Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودرضا رهبر قاضی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: کارآمدی یک نظام سیاسی به این معناست که بتواند خواسته‌ها و تقاضاهای مطلوب مردم را به نحو احسن برآورده کند، البته این تقاضاها نباید با ارزش‌ها و هنجارها مغایرت داشته باشد تا نظام نیز بتواند آنها را برآورده سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کارآمدی نظام سیاسی مؤثر است، گفت: اولین عامل اعتماد است، بدین معنا که مردم و نظام به یکدیگر اعتماد متقابل داشته باشند و این اعتماد متقابل باعث می‌شود مردم و نظام در مواقع سخت یکدیگر را درک کنند و این درک متقابل، افزایش کارآمدی نظام را به دنبال خواهد داشت.
عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: دومین عامل، هنجارهای مشترک است. اگر جامعه و نظام ارزش‌های مشترکی داشته باشند، کارآمدی نظام افزایش می‌یابد. در حال حاضر یکی از اقداماتی که در قالب تهاجم فرهنگی وجود دارد، همین تفاوت ارزش‌ها است. به طور مثال ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ملی می‌توانند با ارزش‌های غربی متفاوت باشند. اروپاییان با استفاده از ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... یک‌سری ارزش‌های ناسازگار را در جامعه رواج می‌دهند. تفاوت ارزش‌ها امری طبیعی است، اما اگر ارزش‌های جامعه با ارزش‌های موجود در سطح نظام سیاسی تفاوت زیادی داشته باشد، می‌تواند از کارآمدی نظام بکاهد.
وی گفت: عامل سوم، شبکه‌های اجتماعی به معنای فضای گفت‌وگو و فضای پیوند است، بدین معنا که گروه‌های اجتماعی موجود در جامعه بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند، زیرا عدم گفت‌وگو در جامعه از کارآمدی نظام می‌کاهد.


رهبرقاضی با بیان اینکه کارآمدی یک نظام سیاسی، نسبی است، ادامه داد: موفقیت مطلق زمانی تحقق می‌یابد که امام زمان(عج) ظهور کند. اگر یکی از اجزا مشکل داشته باشد، کل نظام تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ برای مثال اگر در کشوری عملکرد قوه قضائیه درست نباشد، بدیهی است که در آن کشور میزان دزدی زیاد شده و به تبع آن قوه مجریه و قوه مقننه تحت‌تأثیر قرارمی‌گیرد، پس باید همه اجزا با همدیگر پیشرفت کنند. اگر یک جزء خوب عمل نکند، به دلیل وابستگی و پیوندهایی که میان اجزای مختلف نظام وجود دارد، کارآمدی نظام را مختل می‌کند.
وی گفت: با بررسی نتایج کارآمدی نظام سیاسی، متوجه موفقیت نسبی در این زمینه می‌شویم. اگر در آسیای شرقی یا اروپا بودیم، شاید خیلی موفق نبودیم، اما در منطقه خاورمیانه، از امنیت نسبی برخورداریم که این خود موفقیت به‌شمارمی‌آید، در صورتی که دیگر کشورهای خاورمیانه دچار ناآرامی و مشکلات امنیتی شده‌اند.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شهروندان نیز انتقاداتی نسبت به نظام یا یکی از افراد نظام دارند، ولی با این حال شاهد حضور مؤثر آنها در انتخابات و راهپیمایی‌های مختلف هستیم. با وجود موفقیت نسبی، اما فضا برای پیشرفت نیز وجود دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمایش زمین خطر زایمان زودرس را به‌طرز چشمگیر افزایش می‌دهد

تغییرات اقلیمی آثار مخربی بر سلامت کودکان دارد و آسیب‌پذیرترین قشر از جوامع را بیشتر از بقیه در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد؛ زیرا باعث می‌شود که شمار بیشتری از نوزادان نارس متولد شوند و بیماری‌های تنفسی را تجربه کنند.

به گزارش زومیت، گروهی از دانشمندان استرالیایی در پژوهشی جدید با بررسی ۱۶۳ مطالعه در حوزه‌ی سلامت از سراسر جهان، با ارائه‌ی تصویری بسیار نگران‌کننده نشان می‌دهند که چگونه اقدامات بهداشتی مربوط به کودکی، به واسطه‌ی تغییرات اقلیمی که هیچ نشانه‌ای از کاهش در آن دیده نمی‌شود، دچار بحران شده است.

در حال حاضر، دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود ۶۰۰ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض دمای خارج از حد ایده‌آل برای بدن انسان‌ها قرار دارد. همچنین، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد این افراد تا پایان قرن به سه میلیارد نفر افزایش می‌یابد. این خبر خوبی نیست، زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دمای شدید مرتبط با تغییرات اقلیمی، خطر زایمان زودرس را به طور متوسط تا ۶۰ درصد افزایش داده است.

همچنین، محققان گزارش می‌دهند که افزایش ذرات معلق در هوا و مواد حساسیت‌زای ناشی از رویدادهای اقلیمی، مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی، خشکسالی و فصل‌های نامنظم، آثار بسیاری بر بیماری‌های تنفسی و پیامدهای پیرازایشی دارد.

تأثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت کودکان، بر اساس موقعیت جغرافیایی

کوری برادشاو، بوم‌شناس جهانی از دانشگاه فلیندرز استرالیا، نگران است که تغییرات اقلیمی، عوارض مادام‌العمری در میلیون‌ها کودک از سراسر جهان به جای بگذارد. او می‌گوید:

ما داده‌ها را محاسبه و تحلیل کردیم تا نشان بدهیم که چگونه انواع خاصی از رویدادهای اقلیمی آینده، مشکلات پزشکی خاص مردم را وخیم‌تر می‌کنند. ما ارتباط مستقیم بین تغییرات اقلیمی و سلامتی کودکان را شناسایی کردیم و قوی‌ترین آن‌ها، افزایش ۶۰ درصدی خطر زایمان زودرس در اثر قرار‌گرفتن در معرض دمای شدید بود.

پیشامدهای پیرازایشی تحت‌تأثیر تغییرات دما، در ۳۹ مقاله‌ی بررسی‌شده توسط برادشاو و همکارانش آشکار بود. تولد زودرس در ۲۹ مورد از مطالعه‌ها گزارش شد و بر اساس نتایج مطالعات، تولد زودرس شایع‌ترین پیشامد مرتبط با قرارگیری در معرض دمای شدید یا افزایش دمای محیط است. اما مطالعات دیگر نیز اثرات پیرازایشی مانند وزن کم نوزاد هنگام تولد، تغییرات سن بارداری، پارگی زودرس کیسه آب و حتی خاتمه‌ی بارداری را گزارش دادند.

در حالی که دمای شدید بیشترین تأثیر را بر سلامت کودکان داشت، ۱۶ مطالعه از ۲۰ مطالعه‌ای که تأثیر آلاینده‌های هوا را بررسی کردند، نشان دادند که آلودگی هوا حداقل تا حدودی بر سلامت کودک تأثیر می‌گذارد.

زایمان زودرس شایع‌ترین پیشامد پیرازایشی مرتبط با قرارگیری در معرض دمای شدید است

آلودگی هوا اثر بسزایی بر بیماری‌های تنفسی داشت. برای مثال، حداقل هفت مطالعه‌ی مختلف گزارش کردند که افزایش غلظت ذرات معلق در هوا با افزایش تعداد کودکانی که با مشکلات تنفسی به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، همراه است. چهار مورد از این مطالعات به آلودگی ناشی از دود در آتش‌سوزی پرداختند که اکنون بیشتر از همیشه با آن درگیر هستیم.

نویسندگان توضیح می‌دهند: «مشکلات شناسایی‌شده در سلامتی کودکان به آب‌وهوای غیرعادی بستگی دارد، سرمای غیرعادی به بیماری‌های تنفسی منجر می‌شود و خشکسالی و بارندگی غیرعادی، کاهش رشد جمعیت را در پی دارد. با توجه به این که اقلیم بر بیماری‌های کودکان تأثیر می‌گذارد، هزینه‌های اجتماعی و مالی با پیشرفت تغییرات اقلیمی همچنان افزایش می‌یابد و فشار فزاینده‌ای را بر خانواده‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت وارد می‌کند.»

البته محققان اشاره کرده‌اند که کشورهایی با میانگین درآمد پایین و متوسط در این پژوهش حضور ندارند. بنابراین، این تصویر تیره ممکن است در واقع تخمینی سهل‌انگارانه و کم‌برآورد از وخامت اوضاع در جهان باشد، زیرا بیشتر مطالعات بررسی‌شده با تجزیه‌و‌تحلیل شرایط کشورهای پرآمد انجام شده است. کودکان در این کشورها به طور واضح بهتر از دیگر کشورها در برابر آثار تغییرات اقلیمی محافظت می‌شوند.

به گفته‌ی محققان، عوامل کلیدی محافظت از کودکان در برابر خطری که آثار تغییرات اقلیمی برای سلامتی آن‌ها ایجاد می‌کند، ثبات و قدرت اقتصادی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت، زیرساخت‌های مناسب و امنیت غذایی است.

یافته‌های پژوهش در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تاثیر دوقطبی‌های کاذب سیاسی بر شکل‌گیری دو قطبی‌های واقعی در جامعه
  • آلودگی نوری پروانه‌ها را تهدید می‌کند
  • تأثیر غیرمنتظرۀ «مریخ» بر سیارۀ زمین؛ هر دو میلیون سال یک‌بار
  • تأثیر و تفاوت جنگ اوکراین و جنگ غزه
  • تأثیر مثبت روزه‌داری در بیماری‌های ناشی از عادات بد غذایی
  • گرمایش زمین خطر زایمان زودرس را به‌طرز چشمگیر افزایش می‌دهد
  • مهم برای بورس؛ لغو معافیت علی الحساب شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی
  • تروما؛ زخم پنهان
  • چگونه جمهوری اسلامی توانست در مسأله فلسطین واقعیت‌آفرین باشد؟
  • داوود کیم: در قرآن چیزی خواندم که به‌شدت مرا تحت تأثیر قرار داد