Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@03:05:56 GMT

اجاره خودرو چیست و شرایط اجاره در ایران چگونه است

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۹۰۱۲

اجاره خودرو، کرایه خودرو و یا اجاره ماشین بدون راننده، شرکتی است که اجاره خودرو برای مدت کوتاه و یا بلند را بر عهده می‌گیرد و با داشتن تعدادی خودرو با مقاصد مشخص همچون ترانسفر فرودگاهی، ترانسفر هتل، امور اجلاسی، تشریفات و مراسم خاص همانند عروسی فعالیت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مشتریان این گونه شرکت‌ها اغلب افرادی هستند که یا خودروهایشان آسیب دیده و در تعمیرگاه می‌باشد، یا کسانی که برای مدتی به مسافرت آمده‌اند، یا کسانی که به طور موقت و برای مقاصد خاص به اتومبیل نیاز دارند و یا در نهایت افرادی که توانایی خرید اتومبیل در یک برهه زمانی خاص را نداشته و ترجیح می‌دهند از شرکت‌های اجاره خودرو، خودرو کرایه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس‌های کرایه ماشین نیز ممکن است برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود انواع وسایل نقلیه شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و حتی موتورسیکلت را نیز برای اجاره عرضه کنند. در کنار اجاره وسایل نقلیه معمولا شرکت‌های کرایه خودرو وسایل جانبی شامل بیمه، ردیاب، سیستم‌های ناوبری، وسایل سرگرمی کودکان و یا حتی گوشی و سیم‌کارت برای مسافران را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند.

اجاره خودرو چیست

تاریخچه اجاره خودرو

اجاره خودرو به زمان‌های گذشته بر می‌گردد. اما قبل‌تر از آن نیز مردم اسب و ارابه و درشکه را که به عنوان وسایل نقلیه محسوب می‌شوند، کرایه می‌دادند. اولین شرکت اجاره خودرو در سال ۱۹۱۲ در آلمان و با ۳ خودرو به طور رسمی آغاز به فعالیت کرد. جو ساندرز از اوهاما، در سال ۱۹۱۶ با یک خودرو فورد T که به صورت قرضی خریده بود نیز در نبراسکای ایالات متحده شروع به فعالیت کرد و در سال بعد تعداد خودروهای او به ۱۸ دستگاه فورد TS رسید که به ازای هر مایل، ۱۰ سنت کرایه دریافت می‌کرد. سال بعد رقیب وی والتر جیکوبز در واشنگتن با ۱۲ خودرو فورد شروع به فعالیت کرد تا این دو نفر آغازگر سیستم اجاره خودرو در آمریکا شوند. در سال ۱۹۲۰ گادفری در بریتانیا آغاز به کار کرد که شرکت او در دهه ۸۰ میلادی توسط EUROPECAR خریداری شد. در زمان جنگ جهانی دوم بازار اجاره خودرو به شدت داغ شد وبسیاری از شرکت‌ها همچون EUROPECAR در آن زمان تاسیس شدند.

نحوه فعالیت

معمولا شرکت‌های اجاره خودرو در سرتاسر دنیا خودروهای خود را نه به صورت نقد، بلکه با شرایط خاص از کمپانی‌ها خریداری می‌کنند. البته بعضی شرکت‌ها هم با کمپانی‌های تولید خودرو فعالیت مشترک داشته و به نوعی شریک محسوب می‌شوند. به این معنی که خودروسازان، خودروهای خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهند واین شرکت‌ها با کرایه آنها و سودی که به دست می‌آید، هم خودروسازان و هم خود را ذی‌نفع می‌کنند. نوعی دیگر هم وجود دارد که افراد عادی خودروهای خود را در اختیار این شرکت‌ها می‌گذارند و با دریافت مبلغی به عنوان اجاره با شرکت‌های کرایه ماشین شریک می‌شوند. نحوه شماره‌گذاری خودروهای اجاره‌ای در هر کشوری متفاوت است، اما در بعضی کشورها خودروهای اجاره‌ای با پلاک‌های خاص عرضه می‌شود و مشخص است که این خودرو به صورت اجاره به فرد سپرده شده است. شرکت‌های بزرگ کرایه ماشین در کشورهای امریکا و انگلستان معمولا در بورس سهام دارند و به صورت عمومی سهامشان عرضه می‌شود.

اجاره خودرو چیست

انواع وسایل نقلیه

شرکت‌های اجاره ماشین معمولا طیف وسیعی از خودروها از قبیل SUV، کانورتیبل، سدان و لوکس و حتی موتور و کامیون و اتوبوس نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند که برای اکثر افرا با هرگونه توانایی مالی مناسب می‌باشد را در اختیار دارند و معمولا در هتل‌ها و فرودگاه‌ها نمایندگی دارند. بعضی از شرکت‌ها هم در زمینه اجاره کشتی و وسایل حمل‌ونقل هوایی اقدام به اجاره می‌کنند.

شرکت‌های اجاره خودرو

این شرکت‌ها به جز اجاره انواع خودرو، در تلاش‌اند تا نیازهای جانبی افراد اهمچون تعبیه ردیاب، وسایل سرگرمی کودکان، تجهیزات اتومبیل را برای افراد فراهم کنند.

مشتریان اجاره خودرو

مشتریان به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که از این خدمات استفاده کنند، همچون:

۱- مشتریانی که توانایی خرید خودرو را در آن زمان ندارند.

۲- مشتریانی که خودروی آنها آسیب دیده و در دست تعمیر می‌باشد.

۳- افرادی که برای یک مراسم تشریفاتی مانند مراسم عروسی خودرو اجاره می‌کنند.

۴- مسافرانی که در آن مدت به خودرو احتیاج دارند .

تاریخچه اجاره خودرو

اجاره خودرو به زمان‌های دور باز می‌گردد. اما قبل‌تر از آن نیز مردم اسب‌ها، درشکه‌ها و دیگر وسایلی را که در آن زمان وسایل نقلیه محسوب می‌شد،  در اختیار افراد دیگر قرار داده و از آن‌ها کرایه دریافت می‌کردند. در سال ۱۹۱۲ میلادی اولین شرکت اجاره‌دهنده خودرو در آلمان با ۳ خودرو فعالیت خود را در این زمینه به طور رسمی آغاز کرد. در زمان جنگ جهانی دوم بازار اجاره خودرو به شدت داغ شد و بسیاری از شرکت‌ها همچون EUROPECAR در آن زمان تاسیس شدند.

فعالیت شرکت‌های اجاره خودرو به چه صورت است؟

این که اجاره خودرو چیست و شرکت‌های اجاره خودرو چگونه نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم. اما فعالیت این شرکت‌ها به جه صورت است؟

معمولا شرکت‌های اجاره خودرو، اتومبیل‌های خود را به دو روش تهیه می‌کنند:

۱- شراکت با کمپانی های تولیدکننده خودرو

کمپانی‌های تولیدکننده خودرو به صورت شرایطی درخواست مشارکت شرکت‌ها را پذیرفته و شرکت‌ها پس از مشارکت و تهیه انواع اتومبیل از این کمپانی‌ها، سود حاصل از کرایه خودرو را به صورت درصدی بین خود و کمپانی تولیدکننده، تقسیم می‌کنند.

۲- افرادی که خودروهای خود را برای اجاره در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

کسانی هستند که با خودروی خود با دریافت مبلغی، برای اجاره به شرکت واگذار کرده و با شرکت شریک می‌شوند.

شماره‌بندی خودروها

در برخی از کشورها خودروهای اجاره‌ای با شماره پلاک‌های مشخصی عرضه می‌شوند که برای افراد دیگر قابل تشخیص باشد که این خودرو به صورت اجاره‌ای در اختیار آن راننده قرار گرفته است.

انواع وسایل نقلیه

شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند معمولا در تلاشند تا طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه همچون اتوبوس، کامیون و اتومبیل‌های لوکس را ارائه دهند تا مشتریان زیادی را با هرگونه شرایط اقتصادی پوشش دهند.

مدارک و شرایط لازم برای اجاره خودرو

افراد و شرکت‌هایی که خودروهایشان را اجاره می‌دهند برای اطمینان از سالم بودن خودرو پس از اجاره، ضمانت‌هایی را از مشتریان دریافت می‌کنند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اتباع ایرانی

۱-یک فقره چک به مبلغ خودرو

۲-کارت شناسایی معتبر

۳-گواهینامه

۴-“فقط و فقط” یکی از موارد ذیل:

۱۰-۱ درصد ارزش خودرو به عنوان ودیعه (برای خودروهای ایرانی پانزده درصد ارزش خودرو)

۲-سند ملکی به نام متقاضی

۳-توقف خودروی شخصی متقاضی در پارکینگ عمومی و تحویل سند آن به شرکت

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اتباع خارجی

۱-کارت شناسایی معتبر

۲-ویزا و پاسپورت متقاضی

۳-تصویر بلیط رفت‌وبرگشت متقاضی

۴-گواهینامه

۱۰-۵ درصد ارزش خودرو به عنوان ودیعه (به ریال و یا سایر ارزهای خارجی) (برای خودروهای ایرانی پانزده درصد ارزش خودرو)

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۹۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرتمندترین کامیون نفتی جهان (+ عکس)

شرکت MOL به عنوان تولید کننده کامیون های خارج از جاده و تریلرها برای استفاده در شرایط سخت مانند عملیات در صحرا ها، معادن و ... شهرت خوبی در سراسر جهان پیدا کرده است.

به گزارش دیزلیران، این خودروها را می توان بر اساس پیکربندی ۴×۴، ۶×۴، ۶×۶، ۸×۸ یا ۱۰×۱۰ ساخت. تمام توسعه ها توسط بخش تحقیق و توسعه داخلی این شرکت انجام می پذیرد و تمام شرایط مصرف کننده را در طرح های خود در الویت قرار می دهند تا بیشترین رضایت کشتری را کسب کنند.

در این مطلب عکس های کامیون سه محوره MOL HF 8066 را خواهید دید این خودرو به رنگ قرمز می باشد که جذابیت آن را چندین برابر می کند. برای بسیاری از طرفداران کارهای سنگین، علامت روی کاپوت ممکن است لزوما کمکی نکند. این کامیون سه محوره جزو دسته خاص کامیون های میدان نفتی ست که معمولاً به دلیل داشتن لاستیک های خاص خود همیشه مطرح می شوند.

مشخصات فنی کامیون نفتی MOL HF

کامیون اولیفیلد دارای یک موتور کامینز  از مدل X25 با قدرت 625 اسب بخار و سری دانا پاورشیفت 8000 است. این کامیون دارای طول و عرض 14.350*3.900 میلی متر می باشد. این کامیون با طول تقریبا 15 متر در بلژیک توسط متخصص MOL ساخته شده است.

کامیون قرمز رنگ غول پیکر در سرعت های پایین بیشتر کار می کند و دارای حداکثر گشتاوری 2800 نیوتن متری است. این کامیون ها معمولا در مناطق کویری برای شرکت های نفتی به کار گرفته می شوند. سپر جلو این خودرو در ارتفاع مناسبی قرار دارد.

این کامیون عظیم با ظاهر شکاری گاو نر که در وسط کامیون نمایان است. ارتفاع این وسیله نقلیه به ۴.۱ متر می رسد. در زیر نمای واضحی از سیستم تعلیق ورقه ای قدرتمند و هیدرولیک فرمان دارید. قاب پایدار در برابر ضربه های احتمالی در مواقع عبور از موانع مختلف روی زمین که از کامیون محافظت می کند.

برای اطمنان از کامیون در برابر ذرات معلق در هوای بیان ها و گرد و خاک محیطی در بیابان ها تمام ورودی های قطعات را مسدود کردند تا عمر آن ها را در این شرایط جوی بیشتر کنند. حتی موانع بزرگتر نیز نباید برای این کامیون آسیبی ایجاد کنند.

مخزن سوخت کامیون نفتی MOL HF

شاید تعویض لامپ ها به این راحتی نباشد. بیایید نگاهی به بخشی از وسیله نقلیه در پشت کابین راننده بیندازیم. مخزن 1000 لیتری دیزلی در سمت چپ این کامیون قرار دارد که قطعا برای جابه جایی این کامیون این حجم کم است. جلوی آن یک مخزن کوچک 200 لیتری وجود دارد. محفظه های نگهداری و ظروف آب آشامیدنی از جمله ویژگی های مهم MOL HF 8066 می باشد.

۱۲۰۰ لیتر گازوئیل برای استفاده های خارج از جاده و در دل کویر این کامیون ها مناسب نیست.  

این کامیون سنگین سه محور می تواند دارای 80 تن وزن است. شما می توانید به تعداد زیادی پیچ و مهره برای اتصال این کامیون استفاده کنید. کامیون MOL HF 8066 (6x6) دارای وزن مجاز کل قطار 230 تن می باشد.

به منظور ایجاد حرکت راحت تر درشن های کویر راننده با استفاده از سیستم یکپارچه در کابین می تواند فشار هوا را به سرعت و بدون هیچ مشکلی در حین رانندگی تنظیم کند. فاصله بین دو محور ۹.۸ متر است، شاید این مقدار به تخمین بهتر ابعاد کمک کند. یک چرخ یدکی در هر طرف حمل می شود که می توان آن را با استفاده از جرثقیل پایین آورد.

این کامیون با عرض خودرو ۲.۹ متر و طول ۱۴.۳۵ متر برای جاده های اروپا مناسب نیست.

  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • قیمت خودرو‌های تسلا کاهش می‌یابد
  •  قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران
  • قدرتمندترین کامیون نفتی جهان (+ عکس)
  • ترمز رشد خودرو‌های برقی کشیده شد
  • جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس
  • گارانتی‌های آبکی