Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@07:36:50 GMT

مقر دائمی «اپدیم» در تهران افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۵۹۲۳

به گزارش جهان نيوز، بعد از توافقنامه‌ای که دیروز در تهران به امضای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین خانم شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل رسید، طی بازدید کارشناسان عضو اسکاپ مقر دائمی مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به‌طور رسمی در ایران افتتاح شد.

گفتنی است که نشست دو روزه نمایندگان کشورهاى عضو اسکاپ صبح دیروز در هتل اسپیناس پالاس تهران شروع به کار کرد و قرار است در نشست‌های‌ جداگانه‌ای به موضوع ریزگردها و سایر بلایای طبیعی از جمله زلزله پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار نمایندگان کشورهای منطقه سازمان‌هایی از کشورمان از جمله سازمان برنامه و بودجه، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سازمان پیشگیری از مدیریت بحران، سازمان محیط‌زیست، سازمان نقشه‌برداری و... در این کارگاه‌ها مشارکت دارند. روز گذشته شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل در ایران گفت: از آنجا که آسیا و اقیانوسیه پرخطرترین مناطق بلاخیز در جهان‌اند و بیشترین آسیب را از بلایای فاجعه بار متحمل شده‌اند بسیار مهم است که همکاری‌ کشورهای منطقه برای پیشگیری از مخاطرات حوادث طبیعی در دستور کار قرار بگیرد و مرکز اپدیم به ما چنین ظرفیتی را می‌دهد. دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ایران دانش و تجارب زیادی در زمینه مقابله با حوادث طبیعی دارد، افزود: با افتتاح مقر دائمی اپدیم در ایران به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی و همکاری کشورهای عضو برای تبادل علم و تجربه در این زمینه، این امکان به وجود می‌آید که در حوادث طبیعی بعدی که در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ می‌دهد، شاهد تلفات انسانی و خسارات مالی کمتری باشیم. نوبخت گفت: ما تجارب بسیار خوبی در زمینه مدیریت بلایای طبیعی داریم که می‌توانیم آن را به صورت انسان‌دوستانه به سایر کشورها منتقل کنیم. از آنجا که ایران رئیس دوره‌ای شورای حکام اپدیم است و نقش فعالی در اسکاپ دارد با آغاز به کار مرکز اپدیم، می‌توانیم‌نقش‌آفرینی بیشتری در منطقه داشته باشیم. به گزارش ایلنا، او تاکید کرد: اپدیم به عنوان مرکزی بین‌المللی می‌تواند نقش موثری در کاهش بلایا در منطقه آسیب‌خیز آسیا و اقیانوسیه داشته باشد. این مرکز فرصتی را ایجاد می‌‌کند که کشورها تعامل چندجانبه‌ای برای انتقال دانش به یکدیگر داشته باشند.

بررسی مساله ریزگردها با حمایت سازمان ملل
معاون دبیرکل سازمان ملل حل مشکل ریزگردها را نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دانست و گفت: مساله ریزگردها با چتر حمایتی سازمان ملل متحد بررسی می‌شود. شمشاد اختر افزود: مساله طوفان‌های گردوخاک به تازگی بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است و در نقاطی شاهد این مشکل روزافزون هستیم که باید در مورد آن چاره‌جویی جدی صورت گیرد. او اظهار کرد: این موضوع در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده است که انتظار داشته باشیم در مدت زمانی کوتاه نیز حل شود. ما به اتفاق کشورهای عضو و زیر چتر حمایتی سازمان ملل تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود. اختر، همچنین چشم‌انداز مثبتی را درباره راه‌حل‌های مبارزه با ریزگردها بیان کرد.

به اشتراک گذاشتن تجارب بازسازی بم
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت که‌جمهوری اسلامی ایران تجاربی از طوفان شن، ریزگردها، خشکسالی، سیل و دیگر بلایای طبیعی دارد و مایل است آنها را در اختیار کشورهای آسیا و اقیانوسیه قرار دهد. به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت ادامه داد: یکی از این تجارب زمین‌لرزه بم است که ۸۰‌درصد بافت این شهر تخریب و ٣١‌هزار نفر در این حادثه کشته شدند، اما ایران بعد از این اتفاق تلخ شروع به بازسازی این شهر کرده و توانست ارگ تاریخی بم را احیا کند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۵۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۷ تهران گفت: در حاشیه مسیل باختر، فضای بی دفاع شهری به متراژ بالا وجود داشت که معضلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده بود از همین رو با برنامه ریزی این مکان به گلخانه و شهربازی تبدیل شد.

صفر علی محمد با تاکید بر استمرار اجرای طرح جمع آوری متکدیان و کارتن خواب‌ها برای جلوگیری از حضور مجدد افراد آسیب‌پذیر در این محل افزود: نظارت و پایش مستمر فضا‌ها و نقاط پاکسازی‌شده از معتادان، کارتن‌خواب‌ها، متکدیان و کودکان کار همواره در دستور کار قرار دارد.

شهردار ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۷ افزود: همچنین با نصب صندلی، کاشت گونه‌های گیاهی و نورپردازی تلاش کردیم محلی در خیابان اجاره دار تقاطع پلیس برای تجمع کارگران فصلی ایجاد و ساماندهی کنیم.

دیگر خبرها

  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد