Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا - رشته بدنسازی و پرورش اندام یکی از رشته های مورد علاقه بیشتر جوانان و نوجوانان است ولی این روزها فروش مکمل های غیرمجاز به یکی از نگرانی های والدین در این رشته ورزشی پرطرفدار تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رشته بدنسازی و پرورش اندام امروزه یکی از رشته های مورد علاقه و پر طرفدار به ویژه در میان جوانان است به گونه ای که می توان گفت در چند دهه اخیر گرایش جوانان به سمت این رشته ورزشی روندی صعودی داشته است؛ گواه این ادعا وجود باشگاه های بدنسازی متعدد در نقاط مختلف شهرهای کوچک و بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داشتن استیل بدنی مناسب و خوش فرم بودن در نسل جوان امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است به گونه ای که بیشتر نوجوانان و جوانان به امید داشتن هیکلی خوش فرم و متناسب به این رشته ورزشی پرطرفدار روی می آورند و مایلند در کوتاهترین زمان ممکن به اندام مورد علاقه خود دست یابند.
متاسفانه بلند پروازی جوانان برای رسیدن به اندامی شبیه قهرمانان رشته پرورش اندام باعث شده عده ای سودجو اقدام به عرضه مکمل های غذایی و دارویی غیرمجاز به جوانان نمایند.
مصرف خودسرانه بسیاری از این مکمل ها در سال های اخیر منجر به بیماری های مختلف و حتی مرگ ورزشکاران شده است و نمی توان کتمان کرد که یکی از محل‌ های فروش داروهای نیروزای غیرمجاز خود باشگاه ‌های پرورش اندام هستند که شاید یکی از دلایل آن نداشتن نظارتی قوی در این حوزه است.

** نبود نظارت کافی بر فروش مکمل های غیرمجاز در باشگاه ها
یکی از والدینی که فرزندش 6 ماه است در باشگاه ورزشی پرورش اندام به فعالیت مشغول است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فرزندم با دیدن هیکل بسیاری از همکلاسی های بدنسازش به این رشته ورزشی روی آورده است.
مجید عزیزی با بیان اینکه والدین بسیار علاقه مند هستند که فرزندانشان به سمت ورزش گرایش پیدا کنند، عنوان کرد: همه ما دوست داریم فرزندانی ورزشکار داشته باشیم چرا که بیشتر کسانی که به سمت ورزش گرایش پیدا می کنند انسان هایی سالم تر به لحاظ روحی و روانی هستند و کمتر به سمت اعتیاد روی می آورند.
وی با اظهار نگرانی از شیوع مصرف داروهای انرژی زا، قرص ها و آمپول های هورمونی در میان جوانان و نوجوانان خاطرنشان کرد: این داروها متاسفانه در بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا کرده اند و به روشی نادرست و خطرناک به آنها کمک می کنند در کمترین زمان به هیکل مورد علاقه خود دست یابند.
عزیزی افزود: متاسفانه نظارت آنچنانی بر باشگاه های پرورش اندام صورت نمی گیرد و بیشتر این باشگاه ها مرکز فروش این داروها شده اند و به راحتی انواع قرص ها و داروهای غیرمجاز را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می دهند بی آنکه به عواقب آن بیاندیشند.
وی خواستار نظارتی قوی تر در این حوزه شد و از اداره ورزش و جوانان خواست که مراکزی برای تهیه داروهای مجاز و مورد نیاز ورزشکاران ایجاد شود تا والدین با آسودگی خیال بیشتری جوانان خود را به این رشته ورزشی پرطرفدار بفرستند.

** باشگاه های بدنسازی پاتوق بیشتر فروشندگان مکمل های غیرمجاز
یکی از جوانانی که در باشگاه بدنسازی و پرورش اندام به فعالیت مشغول است اظهار داشت: یکی از آرزوهایم داشتن هیکلی همچون آرنولد است اما متاسفانه بیشتر غذاهایی که ما مصرف می کنیم آن سطح پروتئین، ویتامین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد عضلانی را ندارند بنابراین یک ورزشکار ناچار به استفاده از مکمل ها و داروهای انرژی زا است.
امیرحسین شرفی افزود: متاسفانه فروش داروهای غیرمجاز و آسیب هایی که به برخی از ورزشکاران وارد شده، باعث ترس اغلب والدین از مکمل های دارویی و غذایی مجاز شده است.
وی گفت: متاسفانه اغلب جوانانی که به این رشته ورزشی گرایش پیدا می کنند می خواهند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند و برای همین فریب تبلیغات فروشندگان داروهای غیرمجاز که بیشتر آنها در باشگاه های بدنسازی پاتوق دارند، را می خورند.
وی افزود: این افراد حاضرند در قبال پرداخت پول زیادی به هیکلی که آرزو دارند برسند اما بیشتر دچار مشکلات جسمی می شوند و حتی بیشتر آنان دچار رشد ناهماهنگ عضلات نیز می شوند.
وی با اشاره به مفید بودن مکمل های مجاز و تاثیر آنها بر روند عضله سازی برای بدنسازان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل افزایش فروش داروهای غیرمجاز این تفکر برای همه ایجاد شده که مکمل های مجاز هم برای ورزشکاران مضر است در حالیکه اینگونه نیست.
وی افزود: باید مقررات قوی تری برای عرضه مکمل های غیرمجاز از سوی مسئولان ایجاد شود تا ورزشکاران با خیال آسوده تری بتوانند مکمل های مجاز را تهیه کنند.

** لزوم تدوین دستورالعمل های جدی برای عرضه مکمل ها
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز در این باره اظهار کرد: متأسفانه عرضه مکمل‌ ها توسط افرادی که صلاحیت ندارند افزایش‌ یافته که لازم است دستورالعمل‌ های جدی در راستای عرضه آنها تدوین شود.
علی یاور عزیزپور با اشاره به تعامل خوب باشگاه های بدنسازی با هیات پرورش اندام افزود: آنچه شاید قدری خاطر ما را نسبت به این رشته ورزشی مکدر کرده استفاده از مکمل‌ های بدون مجوز در این رشته ورزشی است که به طور قطع این مورد جزو آسیب‌ های این رشته ورزشی است.
وی با بیان اینکه مکمل ‌های ورزشی مجاز برای استفاده ورزشکاران وجود دارد، گفت: تیم ‌های بازرسی اداره کل ورزش و جوانان لرستان همواره به بازرسی از باشگاه‌ های ورزشی می پردازند اما متأسفانه عرضه این مکمل‌ ها توسط افرادی که صلاحیت انجام این کار را ندارند، افزایش‌ یافته است.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان افزود: باید دستورالعمل ‌های جدی و بهتری در این راستا تدوین شود تا خانواده ‌ها نسبت به روی آوردن فرزندان به این رشته ورزشی اطمینان خاطر پیدا کنند.
وی با اشاره به رشد چشمگیر باشگاه ‌های بدنسازی و پرورش اندام در استان لرستان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 555 باشگاه پرورش اندام در سطح استان وجود دارد که 80 باشگاه از این تعداد در شهر خرم ‌آباد قرار دارد و مابقی در شهرستان ‌های بروجرد، کوهدشت، دورود و سایر شهرستان ‌ها هستند.

** برخورد جدی با عرضه کنندگان مکمل های غیرمجاز
رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور که چندی پیش برای شرکت در مجمع انتخاباتی هیات بدنسازی لرستان به خرم آباد آمده بود، در این باره گفت: رشته بدنسازی یکی از مکمل‌ های مهم برای تمامی رشته ‌های ورزشی در بخش قهرمانی، حرفه‌ ای و حتی همگانی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
ناصر پور علی فرد با بیان اینکه متولی باشگاه ‌ها چه از نظر مجوز و چه از نظر نظارتی با اداره کل ورزش و جوانان استان‌ ها و کمیسیون ماده پنج است، افزود: در صورتی‌ که باشگاه ‌های بدنسازی دارای کارشناس یا پزشک تغذیه باشند می ‌توانند ویترین فروش مکمل‌ های دارویی و غذایی برای ارائه به ورزشکاران را داشته باشند.
وی افزود: متأسفانه دیدگاه بدی نسبت به استفاده از مکمل ‌های دارویی و غذایی برای ورزشکاران وجود دارد حال آنکه در کل دنیا استفاده از مکمل ‌های دارویی و غذایی برای تأمین نیازهای بدنی ورزشکاران این رشته وجود دارد اما این موضوع باعث نمی ‌شود که افرادی خارج از قوانین موجود و به‌ منظور اهداف مادی خود به سمت دادن مواد نیروزای غیرمجاز به ورزشکاران این رشته و فرزندان مردم بروند.
وی با بیان اینکه با متخلفان عرضه مواد نیروزای غیرمجاز برخورد می شود، گفت: والدینی که فرزندان جوان خود را به باشگاه ‌ها می ‌فرستند باید از سالم بودن این محیط اطمینان داشته باشند و اگر از طریق گزارشات مردمی یا به صورت‌ های دیگر خلافی برای ما ثابت شود به سرعت با مربی یا باشگاه موردنظر برخورد می ‌کنیم.
امیدواریم با توجه به افزایش گرایش جوانان به سمت این رشته ورزشی، دستورالعمل های قوی تر و بازدارنده تری از سوی مسئولان مربوطه برای نظارت بر بازار فروش مکمل های غذایی و دارویی تدوین شود.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7265/3022
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب ** انتشاردهنده: احسان کردی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد دستگاه قضا با ساخت و ساز غیرمجاز

محمد جباری در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج اظهار کرد: دستگاه قضایی در عرصه‌های مختلف وظیفه خود می‌داند که در خدمت مردم باشد و فراتر از وظایف قانونی در این زمینه عمل خواهیم کرد.

دادستان عمومی و انقلاب سنندج با بیان اینکه خارج از قانون، اخلاقیات هم جز حق الناس محسوب می‌شود، افزود: مقرر شده در سال جدید جلسات از جنبه سوری خارج شود و بیشتر خروجی در عرصه عمل داشته باشد.

وی افزود: حفاظت از حقوق عامه از اولویت‌های دستگاه قضائی بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در این راستا توجه به جلسات و کارگروه‌های قرارگاه جهادی حفظ حقوق بیت‌المال در سال‌جاری بیشتر خواهد بود.

جباری اذعان کرد: این قرارگاه با هدف برخورد قاطع با سودجویان و کسانی که بخواهند به منابع طبیعی و اراضی ملی دست‌درازی کنند تشکیل شده و با ساخت و ساز غیرمجاز مقابله خواهیم کرد.

وی گفت: وظایفی که به عهده شهرداری و شورای اسلامی گذاشته شده است واقعا بیشتر از وظیفه چند وزارتخانه است از این رو این نهاد نیاز به حمایت و همراهی دستگاه‌های مختلف در راستای پاسخگویی بهتر به مطالبات مردم دارد و باید از سوی دستگاه‌های حکومتی و دستگاه قضایی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

گام‌های بلند شهرداری سنندج در حوزه عمران شهری

شهردار سنندج نیز در این دیدار ضمن قدردانی از همراهی همیشگی دستگاه قضا با مجموعه شورا و شهرداری سنندج، اظهار کرد: مجموعه دستگاه قضا همواره در کنار شهرداری بوده و این همراهی زمینه را برای خدمت هرچه بهتر به شهر و شهروندان فراهم کرده است.

سیدانور رشیدی تصریح کرد: گام‌های توسعه‌ای خوبی در حوزه عمرانی شهری در سال گذشته در شهر سنندج برداشته شده است این روند در سال‌جاری نیز با قدرت ادامه پیدا می‌کند.

رییس شورای شهر سنندج هم در این نشست با تاکید براینکه تمام هم و غم شورا و شهرداری دور ششم رفع مشکلات شهر و پاسخگویی به مطالبات مردم بوده است، گفت: متاسفانه اقتصادی در اختیار شورای شهر قرار ندارد و دست و بال شهرداری خالی است و شورا در چنین شرایطی به عنوان ناظر و سیاست‌گذار شهرداری با مشکل مواجه هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • دارو و پودر بدنسازی قاچاق در اهواز کشف شد
  • همت خیرین برای توسعه فضای ورزشی در سراوان
  • کشف دارو و پودر بدنسازی قاچاق در اهواز
  • کشف ۸۴۰ کیسه قاچاق انواع مکمل‌های بدنسازی
  • ورزشکاران مازندرانی ۸ سهیمه المپیک پاریس را کسب کردند
  • برخورد دستگاه قضا با ساخت و ساز غیرمجاز
  • فضای ورزشی در شهرستان بیرجند توسعه یابد
  • فوتسال گناباد  نیازمند حمایت بیشتر است
  • سطح ووشو ایران در مجامع بین‌المللی مطلوب است
  • هوادار تهران در مسیر دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای