Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@12:37:58 GMT

طراحي احساس‎گرا در دکوراسيون داخلي

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۲۹۳۷

طراحي احساس‎گرا در دکوراسيون داخلي

خبرگزاري آريا - وب سايت چيدانه: احساسات در هر کاري که انجام مي‌ دهيم و در هر آن چه به آن فکر مي‌ کنيم، طنين‌ انداز است. از طرفي هم طرز تفکر آدمي به‌ واسطه احساسات مختلف، دست خوش تغيير مي‌ شود.
به‌ طبع، انسان با داشتن انرژي مثبت و احساسي مملو از آرامش و لذت در مقابل مشکلات مختلف زندگي انعطاف‌ پذيرتر شده و در کشف راه‌ حل خلاق‌ تر مي‌ گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جرقه ابتدايي اين شيوه با تفکرهاي ناب برخي طراحان در اواسط قرن بيستم ميلادي زده شد. از ششمين دهه اين قرن، تمرکز و ميل شرکت‌ هاي طراحي و طراحان آزاد به ساخت محصولات از راه به‌ کارگيري هر چه بيش تر فرم‌ هاي نرم و ارگانيک و هم‌ چنين رنگ‌ هاي روشن و زنده است.
طراحي احساس‌ گرا( Emotional Design)، هم عنوان کتابي از دونالد نورمن(Donald Norman)، خالق اصلي اين شيوه است. به نظر او اساسي‌ ترين موضوع در طراحي يک فضا، احساسات است که نقش مهمي را در توانايي انسان براي درک جهان و يادگيري چيزهاي جديد، ايفا مي‌کند.
تا به امروز ديده‌ ايم که آدمي ديگر مانند قبل، محصولات را تنها به دليل جنبه کارکرديشان انتخاب نمي‌ کند، بلکه اغلب در خصوص محصولات، به شکلي فکر و صحبت مي‌ کنند که گويي يک شخصيت و موجود زنده را در نظر دارند؛ محصولي که قادر است مانند انسان، قدرتمند و خشن و يا مهربان باشد!

ويژگي‌ هاي مهم طراحي احساس‌گرا:
ايجاد فرم‌هاي شاد و رنگين:
در طراحي احساس‌ گرا سعي در ايجاد احساساتي ناب و عالي از راه حس بينايي به اشخاص است. فرم‌ هاي به‌ کاررفته در اين طراحي، بيش تر شامل فرم‌ هاي منحني، نرم و هموار بدون هر‌گونه محدوديتي است. در اين شيوه، تأکيد بسيار مي‌ شود که بر روي فرم‌ هاي بسيار پيچيده و خلاقانه به اين صورت که با تنوع‌ بخشي به فرم‌ هاي پايه در طراحي لوازم مختلفي مثل استند تلويزيون، ميز قهوه‌ خوري و مبلمان تک و هر آنچه تصور کنيد، حس کنجکاوي را در آدمي زنده گردد. روشن است که حجم بالايي از خلاقيت در فضاي داخلي، هميشه تحسين‌ برانگيز خواهد بود.

طيف‌ هاي مزه‌ دار، طعم‌ دار و کودکانه
به‌ کارگيري رنگ در اين طراحي، طبق قانون و پالتي از پيش تعيين‌ شده صورت نمي‌ گيرد، بلکه با جسارت از طيف‌ هاي خيره‌ کننده با مقياس قابل‌ توجه استفاده مي‌ شود.
در اين شيوه، شاهد استفاده از طيف‌ هاي طعم‌ دار رنگ‌ هاي مختلف مثل ليمويي، هلويي، پرتقالي، دارچيني و... هستيم که چهره هر بيننده‌ اي را خندان مي‌ کند، چرا که کودک درون آدمي را تحت تأثير قرار مي‌ دهد. کودک بودن در دنياي بزرگي به ما کمک مي‌ کند تا بيشتر خلاق، روياپرداز، مبتکر و فعال باشيم و همين‌ طور به اطرافيان خود بي‌ پروا عشق بورزيم.

سعي در ايجاد سطوح تماسي:
يکي از مشخصه‌ هاي زيباشناختي اين طراحي به‌ کارگيري سطوح خاصي است که موجب تحريک حس لامسه مي‌ شود. سطوحي جذاب و نرم مثل پوست طبيعي حيوانات مانند پشم و خز و يا کرک. هم‌ چنين يکي از مواد مناسب براي اين منظور که در اين طراحي بسيار استفاده مي‌ شود، سطوح موزاييکي نقش‌ دار است.
پارچه‌ هاي بي‌ نهايت دوست‌ داشتني خز يا پرزدار را در هر کجاي خانه‌ تان مي‌ توانيد استفاده کنيد. اين پارچه‌ هاي دوست داشتي چه در قالب فرش، چه کوسن، چه پتو و حتي يک پوف بزرگ مي‌ توانند دکوراسيون داخلي شما را زير و رو کنند. جادوي آن ها را دست‌ کم نگيريد، يکي از آن ها را براي فضاي داخلي خود در نظر بگيريد و بيش از بيش از آن لذت ببريد.

سعي در استفاده از مواد طبيعي
به کار بردن مواد طبيعي مانند چوب، حصير، پارچه‌ هاي نخي و سبک، چرم‌ هاي طبيعي و هم‌ چنين پوشاندن ديوار با مصالح طبيعي مثل آجر و پنل‌ هاي سنگي مصنوعي در طراحي داخلي باعث ايجاد حس خوب صلح و آرامش مي‌ شود، روح و ذهن شما را تازه مي‌ کند و از همه مهم‌ تر حس خوش‌ آمدگويي را افزايش مي‌ دهد.
امروزه به‌ وفور شاهد شبيه‌ سازي مواد طبيعي با استفاده از مواد مصنوعي هستيم، چراکه مواد طبيعي مانند چوب و سنگ‌ هاي صخره‌ اي، حس ديداري و لامسه را بيش از بيش تحريک مي‌ کند. هم‌ چنين استفاده از اين مواد در فضاي حمام، ناخودآگاه حس طراوت و تازگي را در انسان به وجود مي‌ آورد.
اضافه کردن جزئيات فريبنده به اشياء
يک روش ديگر، اضافه کردن جزئيات ارزشمند به حاشيه محصولات است؛ به‌ طور مثال اضافه کردن سنگ‌ هاي اتمي، درخشان و رنگي در مبلمان و به‌ خصوص سرويس‌ هاي بهداشتي که براي هر بيننده‌ اي چشم‌ نواز است و آدمي را به وجد مي‌ آورد.

سعي در ساخت فضايي رويايي
فضاي داخلي رويايي، فضايي است سرشار از نور، رنگ‌ هاي درخشان و هم‌ چنين مبلمان، لوازم روشنايي و لوازم دکوري با طراحي متفاوت و گاهي اغراق شده در بعضي از اجزاي آن ها که فضاي موردنظر شما را برجسته مي‌ کند.
طراحي احساسي و رويايي، فضاي موردنظر شما را از فضايي بي‌ روح و کسل‌ کننده به فضايي جذاب و هيجان‌ انگيز مبدل مي‌ سازد.

ايجاد سايه‌ هاي نامتعارف و شاعرانه به‌ وسيله سطوح مبلمان و لوازم دکوراتيو
اين شيوه با استفاده از عناصر دکوراتيو، لوازم روشنايي و هم‌ چنين قطعاتي از مبلمان که در طراحي آن ها خلاقيت به اوج رسيده، شکل‌ هاي پرهيجان نوري را از راه بازي نور و سايه به اجرا درمي‌ آورد.

بهره‌ گيري از محصولاتي با حس و حال کودکانه و لطيف و ايجاد فضايي فانتزي و لطيف
چقدر دلپذير است که در طراحي فضاي زندگي خود مثل بچه‌ ها، خودمان را رها کنيم و از رنگ، نور و چيدمان لذت ببريم، هر آنچه دلمان مي‌ خواهد و حسمان مي‌ گويد را براي محل کار و زندگيمان خلق کنيم.

قصه‌ پردازي در دکور
قدرت تخيل در طراحي فضايي اسرارآميز و جذاب، همواره حائز اهميت است. بهره‌ گيري خلاقانه از عوامل متعددي مانند طبيعت‌ هاي بکر، اماکن تاريخي، داستان‌ هاي ملي و فرهنگي هنري اقوام و مليت‌ هاي مختلف و فرهنگ‌ هاي محلي منجر به طراحي فضايي متفاوت مي‌ شود که تأثير عميق و شگرفي در روح آدمي به‌ جا مي‌ گذارد.
هم‌ چنين تجربه يک روز خاطره‌ انگيز در زندگي آدمي و يا حتي يک موسيقي دلنواز و يا يک فيلم سينمايي تأثيرگذار مي‌ توانند عواملي الهام‌ بخش براي داستان‌ سرايي و طراحي فضا به طراحي احساسي باشند.
قصه‌ پردازي در دکور بيش تر در فضاهاي عمومي مانند لابي هتل، رستوران‌ و کافي‌شاپ‌ ها به اجرا درمي‌ آيد تا همگان را مبهوت جذابيت و خاص بودن فضا نمايد.

پوشش ديوار با مواد نامعمول
اين طراحي با استفاده از ديوارپوش‌ هاي خلاقانه و متفاوت و اغلب با بافتي قابل‌ لمس، جذابيت بصري مي‌ آفريند. موارد پيشنهادي در اين شيوه، شامل طراحي کاغذديواري‌ هايي با طرح متفاوت با استفاده از تکنيک‌ هاي چاپ، نقاشي، طراحي گرافيکي و هم‌چنين پنل‌ هاي چوبي با ساختاري خاص و بافت سه‌ بعدي، پنل‌ هاي چرمي با ترکيب رنگ متفاوت و موزاييک‌ کاري‌ هاي فريبنده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

به گزارش خبرآلاین، احساس خستگی، بروز زخم‌های دهانی و همچنین افت توان ذهنی از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ هستند اما درصورتیکه در پاهای خود احساس خواب رفتگی می‌کنید هم احتمالا با خطر کمبود این ویتامین مواجه هستید و این علائم نشان‌دهنده ضرورت گنجاندن خوراکی‌های حاوی این ویتامین به رژیم غذایی روزانه‌تان است.

به گزارش ایسنا، بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد. همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تولید DNA وجود این ویتامین ضروری است. به علاوه بدن برای تولید میلین از این ویتامین استفاده می‌کند. میلین ماده چربی است که اطراف عصب را می‌پوشاند. اما بدون وجود مقدار کافی از این ویتامین، عصب‌ها پوشش حفاظتی خود را از دست می‌دهند و فرد دچار احساس خواب رفتگی می‌شود.

همچنین از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به سردرد، احساس خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد.

به گفته محققان، سال‌ها زمان نیاز است تا علائم کمبود ویتامین B۱۲ ظاهر شود و تشخیص آن می‌تواند پیچیده باشد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896062

دیگر خبرها

  • آیا چت کردن رابطه زوجین را خراب می‌کند؟
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • دکوراسیون فضای باز و نیمه باز با استفاده از محصولات کاربردی
  • راهنمای خرید کفشور و گاتر خطی
  • استفاده از هنر قدیمی ژاپنی برای طراحی مواد پیشرفته نانویی
  • اوکراین: احساس می‌کنیم غرب ما را در جنگ تنها گذاشته است
  • 5 طراحی نوآورانه کشوهای گوشه آشپزخانه: بهبود دسترسی و بهره‌وری از فضا
  • حمایت رئیس پورتو از اخراج چهار هم‌تیمی طارمی!
  • حمایت رییس پورتو از اخراج چهار هم‌تیمی طارمی!
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!