Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- چند روز قبل آلبوم موسيقي «از او» با آهنگسازي «رضا کهريزي» در قالب کوارتت زهيِ شماره 1 (قسمت اول، دوم و سوم) و کوارتت زهي شماره 2 (قسمت اول، دوم و سوم)، منتشر شد. در اين آلبوم، علي صالحي پور (ويولون اول و دوم)، عماد رضا نکويي (ويولا) و سالار غفار بجويي (ويولونسل) به نوازندگي پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اثر با استقبالِ اساتيد موسيقي روبه‌رو شده و بسياري از چهره‌هاي نامي موسيقي کلاسيک ايران به تحسين آن پرداخته‌اند.
در مراسم رونمايي اين اثر که با حضورِ بزرگاني چون لوريس چكناوريان، شاهين فرهت، محمدعلى بهمنى، محمد سرير، نادر مشايخى، محسن الهاميان، جاويد مجلسى، رازميك اوحانيان و بسياري ديگر برگزار شد؛ «شاهين فرهت» - آهنگساز پيشکسوت موسيقي کلاسيک- درباره‌ي آن گفت: «به قول دکتر رياحي در ايران موسيقي مجلسي کم نوشته شده که نکته‌اي درست است؛ اما من مي‌خواهم به اين جمله نکته‌اي را اضافه کنم و بگويم متاسفانه به شکلِ کلي رپرتوار موسيقي ايراني اندک است؛ اگرچه اگر چنين‌ نبود نيز اتفاقِ چنداني رخ نمي‌داد؛ من هميشه گفته‌ام که اگر فلان آهنگساز در فرانسه يا سوئد متولد شده بود، آثارش در تمام دنيا منتشر مي‌شد . در واقع من از فرصتي که پيدا کنم، استفاده مي‌کنم تا با وجود آنکه چندان از تکرار خوشم نمي‌آيد، اما تاکيد کنم «آثار آهنگسازان ايراني در ايران اجرا نمي‌شود.» و هر ارکستري که فعاليت مي‌کند و هر نوازنده‌ي توانايي که مي‌آيد باز ترجيح مي‌دهد که آثار بزرگان موسيقي را اجرا کند. اين در حالي است که آثار برامس، بتهوون و شوبرت تاکنون بهترين اجراها را داشته است و درست در همين لحظه‌اي که من با شما سخن مي‌گويم، پارتيتور چايکوفسکي به بهترين شکل در حال اجراست؛ پس بايد يک همتِ عمومي در اجراي ياييد آثار آهنگسازان ايراني را اجرا کنيم.»
اين آهنگساز برجسته همچنين به اين مساله اشاره کرد:‌ «در اين سال‌ها چند نسل آهنگساز جوان شکل گرفته است که از جمله‌ي آنان مي‌توان به «رضا کهريزي» اشاره کرد؛ من وقتي اين اثر را شنيدم، با خودم فکر کردم چرا نبايد آثاري چون اين اجرا شود؟ اين اتفاق اگر رخ ندهد، چه انگيزه‌اي براي نوشتن آثار بعدي براي او باقي مي‌ماند؟ آهنگساز کار بسيار دشواري دارد؛ او از هيچ موسيقي مي‌سازد و به همين خاطر است که بايد او را به شکل‌هاي مختلف حمايت کرد و مهم‌ترين آن اجراي اثرش است. هنرمند هميشه در تلاش است و همه‌اش مي‌خواهد کار بهتر انجام دهد.»
فرهت به تجربه‌ي «لئونارد برنستاين» در اجراي سمفوني نهم پس از فروپاشي ديوار برلين در سال 1989 اشاره کرد که از موزيسين‌هاي بزرگ دنيا براي اجراي اين سمفوني دعوت کرد و مدت‌هاي فراوان براي اين اجرا زحمت کشيد. او همچنين از سمفوني پنجم بتهوون، به عنوان معروف‌ترين اثر در جهان موسيقي ياد کرد و ادامه داد: «بتهوون اين اثر را بيش از 17 بار عوض کرد در حالي که ما اگر اين تکرارهاي اين اثر را اجرا نکنيم، بيش از 6 دقيقه طول نمي‌کشد. اين خاصيت هنر است و به همين خاطر است که هنرمند از هر کسِ ديگري شکننده‌تر است. شما بايد در کار آهنگسازي عاشق باشيد. اين هنر علاوه بر تکنيک، نياز به عشق دارد؛ حتي وقتي اثري را به عنوان سفارش قبول مي‌کنيد، بايد براي اجراي آن عشق داشته باشيد، در غير اين صورت موفق نخواهيد شد. آهنگسازي در قرن بيست و يکم، کار بسيار دشواري است. يکي از بزرگ‌ترين پيانيست‌هاي دنيا ابتدا آهنگسازي مي‌کرد و ديگر اين کار را ادامه نداد، وقتي از او در اين باره پرسيدند، جواب داد:‌ «در دنيا به اندازه‌ي کافي موسيقي بد نوشته شده است.»
او سپس به «از او» اشاره کرد و گفت:‌ «به نظر مي‌رسد اين آهنگسازِ جوان اين اثر را با عشق نگاشته است. من با جرات مي‌توانم بگويم که در حال حاضر به موسيقي جدي بهاي بيشتري داده مي‌شود و اين هنر شنونده‌هاي بيشتري پيدا کرده است و موسيقي کلاسيک در ايران رشد بسيار زيادي داشته است. اين هنرمندِ جوان در اين دو کوارتت از مدرنيته بهره برده و مهم‌تر از هر چيز اثري خلق کرده که به دل شما مي‌نشيند. موسيقي اگر به دل ننشيند، هر اندازه هم که قوي باشد، باز موثر نخواهد بود. اثر کهريزي اما به خاطر کنترپوان، ملودي يا فرم اتفاق بي‌نظيري است؛ اما در عين حال اين قدرت را دارد که به خوبي به دل بنشيند.»‌
«لوريس چکناواريان» ديگر سخن‌ران اين جلسه بود که پشتکار و استعداد رضاي کهريزي را يکي از نکات مثبتِ او قلمداد کرد: «تولد هميشه چيز زيبايي است و به عنوان يک آهنگساز ايراني خوشحالم که حالا مي‌توانم تولد يک آهنگساز و يک اثر خوب را تبريک بگويم. من هميشه دلم خواسته است تا جوانان را تشويق کنم و فرصتي برايشان ايجاد تا خودشان را نشان دهند. ما مملکتِ شهر هستيم؛ اما متاسفانه وقتي شعري ترجمه مي‌شود، بخشي از زيبايي‌هاي آن از دست مي‌رود؛ اما موسيقي تنها زبانِ مشترک همه‌ي جهان است.»
او مي‌گويد خداوند به تمامِ فرزندانِ بشر زباني خاصِ خودشان داد و به همه‌ي آنها يک زبان مشترک که موسيقي است. من امروز افتخار مي‌کنم که اين اثر نوشته شده است و اميدوارم آقاي کهريزي، روزي آهنگساز معروفي شود و آثارش نه تنها در ايران که در تمام جهان اجرا شود. من سال‌هاست که او را مي‌شناسم و کارهاي قشنگش را مي‌شنوم. به کنسرت‌هايش هم رفته‌ام و خوشحالم که اين اثر به ايرانيان معرفي شود.»
درباره‌ي اين اثر همچنين «تقي ضرابي» نيز به اين مساله اشاره کرده است که: «بسيار خوشحالم که آهنگساز جواني چون «کهريزي»، سونوريته، تکنيک و رنگ‌آميزي زهي‌ها را به خوبي مي‌داند و اثري خلق کرده است که خط و خطوط ملودي ،کنترپوان و هارموني در آن به بهترين شکل بيان شده است. آقاي کهريزي توانسته از طراوات گلبرگ‌ها و احساسات پاک انساني‌ها تا طوفان هاي سهمگين طبيعت را با کوارتت زهي خود به خوبي و با استفاده از فرهنگ موسيقي شرق بيان کند.»
«مجيد انتظامي» نيز درباره‌ي اين اثر چنين بيان مي‌کند: «خوشحالم که کار ايشان را شنيدم. اين اثر کار بسيار محکم و زنده‌اي است. يک موسيقي بين‌المللي که اشاراتي به موسيقي ايران دارد. ايشان حتما موفق خواهد شد و اميدوارم اين کار را با پشتکار بيشتر انجام دهند و مايوس نشوند.»
حسن رياحي نيز با بيان اين مطلب که پايه‌ي اين کوارتت‌ها موسيقي ايران است و اين براي آن امتياز مهمي به حساب مي‌آيد؛ اظهار اميدواري کرد که در آينده موسيقي‌هاي مجلسي بيشتري ساخته شود و جوان‌ها و آنسامبل‌ها از اين آثار استفاده کنند. اين اثر از نظر تکنيک سازهاي زهي بسيار قدرتمند است و استفاده‌ي درستي از آن انجام شده است.»‌
قطعات در «استوديو بل» به ضبط رسيده، صدابرداري و ميکس و مسترينگ آنها را «اميد نيک بين» در «استوديو ليکرز» برعهده داشته و عکاس مجموعه «شهريار آجوداني» بوده است.
«رضا کهريزى» فارغ‌التحصيل رشته موسيقى و عضو کانون آهنگسازان خانه موسيقى، حدود 18 سال است که مشغول فعاليت‌هاي موسيقايي بوده و ١٢ سال است که کار آهنگسازى را به صورت جدى دنبال مي‌کند. از اساتيد آهنگسازي او مي‌توان به «لوريس چکناوريان»، «احمد پژمان» و «مهران روحاني» اشاره کرد. همچنين اين موزيسين، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونيک «تونيک» است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۹۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم

دریافت 19 MB

به گزارش همشهری آنلاین در ویدئو، اجرای این آهنگ را با صدای خواننده اصلی ببینید.

کد خبر 848930 برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • غیبت مشکوک لژیونر‌های ایران در ترکیه
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • حمله برق‌آسای یک شاهین برای سرقت ساندویچ! (فیلم)
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
  • خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است
  • ماجرای کشف جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • غرق‌شدگی یک جوان در کانال آب محدوده حیدرآباد
  • دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد | نمی‌خواستم او را بکشم