Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواص ترنجبین / خواص ترنجبین و خواص شیرخشت / خواص ترنجبین برای نوزاد / ترنجبین و خاکشیر / مضرات ترنجبین / فواید ترنجبین / شربت ترنجبین و خاکشیر / معجزات ترنجبین

خواص ترنجبین

ترنجبین به فارسی "ترانگبین" یا "ترنگبین" است. آن را به فرانسوی Manne d"hedysarum و Manna d"alhagi و Manne de perse و به انگلیسی Manna of hedysarum و به عربی "ترنجبین" می نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترنجبین ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود.

گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.

ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود.


سابقا از ترنجبین در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش ترنجبین از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

خواص ترنجبین برای پوست

به طور کلی مواد غذایی که صاف کننده‌ خون هستند و به خون‌سازی بهتر کمک می‌کنند مانند برگ چغندر، کاسنی، عناب، شاتره و ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می‌کنند. همچنین برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن شده و لک‌های صورت و پوست‌شان به طور کامل از بین رفته و یا کمرنگ‌تر خواهند شد. برای تهیه این ترکیب، ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و مصرف کنید.

از دیگر خواص ترنجبین برای پوست، از بین بردن اگزما، کهیر، التهابات پوستی و برطرف نمودن جوش‌های صورت است که در نتیجه مصرف زیاد از حد چربی و شیرینی ایجاد شده‌اند، به این منظور می‌توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را مصرف نمود، تا جوش‌ها از بین بروند.

همچنین نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه، سبب از بین رفتن شوره و خارش سر در افراد مبتلا می‌شود. لازم به ذکر است، بهترین موقع برای بهره‌گیری از خواص ترنجبین برای پوست، خوردن آن به صورت ناشتا در صبح است و مقدار خوراک آن بسته به سن بیمار از 10 تا 35 گرم می‌باشد.

خواص ترنجبین و خواص شیرخشت

– یکی تز خواص ترنجبین خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است و اینکه میکروبها را نابود میکند.

– درباره خواص ترنجبین باید گفت که مقدار کم آن ملین و مقدار زیاد آن مسهل است. ولی اسهال آنها با سایر مسهل ها فرق دارد. معده را پاک می کنند بدون اینکه ایجاد یبوست بکند.

– یکی دیگر از خواص ترنجبین اینست که موجب کاهش حرارت و تب بدن از طریق افزایش ترشحات بدن خواهد شد.

– خوردن آب هندوانه و آب لیمو شیرین همراه شیرخشت و ترنجبین برای درمان زردی مفید است.

خواص ترنجبین مقوی کبد، معده، کلیه و روده ها است.

– به گزارش اسان طب ترنجبین طبق نظر حکمای طب سنتی گرم، ولی در عین حال تر میباشد.

– برای تسکین عطش و تب از  ترنجبین استفاده کنید.

-یکی دیگر از خواص ترنجبین درمان سرفه و درمان درد سینه است.

ترنجبین خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شود.

– چنانچه شیر جوشیده را با شیرخشت و ترنجبین مخلوط و شیرین کرده و آن را به صورت بمالید جهت طراوت گونه بسیار موثر است.

خواص ترنجبین برای نوزاد

به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا 28 روز اول زندگی زردی گفته می‌شود. تمام نوزادان پس از تولد، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌ روبین خون می‌گردند. (یعنی بیش از ۲ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) اما تنها نیمی از نوزادان، زردی قابل مشاهده پیدا می‌کنند که در سطح بالای ۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قابل مشاهده است. درصد زردی در نوزادان نارس به ۸۰٪ کل نوزادان می‌رسد. بالا بودن میزان بیلی‌روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد.

در طب سنتی و فرهنگ ایرانی، استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند. این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‏‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏ شود، همچنین متابولیسم بدن یعنی هاضمه و دافعه و نیروی نگهدارنده و نیروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش مقاوم می‌‏شود. این نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال خواهند داشت و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش خواهد رفت. ضمنا با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، شبها بهتر می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود.

ترنجبین و خاکشیر

برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشی مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

مضرات ترنجبین

سیاری از خانواده ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می شوند.

در یک مطالعه تحقیقاتی که با هدف بررسی اثر ترنجبین خوراکی در کاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در کاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۵۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است

این نوزاد به روش سزارین متولد شده و متخصصان باغ‌وحش بوش گاردن در تاپای فلوریدا گفته‌اند که حال مادر و نوزادش خوب است. اینگونه از اورانگوتان‌ها در محدوده جغرافیایی بسیار محدودی یافت می‌شوند و به‌عنوان به‌شدت در معرض انقراض دسته‌بندی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ترفند قورباغه‌ها ماده برای دست به سر کردن نرهای مزاحم بهترین عکسهای حایت وحش جهان؛ از خرچنگ 100میلیون ساله تا نهنگ خسته از زندگی

باغ وحشی که این نوزاد اورانگوتان در آن متولد شده، بخشی از یک شبکه جهانی حفظ گونه‌های در معرض انقراض است.

کد خبر 845309 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها حیوانات - باغ وحش

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • آتالانتا و لطف داور: کارت زردی که قرمز بود!
  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • دستگاه تحلیل سیگنال‌های الکتریکی در لایه‌های پوست ساخته شد/ امکان بهبود و پایش زخم
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • اسراییل صدای گریه نوزاد برای مردم غزه پخش می‌کند
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید