Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، عباد بشیری روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان قروه اظهار کرد: وضعیت بارش ها و نزولات جوی در سال آبی 97 - ،96 افت شدید سطح ایستابی و کسری حجم مخازن آب های زیر زمینی دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی را به همراه داشته است.
وی افزود: برداشت های غیر اصولی از منابع آب، پدیده هایی همچون افت شدید سطح ایستابی و کاهش شدید حجم مخازن آب زیر زمینی آن هم در طول کمتر از 30 سال و عدم تغذیه مناسب دشت ها، مهاجرت به شهر، فرو نشست زمین، از بین رفتن زیر ساخت ها، تداخل آب شور و شیرین، تخریب چاه ها و مشکل تامین آب شرب را بدنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بشیری با اشاره به اینکه در جامعه امروزی ما که اکثریت آن را کشاورزان و روستاییان تشکیل می دهند به مراتب کمبود آب خطرناک تر است، تاکید کرد: در اغلب نقاط کشور که استان کردستان و شهرستان قروه از آن مستثنی نیستند زندگی مردم بصورت مستقیم و غیر مستقیم در معرض تهدید واقعی ناشی از کم آبی و مشکلات زیست محیطی بوده است.
وی یادآور شد: جدی نگرفتن و بی توجهی به بحران آب، تبعات اقتصادی - بهداشتی، سیاسی و امنیتی به همراه خواهد داشت و چنین بحرانی، ممکن است فرصت فکر کردن و ارائه راه حل را از ما بگیرد و نتوانیم آنطور که باید و شاید از عهده آن برآییم که حل آن با تمهیداتی همراه بوده است.
رئیس اداره منابع آب قروه گفت: در این شهرستان میزان بارش ها نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته با کاهش بیش از 25 درصدی و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در دراز مدت بیش از 50 درصدی روبرو است.
وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های در بهار سال 97 نزولات جوی نرمالی را نخواهیم داشت و به تبع آن در فصول گرم سال آینده با مشکلات و نوسانات شدید در بحث تامین آب در بخش های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی مواجه خواهیم بود.
بشیری گفت: بر اساس آمار اعلام شده توسط واحد مطالعات پایه، منابع آب در دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی، مقدار کسری مخزن و در طول 31 سال گذشته در دشت قروه با افت هفت متر و 23 سانتی متری به میزان 64 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه دشت چهاردولی با افت هفت متر و 19 سانتی متری به میزان هشت میلیون و 940 هزار مترمکعب است، افزود: دشت دهگلان با افت یک متر و 37 سانتی متری به میزان یک میلیون و 549 هزار مترمکعبی رسیده که این میزان بیانگر تغییرات تراز و حجم آبخوان های آبرفتی در سال جاری است.
بشیری با اشاره به تمهیدات و تدابیر لازم در جهت مقابله با بحران آب و کاهش اثرات خشکسالی در منطقه گفت: ادارات خدمات رسان از جمله شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری قبل از شروع فصل تابستان با توجه به اولویت تامین آب شرب عمومی، از هم اکنون در خصوص تجهیز چاه های موجود و رزرو خود اقدام کنند.
وی یادآور شد: این شرکت ها در صورت نیاز به حفر چاه جدید جهت تامین آب شرب مردم، نسبت به ارائه درخواست حفر چاه و تشکیل پرونده در منابع آب شهرستان قبل از شروع پیک مصرف اقدام کنند.
وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی نیز تدابیر لازم را در خصوص برگزاری جلسات و توجیه کشاورزان در جهت رعایت الگوی مصرف کشت و همچنین ترویج کشت محصولات کم آب و ارگانیک و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی با هدف جلوگیری از آلودگی دشت ها به نیترات اقدام کنند.
به گفته وی، با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی هم اکنون با مشکل تامین آب شرب شهر قروه و روستاهای تابعه و همچنین بخش کشاورزی مواجه است که یکی از عوامل برون رفت از این بحران، تسریع در عملیات اجرایی سامانه انتقال آب از قوچم به قروه و همچنین مطالعات جانمایی و احداث همزمان تصفیه خانه آب است.
وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار لازم جهت مطالعات و عملیات اجرایی پروژه مصنوعی بر روی رودخانه جامه شوران - چمقلو برای تقویت و تغذیه آبخوان دشت دهگلان از دیگر تمهیدات لازم برای مقابله با بحران آب در شهرستان قروه است، افزود: توسعه طرح های تغذیه مصنوعی موجود واقع در دشت های قروه و چهاردولی در کاهش خشکسالی منطقه تاثیرگذار است.
بشیری گفت: اداره منابع آب قروه بیش از یکسال از نبود گشت و بازرسی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب رنج می برد بنابراین لازم است دستگاه های ذیربط نسبت به تخصیص حداقل 2 میلیارد ریال برای بکارگیری و تجهیز دو اکیپ گشت و بازرسی از محل ستاد حوادث غیر مترقبه و یا مدیریت بحران و یا هر محل دیگری اقدامات لازم را قبل از شروع فصل آبیاری انجام دهد.
رئیس اداره منابع آب قروه افزود: ضرورت نصب کنتورهای هوشمند حجمی بر روی چاه های دیزلی از ابتدای سال آینده از اقدامات موثر در کاهش بحران آن و مقابله با پدیده خشکیالی بود و این موضوع در اولویت برنامه های این اداره قرار دارد.
بشیری تاکید کرد: 27 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان مسدود شد که از این تعداد هشت حلقه چاه غیر مجاز اعاده به وضع سابق داشته اند.
به گفته وی، ترمیم بند سوم پروژه تغذیه مصنوعی رودخانه گلالی با همکاری بخشداری چهاردولی، نظارت و کنترل برداشت مصالح رودخانه ای در منطقه و پایش و نظارت جدی بر کنتورهای هوشمند آب و برق نصب شده بر روی چاه های کشاورزی از اقدامات اداره منابع آب در راستای حفاظت و صیانت از آب بوده است.
در شهرستان قروه 440 حلقه چاه غیر مجاز و هزار و 795 چاه مجاز دارای پروانه در شهرستان وجود دارد و قروه در 90 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.
خبرنگار: سارا صالحی**انتشار: سلیمانی
7345/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۱۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست زمین در یکی از محله‌های شهر سنندج

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،معاون خدمات شهری شهرداری سنندج میگوید: این حادثه که در یکی از محله‌های خیابان طالقانی شهر سنندج به وقوع پیوسته موجب شده که آب به داخل چند واحد مسکونی نشت پیدا کند.
اصغری علت فرونشست زمین را نشتی آب و فاضلاب داخل کوچه به مرور زمان اعلام کرد
وی اذعان کرد: خوشبختانه نشست زمین به فوندانسیون، ستون‌ها و سازه خانه‌های اطراف خسارتی وارد نکرده است و خطری متوجه این منازل نیست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه 
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه
  • افتتاح چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر قروه
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • پیکر شهید جلال اعتماد در زادگاهش قروه آرام گرفت
  • زمان تشییع و خاکسپاری شهید مرزبانی در قروه اعلام شد
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • مراسم وداع با شهید اعتماد در قروه برگزار می‌شود
  • نشست زمین در یکی از محله‌های شهر سنندج