Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تلاش رییس و مامورین پاسگاه محیط بانی شهیدمحمدی بخش بوشکان شهرستان دشتستان تصاویری از گونه پلنگ ایرانی در منطقه شکارممنوع کوه سیاه ثبت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "ناصرون"پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آن‌ها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن این پلنگ بعضا تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

بررسی وضعیت گربه سانان بویژه پلنگ در مناطق کوهستانی دشتستان که ازسال ۸۷آغاز شده و پیش ازاین نیز چند بار دیگر نیز دوربین های تله های از وجود پلنگ در این منطقه عسکبرداری کرده بودند که این نشان از این است منطقه مذکور از تنوع گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار است و می توان آن را یکی از زیستگاه های پلنگ در کشور نام برد.

دوربین های تله ای نصب شده در برخی نقاط کوهستانی دشتستان نه تنها برای اطلاع از وضعیت حیات حیوانات بومی و وجود تنوع جانوری منطقه است بلکه به منظور شناسایی افراد سودجو و متخلفی که در کمین این حیوانات باشند نیز هست.

با وجود گذشت چند سال  از عکسبرداری از این گونه پلنگ کم یاب در این منطقه رییس اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اعلام وجود داشتن هنوز پلنگ ایرانی در کوههای گیسکان اظهار داشت: پلنگ از گونه های درمعرض خطر انقراض بوده و به دلیل شرایط خاص زیستی، نشانه پایداری زیستگاه است و خوشحالیم با ثبت این تصاویر، ارزش اکولوژیکی منطقه شکارممنوع کوه سیاه که به تازگی به منطقه شکارممنوع ارتقاء یافته به خوبی مشخص شد.

دلشب افزود: منطقه شکارممنوع کوه سیاه به وسعت 47 هزار هکتار در شهرستان های دشتستان و دشتی واقع است.

به گفته وی، طی سال های گذشته نیز گونه های پلنگ ایرانی در مناطق شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم و تنگ باهوش استان بوشهر مشاهده گردیده بود.



غذای پلنگ با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند متفاوت است. بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار سم‌داران میان‌جثه همچون بز کوهی (کل و بز)، انواع گوزن به ویژه مرال، گوسفند وحشی (قوچ و میش)، انواع غزال به ویژه آهوی گواتردار ایرانی و گراز تأمین می‌شود.

و در کنار آن از شکارهای کوچک‌تری نظیر موش، خرگوش و تشی و گوشتخواران کوچک‌تر مانند روباه و شغال در کنار انواع پرندگان و خزندگان طعمه او می‌گردند. در ایران شکار اصلی این جانور کل و بز است و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی کل و بز همسانی دارد.

از سوی دیگر بخش های ارم و بوشکان دشتستان به عنوان پایلوت طرح حفاظت مشارکتی پلنگ ایرانی شناسایی شد که یکی از اقدامات حمایتی، پرداخت غرامت به به دامدارانی است که دام آنها توسط حمله پلنگ مورد خسارت قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید

سعید شهند افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ رأس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با تولد دو گوساله گوزن در سال جاری، تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

طبق گفته روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، اواخر فروردین ماه امسال اولین گوساله گوزن زرد ایرانی نیز در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

دیگر خبرها

  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند (فیلم)
  • (ویدئو) غرش‌های بلند پلنگ ایرانی در صخره‌های دماوند
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت
  • آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت