Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: کشورهایی که با روند تحولات عمومی جهان سازگار نیستند در زمره کشورهای با اعتبار پایین قرارمی ‎ گیرند.

حسین سلاح ورزی  در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:   براساس اطلاع معاون وزیر اقتصاد در پسابرجام، رتبه اعتباری ایران ابتدا از هفت، یعنی بدترین رتبه ممکن به 6 نمره اعتباری و به تازگی نیز با بهبود یک پله‌ای، به رتبه اعتباری پنج رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: این کاهش، به معنای دورشدن ایران از صف کشورهای پرریسک است و حکایت از آن دارد که برخی قطب های اقتصادی پذیرفته ‎ اند که ایران در اقتصاد جهانی، کشوری با اقتصاد نسبتا بزرگ و دارای امکانات و ذخایر مورد نیاز بازارهای دنیا باقی بماند.

سلاح‎ورزی بیان کرد: البته این موفقیت با پیگیری مدیران مربوطه حاصل شده و باید در تیتر اخبار خوش قرار داد؛ نکته قابل توجه این است که با دقت و کارشناسی متعهدانه، جزییات رویداد اخیر را باید به کارشناسان و فعالان اقتصادی اطلاع داد و بطور دقیق گفت که چه کارهایی در سطح سیاستگذاری ‎های کلان رخ داده و یا اینکه کدام موانع از سر راه عادی شدن محیط کسب و کار برداشته شده و کدام تشویق واقعی را برای فعالان اقتصادی یا متقاضیان سرمایه ‎ گذاری در نظر گرفته ایم و یا اصلاح رویه ‎‌ها و بهبود روش های منتهی به این کاهش ریسک، با کدام ساز و کار به دست آمده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این ارتقای رتبه و کاهش ریسک اعتباری در رتبه بندی جهانی برای تجارت و سرمایه گذاری خارجی در ایران دارای اهمیت بوده و یک ارزش است که حفظ آن شاید سخت تر از به دست آوردنش باشد. حال که یک نهاد معتبر بین ‎ المللی متقاعد شده که ایران گام ‎های بلندی در مسیر بهبود کسب و کار و اصلاح رویه ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برداشته است، از این پس به طور مداوم دست به پایش و نظرات خواهد زد.

سلاح‎ورزی خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه این بهبود رتبه نمره اعتبارسنجی را بتوانیم حفظ و در جهت پایین ‎ تر آوردن نمره تلاش کنیم که نیاز به مداومت و استواری در مسیر بهبود دارد. با بهبود یک پله ای رتبه اعتباری ایران، تقریبا تا 10 درصد از مجموعه هزینه های مالی در فرآیند استفاده از خطوط اعتباری یا منابع مالی خارجی کاسته و زمینه جذب بهتر و سریع ‎ تر سرمایه گذاری خارجی را فراهم می شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: البته آثار سیاسی و افزایش قدرت چانه ‎ زنی ایران و انزوای بیشتر مخالفان نیز از ثمرات و اثرات این رویداد به شمار می‌رود. به هر حال، دنیای امروز از نظر شکل و ماهیت با دنیای دهه 1970 به طور بنیادین متفاوت است؛ سیر رفتار، گفتار و شکل حکمرانی در این چهار دهه سپری شده، به نحوی است که باور آن بسیار دشوار است .

وی بیان کرد: اگر 50 سال پیش به دولت ‎ها می ‎ گفتند، باید همه اطلاعات مرتبط با تحولات اقتصادی، بانکی، ارزی و تجاری خود را بدون دستکاری منتشر یا در اختیار سایر کشورها قرار دهید، غوغایی به پا می شد که اینها می ‎خواهند از کشورمان جاسوسی کرده و به اطلاعات حیاتی ما دست پیدا کنند اما امروزه دولت ‎ها دقیق ‎ ترین، به روزترین و جزیی ‎ترین اطلاعات خود به ویژه در حوزه اقتصاد را در اختیار سازمان ‎های بین ‎ المللی قرار داده یا به صورت عمومی منتشر می ‎کنند.

سلاح‎ورزی تصریح کرد: اکنون دولت ‎ها و حکومت ‎ها می دانند اگر این اطلاعات را ارائه نکنند، موسسات معتبر بین ‎المللی و اعتبارسنجی آنها را از فهرست حذف می ‎کنند و این به معنای حذف غیرفیزیکی اما بسیار ترسناک یک کشور از جامعه جهانی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اعتبار کشورهای جهان، امروزه از سوی نهادهایی با اعتبار جهانی و با شاخص ‎های قابل قبول در سطح بین ‎ المللی ارزش گذاری شده و رتبه بندی می شود؛ این شاخص ‎ها علاوه بر محیط کسب و کار در هر کشور به مسائل سیاسی و سیاست گذاری نیز اهمیت می ‎ دهد.

وی اظهار کرد: تجربه نشان می ‎دهد کشورهایی که با روند تحولات عمومی جهان در یک دوره میان مدت و بلندمدت سازگار نیستند و نمی پذیرند که از سوی نهادهای جهانی درجه بندی شوند در زمره کشورهای با اعتبار پایین قرار می ‎گیرند.

سلاح‎ورزی افزود: ایران نیز به دلایل گوناگون در 10 سال اخیر در نامناسب ‎ترین جایگاه قرار داشت اما این اتفاق مثبت که حاصل تلاش سازمان سرمایه ‎ گذاری خارجی، وزارت خارجه(سفارت ایران در اتریش) و صندوق ضمانت صادرات بوده، به عنوان یکی از ثمرات برجام است که با وجود مخالفت آمریکا و برخی کشورها بدست آمده است و حتما قابلیت تکرار و تداوم را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۴۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفت‌وگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روزهای ایران را هم بررسی‌ کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

* دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

* این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

* اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود

* به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی‌ به انسانیت اتفاق افتاد.

* چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم اینها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

* این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

* خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1892737

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه