Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@05:00:57 GMT

سوچي، ژنوي ديگر براي سوريه/ تحليل

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۳۱۶۴۴

سوچي، ژنوي ديگر براي سوريه/ تحليل

خبرگزاري آريا - گفتگوهاي ملي سوري-سوري در سوچي روسيه بدون دستيابي به نتيجه مشخصي پايان يافت.
نشست سوچي نشان داد، دستيابي به راه حلي سياسي براي بحران سوريه دست کم در کوتاه مدت، بعيد است. پرسش مهم اين است که چرا مذاکرات سياسي درباره روسيه نه تنها پيشرفتي ندارد بلکه مسير رو به عقب را طي مي کند؟
مارس 2018 بحران سوريه وارد هشتمين سال خود مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالي که تروريست ها و معارضان در مقابل نظام سوريه در موضع ضعف شديد قرار دارند، اما پاي ميز مذاکرات با توجه به واقعيت هاي ميداني حاضر نمي شوند.
معارضان سوري شکست در ميدان نظامي را در ميدان سياسي جبران مي کنند
معارضان سوري قصد دارند شکست در ميدان نظامي را در ميدان سياسي جبران کنند. در همين راستا، حتي در نشست روز سه شنبه (30 ژانويه) در سوچي روسيه به دليل گذاشتن پرچم سوريه بر ميز مذاکرات معترض شدند و نشست را به حاشيه کشاندند.
نشست سوچي نشان داد، دعواي معارضان با نظام سوريه همچنان در همان خان اول قرار دارد. معارضان سوري نه تنها خواستار سهيم شدن در قدرت هستند بلکه برکناري «بشار اسد» از قدرت را نيز بدون در نظر گرفتن نقش وي در مبارزه با تروريسم و حفظ تماميت ارضي سوريه خواستار هستند.
محور اصلي گفتگوها در سوچي، چگونگي تنظيم و تدوين قانون اساسي جديد سوريه بود، اما معارضان و حاميان آنها در پي اين هستند پيش از تدوين قانون اساسي جديد به موضوعاتي نظير تشکيل دولت انتقالي و تعيين تکليف وضعيت بشار اسد بپردازند.
در همين راستا، نيز طرح گروه پنج شامل آمريکا، انگليس، فرانسه، عربستان سعودي و اردن در 12 ژانويه در واشنگتن مورد موافقت قرار گرفت. در اين طرح تغيير شکل قدرت حاکمه در سوريه و تبديل اين کشور به «جمهوري پارلماني- رياست جمهوري» و مرکززدايي قدرت پيگيري مي شود.
اگرچه معارضان سوري در نشست سوچي و حتي نشست هاي ژنو شرکت مي کنند، اما اين افراد از خود اختياري ندارند؛ بلکه هر کدام از اين افراد و گروهها وابسته به کشوري خاص هستند و به دليل وابستگي مالي که به اين کشورها دارند، دستورات را نيز از اين کشورها دريافت مي کنند.
بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي در پي تعيين جايگاه خود در سوريه آينده
اختيار نداشتن معارضان موضوع مهمي است، اما همين موضوع نيز در پي خود دليل ديگري را براي سختي مذاکرات سياسي سوريه نشان مي دهد و آن نيز اين است که بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي بيش از آنکه در مذاکرات به دنبال راهکاري براي پايان دادن به بحران سوريه باشند، در پي تعيين وزن و جايگاه خود در سوريه آينده هستند.
به همين دليل، بازيگران خارجي مخالف نظام سوريه نظير فرانسه و آمريکا خواستار اين نيستند که راهکار سياسي درباره سوريه در سوچي روسيه به دست آيد.
«ژان ايو لودريان»، وزير خارجه فرانسه روز گذشته صريحاً اعلام کرد:
"مذاکرات صلح ميان دولت و معارضين سوري بايد تحت نظر سازمان ملل و در ژنو سوئيس برگزار شود نه در کنگره ملي اي که به ابتکار روسيه، ايران و ترکيه در شهر سوچي در جريان است."
روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو نيز به نقل از ديپلماتهاي فرانسوي نوشت که اتحاديه اروپا از هيچ روند بازسازي در سوريه که رياست آن بر عهده روسيه باشد، حمايت نخواهد کرد.
حتي خروج معارضين از نشست روز گذشته در سوچي در هنگام سخنراني «سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه نيز با هدف تضعيف نقش و جايگاه روسيه در بحران سوريه انجام شد، موضوعي که بيانگر اهميت توازن قدرت ميان بازيگران فرامنطقه اي در سوريه است.
نشست سوچي با بيش از 1500 شرکت کننده؛ بي نتيجه ماند
نکته پاياني اين است که حتي شکل برگزاري نشست سوچي نيز عامل مهمي در بي نتيجه ماندن آن بود.
بدون ترديد، نشست اين چنيني که يک هدف سياسي مهمي را براي يک بحران بسيار مهم پيگيري مي کند، بايد با شمار محدودي از شرکت کنندگان برگزار شود.
اين در حالي است که نشست سوچي با بيش از 1500 مشارکت کننده برگزار شد.
به هر اندازه که شمار شرکت کنندگان بيشتر باشد، به همان اندازه نيز دستيابي به يک توافق سياسي مشکل تر خواهد شد. در همين راستا، تارنماي شبکه الجزيره قطر نوشت:
"اگر صادقانه به اين موضوع نگريسته شود گروههاي معارض خواسته هاي مشخصي ندارند، هدف مشترکي را دنبال نمي کنند و به همين دليل نمي توانند به يک نتيجه نهايي دست پيدا کنند."
با توجه به اين شرايط بايد گفت، نشست سوچي بستر و زمينه لازم را براي تبديل شدن به «ژنو»ي ديگر براي سوريه که مجموعه ‏اي از نشست‏ هاي بي نتيجه بود، دارد زيرا معارضين و حاميان آنها به خصوص حاميان غربي نمي خواهند بحران سوريه با ابتکار سه کشور روسيه، ايران و ترکيه پايان يابد.
نويسنده: سيدرضي عمادي
133/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل روند بازار سهام در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، نماگر‌های تالار شیشه‌ای هفته‌ای که گذشت را با بازدهی منفی به پایان رساندند. ارزش معاملات خرد در هفته دوم اردیبهشت پس از ۱۰ روز از کانال ۳ هزار میلیارد تومان خداحافظی کرد و در سطح ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تحلیل روند بازار سهام در هفته‌ای که گذشت
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق