Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@16:28:44 GMT

92 درصد آب لرستان در کشاورزی مصرف می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۳۲۶۳۴

92 درصد آب لرستان در کشاورزی مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر میرزایی در کارگاه آموزشی و توجیهی در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب که در محل سالن همایش بسیج مهندسی کشاورزی شهرستان خرم‎آباد برگزار شد، در خصوص وضعیت منابع آب در کشور، اظهار کرد: جامعه کنونی ما به لحاظ ذخایر آبی با بحران دچار بوده و میانگین کلی بارش در کشور ما کمتراز 240 میلی‌متر است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده  به کمتر از 200میلی‌متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: شدت تبخیر آب در کشور ما 3 برابرنسبت به کشورهای جهان است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در زمینه اینکه بارندگی در کشور ما نامتوازن است، تصریح کرد: ما در سطح کشور با نوسانات بارندگی مواجه هستیم که این امر باعث شده ذخایر آبی یکسان نداشته باشیم و توسعه در بخش کشاورزی را با چالش مواجه کند، به عنوان مثال بارندگی در منطقه شمال بیشتر از سایر مناطق دیگر کشور است‌ و از طرفی مناطق کویری داریم که شاهد بارندگی مطلوبی نیستیم.

میرزایی در خصوص شرایط استان به لحاظ بارندگی گفت: در استان لرستان شرایط اقلیمی متفاوتی حاکم بوده و هر سال در استان شاهد کاهش بارندگی هستیم، آمار هم نشان می‌دهد در یک میانگین کلی طی سال‌ها با اتمام آب ‌چشمه‌ها و برخی از رودها و چاه‌ها روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به سدهای موجود در لرستان افزود: حدود 11 سد در استان داریم که اکثر آنها با کمبود منابع آبی مواجه هستند و حتی برخی از آنها به طور کلی خالی از منبع آبی هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در مورد وضعیت فعلی ‌سد کشکان، اضافه کرد: اگر سد کشکان مدیریت نمی‌شد کاملا خشک می‌شد؛ الان نیز تنها سدی که سد کشکان را به لحاظ آبی تامین می‌کند، سد ایوشان است و این نشان از بحران جدی آب در استان است و پیش بینی می‌شود در زمینه آب شرب نیز مشکلاتی اساسی خواهیم داشت.

میرزایی تصریح کرد: ما باید مشکلات منابع  آبی در استان را بپذیریم ودر همین راستا باید برنامه ریزی کنیم تا در چند سال آینده با بحران جدی مواجه نشویم.

وی در زمینه فرهنگ مصرف آب گفت: متاسفانه ما با عدم رعایت و فرهنگ درست مصرف آب مواجه هستیم، در کشور ما 92 درصد آب در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود که این با استانداردهای مصرفی در جهان متفاوت است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این مصرف 70درصد است.

این مسئول عنوان کرد: اکثر کشت‌های ما در بخش کشاورزی کشت‌های آب دوست است و دراین زمینه باید چاره‌ای اندیشه شود و با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی باید این مسئله را مدیریت کنیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی

علی چاله‌چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : طبق بررسی اولیه و گزارش مدیران شهرستانی و مراکز خدمات کشاورزی، در پی بارش‌های شدید و تگرگ روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه، خسارت ۲۵۳ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومانی به زیربخش‌های کشاورزی استان وارد آمده است.

چاله چاله افزود: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته ۳۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان شامل مزارع گندم، جو، کلزا و نخود در اثر بارندگی‌های شدید اخیر خسارت دیده‌اند که برآورد اولیه خسارت وارده به این اراضی حدود ۲۳۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: در بارندگی‌های چند روز اخیر ۸۵ هکتار از باغات زیتون، انگور و گوجه سبز استان هم خسارت بیش از ۶.۲ میلیارد تومانی دیده اند.

چاله چاله با بیان اینکه دامپروری استان هم در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شده، گفت: در این بارش‌ها ۳۴ راس دام سبک و سه سر اسب تلف شده و سه واحد دامداری روستایی خسارت دیده اند که مجموع خسارت وارد شده در این بخش هم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاسیسات زیربنایی بخش آب و خاک نیز در بارندگی‌های اخیر متحمل خسارت شده، گفت: خسارت این بخش هم پنج میلیارد تومان برآورده شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رشد ۱۲درصدی بارش در لرستان/ ۷۴۶میلی‌متر در «شول‌آباد» ثبت شد
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • خسارت به ۳۵۰ خانواده در جریان بارش‌های اخیر
  • ۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • ۱۱۲ میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد