Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - بدنسازي و پرورش اندام يکي از رشته هاي مورد علاقه جوانان و نوجوانان است؛ اما اين روزها فروش مکمل هاي غيرمجاز در باشگاه هاي بدنسازي به يکي از نگراني هاي والدين در اين رشته ورزشي پرطرفدار تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بدنسازي و پرورش اندام امروزه يکي از رشته هاي مورد علاقه و پر طرفدار به ويژه در ميان جوانان است به گونه اي که مي توان گفت در چند دهه اخير گرايش جوانان به اين رشته روند صعودي داشته؛ گواه اين ادعا وجود باشگاه هاي بدنسازي متعدد در نقاط مختلف شهرهاي کوچک و بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داشتن اندام مناسب در نسل جوان امروز از اهميت بسياري برخوردار است به گونه اي که بيشتر نوجوانان و جوانان به اميد داشتن هيکلي خوش فرم و متناسب به اين رشته ورزشي روي مي آورند و مايلند در کوتاهترين زمان به اندام مورد علاقه خود دست يابند.
بلند پروازي جوانان براي رسيدن به اندامي شبيه قهرمانان رشته پرورش اندام باعث شده عده اي سودجو اقدام به عرضه مکمل هاي غذايي و دارويي غيرمجاز به جوانان کنند.
مصرف خودسرانه بسياري از اين مکمل ها در سال هاي اخير منجر به بيماري هاي مختلف و حتي مرگ ورزشکاران شده و نمي توان کتمان کرد که يکي از محل‌ هاي فروش داروهاي نيروزاي غيرمجاز خود باشگاه ‌هاي پرورش اندام هستند که شايد يکي از دلايل آن نبود نظارت قوي در اين حوزه است.
** نبود نظارت کافي بر فروش مکمل ها در باشگاه ها
يکي از والديني که فرزندش 6 ماه است در باشگاه ورزشي پرورش اندام به فعاليت مشغول است در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: فرزندم با ديدن هيکل بسياري از همکلاسي هاي بدنسازش به اين رشته ورزشي روي آورده است.
مجيد عزيزي با بيان اينکه والدين بسيار علاقه مند هستند که فرزندانشان به سمت ورزش گرايش پيدا کنند، عنوان کرد: همه ما دوست داريم فرزنداني ورزشکار داشته باشيم چرا که بيشتر کساني که ورزش مي کنند انسان هايي سالم تر به لحاظ روحي و رواني هستند و کمتر به سمت اعتياد روي مي آورند.
وي با اظهار نگراني از شيوع مصرف داروهاي انرژي زا، قرص ها و آمپول هاي هورموني در ميان جوانان و نوجوانان خاطرنشان کرد: مصرف اين داروها در بين جوانان و نوجوانان شيوع پيدا کرده و به روش نادرست و خطرناک به آنها کمک مي کند در کمترين زمان به هيکل مورد علاقه خود دست يابند.
عزيزي افزود: متاسفانه نظارت آنچناني بر باشگاه هاي پرورش اندام صورت نمي گيرد و بيشتر اين باشگاه ها مرکز فروش اين داروها شده اند و به راحتي انواع قرص ها و داروهاي غيرمجاز را در اختيار جوانان و نوجوانان قرار مي دهند بي آنکه به عواقب آن بيانديشند.
وي خواستار نظارتي قوي تر در اين حوزه شد و از اداره ورزش و جوانان خواست که مراکزي براي تهيه داروهاي مجاز و مورد نياز ورزشکاران ايجاد شود تا والدين با آسودگي خيال بيشتري جوانان خود را به اين رشته ورزشي پرطرفدار بفرستند.
** باشگاه هاي بدنسازي پاتوق بيشتر فروشندگان مکمل هاي غيرمجاز
يکي از جواناني که در باشگاه بدنسازي و پرورش اندام به فعاليت مشغول است اظهار داشت: يکي از آرزوهايم داشتن هيکلي همچون آرنولد است اما متاسفانه بيشتر غذاهايي که ما مصرف مي کنيم آن سطح پروتئين، ويتامين، کربوهيدرات و ساير مواد مغذي مورد نياز براي رشد عضلاني را ندارند بنابراين يک ورزشکار ناچار به استفاده از مکمل ها و داروهاي انرژي زا است.
اميرحسين شرفي افزود: فروش داروهاي غيرمجاز و آسيب هايي که به برخي از ورزشکاران وارد شده، باعث ترس اغلب والدين از مکمل هاي دارويي و غذايي مجاز شده است.
وي گفت: اغلب جواناني که به اين رشته ورزشي گرايش پيدا مي کنند مي خواهند يک شبه ره صد ساله را بپيمايند و براي همين فريب تبليغات فروشندگان داروهاي غيرمجاز را که بيشتر آنها در باشگاه هاي بدنسازي پاتوق دارند، مي خورند.
وي افزود: اين افراد حاضرند در قبال پرداخت پول زيادي به هيکلي که آرزو دارند برسند اما بيشتر دچار مشکلات جسمي و رشد ناهماهنگ عضلات مي شوند.
وي با اشاره به مفيد بودن مکمل هاي مجاز و تاثير آنها بر روند عضله سازي براي بدنسازان خاطرنشان کرد: به دليل افزايش فروش داروهاي غيرمجاز اين تفکر براي همه ايجاد شده که مکمل هاي مجاز هم براي ورزشکاران مضر است در حالي که اينگونه نيست.
وي افزود: بايد مقررات قوي تري براي عرضه مکمل هاي غيرمجاز از سوي مسئولان ايجاد شود تا ورزشکاران با خيال آسوده تري بتوانند مکمل هاي مجاز را تهيه کنند.
** لزوم تدوين دستورالعمل هاي جدي براي عرضه مکمل ها
مديرکل ورزش و جوانان لرستان نيز در اين باره اظهار کرد: عرضه مکمل‌ ها توسط افرادي که صلاحيت ندارند افزايش‌ يافته که لازم است دستورالعمل‌ هاي جدي در راستاي عرضه آنها تدوين شود.
علي ياور عزيزپور با اشاره به تعامل خوب باشگاه هاي بدنسازي با هيات پرورش اندام افزود: آنچه شايد قدري خاطر ما را نسبت به اين رشته ورزشي مکدر کرده استفاده از مکمل‌ هاي بدون مجوز در اين رشته ورزشي است که به طور قطع اين مورد جزو آسيب‌ هاي اين رشته ورزشي است.
وي با بيان اينکه مکمل ‌هاي ورزشي مجاز براي استفاده ورزشکاران وجود دارد، گفت: تيم ‌هاي بازرسي اداره کل ورزش و جوانان لرستان همواره به بازرسي از باشگاه‌ هاي ورزشي مي پردازند اما متأسفانه عرضه اين مکمل‌ ها توسط افرادي که صلاحيت انجام اين کار را ندارند، افزايش‌ يافته است.
مديرکل ورزش و جوانان لرستان افزود: بايد دستورالعمل ‌هاي جدي و بهتري در اين راستا تدوين شود تا خانواده ‌ها نسبت به روي آوردن فرزندان به اين رشته ورزشي اطمينان خاطر پيدا کنند.
وي با اشاره به رشد چشمگير باشگاه ‌هاي بدنسازي و پرورش اندام در استان لرستان تصريح کرد: در حال حاضر بيش از 555 باشگاه پرورش اندام در سطح استان وجود دارد که 80 باشگاه از اين تعداد در شهر خرم ‌آباد قرار دارد و مابقي در شهرستان ‌هاي بروجرد، کوهدشت، دورود و ساير شهرستان ‌ها هستند.
** برخورد با عرضه کنندگان مکمل هاي غيرمجاز
رئيس فدراسيون بدنسازي و پرورش اندام که چندي پيش براي شرکت در مجمع انتخاباتي هيات بدنسازي لرستان به خرم آباد آمده بود، در اين باره گفت: رشته بدنسازي يکي از مکمل‌ هاي مهم براي تمام رشته ‌هاي ورزشي در بخش قهرماني، حرفه‌ اي و حتي همگاني است که بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
ناصر پور علي فرد با بيان اينکه متولي باشگاه ‌ها چه از نظر مجوز و چه از نظر نظارتي با اداره کل ورزش و جوانان استان‌ ها و کميسيون ماده پنج است، افزود: در صورتي‌ که باشگاه ‌هاي بدنسازي داراي کارشناس يا پزشک تغذيه باشند مي ‌توانند ويترين فروش مکمل‌ هاي دارويي و غذايي براي ارائه به ورزشکاران را داشته باشند.
وي افزود: ديدگاه بدي نسبت به استفاده از مکمل ‌هاي دارويي و غذايي براي ورزشکاران وجود دارد حال آنکه در کل دنيا استفاده از مکمل ‌هاي دارويي و غذايي براي تأمين نيازهاي بدني ورزشکاران اين رشته وجود دارد اما اين موضوع باعث نمي ‌شود که افرادي خارج از قوانين موجود و به‌ منظور اهداف مادي خود به سمت دادن مواد نيروزاي غيرمجاز به ورزشکاران اين رشته و فرزندان مردم بروند.
وي با بيان اينکه با متخلفان عرضه مواد نيروزاي غيرمجاز برخورد مي شود، گفت: والديني که فرزندان جوان خود را به باشگاه ‌ها مي ‌فرستند بايد از سالم بودن اين محيط اطمينان داشته باشند و اگر از طريق گزارشات مردمي يا به صورت‌ هاي ديگر خلافي براي ما ثابت شود به سرعت با مربي يا باشگاه موردنظر برخورد مي ‌کنيم.
اميدواريم با توجه به افزايش گرايش جوانان به سمت اين رشته ورزشي، دستورالعمل هاي قوي تر و بازدارنده تري از سوي مسئولان مربوطه براي نظارت بر بازار فروش مکمل هاي غذايي و دارويي تدوين شود.
آخرين اخبار و رويدادهاي استان لرستان، ايران و جهان علاوه بر سايت ايرنا لرستان در کانال تلگرامي @irnalorestan نيز منتشر مي شوند.
7265/3022
خبرنگار: زهرا جمشيدي نسب ** انتشاردهنده: احسان کردي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانان واقعی شهدا هستند

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: قهرمانان واقعی این کشور شهدایی هستند که جانشان را فدای دین خدا و آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، عباس اعلایی مقدم مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین شامگاه سه‌شنبه در مراسم یادواره شهدای ورزشکار استان قزوین که در محل سالن اجتماعات مجتمع لاله برگزار شد، اظهار داشت: قهرمانان واقعی این کشور شهدایی هستند که جانشان را فدای دین خدا و آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران کرده‌اند.

وی ادامه داد: عملیات غرورآفرین وعده صادق افتخارآفرینی و حماسه‌سازی تاریخی سپاه مقتدر پاسداران انقلاب اسلامی بود که بار دیگر عظت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ دنیا کشید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین خاطرنشان کرد: وقتی که ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی افتخارآفرینی می کنند این سپاهیان عزیز هستند که حامی و مشوق همیشگی‌شان هستند.

اعلایی مقدم یادآور شد: امروز نیز همه مردم خاصه جامعه ورزشی استان قزوین این افتخار آفرینی بزرگ (عملیات وعده صادق)سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویند.

وی تصریح کرد: جامعه ورزشی استان قزوین قدردان خانواده‌های معظم شهدا بوده و تا به امروز نیز بسیاری از مدال‌آوران مسابقات جهانی و کشوری مدال‌های خود را با افتخار به خانواده‌های معظم شهدا اهدا کرده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین، افزود: ورزشکاران خوب می‌دانند که وارثان کدام بزرگ مردان هستند و همیشه یاد و خاطره شهدا را در در مجامع بین‌المللی ورزشی زنده نگه می‌دارند.

به گزارش تسنیم، در پایان این یادواره شهدا از کتاب مدالی از جنس پلاک(خاطره شهدای ورزشکار استان قزوین)که با حمایت سپاه صاحب الامر(عج) و شهرداری قزوین چاپ و منتشر شده بود رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • وزیر ورزش و جوانان: ۵٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم
  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • حضور منتخبان جامعه جوانان ورزشی در مناطق عملیاتی جنوب
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۵ اردیبهشت
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • قهرمانان واقعی شهدا هستند
  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری