Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@21:24:57 GMT

۲۱ میلیون مرغ به دلیل آنفلوآنزا معدوم شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۳۷۵۴

۲۱ میلیون مرغ به دلیل آنفلوآنزا معدوم شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت از ابتدای امسال تا به امروز ۲۱ میلیون قطعه مرغ در کشور برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزا معدوم شده است.

خبرگزاری تسنیم: علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری از درگیری ۱۶ استان کشور با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

وی افزود: در سال جاری تا به امروز ۲۱ میلیون قطعه مرغ به خاطر این بیماری معدوم شده است تا به سایر مناطق منتقل نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری کشور‌های زیادی را در دنیا در سطحی مانند ایران درگیر کرده است و تنها مربوط به کشورمان نیست.

وی تصریح کرد: سویه این بیماری H۵N۸ است و ۷۳ درصد از طیور معدوم شده مربوط به مرغ‌های تخمگذار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: استان قم بیشترین تعداد کانون‌های ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد که این وضعیت در استان‌های سمنان و لرستان کمترین میزان درگیری با بیماری یاد شده را دارند.

وی افزود: این ویروس از حیات وحش به مرغداری‌های کشور منتقل شده است، اما باید توجه داشت که این ویروس به یک‌باره نیامده است و در سال‌های گذشته یک چرخه حیات را طی کرده تا اینکه از سال قبل در وسعت بیشتری خود را نشان داده است.

رفیعی‌پور گفت: ۴۲۰ کانون در سال جاری به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر بودند، اما بسیاری از واحد‌های دیگر موردی از این بیماری مشاهده نشده است که این امر نشاندهنده فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از پیشگیری از این بیماری انجام شده است.

وی یادآور شد که در سال آینده جلوی اپیدمی این بیماری گرفته می‌شود هر چند که این بیماری وجود خواهد داشت و نمی‌توانیم در سال آینده به طور کامل جلوی آن را بگیریم.

وی با اشاره به عواملی که منجر به اپیدمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های کشور شده است گفت: ۲ میلیون تن کود مرغی در کشور جابجا می‌شود که در صورتی که خارج از نظارت سازمان دامپزشکی باشد خسارات جدی به صنعت طیور وارد می‌کند؛ جابجایی کارگران نیز در بین مرغداری‌ها خود عامل انتقال بیماری است که در این ارتباط نیز باید توجه بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در برخی موارد لاشه‌های طیور توسط برخی مرغداران متخلف به طور پنهانی در محیط زیست رها می‌شود که این امر خود کنترل این بیماری را در کشور به شدت با مشکل مواجه کرده است.

رفیعی‌پور گفت: برای کنترل روستا‌های پرخطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بازارچه‌های محلی نیازمند ۱۰ هزار حکم قضایی هستیم که به نظر نمی‌رسد به راحتی امکان تحقق این امر وجود داشته باشد؛ بنابراین گزارش، صفری‌پور رئیس نظام دامپزشکی کشور نیز اظهار کرد: از اواخر سال گذشته تمام مجوز‌ها در قالب پنجره الکترونیک واحد وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌شود که از این طریق می‌توانیم نظارت بیشتری داشته باشیم و فرآیند دریافت مجوز‌ها راحت‌تر شده است.

وی افزود: تمام خدمات نظام دامپزشکی به اعضای خود نیز اکنون به صورت الکترونیک درآمده است.

رئیس نظام دامپزشکی کشور با انتقاد از وزارت بهداشت نسبت به عدم توجه به پیشگیری به جای درمان گفت: من نمی‌توانم هضم کنم که وزارت بهداشت یکی از شاخص‌های دستیابی به توسعه‌یافتگی در کشور را به جای پیشگیری افزایش تخت بیمارستان بداند.

وی تصریح کرد: توسعه‌یافتگی آن است که بیماری‌های مشترک میان انسان و دام کنترل شود تا در مرحله بعد مشکلی برای سلامت افراد در جامعه ایجاد نشود. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003GOt

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز از کشف و معدوم‌سازی ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در استان البرز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روند ذبح دام در مراکز زیر مجموعه استان، اظهار کرد: طی فعالیت‌های صورت گرفته و نظارت بر اماکن زیر مجموعه ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در سطح استان البرز جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه نگهداری از دام و سردخانه‌ها بسیار مهم است و می‌تواند عامل ایجاد یا برطرف کردن ویروس‌ها باشد، افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از هزار و ۴۵۴ پروانه برای صنایع وابسته به دام و طیور در استان صادر شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: در ادامه روند بررسی نهادهای دامپزشکی مشخص شد که در ریزمغذی‌ها، سرم، دارو و خوراک حیوان با کمترین چالشی مواجه هستیم.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه مجموعه مراکزهای تک در استان به ۴۸ واحد رسیده است، اضافه کرد: هر یک از این واحدها در چندین بخش تولید دارند که موجب صدور ۴۰۴ فقره پروانه فعالیت شده است.

وی با بیان اینکه استان البرز در سطح ملی جزو نخستین استان‌ها است، تصریح کرد: البرز ۲۹ قلم فرآورده‌های دامی صادر می‌کند، ۳۰۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، پنجه مرغ با قیمت بسیار مناسب صادر می‌کنیم و ۳۴۳ هزار کیلوگرم صادر شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه پودر گوشت ۳۰۰ هزار کیلوگرم تولید و صادر می‌شود، گفت: بخشی از این‌ها محصولاتی است که ضبط شده است، اما طی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بیماری‌زا نیست و خوراک دام و طیور می‌شود.

رفیعی‌پور با بیان اینکه ۷۲۶ کیلوگرم خاویار، ۹۰۵ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۸۰ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی منجمد، ۵۶۰ هزار کیلوگرم میگو و ۲۶۷ هزار کیلوگرم خوراک دام و طیور در استان البرز تولید می‌شود، ادامه داد: ۲۷۹ کیلوگرم گوشت تازه از طریق فرودگاه پیام وارد استان البرز شده است.

کد خبر 747404

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا