیت رسانه‌های بین المللی در دست دشمنان ماست. ما دخالت چندانی در تصمیم گیری پیرامون ماهواره ها، رسانه‌های بین المللی غالب، شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و اینترنت نداریم.

جبلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این شرایط به گونه‌ای است که اگر رئیس جمهور فعلی امریکا، تصمیمات سابق درباره تحریم‌های صدا و سیما را مثل قبل معلق نگه ندارد، به راحتی می‌توانند ما را از روی ماهواره حذف کنند و به کشور‌های اروپایی فشار بیاورند که پخش برنامه‌های ما از شبکه‌های کابلی برداشته شود و این واقعیت است، کمااینکه در سال ۲۰۰۹ هم این اتفاق افتاد. نظام تصمیم گیری و رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی غول آسا و بزرگ، چون اینستاگرام، یوتیوب و... در دست ما نیست و باید تا جایی که ممکن است بهانه‌ای به دست آن‌ها ندهیم تا محدود نشویم و بتوانیم پیام خود را منتقل کنیم.

معاون برون مرزی رسانه ملی با بیان اینکه از سوی دیگر در مقایسه با شبکه‌های داخلی صدا و سیما، می‌توان گفت: حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در عرصه رسانه‌ای کاملا پشت رسانه ملی است، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی، صداوسیما از جایگاه رسانه ملی بسیار ارزشمند و والایی در میان نهاد‌های حاکمیتی برخوردار است. صداو سیما دائما از کمک‌های دولت و قوای مختلف و حمایت مسئولان برخوردار است که باید از دولت قدردانی کرد.

وی عنوان کرد: همچنین باید از مسئولان وزرات خارجه برای همراهی با بخش برون مرزی صدا و سیما قدردانی کرد و امید می‌رود این تعاملات گسترده‌تر شود.

جبلی همچنین از تلاش‌های مدیریت و کارکنان شبکه هیسپان تی وی تشکر کرد و با بیان اینکه وقتی پای خود را از مرز بیرون می‌گذاریم و پشتیبانی‌های حاکمیتی خودمان برداشته می‌شود، با رقبایی با امکانات بروز و پشتیبانی بودجه‌ای و توانمندی بالاتری روبرو هستیم، گفت: در داخل کشور هر چقدر هم که علیه جمهوری اسلامی سمپاشی شود، صداوسیما همچنان بی رقیب بالاترین میزان مخاطب را در میان رسانه‌های داخلی به خود اختصاص می‌دهد، اما در بیرون مرز‌ها اینطور نیست، هرچند که شبکه‌های برون مرزی صداوسیما از سرمایه و ثروت کلانی برخوردارند که هیچ کدام از غول‌های رسانه‌ای در دنیا بهره‌ای از آن ندارند.

وی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با پیام جدیدی وارد عرصه بین المللی شد. تا قبل از انقلاب اسلامی اردوگاه‌های سیاسی در جهان بسیار محدود بود و اساسا بسیاری انقلابیون در سطح منطقه و جهان از اینکه حاکمیت در دست مردم قرار بگیرد، ناامید بودند. تنها تجربه کشور‌های سوسیالیستی و جریان‌های سیاسی چپ در مبارزات، پیش روی کشور‌های اسلامی بود و از آن سو جریان مستبد حاکم بود و کسی نمی‌توانست به آن‌ها تعرضی کند. با وقوع انقلاب اسلامی ایران مسلمانان و انقلابیون روحیه گرفتند و متوجه شدند می‌توان با اتکا به اعتقادات اسلامی، یک جریان سیاسی را تغییر داد و حاکمیت را بدست گرفت و ظالم را محو کرد.

این مدیر ارشد رسانه ملی تاکید کرد: ما جریان سیاسی و رسانه‌ای دنیا را با اعتقادات عمیق اسلامی خود متحول کردیم و این بزرگترین سرمایه ماست. پیام انقلاب به اقصی نقاط جهان رفته است. حتی در برخی کشور‌ها و مناطق که کوچکترین حضوری در آنجا نداریم، رهبری امام و اقتدار نظام ما را در برابر جریان‌های قلدر بین المللی تحسین می‌کنند. این سرمایه ماست و هرچقدر در این سرمایه توجه و تأکید داشته باشیم و آن را در معرض نمایش افکار عمومی قرار دهیم، برد کرده‌ایم و هیچ چالشی نمی‌تواند جلوی صدای ما را بگیرد. تا به امروز اگر بردی بوده است به خاطر توجه به این مزیت است.

معاون برون مرزی صدا و سیما با بیان اینکه هیسپان تی وی پنجره‌ای به سمت بخش اعظمی از مردم که با زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند، گشوده است، گفت: اتفاقا به لحاظ تاریخ مبارزاتی و باور‌های سیاسی در برابر امپریالیسم نزدیکی و قرابت خوبی با مخاطبان خود داریم.

جبلی برای برگزاری جشنواره تولیدات شبکه هیسپان تی وی در سال آینده نیز ابراز امیدواری کرد و درباره شبکه هوسا زبان این معاونت که در حال آماده کردن مقدمات برای راه اندازی است، ادامه داد: توانستیم از منظر استراتژیک به حوزه آفریقا وارد شویم و در آینده نزدیک برای اولین بار شبکه‌ای با زبان هوسا راه اندازی خواهیم کرد.

وی همچنین اعلام کرد: در حوزه تمدن فارسی و تمدن ایرانی بزودی شاهد راه اندازی شبکه آی فیلم ۲ یعنی آی فیلم فارسی برای کشور‌های افغانستان و تاجیکستان خواهیم بود.

معاون برون مرزی صداوسیما بر لزوم ورود هر چه سریع‌تر این معاونت به حوزه‌هایی که هنوز اقدام عملیاتی برای ورود بدان‌ها نشده است، به وضعیت بودجه‌ای برونمرزی نیز اشاره وعنوان کرد: بویژه در یک و نیم سال اخیر به این واقعیت رسیده ایم که کار با این بودجه روتین برای تاثیرگذاری فوری بسیار سخت است. تحرکاتی در این زمینه شروع شده و اتفاقات خوبی در راه است. توانستیم منابع جدیدی ایجاد کنیم که امیدواریم خلا‌هایی را که تا امروز داشتیم، جبران کند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخوانی یک جنایت

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، با گذشت نزدیک به سه سال از انفجار خونین انتحاری در فرودگاه کابل هنوز جزئیات جدیدی از زوایای آن منتشر می‌شود به تازگی دو رسانه آمریکایی، یکی ادعا کرده؛ آمریکایی‌ها عامل انتحاری فرودگاه کابل را از هند به کابل آورده بودند و رسانه دیگری براساس مستندات، اعلام کرده؛ تعداد زیادی از مردم افغانستان در آن انفجار انتحاری، نه بر اثر انفجار انتحاری، بلکه با گلوله نظامیان آمریکایی کشته شده اند. آمریکایی‌ها هنوز درباره این اتهامات چیزی نگفته اند. در انفجار انتحاری و سپس تیراندازی نظامیان خارجی در فرودگاه کابل که در آخرین روز‌های خروج نظامیان اشغالگر به فرماندهی آمریکا پس از بیست سال جنگ در افغانستان روی داد، دست‌کم صد و هفتاد افغان کشته شدند...

 

اظهارات:

- شاهد عینی

دیگر خبرها

  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه
  • بازخوانی یک جنایت
  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • کسب یک هزار و ۳۰۰ مدال کشوری و ۴۰ مدال برون مرزی توسط ورزشکاران قمی
  • کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز