Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عظمت فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها، در سيره آن بزرگوار آشکار است. يک مسأله اين است که ما چه شناختي از فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها داريم؟ اين يک حرف است. بالأخره دوستان اهل بيت عليهمّ‌السلام، در طول زمان، تا آن‌جا که توانستند سعي کردند به حقِ‌ّ دختر پيغمبر، فاطمه زهرا سلام‌اللَّه عليها معرفت پيدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنين هم نيست که کسي خيال کند همان‌طور که در زمان ما، اين بزرگوار اين‌قدر در دلها عزيز و در چشمها شيرين است، هميشه همين‌طور بوده است.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان به نقل از KHAMENEI.IR، حضرت آيت الله خامنه‌اي در تاريخ 3 آذر 1373 با جمعي از مداحان کشور ديدار کردند.
مشروح سخنان مقام معظم رهبري در اين ديدار به شرح زير است.
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
با همه وجود و همه اعماق دل و جان از خداي متعال سپاسگزاريم که يک بار ديگر اين توفيق را ارزاني فرمود تا با شما بلبلان گلزار اهل بيت عليهم‌السّلام و مدّاحان خاندان عصمت و طهارت، اين روز بزرگ را جشن بگيريم و به ياد فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها، دل و جان خودمان را صفا بخشيم. از شما عزيزان هم متشکّريم که عيد ما را شيرين کرديد و با اين توسّل بسيار خوب و گرم و صميمانه‌تان، اين روز را به معناي حقيقىِ کلمه عيد کرديد؛ بخصوص برادراني که سرودند و خواندند و مجلس را به يادِ زهراي درخشانِ اطهر و کوکب درّي خاندان پيغمبر، منوّر کردند و به ياد آن بزرگوار رطب‌اللسان شدند.
درباره فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها، هرچه بگوييم، کم گفته‌ايم و حقيقتاً نميدانيم که چه بايد بگوييم و چه بايد بينديشيم. به قدري ابعاد وجود اين انسيّه حوراء، اين روح مجرّد و اين خلاصه نبوّت و ولايت براي ما پهناور و بي‌پايان و درک ناشدني است که حقيقتاً متحيّر مي‌مانيم. ميدانيد که همزماني و هم‌عصري از عواملي است که مانع از شناختِ درستِ شخصيتها ميشود. ستارگان درخشان عالم بشريّت غالباً در زمان حياتشان به‌وسيله هم‌عصرانشان شناخته نشده‌اند؛ مگر عدّه کمي از برجستگان که انبياء و اولياء باشند؛ آن هم به‌وسيله عدّه معدودي. امّا فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها چنانند که در زمان خودشان، نه فقط پدر و همسر و فرزندان و شيعيان خاصّشان، بلکه حتّي کساني که شايد رابطه صميمانه و گرمي هم با ايشان نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند. اگر به کتابهايي که درباره فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها به‌وسيله محدّثين اهل سنّت نوشته شده است، نگاه کنيد، روايات بسياري را ميبينيد که از زبان پيغمبر صلّياللَّه‌عليه‌وآله‌وسلّم در ستايش صدّيقه طاهره عليهاسلام صادر شده است و يا رفتار پيغمبر با آن بزرگوار را نقل ميکنند. بسياري از اين روايات، از زبان کساني است که از آن قبيل بوده‌اند؛ مثل بعضي از زوجات پيغمبر و ديگران. اين حديث معروف از عايشه است که گفت: «واللَّه مارأيت في سمته و هديه اشبه برسول‌اللَّه صلّياللَّه‌عليه‌وآله‌وسلّم من فاطمة(1)»؛ هيچ کس را از لحاظ هيأت، چهره، سيما، درخشندگي و حرکات و رفتار، شبيه‌تر از فاطمه به پيغمبر اکرم نديدم. «وکان اذا دخلت اليه، اذا دخلت علي رسول‌اللَّه قامت قام اليها(2)»؛ وقتي که فاطمه زهرا بر پيغمبر وارد ميشد، آن حضرت برميخاست و مشتاقانه به سمت او ميرفت. اين معناي تعبيرِ «قام اليها» است. اين‌طور نبود که وقتي فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها وارد اتاق ميشود، پيغمبر جلو پاي او فقط بلند شود. قام‌اليها؛ برميخاست و به سمت او ميرفت. در بعضي از اين نقلها، باز از همين راوي اين‌گونه آمده است: «وکان يقبلها و يجلسها مجلسة(3)»؛ فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها را ميبوسيد، دست او را ميگرفت و ميآورد در جاي خودش مينشاند. اين مقام فاطمه زهراست. انسان درباره اين دختر چه بگويد؟ درباره اين موجود باعظمت چه بگويد؟
عزيزان من! عظمت فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها، در سيره آن بزرگوار آشکار است. يک مسأله اين است که ما چه شناختي از فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها داريم؟ اين يک حرف است. بالأخره دوستان اهل بيت عليهمّ‌السلام، در طول زمان، تا آن‌جا که توانستند سعي کردند به حقِ‌ّ دختر پيغمبر، فاطمه زهرا سلام‌اللَّه عليها معرفت پيدا کنند. چنين هم نيست که کسي خيال کند همان‌طور که در زمان ما، اين بزرگوار اين‌قدر در دلها عزيز و در چشمها شيرين است، هميشه همين‌طور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامي است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوي و حکومت اهل بيت عليهم‌السّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جاري ميشود. قديميترين دانشگاه اسلامي در دنياي اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها گرفته شده است. در گذشته به‌نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها دانشگاه تأسيس ميکردند. حتّي خلفاي فاطمي که بر مصر حکومت ميکردند، شيعه بودند. قرنهاست که شيعه سعي کرده به حقِ‌ّ اين بزرگوار معرفت پيدا کند. اين، يک مسأله است. مسأله ديگر اين است که ما بايد راه را از همه ستارگان بياموزيم؛ «و بالنّجم هم يهتدون(4)». انسان عاقل اين‌گونه است. از ستاره بايد استفاده کرد. ستاره در آسمان است و ميدرخشد. آن‌جا عالمِ عظيمي است. مگر اين ستاره هميني است که من و شما ميبينيم؟ بعضي از ستارگان که در آسمانند و مثل يک نقطه سوسو ميزنند، کهکشاني هستند. گاهي يک ستاره بزرگتر است از کهکشان راه شيري که ميلياردها ستاره داخل آن است! - قدرت الهي که حدّ و اندازه‌اي ندارد - ولي من و شما آن را يک ستاره کوچکِ درخشان ميبينيم. خوب؛ مقصود از اين مطالب چيست؟ مقصود اين است انسان عاقلي که خدا به او چشم داده است، بايد از اين ستاره براي امري در زندگي استفاده کند. قرآن ميگويد: «و بالنّجم هم يهتدون»؛ به وسيله آن راه را پيدا ميکنند.
عزيزان من! اين ستاره درخشان عالم خلقت، فقط همان نيست که به چشم ما مي‌آيد. فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها بسيار بالاتر از اين حرفهاست. ما فقط درخشندگياي ميبينيم؛ ولي بسيار بزرگتر از اين حرفهاست. امّا من و شما چه استفاده‌اي ميکنيم؟ همين قدر که بدانيم او زهراست، کافي است؟ در روايتي خواندم که درخشندگي فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها باعث ميشود تا چشمان کرّوبيان ملأاعلي خيره شود: «زَهَر نورها للملائکة السّماء(5)». براي آنها ميدرخشد. ما از اين درخشندگي چه استفاده‌اي بکنيم؟ ما بايد از اين ستاره درخشان، راه به‌سوي خدا و راهِ بندگي را که راه راست است و فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها پيمود و به آن مدارج عالي رسيد، پيدا کنيم. اگر ميبينيد خدا خميره او را هم خميره متعالي قرار داده است، به اين دليل است که ميدانست اين موجود در عالم مادّه و عالم ناسوت، خوب از امتحان بيرون خواهد آمد؛ «امتحنک اللَّه الذي خلقک قبل ان يخلقک فوجدک لمااْمتحنک صابره(6)»؛ قضيه اين است. خداي متعال حتّي اگر لطف ويژه‌اي درباره آن خميره ميکند، بخشي مربوط به اين است که ميداند او از عهده امتحان چگونه برخواهد آمد؛ والّا بسيار کسان خميره خوب داشتند. مگر همه توانستند از عهده برآيند؟ اين بخش از زندگي فاطمه زهرا سلام‌اللَّه عليها، آني است که ما براي نجات خودمان به آن احتياج داريم. حديث از طرق شيعه است که پيغمبر به فاطمه سلام‌اللَّه عليها فرمود: «يا فاطمه اننّي لم اغني عنک من‌اللَّه شيئا(7)»؛ يعني اي عزيز من! اي فاطمه من! نميتوانم پيش خدا تو را از چيزي بينياز کنم. يعني خودت بايد به فکر خودت باشي، و او از دوران کودکي تا پايان عمر کوتاهش به فکر خود بود. شما ببينيد آن حضرت چگونه زندگي کرده است! تا قبل از ازدواج که دخترکي بود، با آن پدرِ به اين عظمت کاري کرد که کنيه‌اش را امّ‌ابيها - مادرِ پدر - گذاشتند. در آن زمان، پيامبر رحمت و نور، پديدآورنده دنياي نو و رهبر و فرمانده عظيم آن انقلاب جهاني - انقلابي که بايد تا ابد بماند - در حال برافراشتن پرچم اسلام بود. بيخود که نميگويند امّ‌ابيها! ناميدن آن حضرت به اين کنيه، به دليل خدمت و کار و مجاهدت و تلاش اوست. آن حضرت چه در دوران مکّه، چه در دوران شعب‌ابي‌طالب - با آن‌همه سختيهاکه داشت - و چه آن هنگام که مادرش خديجه از دنيا رفت و پيغمبر را تنها گذاشت، در کنار و غمخوارِ پدر بود. دلِ پيغمبر در مدّت کوتاهي با دو حادثه وفات خديجه و وفات ابي‌طالب شکست. به فاصله کمي اين دو شخصيّت از دست پيغمبر رفتند و پيغمبر احساس تنهايي کرد. فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها در آن روزها قدبرافراشت و با دستهاي کوچک خود غبار محنت را از چهره پيغمبر زدود. امّ‌ابيها؛ تسلّي بخش پيغمبر. اين کُنيت از آن ايام نشأت گرفت.
شما ببينيد اين درياي شخصيت و مجاهدت چه درياي عظيمي است! بعد رسيد به دوران اسلام. بعد رسيد به ازدواج با علي بن ‌ابي طالب عليه‌السّلام؛ همان عليبن ابي‌طالب که مصداق کامل يک بسيجىِ فداکار انقلاب است. هفته بسيج است؛ بسيجي يعني اين. يعني همه وجودش وقف اسلام است. وقف است براي آنچه پيغمبر ميخواهد و خدا را خشنود ميکند. اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاة و السّلام هيچ مايه‌اي براي شخص خود نگذاشت. در آن ده سال - ده سال حيات پيغمبر - اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام هر کاري که کرد، براي پيشرفت اسلام بود. اين که ميبينيد ميگفتند فاطمه زهرا و اميرالمؤمنين و فرزندانشان گرسنه ماندند، علّتش همين است. والّا اين جوان اگر به فکر کاسبي بود، ميتوانست بهتر از هر کاسبي، به کسب بپردازد. اين همان علي است که بعدها در دوران پيرياش چاه ميکنْد؛ چاهي که مثل گردن شتر، آب از آن بيرون ميزد. آن‌وقت، هنوز دست و رويش را از گرد و غبار کار نشُسته، مينشست و وقف نامه چاه را مينوشت! آن حضرت از اين کارها زياد کرده است. چقدر نخلستانها آباد کرده بود. چرا بايد اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاة و السّلام، در جواني گرسنه بماند؟ در روايت است که فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها خدمت پيغمبر رفت. آن‌قدر گرسنگي کشيده بود که پيغمبر زردي گرسنگي را در صورت او مشاهده کرد؛ دل پيغمبر سوخت و براي دخترش دعا فرمود. همه تلاش اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام در راه خدا و براي پيشرفت اسلام بود. آن حضرت براي خودش کاري نميکرد. اين، همان مصداق کامل بسيجي است.
من به بسيجيانِ عزيزِ فعّالِ اين کشورِ علوي و فاطمي عرض ميکنم: اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام را الگوي خودتان قرار دهيد که بهترين و بزرگترين الگو براي بسيجيان مسلمان در همه عالم، علي بن ‌ابي طالب عليه‌السّلام است. آن وقت، فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها از بين آن همه خواستگار، اين جوان پاکباخته همه چيز در راه خدا داده را انتخاب کرد که دائم در ميدانهاي جنگ بود. شوخي که نيست! دخترِ رهبرِ با عظمت اسلام و حاکم مقتدر زمان است؛ اين همه خواستگار دارد؛ در بين اين خواستگارها، پولدار هست، شخصيت‌دار هم هست. اما خدا از بين اين همه، علي را براي فاطمه انتخاب کرده بود و فاطمه هم به انتخاب الهي راضي و از آن خشنود بود. بعد، چنان با اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام زندگي کرد که آن حضرت با همه وجود از او راضي بود. کلماتي که اين بزرگوار در روزهاي آخرِ عمر خود به اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاةوالسّلام فرمود، شاهد و حاکي از اين معناست. ديگر نميخواهم آن کلمات حزن‌آور را در اين روز عيد بخوانم. صبر کرد؛ آن فرزندان را تربيت نمود؛ به آن دفاع جانانه از حقِ‌ّ ولايت پرداخت؛ در راهش آن زجر و شکنجه را متحمّل شد و بعد هم با آغوش باز به استقبال آن شهادت بزرگ رفت. اين فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليهاست.
عزيزان من! شما که بلبلان گلزار فاطمي و مدّاحان اهل بيت عليهم‌السّلام‌و سرايندگان «انما يريداللَّه ليذهب عنکم‌الرّجس اهل‌البيت و يطهّرکم تطهيرا(8)» هستيد، هرچه ميتوانيد روي اين نکات تکيه کنيد. بخصوص از سروده‌هاي بعضي سرايندگان بسيار خوب استفاده کنيد. امروز واقعاً شعر و سرودِ خوب و زيبايي انشاد و اجرا شد. مضامين شعر هم بسيار خوب و بينقص بود. هر چه ميتوانيد اين اشعار و اشعاري را که براي مردم ميخوانيد، از اين مضامين سازنده و جهت‌بخش و هدايتگر پر کنيد. کافي نيست که مرتّب بگوييم اين ستاره درخشنده است. گرچه اين درخشندگياي که ما ميبينيم، پرتوي از آن درخشندگي وصف‌ناپذير است. از همين پرتوِ آن ستاره درخشان بايد اهتدا پيدا کنيم. من عرض ميکنم که بحمداللَّه دلهاي جوانان ما با ياد فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها روشن و منوّر است. من اين را احساس ميکنم. انسان احساس ميکند که در اين ده پانزده سال اخير، جوشش عشق به فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها در دل اين امّت مؤمن و انقلابي و مخلص و حزب‌اللَّه، بسيار زياد شده است. نام آن بزرگوار و توسّل به آن، در جبهه‌ها بود، در دوران جنگ بود، در دوران صلح و سازندگي هم هست، در آمادگىِ در مقابله با دشمنان هم بحمداللَّه هست. اين توسّل، توسّل خوب و باارزشي است و اين روح جهاد في‌سبيل‌اللَّه، به هر شکلي که ممکن شود، هماني است که فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها آن را دوست ميدارد. اين، مژده‌اي به جوانان بسيجي کشور است که هم فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها را دوست ميدارند، و هم برطبق خواست و ميل او حرکت ميکنند و هم راه او را ميروند که راه خدا و راه عبوديّت است. «وان‌اعبدوني هذا صراط مستقيم(9)».
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، در دنيا و آخرت دستهاي ما را از دامن فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌عليها جدا مفرما. دلهاي ما را به نور زهراي اطهر هدايت کن.
پروردگارا! محبّت او را در دلهاي ما روزبه‌روز بيشتر کن. ما را با عشق به خاندان پيغمبر بميران و در قيامت با عشق به خاندان پيغمبر زنده کن.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، مشکلات همه مردم را با تمسّک به اسلام و احکام اسلامي و الهي برطرف فرما و از اين اجتماع، لطف و رحمت و صفا و نوري به روح امام بزرگوارمان و شهداي بزرگوار اسلام نثار کن.
والسّلام عليکم و رحمةاللَّه وبرکاته
1) .
2) .
3) .
4) نحل - 16
5) فرازي از حديث نبوي - امالي شيخ صدوق - مجلس 24 - ص 99.
6) امام صادق (ع) - التهذّيب - ج 6 - ص 10
7)
8) احزاب - 33
9) يس - 61
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزییات یک برنامه تلویزیونی ویژه شب‌های قدر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دو سیما، قسمت اول ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) روانه آنتن می‌شود، و تا بیست سوم ماه رمضان ( ۱۰ تا ۱۴ فروردین ماه) همراه مخاطبان خواهد بود.

در این برنامه مهدی اعرابی میزبان شیخ اسماعیل رمضانی است که درباره سیره رفتاری آن امام بزرگوار به بیان سخنانی می‌پردازد. همچنین مداحی پیر غلامان اهل بیت حاج احمد چینی، حاج حسن آهن سازان، حاج مصطفی مقدم و حاج یدالله بهتاش از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است.

«کوی محبت» با حضور استادان حوزه، دانشگاه و کارشناسان مذهبی ابعاد شخصیتی ائمه اطهار (ع) را بررسی می‌کند، و در شب‌های قدر با طرح موضوعاتی همچون اعمال شب‌های قدر، سیره رفتاری امام علی (ع) به بررسی شخصیت این امام همام می‌پردازد.

این برنامه کاری از از گروه معارف شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی علی رضا کاردان امین و کارگردانی محمد حسام مدنی است که از شب نوزدهم ماه رمضان ( ۱۰ فروردین) به مدت ۵ شب حوالی ساعت ۲۲ روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

کد خبر 6063389 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • محفل «امام حسنی‌ها» جلوه‌ای از شکوه و عظمت بود
  • برگزاری مراسم شب‌های قدر در هیئت الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف
  • شب های قدر را قدر بدانیم/سیره و منش امام علی(ع) در بین ما زنده است
  • چرا شب قدر از هزار ماه با ارزش‌تر است / چه کار کنیم حقیقت لَیلَةُ ٱلقَدرِ را درک کنیم؟
  • دین، بدون اعتقاد و ایمان به نبوت، معنایی ندارد
  • نماهنگ ماه‌من علی با نوای سید مجید بنی‌فاطمه
  • زهرا شجاعی سیاست را زنانه می‌فهمید و سیاستمداری توانمند در دنیای مردانه سیاست بود /به شکوفه‌ها، به باران، برسان سلام ما را
  • اعلام جزییات یک برنامه تلویزیونی ویژه شب‌های قدر
  • دختران بابلی در تیم ملی فوتبال جوانان
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی کامل صبر و مهربانی است