Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@14:38:48 GMT

آیا ورزش استقامتی برای دندان مضر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۲۱۹۸

 

بررسی‌های مختلف نشان داده است که ورزش برای سلامتی مفید است و اثرات مختلفی بر روی سلامت قلب و عروق و روحیه دارد. با این حال برخی گزارش‌ها نشان داده است که ورزشکاران از سلامت دهان و دندان برخوردار نیستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از MyFitnesspal، مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که ورزش استقامتی انجام می‌دهند غالبا از سلامت دهان و دندان برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر ورزشکاران استقامتی مشکل دندان دارند.

دلایل مختلفی برای این مساله می‌تواند وجود داشته باشد.

۱- خشکی دهان

در هنگام ورزش کردن بسیاری از زمان‌ها پیش می‌آید که ورزشکاران از دهان نفس می‌کشند. این کار باعث می‌شود که بدن اکسیژن بیشتری دریافت کند. همین اتفاق باعث می‌شود که دهان خشک‌تر از حد عادی باشد. خشک شدن بیش از حد دهان باعث می‌شود که احمال عفونت دهان افزایش یابد در صورتی که ورزشکار دارویی که باعث خشکی دهان می‌شود نیز مصرف کند احتمال این عفونت‌ها افزایش می‌یابد. راه حل مشکل این است که بیشتر آب بنوشید تا از خشکی دهان جلوگیری شود.

۲- خوردن نوشیدنی‌ها و ژل‌های ورزشی

مطالعات اخیر نشان داده است که ورزشکاران استقامتی که نوشیدنی‌های ورزشی مصرف می‌کنند سلامت دهان و دندان پایین‌تری دارند. بهتر است که این ورزشکاران بهتر دهان را شست‌وشو دهند زیرا نوشیدنی‌های ورزشی ۳ برابر بیشتر از نوشیدنی‌های عادی به بدن آسیب می‌رسانند.

۳- همراه نداشتن مسواک

معمولا ورزشکاران در زمان مناسب مسواک نمی‌زنند. بعد از نوشیدن نوشیدنی‌های ورزشی باید مسواک زد اما معمولا ورزشکاران این کار را با فاصله زمانی زیاد انجام می‌دهد.

ورزشکاران برای افزایش سلامت دهان و دندان می‌توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند:

۱- خوردن ماست

ماست با باکتری‌های دهان مقابله می‌کند و کلسیم و فسفات مورد نیاز را تامین می‌کند.

۲- جویدن آدامس بدون شکر

آدامس بدون شکر فضای دهان را تازه‌تر می‌کند و به ترشح بزاق دهان کمک می‌کند.

۳- میوه

با وجود اینکه میوه شکر طبیعی دارد، از فعالیت باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دستور وزارت ورزش، انتخابات کمیسون ورزشکاران تجدید شد

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛پژمان معتمدی سرپرست دبیر فدراسیون دو و میدانی در مورد برگزاری انتخابات کمیسیون‌های ورزشی فدراسیون گفت: ما در برگزاری کمیسیون مربیان و داوران مشکل خاصی نبود و طیق آیین نامه برگزار کردیم و در مورد انتخابات کمیسیون ورزشکاران اعتراضی از سوی آقای رسولی مبنی بر اینکه نباید رای‌ها مجازی را لحاظ می‌کردید صورت گرفت و بنده هم، چون نماینده وزارت ورزش و جوانان حضور داشت در برگزاری خیلی دخیل نبودم، اما گزارش اعتراض این ورزشکار را به وزارت ورزش و جوانان ارسال کردم و طبق بررسی‌های وزارت ورزش آقای اسبقیان معاون ورزش قهرمانی رای به تجدید و برگزاری مجدد کمیسیون ورزشکاران دادند.   وی ادامه داد: برگزاری مجدد انتخابات کمیسیون ورزشکاران خللی در انتخابات فدراسیون دو و میدانی در خرداد ماه ایجاد نخواهد کرد و در موعد مقرر انتخابات فدراسیون برگزار خواهد شد ضمن­ اینکه در زمان برگزاری انتخابات کمیسوین ورزشکاران دو سوم اعضاء حضور داشتند و این قانونی است و می‌توانستیم رای‌ها مجازی را هم دخیل نکنیم، اما به دلیل شبهات و اعتراض یک ورزشکار این انتخابات را دوباره برگزار خواهیم کرد و پس از آن یک انتخابات سالم را برگزار کینم و رئیس فدراسیون برای ۴ سال مشخص شود.   در انتخابات فدراسیون دو و میدانی که در خرداد ماه برگزار می‌شود کمیسیون‌ها رای‌های مجزا دارد و کمیسیون ورزشکاران ۶ رای در انتخابات و همچنین کمیسیون مربیان دارای ۴ رای برای انتخاب رئیس آینده فدراسیون است.

دیگر خبرها

  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • با دستور وزارت ورزش، انتخابات کمیسون ورزشکاران تجدید شد
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • تبریک رئیسی به‌ مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟