Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، غلامحسين شافعي در چهل و هفتمين نشست شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي افزود: اين صندوق مي تواند با عنوان صندوق توسعه اي يا صندوق کارگشايي در نظر گرفته شود و براي ضمانت فعالان اقتصادي به منظور استفاده آنها از فاينانس ها نيز مورد استفاده قرار گيرد.
وي درباره مقررات‌زدايي و شناسايي قوانين مخل کسب و کار با اشاره به تجربه موفق ديگر کشورها گفت: دبيرخانه شوراي گفت‌وگو اين مسئوليت را به اتاق ايران بسپارد تا مطالعه تکميلي و نهايي در اين حوزه را انجام دهد و راهکارهاي مناسب تري در زمينه مقررات زدايي پيدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه مسعود کرباسيان، وزير اقتصاد که رياست شوراي گفت وگو را نيز برعهده دارد با اشاره به بهبود رتبه اعتباري ايران و کاهش هزينه ريسک گفت: براي جهش اقتصادي نيازمند مشارکت جدي در همه بخش ها هستيم خوشبختانه با بهبود رتبه اعتباري ايران، فضا براي بهبود مستمر محيط کسب و کار فراهم شده است.
وي همچنين از پيشنهاد رئيس اتاق ايران در خصوص يافتن راهکارهاي مناسب براي مقررات زدايي استقبال کرد و در خصوص ايجاد صندوق کارگشايي نيز گفت: اين صندوق هم مي تواند در قالب سازمان بورس و هم در چارچوب نظام بانکي فعال شود.
کرباسيان افزود: در هر صورت مي‌توان کميته مشترکي با حضور نمايندگان بانک مرکزي، معاونت بانکي وزارت اقتصاد، سازمان بورس و بخش خصوصي شکل داد و در خصوص اين مسئله تصميم گيري کرد.
وزير اقتصاد همچنين از نهايي شدن 12 ميليارد دلار فاينانس خبر داد و گفت: بخش عمده اين فاينانس ها­ را­­بخش خصوصي انجام مي دهد­­که خبر مسرت بخشي است. تنها يک يا دو مورد از آن مربوط به دولت است. از نظر ارزشي نيز سهم بيشتر اين فاينانس ها به بخش خصوصي تعلق دارد.
دستور کار چهل و هفتمين نشست شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي، بررسي موانع اجراي ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و بررسي راهکارهاي رفع چالش ها و موانع سرمايه گذاري در حوزه انرژي هاي تجديدپذير و پاک بود.
علي شمس اردکاني، رئيس کميسيون انرژي اتاق ايران با بيان اين مطلب که ماده 12 قانون رفع موانع توليد در حدود 50 هزار ميليارد تومان ظرفيت دارد از موانع موجود بر سر راه اجراي اين ماده قانوني با ارزش انتقاد کرد و گفت: به اعتقاد کميسيون انرژي اتاق ايران، آيين نامه اين قانون نتوانسته روح اصلي قانون را حفظ کند و مانع اجراي آن مي شود. بنابراين لازم است، زمينه ها و امکانات لازم براي اجرايي شدن اين قانون فراهم شود.
محمد مهدي رحمتي معاون وزير نفت، قانون بودجه سالانه را مانع جدي در برابر اجراي ماده 12 دانست و تصريح کرد: زماني که بر اساس بودجه بايد 32 درصد درآمد حاصل از صادرات گاز به صندوق توسعه و 68 درصد آن به خزانه واريز شود، نمي‌توان انتظار داشت که بخشي از آن به راحتي در اختيار گروه سوم قرار گيرد. از طرف ديگر در بودجه آمده که وجوه حاصل از صادرات فرآورده هاي نفتي به عنوان وجوه عمومي به خزانه واريز شود و وقتي اين موضوع مطرح مي‌شود، نمي‌توان توقع داشت که مجدد اين منابع از خزانه برگردد و در اختيار فعالان اقتصادي قرار گيرد بنابراين بايد به گونه اي عمل کرد که اين منابع وارد خزانه نشود تا وزارت نفت بتواند به راحتي به آن دسترسي داشته باشد.
محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در واکنش به اظهارات رحمتي گفت: ماده 12 هيچ ارتباطي با قانون بودجه ندارد و بخش خصوصي از اجراي اين ماده به دنبال دريافت وجه نيست بلکه مي خواهد گاز با برق صرفه جويي شده را در اختيار بگيرد و از آن استفاده کند. که بر اساس قانون هيچ مانعي ندارد.
وي افزود: اين قانون مي‌تواند به نفع دولت و در سطحي بالاتر وزارت نفت باشد؛ اين وزارتخانه مي‌تواند درآمدهاي خود را از طريق صادرات مازاد انرژي ذخيره شده افزايش دهد.
در ادامه محمد شريعتمداري، وزير صنعت معدن تجارت­­گفت: لازم است منابع حاصل از صادرات جداگانه در حسابي واريز شود. اين موضوع در قانون تصريح نشده و نياز است که با اصلاح قانون، زمينه جداسازي اين منابع از منابع ديگري که وارد خزانه مي‌شود، فراهم شود.
مهم ترين اختلاف نظر در اين مورد به واريز وجوه حاصل از صرفه جويي در مصرف انرژي به خزانه مربوط مي شد. در واقع وزارت نفت تاکيد دارد که طبق قانون بودجه اين وجوه بايد وارد خزانه شود و بدين ترتيب دسترسي به آن غيرممکن خواهد شد براي همين تاکنون قانون اجرايي نشده است. هرچند نمايندگان مجلس با اين موضوع مخالف بودند و تاکيد داشتند که ماده 12 قانون رفع موانع توليد هيچ ارتباطي با قانون بودجه ندارد.
در جمع بندي بحث اين نشست، دبيرخانه شوراي گفت وگو مقرر شد پس از طرح مسئله در نشست اصلي شوراي گفت وگو با حضور اعضا، کميته اي با حضور نمايندگاني از وزارت نفت، وزارت نيرو، اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، اتاق اصناف و اتاق تعاون، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان محيط زيست و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکيل شود تا در اين نشست تمام ابعاد و زواياي امر مورد بررسي قرار گرفته و نتيجه نهايي مشخص شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۴۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی، اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، مسئولین کشوری و استانی که مهمان اصفهان هستند، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

کشانی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 749117

دیگر خبرها

  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند