Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با وجود پيش‌بيني‌ها، شرايط آب و هوايي و بارش برف سنگين در پايتخت عده‌اي از مسئولين را غافلگير کرد. همين غافلگيري باعث شد تا شهروندان در روزهاي گذشته با مشکلاتي مواجه شوند که بخشي از آنها چندان براي همه قابل مشاهده نيست. يکي از همين مشکلات، مربوط به لغو پروازها در فرودگاه‌هاي تهران بود که بار زيادي را بر دوش استارتاپ‌هاي حوزه فروش بليت آنلاين گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علي بابا که با يک‌ونيم ميليون کاربر مدعي داشتن بزرگ‌ترين بازار در حوزه فروش آنلاين بليت است، خبر مي‌دهد که زيرساخت ضعيف فرودگاه‌ها مشکلات بسياري را براي اين کسب‌وکار ايجاد کرد. «نيما قاضي»، مديرعامل شرکت سفرهاي علي بابا در گفتگو با ديجياتو مي‌گويد: «زيرساخت فرودگاه ها آمادگي کامل براي اطلاع رساني نداشت و تلفن‌ها پاسخگو نبود. حتي سايت فرودگاه مهرآباد روزهاي يکشنبه و دوشنبه بيشتر اوقات در دسترس نبود. اين مشکلات باعث مي‌شد تا اطلاع رساني توسط ما انجام شود.»
قاضي خبر مي‌دهد که پس از پيش آمدن اين شرايط، مسافران شروع به استرداد بليت‌هاي خود کردند: «در روز يکشنبه چهار هزار بليت و در روز دوشنبه شاهد استرداد هفت‌ هزار بليت بوديم. اين در حالي است که متاسفانه زيرساخت‌هاي لازم براي استرداد بدون جريمه از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي وجود نداشت و اين کار بايد به صورت دستي انجام مي‌شد. با دو شب نخوابيدن توسعه‌دهنده‌هاي ما، موفق شديم بالاخره اين درخواست را به شکل آنلاين انجام دهيم.»
مديرعامل علي بابا از حجم بالاي تماس‌ها به دليل عدم پاسخ‌گويي از سوي فرودگاه‌ها و ايرلاين‌ها مي‌گويد و خبر مي‌دهد که اين شرکت به شکل همزمان 150 تماس را پاسخ مي‌داد، در حالي که توان پاسخ‌دهي فرودگاه‌ها و ايرلاين‌ها بسيار پايين‌تر بود: «تلاش کرديم در اين دو روز هيچ تماسي را از دست ندهيم. از طرفي تلاش کرديم خودمان هزينه بليت‌ها را با همکاري بانک به حساب مشتريان برگردانيم. تا پايان ديروز 1.5 ميليارد تومان به حساب مشتريان برگردانديم.»
براي جلوگيري از مشکلات اينچنيني، مديرعامل علي بابا از نياز به ارائه يک وب‌سرويس از سوي سازمان هواپيمايي کشوري به استارتاپ‌هاي فروش بليت مي‌گويد که بتوان از طريق آن اطلاع‌رساني صحيحي به مشتريان انجام داد. وي اشاره مي‌کند حتي در صورتي که مايل به انجام اين کار نيستند، خودشان بايد کار اطلاع‌رساني را به شکل صحيح انجام دهند: «هر فرودگاه پروازهاي خودش را به شکل بسيار ضعيف اطلاع‌رساني مي‌کند. هر روز حدود 50 هزار نفر از طريق فرودگاه مهرآباد در حال سفر و رفت‌وآمد هستند. طبيعتاً زيرساخت‌هاي IT آن بايد قابليت پشتيباني از اين تعداد مسافر را داشته باشد.»
مديرعامل علي بابا اشاره مي‌کند که پس از لغو پروازها، مسافران به سراغ بليت‌ قطار رفتند و اين سامانه در روز يکشنبه 10 هزار بليت قطار فروخته در حالي که اين آمار در روزهاي عادي معادل 6 هزار بليت است. اما پس از به مشکل خوردن و تاخير در حرکت برخي قطارها، موج استرداد بليت‌هاي قطار آغاز شده است.