Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش به سرغ مردی رفتیم که تنها با ذوق و هنر خود توانسته نقاشی را بیاموزد.

 

این هنرمند در مصاحبه با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان گفت: بنده فضل الله فتحی نژاد، متولد سال ۱۳۳۹ هستم. از زمان کودکی و نوجوانی طرح‌هایی از چهره هنرمندان را با خودکار می‌کشیدم و به نقاشی از همان زمان علاقه بسیاری داشتم، در آن وران بود که کم کم با هنر طراحی و نقاشی آشنا شدم و شروع به کشیدن نقاشی در زمینه‌های مختلف کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او کار خودش را با نقاشی ساختمان در سال‌های دور آغاز کرد.

آقای فتحی نژاد در مورد چگونگی شروع به کار خود در سبک جدیدش گفت: علاقه به نقاشی در وجود من بود، ولی چون کار نقاشی کار سودآوری نبود تصمیم گرفتم برای پرداخت هزینه‌های زندگی ام

 

اشتیاق و ذوف هنری این هنرمند به نقاشی موجب شد تا سبکی از نقاشی را ابداع کند که در نوع خود کم نظیر و جالب است.

 

آقای فتحی نژاد، هنرمند لرستانی در مورد سبک ابداعی اش گفت: چون طرح‌های خود را بر روی آب می‌کشم و لایه نازکی تشکیل می شود از رنگ ها، نام آن را توژ گذاشته ام.

  

آقای فتحی نژاد، با وسایل و ابزار بسیار ابتدایی نقش بر آب می‌کشد.

این نقاش در مورد وسایل کارش گفت: وسایل نقاشی من بسیار ساده است. با یک تشتک آب، ۳ رنگ زرد و قرمز و آبی و یک قلمو کار می‌کنم. به این صورت کار می‌کنم که مقداری آب داخل تشتک می‌ریزم سپس با ریختن رنگ بر روی آب طرح‌های خودم را با قلمو ایجاد می‌کنم.

 

وی افزود: وقتی طرح مورد نظرم را ایجاد کردم از آن عکس می‌گیرم و عکس را چاپ کرده و قاب می‌گیرم.

او در مورد دلیل گرفتن عکس از طرح گفت: وقتی رنگ‌ها را مخلوط می‌کنم چند دقیقه صبر می‌کنم تا طرح مورد نظرم را بتوانم ایجاد کنم، در این فاصله ممکن است طرح از بین برود، چون رنگ‌ها سریع با هم مخلوط می‌شوند، به همین دلیل از آن عکس می‌گیرم تا طرح را در جایی نگهداری کرده باشم.

 

ایجاد سبک نقاشی جدید به نام توژ

این هنرمند خوش ذوق در خصوص ویژگی‌های این سبک از نقاشی که به توژ نامگذاری کرده است می‌گوید: چون من لر هستم یک نام لری هم برای سبکم انتخاب کردم.

این نقاش در ادامه  گفت:  توژ -  tozh در زبان لری به معنی لایه نازک است. در زبان لری به لایه ی نازکی که روی شیر تشکیل می شود توژ می گویند.

وی افزود: نام سبکم را توژ گذاشتم. ، چونکه این رنگ‌ها را روی هم میریزم مثل یک لایه نازک روی آب را می‌گیرد.

 

وی افزود: این کار من نه کپی کار کسی است و نه کسی می‌تواند طرح‌های من را کپی کند، چون طرح‌های من اگر از آن‌ها عکس نگیرم بعد از چند دقیقه محو می‌شوند و امکان این وجود ندارد که برای بار دوم بشود کپی همون کار و طرح را ایجاد کرد پس امکان کپی در طرح‌های من به هیچ وجه وجود ندارد.


 

این نقاش درباره دیگر ویژگی‌های سبک نقاشی اش گفت: این سبک من کثرت گراست و مورد علاقه عموم مردم است. وقتی که کار‌های را در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش می‌گذارم افراد زیادی از مردم لرستان به دیدن نقاشی‌های من می‌آیند و آن‌ها را به قیمت‌های خوبی می‌خرند.

 

و اما دغدغه‌های این روز‌های آقای فتحی نژاد به ثبت رساندن این سبک هنری است.

 این هنرمند درخواستی‌هایی هم از مسئولین دارد و می‌گید: من این سبک جدید نقاشی را هنوز نتوانسته ام ثبت کنم. ممکن است افرادی پیدا شوند که کار‌های من را به نام خودشان ثبت کنند و این باعث ناراحتی من شده است.

 

وی افزود: خواسته من از مسئولین این است که به من کمک کنند که بتوانم این سبک نقاشی را که ابداع کرده ام به نام خودم ثبت کنم.

 

این سبک متمایز هنر که برای خلق این آثار محسور کننده از آن استقاده می‌شود می‌تواند چسم هر صاحب ذوقی را به خودش جذب کند.

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۳۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر ۴۲ ساله بانوی سنندجی مورد استقبال هنردوستان داخل و خارج کشور

خبرگزاری مهر: گروه استان‌ها: هنر یکی از جذابترین فعالیت‌های کردستان است و هنرمندان زیادی در این استان و در رشته‌های مختلف رشد کرده‌اند و امروز صاحب نام و نشان هستند.

گاهی خلق یک اثر هنری آنچنان خاطره انگیز می‌شود که هم برای خالق اثر و هم برای تماشاچیان لذت بخش است.

هنر نقاشی یکی از هنرهایی است که با سبک‌های مختلف از سوی هنرمندان صاحب سبک و اثر خلق می‌شود.

کردستان دارای هنرمندان برجسته ای در این زمینه هنری است که در عرصه‌های ملی و بین المللی درخشیده‌اند.

مهناز اسعد یکی از بانوان هنرمند عرصه نقاشی و اهل سنندج است که در آستانه بهار طبیعت با آثار هنری خود نمایشگاهی را با عنوان «شمعدانی‌ها» در گالری سوره پردیس سینما بهمن سنندج به نمایش گذاشته است.

مهناز اسعد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فارغ‌التحصیل دانش‌سرای هنر هستم که ۴۲ سال است در عرصه نقاشی فعالیت می‌کنم.

وی می‌گوید: یک فرهنگی بازنشسته مقطع متوسطه هستم که در کرمانشاه در حوزه هنر مشغول تدریس بودم و در کنار آن با وجود بچه‌داری، خانه‌داری، و دیگر مشکلاتی که هر زن و مادری دارد بخاطر علاقه‌ام نقاشی را ادامه دادم.

برپایی دهها نمایشگاه داخلی و خارجی از آثار هنری

این نقاش سنندجی بیان کرد: سال ۷۵ اولین نمایشگاه را دایر کردم و تاکنون ده‌ها نمایشگاه کشوری و بین‌المللی گروهی و انفرادی را برپا کردم.

اسعد عنوان کرد: نمایشگاه نقاشی من در سنندج تا ۴ فروردین ادامه دارد و اگر مکان بهتری به برپایی نمایشگاه اختصاص یافته بود شاید بازتاب بیشتری داشت.

وی با معرفی استاد قربان امیری، استاد محسنی هاشمی و استاد جواهری به عنوان اساتید خود گفت: از سال ۱۳۶۵ به صورت حرفه‌ای نقاشی را شروع کرده و تاکنون ضمن حضور در نمایشگاه بین‌المللی استانبول در سال ۱۳۹۶، دو نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی را در سنندج و کرمانشاه برپا کرده است.

وی که دوره خوشنویسی را تا مقطع عالی نیز گذرانده و چندین عنوان برتر بانوی هنرمند را در کرمانشاه کسب کرده است، در خصوص این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه که با همکاری حوزه هنری استان کردستان و شهرداری سنندج برپا شده آثار رنگ و روغن با سبک رئال در اندازه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه ۵۰ تابلوی نقاشی با موضوع طبیعت، طبیعت بی جان و پرتره حاصل فعالیت‌های دو سال اخیر این بانوی هنرمند کردستانی از شنبه ۱۹ اسفند تا پایان روز ۴ فروردین دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند در ایام برگزاری هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج از این آثار دیدن کنند.

گفتنی است ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه به کودکان کار و خانواده‌های نیازمند اختصاص خواهد یافت.

گفتنی است، مهناز اسعد هم دوره اساتیدی همچون استاد فردین صادق ایوبی، زبردست، گلکار زاده، جابر اطاعتی و خدارحمی بودند.

کد خبر 6057896

دیگر خبرها

  • سالی که مش صفر و نقاش کویرها را برد/هزار اقاقیا در چشم تو هیچ بود
  • هنر ۴۲ ساله بانوی سنندجی مورد استقبال هنردوستان داخل و خارج کشور
  • ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند
  • ابداع فناوری چاپ سه‌بعدی زیستی از بافت چربی
  • نقاشی‌هایی برای پناه بردن به جنگل
  • ابداع فناوری چاپ سه بعدی زیستی از بافت چربی
  • هنرنمایی هنرمندان کوچک در میراث‌داری از امانت پیشینیان 
  • اجرای «کودک‌شو» چالش برانگیز است
  • مهاجمان «دختری با گوشواره مروارید»‌ زندانی نمی‌شوند
  • فروش نقاشی ایرانی متعلق به شاهزاده ناپل