Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از همدان- تاریخ همانند کتابی است که برگ های آن توسط گذشته ها ثبت شده است و با ورق زدن آن می توان  از اطلاعات آن با خبر شویم در این گزارش می خواهیم از ۵ رویداد علمی که  مصادف با امروز (در ۳۱ژانویه) در جهان  اتفاق افتاد بپردازیم:

۱- راه اندازی موسسه هواشناسیKNMI  در هلند

موسسه هواشناسی سلطنتی KNMI  برای اولین بار در سال 1854 در کشور هلند تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر مرکزی این موسسه در استانبول اوترخت هلند است. وظایف اصلی KNMI پیش بینی آب و هوا، نظارت بر تغییرات اقلیمی و نظارت بر فعالیت لرزه ای است.

۲زلزله هولناک کلمبیا در سال ۱۹۰۶

کشور کلمبیا یکی از کشورهای زلزله خیز در دنیا می باشد. یکی از زلزله ها که در این کشور به وقوع پیوست و در تاریخ جهان ثبت شد  زلزله ا ی بود که در 107 سال پیش در این کشور به وقوع پیوست در پی این زلزله 8/8  ریشتری که در مرز کلمبیا و اکوادور اتفاق افتاد، حدود 1500 نفر کشته و حدود 5000 نفر زخمی شدند و سونامی بزرگی سراسر اقیانوس آرام را در نوردید.

۳ نخستین خط لوله نفت در ایران در سال ۱۲۸۹ 

نخستین خط لوله نفت در ایران در سال ۱۲۸۹ خورشیدی و پس از احداث پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال احداث شد. این خط لوله که مخازن نفت مسجد سلیمان را به پالایشگاه آبادان اتصال میداد، در سال ۱۲۹۰خورشیدی بهره برداری شد و تلمبه های نصب شده در آن با بخار آب کار میکرد .قدرت حمل روزانه این تلمبه ها ۴۰ هزار بشکه و حداکثر فشار تولیدی آن ۸۰۰ پوند بر اینچ مربع بود؛ قطر این خط لوله یکسان نبود و در برخی از نقاط شش و در برخی دیگر چهار اینچ بود؛ دومین خط لوله نیز در همین مسیر با قطر دوازده اینچ کشیده شد.

۴- پرتاب اولین ماهواره مصنوعی دنیا در سال ۱۹۵۷

اسپوتنیک-۱ نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود. این ماهواره نخستین ماه مصنوعی زمین بود که در مدار نزدیک زمین قرار می‌گرفت. این ماهواره که با نام «پی-اس-۱» یا «ماهواره مقدماتی-۱»  نیز شناخته می‌شد، به مدت سه ماه با سرعتی برابر ۲۹٬۰۰۰ کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کرد و بطور متوسط هر ۹۲ دقیقه یکبار یک مدار کامل را می‌پیمود.

۵- فرود اولین فضاپیما کنترل شده روسیه به ماه در سال ۱۹۶۶

در زمان جنگ سرد (۱۹۹۱-۱۹۴۷ میلادی) رقابت شدیدی در حوزه فضا بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا وجود داشت، اما شوروی موفق شد با انجام مأموریت بدون سرنشین به ماه از رقیب خود پیشی بگیرد.
شوروی در قالب برنامه لونا (Luna Program) اکتشافات در قمر زمین را آغاز کرد؛ در پی سه مأموریت بدون نام و ناموفق در سال ۱۹۵۸ میلادی، این کشور با انجام سه مأموریت موفق در سال ۱۹۵۹ میلادی به عنوان پیشتاز اکتشافات در ماه شناخته شد. نخستین فضاپیمایی که فرود نرم و کنترل شده‌ای را بر سطح ماه تجربه کرد، لونا-۹ بود که این فضا پیما در سال 1966 این مأموریت خود را با موفقیت انجام داد.

انتهای خبر/

خبرنگار: سجاد عبدلی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۲۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا از پنجم اردیبهشت به میزبانی امارات برگزار شد و تیم ملی ایران که با ۹ نماینده در این رویداد آسیایی حاضر بود در نهایت با کسب دو مدال طلا و نقره به کار خود پایان داد.

در جریان این مسابقات نازنین فاطمه عیدیان در دوی ۴۰۰ متر مانع با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ ثانیه برای اولین بار موفق به کسب مدال طلا شد. این نخستین باری بود که در رده سنی جوانان آنهم در بخش زنان ایران صاحب مدال طلا می‌شد.

مهدی هفت‌چشمه دیگر دونده ایران نیز در ماده پرتاب چکش با ثبت حد نصاب ۶۶.۶۴ متر نشان نقره این مسابقات را به دست آورد تا دومین مدال آور تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا باشد.

علی سروری در پرتاب چکش، ملیکا نوروزی در پرتاب چکش، مانا حسینی پرتاب نیزه، سجاد آقایی در ماده ۴۰۰متر، الناز موسایی در هفتگانه، محمد حسام مظفری در ماده ۸۰۰متر و ارشیا مصدقی در ماده پرش دیگر نماینده های ایران در رقابت های آسیایی امارات بودند که از رسیدن به مدال باز ماندند.

کد خبر 6090611

دیگر خبرها

  • رویداد اپل در راه است | آی‌پد پرو با تراشه M4 عرضه می‌شود
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • آرنه اسلوت؛ قمار بزرگ، سیاه یا قرمز؟
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود