Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@08:01:09 GMT

آیت‌الله تبریزیان: طب اسلامی بن‌بست ندارد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۴۰۶۳

آیت‌الله تبریزیان: طب اسلامی بن‌بست ندارد

آیت‌الله عباس تبریزیان معتقد است هیچ بیماری با طب اسلامی به بن‌بست نخواهد رسید و درمان همه امراض در روایات و احادیث معصومان و بزرگان دینی وجود دارد. ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، موضوع طب اسلامی و حواشی پیرامون آن، در چند سال گذشته به یکی از بحث‌های اصلی در حوزه سلامت و درمان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که البته واکنش‌های فراوانی را هم در پی داشته است. از موضع رسمی وزارت بهداشت که می‌گوید: «موضوعی به نام طب اسلامی نداریم» گرفته تا شمار فراوانی از مردم که به این شیوه درمانی روی خوش نشان داده‌اند. شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین مدافعان طب اسلامی، آیت‌الله «عباس تبریزیان» باشد؛ کسی که معتقد است هیچ بیماری با طب اسلامی به بن‌بست نخواهد رسید و درمان همه امراض در روایات و احادیث معصومان و بزرگان دینی وجود دارد. گفت‌وگوی «صبح نو» با ایشان را بخوانید.

الان یکی از رایج‌ترین بحث‌ها در زمینه طب مکمل، ویژگی‌های طب اسلامی و طب سنتی و تفاوت‌های آن است. نظر‌شما در این باره چیست؟
طب اسلامی، طب پیامبر (ص) و اهل‌بیت است و روایاتی را شامل می‌شود که از پیامبر و ائمه در مورد طب وارد شده است؛ طب مستقلی که پایه‌ها، قواعد و شروط خود را دارد و ربطی به طب‌های دیگر ندارد. طب ایرانی کمی مجمل است، مثل طب بوعلی سینا یا طب یونانی؛ و از کسانی مثل دیسقوریدوس، سقراط، بقراط، جالینوس و... رسیده است. متأسفانه ایران از نظر علم طب، از چند جهت آسیب دیده است. طبِ بعد از مسلمان شدن ایرانیان، بیشتر، همان طب بوعلی سینا و طب یونان است، یعنی اگر ایرانیان کتاب طب هم داشته‌اند، مربوط به قبل از اسلام بوده است، چون تمام کتابخانه‌های ایران در آن برهه به آتش کشیده شد که خسارت بسیار بزرگی بوده است. در واقع چیزی از طب ایرانی باقی نماند، هرچه هست برگرفته از طب‌های سنتی کشورهای دیگر است.
می‌دانیم روایات بسیاری در زمینه بهداشت، حفظ سلامتی و پیشگیری و درمان بیماری‌ها وجود دارد. این روایات تا چه حد با طب اسلامی پوشش داده می‌شود؟ چرا مخالفان طب اسلامی معتقدند چنین شیوه درمانی اصلاً وجود ندارد؟
نفی وجود طب اسلامی چیز جدیدی نیست؛ مسائل سیاسی هم در این اقدامات، دخیل است. از طرفی هم مسائل اقتصادی مطرح است؛ چون منافع عده‌ای در نبود طب اسلامی تأمین می‌شود. طب اسلامی راهکار ارائه می‌دهد که مردم بیمار نشوند، اما طب اروپایی و غربی می‌خواهد مردم بیمار شوند تا داروهای خود را بفروشد.
به هر حال طب اسلامی وجود دارد. بین 10 تا 11 هزار روایت در مورد طب را فقط بنده در کتابم جمع کرده‌ام، احادیث دیگری هم هست.
ممکن است طب اسلامی نتواند یک بیماری را درمان کند؟
درمان همه بیماری‌ها در طب اسلامی هست و در مقابل هیچ بیماری‌ای، عاجز و ناتوان نیستیم. اما مشکل بیمار داریم! مثلاً افرادی طب اسلامی را قبول ندارند، ایمان‌درست و حسابی ندارند یا داروها را خوب استفاده نمی‌کنند. یا ممکن است در تولید دارو یا تشخیص بیماری، مشکلاتی باشد؛ چون افرادی که در طب‌اسلامی واقعاً ماهر و ورزیده باشند، خیلی کم هستند. با چند ماه یا یکی دو سال کار و تجربه، مهارت حاصل نمی‌شود.
اگر بیمار، عمل جراحی انجام داده و داروهای خاصی دریافت کرده باشد،
 اما بیماری‌اش درمان نشده باشد، باز هم در طب اسلامی درمان می‌شود؟
بله. البته شاید کمی مشکل‌تر و زمان‌برتر باشد،
اما درمان می‌شود.
پس شما می‌گویید امکان ندارد یک بیماری در طب اسلامی درمان نشود؟
نوعاً که جواب می‌گیرند. بعضی‌ها داروها را درست مصرف نمی‌کنند یا حتی کلاً استفاده نمی‌کنند، بعد‌می‌گویند درمان نشدیم. ولی اگر دارو را درست مصرف کنند، حتماً تأثیر دارد و حداقل درصدی از بیماری‌شان بهبود می‌یابد.
بعضی از طرفداران طب اسلامی، بحث‌هایی را در مورد شما مطرح می‌کنند. مثلاً می‌گویند شما بخور حضرت مریم (س) را زیاد تجویز می‌کنید و این درمان، مخصوص افراد جن‌زده است. درست است؟
بله. بعضی از بیماری‌ها، مثل صرع، ام‌اس، سی‌پی و بعضی معلولیت‌های ذهنی، صرفاً با بخور درمان می‌شوند. جن‌زدگی هم فقط با بخور رفع می‌شود. در‌روایات داریم که در آخرالزمان، جن‌ها ظاهر می‌شوند و حتی با مردم صحبت می‌کنند.
این بخور هم، بخور حضرت مریم (س) نام دارد، اما روایتش از امام محمد باقر (ع) در کتاب «طب الائمه» نقل شده است، که کتاب بسیار معتبری است و از نظر سندی و اعتباری مشکلی ندارد.
به دلیل حواشی این موضوع، سعی می‌کنیم این بخور را انجام ندهیم، اما چون مردم از این درمانِ معجزه‌گونه، خیر زیادی دیده‌اند (مثلاً مبتلایان به نابینایی، ام‌اس، سی‌پی، اوتیسم و... با این بخور، درمان شده‌اند)، بسیار تقاضا می‌کنند. منشأ بعضی بیماری‌ها (مثل اسکیزوفرنی و حملات پانیک)، جن و جن‌زدگی است که در مقابل آن، از علم جدید، هیچ کاری ساخته نیست، چون جن را نمی‌شناسد.
در غربالگری جنین، بسیار شنیده‌ایم که به والدین می‌گویند جنین دست یا پا ندارد، قلب جنین تشکیل نشده یا...، و دستور سقط می‌دهند. برخی فکر می‌کنند در این قضیه، دست‌هایی در کار است که قصد کنترل جمعیت را دارند.
این‌ها هر چند وقت یک بار، روش‌های خود را در کنترل جمعیت تغییر می‌دهند؛ غربالگری جنین، روش جدید آنهاست. بسیاری به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند در تست غربالگری جنین متوجه شده‌اند جنین‌شان قلب ندارد، مغز ندارد یا...، داروهای طب اسلامی خیلی زود این مسائل را رفع می‌کند. اما در روایات آمده، جنین‌هایی که مغزشان زودتر از قلب‌شان تشکیل می‌شود، افراد هوشمندتری خواهند بود. در واقع با این حرکت، نخبه‌ها را هدف قرار داده‌اند.
عده‌ای از متخصصان و دانشمندان یک ماده غذایی را سرطان‌زا می‌دانند و عده‌ای دیگر، همان ماده را دشمن سرطان معرفی می‌کنند؛ این تناقض‌ها باعث سردرگمی و در نتیجه بی‌اعتنایی مردم به توصیه‌های این‌گونه شده است. توصیه شما چیست؟  
در طب اسلامی، اعتقاد بر این است که هر چیز غیرطبیعی به سلامتی آسیب می‌رساند. مثلاً روغن‌ها (که با روغن نباتی شروع شد و بعد از افزایش سکته‌های قلبی و دیابت، روغن مایع و سرخ‌کردنی را سر سفره‌ها آوردند) توطئه‌ای برای نابود کردن مردم و خصوصاً شیعیان بود. این داستان همین‌طور ادامه دارد و مدام مواد غذایی جدیدی تولید می‌کنند.
ما باید به آیات و روایات رجوع کنیم تا بفهمیم چه چیزهایی ضرر دارد و چه چیزهایی مفید است. شاید در روزهای اول، رعایت نکات تغذیه‌ای کمی سخت به نظر برسد، اما در عمل، مشکل و هزینه‌بر نیست. اتفاقاً مقرون به صرفه است، چون بیمار نمی‌شوید و به جای اینکه برای دارو، درمان و جراحی هزینه کنید، برای غذای سالم هزینه می‌کنید (روغن زیتون، روغن شحم گاو و کلاً خوراکی‌های سالم و طبیعی تهیه و مصرف کنید).
به نظر می‌رسد طب اسلامی بین مردم، بسیار مهجور است. برخی هم با سخت‌گیری و سنگ‌اندازی در طبابت و تدریس این طب، به این مسأله دامن می‌زنند.چرا؟
برخی تمام هم و غم خود را بر نابودی طب اسلامی قرار داده. البته مشکل فقط طب اسلامی نیست، بلکه اقتصاد اسلامی را هم نمی‌خواهند. خلاصه، دست‌هایی در کار است، ما ظاهراً کشور مستقلی داریم، اما نفوذی‌های دشمن بسیاری مسائل را دیکته می‌کنند؛ امروز صدای آمریکا می‌گوید طب اسلامی نباشد، فردا بی‌بی‌سی؛ پس‌فردا هم از‌داخل‌کشور به طب اسلامی حمله می‌کنند.
با ترفندهای مختلف می‌خواهند طب اسلامی را از بین ببرند. در واقع، مردم طب اسلامی را قبول دارند، بعضی‌ها اثراتش را دیده‌اند، از طب شیمیایی هم  خسته شده‌اند، چون نتیجه‌ای نمی‌گیرند و با عوارض جانبی آنها دست به گریبان‌اند. در واقع این داروها، عمداً طوری ساخته می‌شوند که نیاز بیمار به دارو و درمان مدام بیشتر می‌شود، در نهایت هم ممکن است باعث یک بیماری لاعلاج و مرگ بیمار شود.
راه شما برای باورپذیری و مقبولیت طب اسلامی در بین مردم و برخلاف مخالفت‌های موجود چیست؟
مهم‌ترین کار، تبلیغ طب اسلامی و سبک زندگی اسلامی است. اما جلوی این‌گونه برنامه‌ها را در تلویزیون می‌گیرند، کلاس‌ها را هم تعطیل می‌کنند. اخیراً مجلس طرحی را تصویب کرد که هر کس طب اسلامی را تبلیغ کند، به 2 تا 5 سال زندان محکوم شود. شورای نگهبان آن را رد کرد، که به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد و معلوم نیست نتیجه‌اش چه می‌شود.
بیشترین امید ما به ملت است؛ وقتی طب اسلامی به درستی تبلیغ شود، تقاضا بالا می‌رود و می‌توان روی این تقاضا مانور داد، و به مردم سبک زندگی اسلامی را آموخت تا بدانند چطور سلامتی خود را حفظ کنند. وقتی سطح آگاهی مردم بالا برود، مثل مردم بسیاری از کشورهای دیگر، خودشان طب شیمیایی را کنار می‌گذارند. الان بخش بزرگی از مردم آلمان، خودشان را با گیاهان درمان می‌کنند.
رییس یکی از دانشگاه‌های هلند می‌گفت ما این سؤال را مطرح کردیم که 60-70 سال پیش سرطان به این شکل وجود نداشت، چرا امروز در اروپا از هر 7 نفر، یک نفر مبتلا به سرطان است؟ به کمک دانشمندان کشورهای پیشرفته این مسأله را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که علت، همین داروهای شیمیایی است.
اصلاً هدف‌شان این است که ما را بیمار، ضعیف و ناتوان کنند و جمعیت‌مان را کاهش بدهند. بیش از 7 درصد از جمعیت کشور ما، نازا هستند. این، اتفاقی نیست.
هر مسلمان و مؤمنی وظیفه دارد این مسائل را به گوش مردم برساند؛ کشاورز را آگاه کند تا تراریخته نکارد (170‌گیاه در کشور، تراریخته است.)؛ هر کس از هر تریبونی استفاده کند، در منبر، جمع خانوادگی، روزنامه، سایت و... طب اسلامی را معرفی و تبلیغ کند؛ اگر تقاضا عمومی شود، آ‌نها هم مجبورند تسلیم شوند!
چه توصیه‌ها، آموزه‌ها و مصادیقی در سبک زندگی امروز مردم وجود دارد که بر اساس آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید، صحیح نیست؟
خیلی از مسائل هستند؛ مثلاً کود شیمیایی، سموم و آفات کشاورزی، محصولات تراریخته، داروهای شیمیایی و... همگی مضر هستند. بعضی تبلیغات هم در این بحث می‌گنجد که دقیقاً عکس آیات و روایات هستند، از جمله: نمک نخورید [نمک سالم (مثل نمک دریا) برای بدن لازم است]؛ فرزند کمتر، زندگی بهتر؛ زیاد آب بنوشید؛ روزی 5-6 وعده غذا بخورید؛ و...
مشخص است که آنها کتب ما را خوانده‌اند و فهمیده‌اند چه چیزهایی باعث بیماری و سلامتی‌مان می‌شود؛ چیزی را که بیمارمان می‌کند، ترویج می‌دهند و چیزی را که ضامن سلامتی‌مان است
 (مثل حجامت)، برمی‌چینند.
در زمان ناصرالدین شاه فهمیده بودند دلیل بیمار نشدن مردم ایران، حجامت است. به حجامِ [کسی که حجامت می‌کند] او پول هنگفتی دادند تا تیغ حجامت را زهرآگین کند، که باعث مرگ دو نفر از درباریان شد. ناصرالدین عصبانی شد و دستور داد تا جلوی حجامت را بگیرند.
ترفندهای خیلی ظریفی به کار می‌گیرند، که ما متوجه نمی‌شویم و فکر می‌کنیم اوضاع خیلی طبیعی است. مطالبی که امروز می‌بینیم و در زندگی‌مان جاری است، مربوط به نقشه‌های 150 سال پیش صهیونیسم است؛ از نقشه‌ها و فعالیت‌های امروزشان، چیزی نمی‌دانیم! فقط می‌بینیم که تعداد بیماران و بیمارستان‌ها به شدت افزایش یافته است!
مدتی پیش یک تیم پزشکی ایرانی،
 از نظر علمی ثابت کردند که اگر نماز با حضور قلب خوانده شود، در ژن‌های معیوب بدن، تغییرات مثبت ایجاد می‌کند. از طرفی، بسیاری از محصولات تراریخته در ایران، برچسب ندارند و مردم نمی‌دانند مواد غذایی که می‌خورند، تراریخته است یا خیر. آیا می‌توان توصیه‌هایی را از آیات و روایات استخراج کرد تا اکنون که نمی‌توانیم از سلامت غذایمان مطمئن باشیم، لااقل کمتر آسیب ببینیم؟
البته دعاها و توصیه‌هایی برای صرف غذا آمده است؛ مثلاً: بسم‌ا... گفتن قبل از غذا، نمک خوردن قبل و بعد از غذا، یا بعضی اذکار خاص. ولی خداوند به بشر تکلیف کرده که انسان باید در غذا خوردن دقت کند و به غذای خودش نگاه کند (سوره عبس، آیه 24)؛ اینکه غذا را از کجا گرفته؟ ضرر دارد یا نه؟ حلال است یا حرام؟
مثلاً نمی‌شود نماز نخوانیم و به جایش ذکر بگوییم؛ این وظیفه و تکلیف ماست که باید مراقب غذایمان باشیم، هر کسی به اندازه توان خودش باید رعایت کند. سعی کنیم مواد غذایی ارگانیک مصرف کنیم. اگر مردم طالب باشند، فراهم می‌شود. مجبور می‌شوند محصولات تراریخته را هم برچسب‌گذاری کنند!

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۴۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»

امروز با رونق علم پزشکی و تولید انواع دارو‌ها درمان بسیاری از بیماری‌ها از شیوه سنتی فاصله گرفته است. با این حال بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که از گیاهان دارویی به عنوان مکمل برای درمان بیماری استفاده کنیم. گیاهان دارویی نسبت به دارو‌های شیمیایی دارای اثربخشی بهتر و عوارض کم‌تری هستند.

به گزارش فرارو، "کَلپوره" یکی دیگر از ارزشمندترین گیاهان دارویی بومی کشورمان است. با این‌که اثربخشی این گیاه در درمان برخی از امراض قابل توجه است؛ اما جزء گیاهان دارویی ناشناخته به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم به معرفی گیاه "کَلپوره" و اثرات باورنکردنی این گیاه در درمان بیماری‌ها بپردازیم.

گیاه‌شناسی گیاه کلپوره نمدی یا مریم نخودی با نام انگلیسی Germanders و نام علمی Teucrium polium از خانواده نعناعیان یا Lamiaceae و بومی مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غرب آسیاست. این گیاه بیش‌تر در دشت‌ها، علفزار‌ها و دامنه کوه‌ها می‌روید. گیاه کلپوره در بیش‌تر مناطق ایران شامل نواحی مختلف شمال، غرب، جنوب و مرکز کشور شناسایی شده است. ویژگی‌های ظاهری کلپوره گیاهی بوته‌ای به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است. این گیاه با شاخه‌های منشعب و متراکم و پوشیده از کرک‌های نمدی و سفید رنگ توصیف می‌شود. گل‌های گیاه کلپوره اواخر بهار تا اواسط تابستان به صورت دسته‌ای در راس گیاه شکوفا می‌شوند. رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف این گیاه متفاوت است. بیش‌تر گیاهان کلپوره‌ای که در ایران می‌رویند، دارای گل‌های سفید هستند. تاریخچه استفاده از گیاه کلپوره بومیان هر منطقه بیش از هر کسی به گیاهان دارویی و اثرات درمانی آن‌ها آشنا هستند. گیاه دارویی کلپوره گیاهی ارزشمند در زمینه طب گیاهی است که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در سال ۱۷۵۳ میلادی گیاه‌شناس و پزشک سوئدی "کارل لینه" برای اولین بار این گیاه را نام‌گذاری علمی کرد. این گیاه دارویی در مناطق مختلف دنیا به اسامی متفاوتی توصیف می‌شود. سیزاب کوهی و آویشن گربه از معروف‌ترین این نام‌هاست. هلپه، چز کوهی، مریم نخودی و گل پنبه‌ای از جمله نام‌های گیاه دارویی کلپوره و ارقام مختلف این گیاه در ایران است. طبع گیاه کلپوره این گیاه دارویی مانند بسیاری از گیاهان مربوط به خانواده بزرگ نعناعیان (گیاه آویشن، پونه، نعناع، رزماری، اسطوخودوس، مریم گلی، مرزه، ریحان و بادرنجبویه) خاصیت گرم و خشک دارد. کلپوره در طب سنتی سرشاخه‌های گل‌دار و برگ‌های انتهایی گیاه حاوی اسانس هستند و خاصیت دارویی دارند. مزه گیاه کلپوره تلخ است؛ اما گیاه بسیار معطر و خوشبوست. گیاه کلپوره در طب سنتی دارویی تب‌بر، اشتهاآور، ضد تشنج، نیرو دهنده، ضد التهاب و ضد درد است. از قدیم گیاه را برای کاهش قند خون، کاهش چربی خون، رفع مشکلات گوارشی، درمان اسهال و دل درد، کاهش فشار خون و رفع عفونت‌های مجاری ادرار مصرف می‌کردند. اخیرا آزمایشات و مطالعات متعدد ترکیبات دارویی اسانس گیاه کلپوره را شناسایی کرده‌اند که در ادامه به اثرات اثبات شده این گیاه در درمان بیماری‌ها می‌پردازیم. فرآورده‌های گیاه دارویی کلپوره از مهم‌ترین فرآورده‌های گیاه کلپوره عصاره خوراکی، روغن و عرق کلپوره است. روغن این گیاه برای استعمال خارجی و عرق گیاه کلپوره خوراکی است. فواید دارویی گیاه "کلپوره" تحقیقات علمی نشان داده‌اند که گیاه کلپوره دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، تب‌بر، ضد درد و ضد میکروب است. این گیاه حاوی مقادیری تانن، لینالول، ترپنوئید، ساپونین، استرول، فلاونوئید و لوکوآنتوسیانین است.   گیاه کلپوره خاصیت ضد باکتری دارد. براساس آخرین مطالعات انجام شده اسانس گیاه دارویی کلپوره دارای اثر ضد باکتری"سالمونلا تیفی موریوم" است. این باکتری از عوامل مهم بسیاری از مسمویت‌های غذایی است. در مطالعه دیگری اسانس کلپوره بیشترین تاثیر ضد باکتریایی را روی باکتری "باسیلوس سرئوس" نشان داد.   باکتری باسیلوس سرئوس یکی از انواع باکتری‌های گسترده در طبیعت است که مصرف آن به همراه مواد غذایی می‌تواند موجب اسهال و تهوع شود. این نوع باکتری نیز یکی از مهم‌ترین عامل‌های مسمویت غذایی است.   به همین دلیل است که بومیان و مردمان گذشته از این گیاه در درمان مسمویت‌های غذایی و رفع علائم مسمومیت، چون اسهال و استفراغ استفاده می‌کردند. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای رفع دل درد نوزادان نیز بهره می‌بردند. این گیاه در درمان اسهال و دل‌پیچه معجزه می‌کند.   برای درمان مسمومیت بزرگ‌سالان کافی است یک قاشق غذاخوری از کلپوره خشک و کوبیده شده را کاملا با آب بشویید و آن را شبیه قرص با آب میل کنید. مزه این گیاه ممکن است آزار دهنده باشد؛ اما درمان‌گر خوبی است. توجه کنید که استفاده بیش از حد این گیاه می‌تواند عوارض منفی داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که اگر به نعناع یا پونه حساسیت دارید، ممکن است به کلپوره هم حساسیت داشته باشید. اثر کاهش قند خون گیاه کلپوره یکی از مهم‌ترین فواید گیاه کلپوره در طب سنتی اثر کاهش قند خون این گیاه در افراد دیابتی است. طبق آزمایشات حیوانی که با عصاره گیاه کلپوره انجام گرفته است، مشخص شد که مصرف دز معینی از عصاره این گیاه غلظت گلوکز و تری گلیسیرید خون را در موش‌های دیابتی کاهش می‌دهد.   نکته مهم این است که ترکیبات موجود در گیاه کلپوره محرک ترشح انسولین نیست و قادر به تقویت ترشح انسولین القا شده با گلوکز نیستند؛ بلکه اثر کاهش قند خون این گیاه به دلیل ترمیم سلول‌های آسیب دیده پانکراس و افزایش فعالیت سلول‌های کبدی است. بیش‌تر آزمایش‌های صورت گرفته روی نمونه‌های حیوانی متمرکز بود، اما برای اثبات اثر گیاه کلپوره بر کاهش قند خون در انسان به مطالعات دقیق انسانی نیاز است. مصرف کلپوره باعث کاهش فشار خون می‌شود شیوع بیماری‌های قلبی_عروقی در بین جوامع امروزی بسیار بالاست. پیشگیری و درمان این نوع بیماری‌ها جزء اولویت‌های درمانی در بسیاری از کشور‌ها به شما می‌رود. پس بهتر است با مصرف غذا‌های سالم و ورزش روزانه از ابتلا به چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنیم. تاکنون دارو‌های موثری برای درمان یا پیشگیری از فشار خون بالا تهیه شده است.   اما قبل از این حکیمان مصرف دارو‌های گیاهی را برای کاهش فشار خون بیماران توصیه می‌کردند. کلپوره از معروف‌ترین دارو‌های گیاهی است که از قدیم در طب سنتی برای کاهش فشار خون مصرف می‌شد. جالب است بدانید که نتایج یک آزمایش روی نمونه‌های حیوانی نشان داد که عصاره گیاه دارویی کلپوره اثر مثبت بر قلب دارد. مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات دارویی موجود در گیاه کلپوره موجب کاهش فشار خون می‌شوند. گیاه کلپوره خاصیت ضد سرطانی دارد گیاه کلپوره خاصیت بالای آنتی اکسیدانی دارد. ترکیبات موجود در عصاره این گیاه می‌تواند در مقابل رادیکال‌های آزاد مضر مقابله کند و جلوی سرطانی شدن سلول‌ها را بگیرد. گیاه دارویی کلپوره از طریق تغییرات میتوکندری فعالیت ضد سرطانی ایجاد می‌کند.   تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عصاره متانولی گیاه کلپوره اثرات سیتوتوکسیک و آپوپتوزی را در دارو‌های شیمی درمانی در برابر یک گروه از سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند. این موضوع مشخص می‌کند که عصاره متانولی کلپوره می‌تواند یک عامل موثر و ایمن شیمی درمانی برای درمان سرطان باشد. درمان زخم و سوختگی سطحی با عصاره کلپوره سال‌هاست که از گیاه کلپوره برای ترمیم زخم و سوختگی استفاده می‌کنند؛ ولی این موضوع تا همین یک دهه اخیر از نظر علمی مورد بررسی قرار نگرفته بود. خوشبختانه مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌دهد ساختار شیمیایی مواد موجود در عصاره کلپوره در بهبود زخم‌های سطحی و سوختگی موثر هستند. این مطالعه روی گروه‌هایی از موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است. طی این تحقیق موش‌هایی برای درمان به کار گرفته شدند که در همه آن‌ها سوختگی عمدی اتفاق افتاده بود.   گروهی با عصاره کلپوره مورد درمان قرار گرفته بودند و گروهی دیگر بدون هیچ‌گونه درمانی بررسی می‌شدند. نتیجه مشخص کرد که گروه موش‌هایی که با عصاره کلپوره درمان شدند، زخم و سوختگی آن‌ها بدون ایجاد التهاب و عفونت سریع‌تر درمان شد.   اگرچه این آزمایش روی نمونه‌های حیوانی متمرکز بود؛ اما تاکنون اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی گیاه کلپوره به اثبات رسیده است. امید است که در آینده از ترکیبات موثر این گیاه دارویی برای ساخت پماد‌های سوختگی و ضد عفونی استفاده شود. کلپوره تب‌بر و مفید برای سرماخوردگی زمانی که دمای بدن از مقداری مشخص بالاتر رود، تب ایجاد شده است. این افزایش دما نشانه مبارزه بدن با عوامل عفونی است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی نباید جلوی تب کردن خفیف را با مصرف دارو‌ها گرفت. تب باعث تسریع در روند بهبودی و نابودی سریع‌تر ویروس‌ها و باکتری‌های مضر می‌شود؛ اما در بیش‌تر موارد افزایش تب می‌تواند آزار دهنده و خطرناک باشد. در این مواقع با مصرف دارو‌هایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن تب بدن را کم می‌کنیم.   در زمان‌های قدیم که به چنین دارو‌هایی دسترسی نداشتند، تب شدید را با مصرف گیاهان دارویی به‌خصوصی کاهش می‌دادند. گیاه کلپوره یکی از گیاهان تب‌بر و ضد سرماخوردگی است. طب سنتی مصرف گیاه کلپوره را برای رفع تب و درمان سرماخوردگی موثر می‌داند. خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی گیاه کلپوره التهاب و عفونت را کاهش می‌دهد و جلوی افزایش بیش از حد دمای بدن را می‌گیرد. بخور کلپوره مصرف کمی از دمنوش کلپوره یا استحمام در جوشانده خنک کلپوره می‌تواند در بیش‌تر موارد تب بدن را کم کند. رفع عفونت‌های واژینال با گیاه کلپوره عفونت واژینال یکی از شایع‌ترین علل مراجعه زنان به پزشک است. در طب سنتی این بیماری را با گیاهان دارویی مختلف درمان می‌کردند. کلپوره یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی برای این عارضه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اخیرا محققان به بررسی اثربخشی گیاه کلپوره بر عفونت‌های واژینال پرداخته‌اند. در طب سنتی برای رفع عفونت رحم توصیه شده است که از مایع جوشیده و صاف شده مخلوط برگ مورد، آویشن و کلپوره استفاده شود.   از جوشانده کلپوره نیز برای بازشدن قاعدگی استفاده می‌شده است. ترکیبات بیولوژیکی فعال در عصاره گیاه کلپوره اثرات ضد میکروبی قابل توجهی دارند. فلاونوئید‌ها و استرول‌های موجود در گیاه کلپوره مسئول فعالیت ضد التهابی در بدن هستند. همه این اثرات در این گیاه دارویی به رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی کمک می‌کنند. گیاه کلپوره درمان کننده بیماری‌های التهابی گیاه کلپوره خاصیت ضد التهابی بالایی دارد. استفاده از این گیاه می‌تواند به کاهش التهاب روده یا التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کمک کند. در یک مطالعه تجربی که روی نمونه‌های حیوانی انجام گرفته است، مشخص شد که گیاه کلپوره اثرات قابل ملاحظه‌ای بر روند التیام کولیت ایجاد شده در موش سفید آزمایشگاهی دارد.   ترکیبات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی گیاه کلپوره باعث ترمیم زخم‌های روده‌ای در این حیوانات شد. همچنین در آزمایشات اولیه به اثرات ضد التهابی کلپوره در کاهش التهاب مفاصل پی برده‌اند. جالب است بدانید که طب سنتی مصرف گیاهان دارویی دارای طبع گرم و خشک را برای بیماری التهاب مفصلی موثر می‌داند. از دیگر خواص گیاه دارویی کلپوره... • طبق بررسی‌های انجام شده گیاه کلپوره خاصیت ضد درد دارد و می‌تواند به کاهش درد‌های میگرن و سردرد‌ها کمک کند.
• گیاه کلپوره خشک حشرات را دور می‌کند. برای دفع حشرات شب مقداری از کلپوره خشک را در بالش خواب خود قرار بدهید.
• تسکین درد‌های قاعدگی از خواص گیاه دارویی کلپوره است.
• از گیاه کلپوره در جنوب آسیا برای رفع درد قلب و قفسه سینه استفاده می‌شود.
• حمام کردن با جوشانده خنک کلپوره جوش‌های بدن را از بین می‌برد.
• گَرد گل‌های کلپوره را اگر وارد بینی کنید، مخاط بینی تحریک می‌شود و ایجاد عطسه می‌کند. این خاصیت برای مواقعی است که در حفره بینی جسم خارجی گیر کرده باشد.
• با مصرف کلپوره عرق کردن زیاد در هنگام شب را درمان کنید.
• با مصرف کلپوره می‌توان اسهال، ترش کردن معده و بسیاری از مسمومیت‌ها را درمان کرد.
• مصرف دمنوش یا عرق کلپوره اثر تقویت اعصاب، ضد تشنج و نیرو دهنده دارد.
• برای درمان عفونت‌های لثه و پاک‌سازی دهان می‌توان دمنوش ولرم کلپوره را با کمی نمک ترکیب و به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.
• برای رفع گلودرد بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا جوشانده کلپوره را با نمک ترکیب و روزی سه بار غرغره کنید.
عوارض مصرف بیش از حد گیاه دارویی کلپوره
• مصرف گیاه کلپوره و فرآورده‌های آن تنها برای مدت کوتاهی مجاز است. مصرف طولانی مدت کلپوره احتمال بروز سمیت کبدی، اوره و کلسترول خون را بالا می‌برد.
• ممکن است استفاده مداوم از کلپوره موجب هپاتیت مزمن یا حاد از طریق انسداد مجاری صفراوی شود.
• خشکی دهان، سرگیجه، افزایش تعداد ضربان قلب، سردرد و یبوست از عوارض مصرف بیش از حد گیاه کلپوره است.
• بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، بزرگی پروستات و اختلالات کبدی از مصرف کلپوره بپرهیزند.
• کلپوره و فرآورده‌های آن در دوران بارداری و شیردهی ممکن است خطرناک باشند و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شوند.
• گرده گل‌های گیاه کلپوره ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است
  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • درمان رایگان کودکان زیر هفت سال دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است
  • سالانه حدود ۵ هزار نفر به بیماران کلیوی اضافه می‌شود
  • آرزوی آیت‌الله جنتی برای مردم ایران در آستانه نوروز
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • درمان سنگ کلیه و کنترل درد آن
  • آرزوی آیت الله جنتی برای مردم ایران در آستانه نوروز
  • تصمیمات غیر پزشکی در پزشکی مدرن که به ما نمی‌گویند!/ اختلاف طب اسلامی، سنتی و مدرن دقیقاً در کجاست؟
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است