Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: تحلیلگر حوزه آمریکای لاتین گفت: هیسپان تی وی از شبکه های موفق بین المللی است که در آمریکای لاتین، مخاطب بسیاری دارد و هم گرایش از سر علاقه و اعتماد به تماشای این شبکه و برنامه هایش بالاست، اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی رایزن سابق فرهنگی ایران در آرژانتین، رئیس مؤسسه اندیشه شرق و کارشناس مسائل فرهنگی کشورهای امریکای لاتین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سال ها پس از انقلاب اسلامی به عنوان فعال و نماینده فرهنگی در منطقه آمریکای لاتین فعالیت کرده و شناخت کاملی از کشورهای اسپانیایی زبان دارد و به همین دلیل در آستانه ششمین سالگرد تاسیس شبکه اسپانیایی زبان «هیسپان تی وی » او گزینه مناسبی برای گفت و گو درباره نقش و رسالت فرهنگی این شبکه در حوزه آمریکای لاتین بود. گفت و گوی شبستان با حجت الاسلام ربانی را در ادامه می خوانید.

 

6 سال از راه اندازی شبکه هیسپان تی وی می گذرد و به نظر می رسد این شبکه توانسته است در بین مخاطبان خود در کشورهای اسپانیایی زبان به نقطه روشن و قابل اتکایی برسد، شما با فعالیت های این شبکه آشنائی نزدیکی  دارید بنابراین وضعیت آن را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که شبکه هیسپان تی وی از شبکه های موفق بین المللی است که در منطقه آمریکای لاتین، هم بیننده و مخاطب بسیار زیادی دارد و هم گرایش از سر علاقه و اعتماد به تماشای این شبکه و برنامه هایش بالاست که معتقدم این مساله خیلی مهمتر از کمیت آماری مخاطبان است. اینکه مخاطب به یک رسانه اعتماد کند یک سرمایه اجتماعی برای هر رسانه ای است.

 

 در همین زمینه مراکز اسلامی ما در منطقه نیز تلاش می کنند تا این شبکه و برنامه هایش را تبلیغ کنند. با این حال به نظرم باید همچنان در توسعه کمی این شبکه از جهت وسعت دریافت تصویری شبکه تلاش کرد تا بتوان این شبکه را در معرض دید تعداد بیشتری از مخاطبان قرار داد. اما همانطور که اشاره کردم اعتمادی که مردم منطقه به ویژه به اخبار و گزارش های خبری این شبکه دارند، مهمترین دستاورد کیفی این شبکه محسوب می شود که از طریق آن می توانند به حقایقی درباره جمهوری اسلامی ایران و رخدادهای جهانی دست یابند.

 

خوشبختانه حس اعتمادی که به جمهوری اسلامی در بین مردم منطقه وجود دارد  و همچنین ضدیت آنها با آمریکا و رژیم صهیونیستی موجب شده این شبکه بیشتر در مرکز توجه آنها قرار بگیرد. در واقع ویژگی های مشترک انقلابی و ضد استکباری که بین ملت ما و آنها وجود دارد، جایگاه این شبکه را در نزد افکار عمومی منطقه، مستحکم و قابل وثوق کرده است.

 

یعنی تفکرات ضد امپریالیستی که در منطقه وجود دارد به عنوان یک ارزش مشترک به تقویت اعتماد متقابل هیسپان تی وی  و مخاطبانش کمک کرده است ؟

دقیقا همینطور است. ضمن اینکه فرهنگ غنی اسلام که با فرهنگ و تمدن ایرانی آمیخته شده و ایران-اسلامی باشکوه را شکل داده به عنوان یک الگوی مناسب بین المللی مورد توجه مردم است و آنها خیلی کنجکاو هستند که بدانند ایران به عنوان یک کشور الگو چگونه در مناسبات جهانی عمل می کند. مردم منطقه ایران را به عنوان یک کشور پیشرو، متمدن، مقتدر و مستقلی می شناسند که به ویژه در مبارزه با استعمار و تروریست جهانی از آن تاثیر می گیرند و این باور به مثابه یک پیش زمینه یا عامل فرهنگی و اجتماعی در اعتماد مخاطبان منطقه به شبکه هیسپان تی وی بسیار موثر بوده است. جالب اینکه آنها خواهان توجه بیشتر این شبکه به ساخت برنامه های درباره فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی همچنین انقلاب اسلامی هستند. این مطالبه مخاطب، ظرفیتی بالقوه برای هیسپان تی وی فراهم کرده که باید قدر آن را دانست و برای تامین و پاسخگویی به این نیازها برنامه سازی کرد.

 

تحلیل و تفسیرهای متفاوت این شبکه از رخدادهای روز جهانی از جمله اتفاقات مربوط به ایران و خاورمیانه موجب جلب مخاطبان این شبکه شده است، آیا چنین نگاه و رویکردی که منجر به برنامه سازی شود درباره مسائل مربوط به این منطقه و آمریکای لاتین هم وجود دارد؟

در واقع به علت بی اعتمادی که مردم منطقه به رسانه های غربی دارند و اعتمادی که به این اخبار و تحلیل های این شبکه(هیسپان تی وی) دارند، خود آنها هم بیشتر به پیگیری اخبار و واقعیت های درباره انقلاب اسلامی یا مسائل مشترک بین اللملی گرایش دارند. با این حال نباید از اخبار منطقه هم غافل شد، به ویژه تحلیل و تفسیرهایی که درباره آن صورت می گیرد. خبرنگاران هیسپان تی وی در منطقه حضور داشته و اخبار و وقایع منطقه آمریکای لاتین و کشورهای اسپانیایی زبان را رصد می کنند، اما واقعیت این است که خود مردم منطقه به پیگیری اخبار داخلی ایران یا موضع گیری های آن در ارتباط با اتفاقات جهانی علاقه دارند.

 

حتی فراتر از این باید بگویم که آنها به شدت کنجکاو و تشنه دانستن درباره معارف اسلامی هستند و به برنامه هایی که به معرفی اسلام می پردازند، توجه دارند.جالب اینکه به کالاهای ایرانی و تبلیغ آن هم تمایل دارند و خواهان تبلیغ بیشتری درباره کالای ایرانی هستند. بارها شده که به زبان آورده اند که چرا درباره کالاهای ایرانی مثل پسته و فرش یا صنایع دستی و هنر ایرانی برنامه سازی کم صورت می گیرد. خوشبختانه با این ظرفیتی که الان در هیسپان تی وی وجود دارد و خود مخاطبان نیز علاقمندی خود را به دستاوردهای تمدن ایرانی اسلامی ابراز می کنند، باید در این زمینه فعال تر بود و به تولید برنامه های مختلفی که هم جذابیت رسانه ای داشته باشد و هم بتواند فرهنگ وتمدن ما را در منطقه معرفی کند، نیازمندیم. در واقع می توان به هیسپان تی وی فراتر از یک رسانه و شبکه تلویزیونی و به عنوان یک سفیر فرهنگی در منطقه آمریکای جنوبی نگریست و به تناسب آن تولیدات را بیشتر و غنی تر کرد.

 

 

در واقع تاکید شما بر جامعیت تولیدات رسانه ای در هیسپان تی وی درباره ایران است.

بله. چون مردم آمریکای لاتین و اسپانیایی زبان ها دوست دارند تصویر و شناخت کاملی از ایران داشته باشند و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و.... درباره ایران را بشناسند. در کنار این موارد، فهم خود انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده سیاسی جذاب برای آنها خیلی مهم است و علاقه مندند که درباره دلایل و چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی و رمز موفقیت آن بدانند. در واقع شناخت تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یک دغدغه جدی در بین مخاطبان هیسپان تی وی جایگاه ویژه ای دارد.  حتی برخی از خبرنگاران و مردم منطقه به ما می گویند علاقه مندند ایران را ببینند و از نزدیک با آن آشنا شوند. صحبت های برخی از این خبرنگاران که به ایران سفر داشتند بسیار جالب بود و از پیشرفت وتوسعه ایران ابراز شگفت زدگی می کردند و اینکه چقدر تجربه سفر به ایران با تصوراتی که از طریق رسانه های غربی از این کشور در ذهن داشتند متفاوت بود. همین مسئله کارکرد مهم شبکه هیسپان تی وی است و باید باشد به این معنی که به شناخت درست ایران و واقعیت آن پرداخته و مردم منطقه را با ظرفیت ها، توانمندی ها و استعدادها و امکاناتی که این کشور دارند آشنا کنند.

 

فکر می کنید این آشنایی می تواند زمینه همکارهای مشترک عملی بین دو کشور و ملت های آنها هم شود؟ مثلا در زمینه گردشگری و صنعت توریست یا ایجاد همکارهای مشترک اقتصادی و علمی و مواردی از این دست، شبکه ای مثل هیسپان تی وی می تواند به مثابه یک حلقه واسط عمل کند و به ارتباطات و همکاری های متقابل دو کشور کمک کند؟

همینطور است. باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم که فارغ از نقش آگاهی بخشی و رسالت بیداری اسلامی، زمینه های همکارهای مشترک را هم فراهم کنیم. محصول آگاهی بعد از تغییرات ذهنی و شناختی باید به تغییرات رفتاری در عرصه عمل منجر شود و هیسپان تی وی به عنوان یک رسانه قدرتمند و اثربخش می تواند به تسهیل این روابط کمک کند. آن اعتماد رسانه ای که درباره اش حرف زدم می تواند پشتوانه محکمی برای این همکاری ها باشد. به زبان اقتصادی وقتی بازار نسبت به عرضه یک کالا تقاضای بالایی دارد، شرایط بهتری برای رونق اقتصادی وجود دارد و در اینجا مخاطبان به عنوان مشتریان اصلی بازار رسانه ای خود متقاضی تولیداتی از ایران هستند که باید از این ظرفیت، بهره برداری درست کرد.

 

با توجه به کارکردهایی که درباره شبکه هیسپان تی وی برشمردید به نظر می رسدکه این رسانه بیش از هر چیز در روشنگری و تنویر افکار عمومی گام برداشته و از این طریق توانسته، رسالت خود را به شکلی اثربخش به انجام برساند، درست است ؟

بله. نقشی که به نظرم هیسپان تی وی در طول این 6 سال انجام داده است، روشنگری و تنویر افکار عمومی مردم آمریکای لاتین نسبت به واقعیت های جهان امروز از زوایه ای متفاوت از سلطه رسانه های استکباری بوده که توانسته در درجه اول اعتماد مخاطب را به خود جلب کرده و در مرحله بعد آنها را به مسائل مربوط به جهان اسلام و انقلاب اسلامی علاقه مند کند. به عبارت دیگر هیسپان تی وی توانسته در این مدت موفق به گفتمان سازی انقلابی در منطقه شود که البته مشترکات فکری و فرهنگی مردم منطقه نیز موجب تسری در این تحقق این هدف شده است.

 

از دیدگاه من اکنون در نقطه ای قرار گرفته ایم که می توان از ثمرات این تلاش در جهت همکاری ها و تعامل و تبادل بین المللی در جهت ثبیت و ترویج عینی تر گفتمان انقلاب اسلامی بهره برد. یکی از نشانه های این معنا را می توان در علاقه بسیاری از  نخبگان و جوانان این منطقه به همکاری با هیسپان تی وی جستجو کرد. حتی به دنبال راهکارهایی برای تبلیغ این شبکه هستند و در این باره از ما راهنمایی می خواهند. در واقع اکنون به مرحله ای رسیده ام که مخاطب هیسپان تی وی به یک تماشاگر فعال و کنشگر بدل شده و این محک خوبی برای ارزیابی عملکرد یک رسانه است.

 

این ضرورتی مهم برای هر رسانه ای است که نیازهای مخاطب خود را شناخته و در جهت تامین آن برنامه سازی کند. ضمن اینکه با توجه به کارکردهای اقتصادی و تجاری و فرهنگی که درباره اش حرف زدیم می توان بر مبنای این نظر سنجی ها، زمینه های همکاری های مشترک را فراهم کرد. بگذارید برایتان یک مثال بزنم. یکی از مفاهیم ارزشمندی که برای مردم منطقه در شبکه هیسپان تی وی مهم است توجه این شبکه و تبین و پردازش آن درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملی آن است.

 

 برخی کشورهای این منطقه نیز به دلیل مبارزات مقاومتی که در برابر آمریکا و کشورهای استکباری دارند، سخت به الگوهای عملی اقتصاد مقاومتی نیاز دارند و آن را مطالبه می کنند. از طریق این شبکه می توان زمینه ها و بستر و زیرساختارهای اقتصاد مشترک مقاومتی را شکل داده و توسعه بخشید. باید به سمت برنامه هایی برویم که رسانه های دیگر کمتر به آنها می پردازند و مخاطب نمی تواند نیازهای خود را از طریق آن رسانه ها برطرف کند و لذا به شبکه ما به عنوان رسانه مرجع مراجعه می کند.

 

تصور می کنم شبکه هیسپان تی وی می تواند از مردم منطقه و مخاطبان خود به ویژه مخاطبان مسلمان و انقلابی نظرسنجی کند تا به خواسته ها و نیازهای واقعی مردم دست یافته و آن را عینی سازی کند. برآیند این نظرسنجی ها به شناخت علمی مخاطبان کمک کرده و موفقیت این شبکه را تضمین می کند  هیسپان تی وی تا به امروز توانسته مماس با اهداف خود پیش رود و من آینده موفقی را برای این شبکه پیش بینی می کنم.

 

 

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل

سفیر ایران از آزادی پنج صیاد ایرانی بازداشت شده در کشور «سیشل» و بازگشت آنها به کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام حسن علی بخشی سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج صیاد بلوچ بازداشتی در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران افزود: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آبهای سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

سیشل با نام رسمی جمهوری سیشل، کشور جزیره‌ای در خاور قارهٔ آفریقاست که در درون آب‌های اقیانوس هند جای گرفته‌است. سیشل، کوچک‌ترین کشور قاره آفریقا است که پایتخت آن ویکتوریا است.

این کشور، تنها کشور آفریقایی دارای شاخص توسعه انسانی با درجهٔ بسیار بالا می‌باشد. سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده‌است که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری قاره آفریقا واقع شده‌اند.

این جزایر در شمال ماداگاسکار قرار گرفته‌اند. سیشل با ۱۰۰٬۰۹۲ نفر جمعیت، یکی از کمترین جمعیت‌ها را در میان کشورهای آفریقا دارد./ ویکیپدیا

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از سیشل
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد