Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  آیین باستانی سده که همه ساله هنگام غروب آفتاب روز دهم بهمن ماه ازسوی پیروان آیین زرتشت برگزار می شود، امسال به احترام در پیش بودن ایام فاطمیه و شهادت فاطمه زهرا (س) قبل از غروب آفتاب امروز سه شنبه در یزد برگزارشد.

به اعتقاد شیعیان به روایتی 13جمادی الاول برابر 11بهمن ماه 1396سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، (11هجری قمری) است، همچنین به روایت دیگری سوم جمادی الثانی برابر اول اسفند 96، سالروز شهادت حضرت زهرا(س) است و این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آیین سده در انجمن زرتشتیان محله های مختلف استان یزد از ساعت ۱۵ همراه با نیایش، اوستاخوانی و آتش افروزی در سازمان و باشگاه جوانان زرتشتی یزد آغاز می شود.

سده از کهن ترین آیین های شناخته شده ایران باستان است و پیروان زرتشت به نشانه شکرگزاری نعمت های خدادادی دور هم جمع می شوند و پس از اجرای برنامه های شاد و متنوع، به ذکر دعا می پردازند.

همچنین شرکت کنندگان در این آیین با انباشتن هیزم، آتش می افروزند که این کار به اعتقاد ایرانیان باستان بازمانده سرما را نابود می کند.

سده سالیان متمادی با آداب و رسوم ویژه زرتشتیان برپا می شود و در سال 1388 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پیروان آشو زرشت صدمین روز زمستان از تقویم کهن مصادف با روز مهر ایزد را با برپایی آیین سده سوزی، جشن می گیرند.

برگزاری جشن های مختلف در میان ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بود؛ مراسم هایی با ویژگی مشترک و اینکه همگی در پیوند با پدیده های طبیعی، کیهانی و اقلیمی بودند، برگزار می شد.

از جمله آن، آیین سده سوزی است که با سرور و شادی که به همراه دارد، نمونه کامل یک جشن اصیل و تمام عیار ایرانی است.

به گواه متون تاریخی، سده ، آیین پیدایش آتش است و روایات متعددی هست در باره دلیل برگزاری آن توسط ایرانیان باستان و در برخی از روایات تاریخی آمده است که چون 100 روز که از زمستان بزرگ می گذشت ایرانیان سده را برپا می کردند.

در تقویم کهن ایرانیان مهرآیین، زمستان ۱۵۰ روز و تابستان ۲۱۰ روز بود و از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا ۱۰ بهمن که سده است، 100 روز و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ روز و 50 شب بوده است.

در شاهنامه آمده است که در روزگاران کهن که انسان توان گرم کردن خانه اش را نداشت ، روزی هوشنگ شاه با همراهانش در کوهی به شکار رفت و ناگهان ماری دراز، تیره تن، و سیاه رنگ در برابر آنها پدیدار شد و هوشنگ، سنگی گرفت و سوی مار پرتاب کرد که آن را بکشد.

سنگ به سنگ دیگری برخورد کرد و چون هر دو سنگ چخماق بودند، فروغ (جرقه ای) پدیدار شد، به بوته گرفت و مار فرار کرد.
از این رویداد، هوشنگ شاه شادمان شد و خداوند را نیایش کرد که راز آتش را به او آشکار کرد. همان شب آتش بزرگی افروختن و به جشن و شادی پرداختند و آن شب را سده نام نهادند، و این سنت تا امروز بر جاست.

حدود 6 هزار زرتشتی در شهرستان های یزد، اردکان و تفت سکونت دارند و تعداد پیروان این کیش در ایران حدود 30هزار نفر تخمین زده می شود.

به نوشته دانشنامه ویکی پدیا، زرتشت یا اشو زرتشت، پیامبر ایران باستان بود که مزدیسنا را بنیان گذاشت و سراینده گاتاها، کهن‌ترین بخش اوستاست.

زادگاه و زادروز وی دقیقا روشن نیست، هرچند زمان زایش او ۶۰۰ تا ۱۲۰۰سال پیش از میلاد مسیح گمان زده می‌شود و زادگاه اش را به شهر ری، آذربایجان، خوارزم ، سیستان، خراسان و آمل نسبت داده‌اند.

آموزش‌های زرتشت بعدها با باورهای بومی ایرانیان آمیخته شد و مزدیسنای کنونی را پدید آورد که نزدیک به پنج سده دین رسمی ایران نیز بود.

نام زرتشت در فهرست یکصد نفره انسان‌های تأثیرگذار تاریخ که توسط مایکل هارت تنظیم شده‌ است، قرار دارد، دین زرتشت امروزه حدود ۲۰۰ هزار تن پیرو در ایران، هند و برخی نقاط دیگر جهان دارد.

انتهای پیام/ ی

برگزاری  جشن سده زرتشتیان عصر امروز در یزد 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۸۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| عبادتگاه زرتشتیان اصفهان

آفتاب‌‌نیوز :

این آتشکده در سال ۱۳۵۷ توسط گوهر بهرام گشتاسب‌پور مهربانی و همسرش، مهربان رستم مهربانی بنیان گذاشته و نام آن نیز از بنیان‌گذارانش به نام درب مهر و گوهر انتخاب شد؛ نام دیگر این آتشگاه، آدُریان است.

دیگر خبرها

  • کوچ بهاره عشایر سیستان امسال زودتر آغاز شد
  • جشن بزرگ آیین سنتی گرگیعان در شهرستان شوش باشکوه برگزار شد
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 
  • آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود
  • آیین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود
  • مجرم خیلی خطرناکی که هنوز خبری از دستگیری‌اش نیست! مردم می‌پرسند: اگر مثلا یک روحانی را کتک زده بود، زودتر شناسایی نمی‌شد؟ (فیلم)
  • شادمانی خوزستانی ها در میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برپایی گرگیعان
  • ۳۳ محفل جمع خوانی قرآن کریم در آذربایجان غربی برگزار شد
  • تصاویر| عبادتگاه زرتشتیان اصفهان