Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-19@22:24:20 GMT

آغاز مرمت نخستین هتل مدرن ایران در تبریز

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۸۰۷۲

آغاز مرمت نخستین هتل مدرن ایران در تبریز

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ اقدام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازسازی و مرمت 'گراند هتل' تبریز، عمل به آرزوی دیرینه علاقه مندان به صیانت از داشته های میرثی- فرهنگی 'شهر اولین ها' است.
'گراند هتل' تبریز در بلوکی تاریخی واقع شده است که در آن سینما، کلیسا و مدارس قدیمی با بیش از یک قرن قدمت وجود دارند و هر یک به تنهایی می توانند به نمادی برای تاریخ معاصر حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کلان شهر 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلیون نفری تبدیل شوند.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این باره گفت: مرحله اول مرمت 'گراند هتل تبریز' به عنوان اولین هتل مدرن ایران تا پایان سال جاری آغاز می شود.
محمد فتحی افزود: یکی از بالکن ها به همراه سقف این بنا نیاز به مرمت اضطراری دارد که با بهره گیری از اعتبارهای اضطراری استان، مرحله اول مرمت این بنای تاریخی با بیش از 700 میلیون ریال آغاز می شود.
وی با بیان اینکه حفظ و صیانت از این بنا به علت پیشینه تاریخی و کلیدی آن ضروری است، اظهار کرد: پیش از احداث این هتل اقامت مسافران در شهرها از طریق کاروانسراها انجام می شد و با آغاز به کار آن تحولی شگرف در حوزه گردشگری و آشنایی با صنعت هتلداری در ایران روی داد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بنای فعلی 'گراند هتل' تبریز نیازمند بازسازی و مرمت است، یادآوری کرد: میراث فرهنگی استان اقدام های اولیه را جهت بازسازی این مکان تاریخی طرح ریزی کرده است.
فتحی ادامه داد: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طبق رایزنی های به عمل آمده و انعقاد تفاهم نامه ای مشترک با 'خانواده توفیق' به عنوان بهره برداران این هتل، برنامه های اولیه مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است.
وی گفت: تلاش می شود تا در اعتبارهای سال 97 بودجه لازم را از طریق منابع ملی و استانی جهت بازسازی و احیای این هتل تخصیص داد.
فتحی با بیان اینکه مرمت کامل 'گراند هتل' تبریز نیازمند بیش از 30 میلیارد ریال است، افزود: میراث فرهنگی استان در تلاش است تا با دریافت اعتبار لازم، مرمت کامل این هتل تاریخی را در بازه زمانی 5 ساله تکمیل کند.
گراند هتل تبریز، اولین هتل مدرن ایران محسوب می‌شود که در خروجی کوچه تاریخی 'پاساژ' به چهارراه شریعتی واقع شده است.
کوچه‌ پاساژ به عنوان محل استقرار 'گراند هتل'، به علت واقع شدن کنسول‌گری‌ 7کشور خارجی از قبیل روسیه، آمریکا، انگلیس، آلمان، عثمانی، اتریش و فرانسه، تا سر کار آمدن رضاشاه از اهمیت ویژه ای برای بیش از چهار هزار نفر خارجی ساکن در تبریز برخوردار بود.
گراند هتل تبریز به دلیل شاخص‌های معماری همچون آجرکاری و نمای خاص مربوط به دوره پهلوی اول، مهر سال 1394 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
آراز توفیق از نوادگانِ صاحب اولیه گراند هتل نیز گفت: بنای هتل در اواخر دوره‌ قاجاریه توسط شوروی‌ها و فرانسوی‌ها ساخته شده است.
وی اضافه کرد: از آن زمان تا آغاز جنگ تحمیلی این هتل روبه‌راه بود و مشتری‌های زیادی داشت. اما در طول دوران جنگ به دلیلِ کم شدنِ توریست‌های خارجی، هتل هم از رونق افتاد.
بهره‌بردارِ گراند هتل نیز اظهار داشت: این هتل را پدر من ساخته است. سرقفلی کامل گراندهتل متعلق به ماست و 100 سالی است که سرقفلی آن را در اختیار داریم. بنیاد مستضعفان به خاطر سینمایی که در کنار گراند هتل واقع شده بود هر دو را با هم در اوایل انقلاب مصادره کرد.
حسین توفیق افزود: ما می‌خواهیم اینجا را دوباره فعال کنیم. چند سال بود که اینجا تعطیل بود. میراث فرهنگی به ما گفته که شما اگر مثلاً 50 میلیون خرج کنید، ما 100 میلیون بلاعوضش انجام می‌دهیم.
توفیق درخصوص پیشینه‌ هتل می‌گوید: سن من آنقدر نمی‌رسد که تاریخ دقیقی از تأسیس آن را بگویم ولی خواهر من که 85 ساله است، می‌گوید تا چشمش را بازکرده، گراند هتل را داشتیم. می‌شود حدس زد که تقریباً 100 سال قدمت دارد. وی یادآور شد: من در دوره‌ جوانی‌ام به هندوستان رفتم. اما 35 سال پیش از هند برگشتم و تقریباً 18 سال خودم هتل را اداره می‌کردم. خیلی هم کارش خوب بود و رفت و آمدِ زیادی به آن می‌شد. ولی حدودِ 15 سال می‌شود که گراند هتل بسته شده است.
وی می‌گوید: هتل خرابی‌هایی دارد. حرف ما به میراث فرهنگی این است که شما اینجا را ثبت کرده‌اید. خیلی هم خوب. ولی فقط اسماً که نمی‌‌شود ثبت کنید. ثبت‌کننده موظف است برای حفظ بنای ثبتی کمک مالی هم بکند. میراث فرهنگی هم قول داده به ما کمک کند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: پارسال این کمیسیون بیش از ۱۳ میلیارد ریال برای مرمت و بازپیرایی آثار تاریخی شهرستان شامل "مسجد عماد و رباط لاری" و همچنین راه‌اندازی نگارخانه "قطب‌الدین‌حیدر" هزینه کرد.

مهدی زاهدی در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی ساختمان‌های اداره نوغانداری خراسان رضوی (تربت‌حیدریه) افزود: در حد توان خود، همیار دستگاه‌ها برای مرمت سازی آثار تاریخی هستیم.

وی گفت: با این حال برای ثبت ملی این اثر تاریخی شورای شهر هیچ هزینه‌ای نکرده و تنها در حد پیگیری امور فعالیت داشته ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه افزود: ثبت ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری این شهرستان به شماره ۳۳۹۶۴ در تاریخ ۱۱ مردادماه پارسال در فهرست آثار ملی ایران انجام شد.

علی محمدی گفت: این مرکز اکنون به عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور، ارایه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور نظیر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و نیز سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی نوغان‌داری شهرستان تربت حیدریه افزود: این شهرستان از دیرباز به دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری در ایران است.

رییس میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: در زمین‌های پیرامون این ساختمان نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده‌است.

وی همچنین گفت: رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و همچنین شرکت سفیدرود رشت، در تکمیل فرایند ثبت ملی ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه تلاش بسیاری داشته که جای قدردانی دارد.

 

دیگر خبرها

  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف استان
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • آغاز فاز دوم مرمت و بهسازی محوطه باغ کیهانی + تصاویر
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین