Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - رئیس میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: به تازگی یک شهر زیرزمینی جدید در سفید شهر آران و بیدگل کشف شد و عملیات باستان شناسی در این دستکند آغاز شده است.

جواد صدیقیان در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کشف دومین شهر زیرزمینی پس از نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: با توجه به گزارش های مداوم مردم محلی مبنی بر وجود تونلمانند زیرزمینی در سفیدشهر آران و بیدگل، کاوش‌های اولیه باستان‌شناسی در این منطقه انجام و منجر به کشف دومین شهر زیرزمینی دست کند در این شهرستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ورودی فعلی این خانه در سرداب یک خانه تاریخی  قرار دارد، افزود: شهر زیرزمینی نوش آباد به شکل اتفاقی توسط یکی از اهالی محل کشف شده بود و تا مدتها برای عبور و مرور به آن از سرداب مجاور این شهر تاریخی استفاده می شد تا اینکه پس از پیشبرد کاوش ها در این شهر ورودی اصلی آن نیز کشف شد.

رئیس میراث فرهنگی آران و بیدگل تاکید کرد: بر این اساس احتمال دارد که ورودی اصلی این شهر زیرزمینی نیز در مکان دیگری باشد که پس از خاکبرداری و تکمیل کاوش ها این موضوع به شکل دقیق مشخص می شود، البته بر این نکته باید تاکید کنم که تمام این موارد بر اساس احتمال مطرح است.

دستکندها نیمی از زیر بافت تاریخی شهر آران را در برمیگیرد

وی با بیان اینکه وسعت این نوع دستکندها حداقل نیمی از زیر بافت تاریخی شهر را در بر میگیرد، ابراز داشت: به طور معمول این دستکندها، کاربری پناهگاه های زیرزمینی داشته و با عنوان شهرهای زیرزمینی شناخته میشوند.

صدیقیان با اشاره به زمان تکمیل عملیات در شهر زیرزمینی نوشآباد نیز گفت: هنوز بازگشایی یکی از طبقات شهر زیرزمینی نوش آباد متعلق به دوره ساسانی نیز تکمیل نشده است چراکه این نوع عملیات های باستان شناسی زمانبر و نیازمند دقت کافی تیم مستقر در مناطق است.

تعیین قدمت شهر زیرزمینی سفیدشهر نیازمند برسیهای دقیق میدانی است/احتمال وجود دستکندهای دیگر

وی اضافه کرد: بر این اساس گسترش و تعیین قدمت شهر زیرزمینی سفیدشهر نیز نیازمند بررسیهای دقیق میدانی و کاوش های باستان شناسی است.

رئیس میراث فرهنگی آران و بیدگل احتمال وجود دستکندهای زیرزمینی دیگر در این شهرستان را امری محتمل برشمرد و گفت: پناهگاه زیرزمینی نوش آباد در ۱۰ کیلومتری سفید شهر قرار دارد و بر این اساس احتمال وجود دستکندهای زیرزمینی دیگر بعید به نظر نمیرسد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید

رئیس اداره هواشناسی کاشان ضمن هشدار نسبت به وزش باد شدید گفت: سرعت وزش باد تا ۶۰ کیلومتر می‌رسد. - اخبار استانها -

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان ضمن اشاره به وزش باد شدید در کاشان و آران‌ و بیدگل اظهار داشت: در ساعات میانه روز وزش باد در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل سرعت گرفته و با سرعت قابل توجهی وزیدن می‌کند.

وی با بیان اینکه در بعضی ساعات و مناطق باز احتمال تبدیل باد به سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت با جهت غربی را دارد، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود ملاحظاتی مانند قرار نگرفتن زیر سازهای سست و پرخطر، درختان شکننده و غیره را رعایت کنند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه گلخانه‌داران در سطح این شهرستان سازه‌هایی موقت خود را محکم کنند، ابراز داشت: پیمانکاران بخش ساخت و ساز در صورت ایجاد سازه‌های موقت در محل پروژه تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان از قرار دادن خودروهای خود زیر درختان به ویژه درختان شکننده خودداری کنند، گفت: با وزش باد خیزش گرد و خاک محلی نیز پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های حساس به ویژه کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای به این موضوع توجه داشته باشند.

پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید در همدان

ارغوانی با بیان اینکه در روز گذشته شاهد بارش باران در شهرستان کاشتن بودیم، تصریح کرد: میزان بارش سامانه اخیر در کاشان 0.4، آران‌وبیدگل 0.3، قهرود 19.5، برزک 14، قمصر 10.5، نوش آباد 0.5، محمدآباد کویر دو، کامو و چوگان 21 و جوشقان قالی 9 میلی‌متر است.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت سامانه ناپایدار همرفتی و وزش شدید باد از فردا
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • معرفی برترین های مسابقه فوتسال مهاجران آران وبیدگل
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • آغاز ساخت ایستگاه مخابراتی احمد آباد-جوزار بویین میاندشت
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید
  • تخت جمشید 100 سال قبل چه وضعی داشت؟ (عکس)