Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@15:12:43 GMT

سوچی؛ دستاورد حداقلی برای حل بحران سوریه

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۳۵۶۹۴

سوچی؛ دستاورد حداقلی برای حل بحران سوریه

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نشست گفت‌وگوهای ملی سوری - سوری روزهای دوشنبه و سه شنبه در سوچی روسیه برگزار شد که از ایران حسین جابری انصاری دستیار وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی روز دوشنبه 9 بهمن ماه در راس هیاتی از سوریه وارد سوچی روسیه شد.

جابری انصاری در ابتدای ورود با لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات مربوط به کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه رایزنی و تبادل نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روز سه شنبه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه با حضور 1500 معارض سوریه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر که البته تا ساعات پایانی روز ادامه داشت برگزار شد که مهمترین محور آن تنظیم قانون اساسی جدید سوریه و حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشور بود.

در این کنگره سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، استفان دیمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، شیائو یوان نماینده ویژه چین در امور سوریه، لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال نماینده ترکیه در روند آستانه حضور داشتند.

پیش از برگزاری نشست اعلام شده بود که گروه موسوم به "کمیته عالی مذاکرات" در نشست سوچی شرکت نخواهد کرد. همچنین تا چند روز قبل از برگزاری نشست نیز حضور دی میستورا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.
علاوه بر این، با نصب پرچم رسمی سوریه و عدم استفاده از پرچم معارضه توسط روسیه در سوچی، حدود 80 نفر از معارضه به نشانه اعتراض از شرکت در آن خودداری کردند.

جابری انصاری در همین خصوص با اشاره به این اتفاق گفت: برخی از گروه‌ها و تعدادی از افراد پرچم رسمی سوریه را بهانه کردند که همین مساله باعث شد نشست با دوساعت تاخیر برگزار شود.با تمام این تفاصیل نشست سوچی از حیث حضور نمایندگان معارضه رقم قابل توجهی را در بر می‌گرفت و شاید فضا سازی‌های روزهای قبل غرب و برگزاری نشست وین یا مطرح کردن مذاکرات ژنو نیز در این راستا بوده باشد تا این نشست را کم اهمیت جلوه دهند در حالیکه از 1600 نفر دعوت شده 1500 نفر شرکت کردند و بخشی از کردها نیز که با فشار برخی کشورها به صورت تشکلی نمی‌توانستند حضور پیدا کنند، به صورت فردی شرکت کردند.

نشست با سخنرانی لاوروف و قرائت پیام پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شد که در آن از سازمان ملل دعوت شده بود تا نقش اصلی را در تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برعهده بگیرد.
نماینده کشورمان در مذاکرات آستانه و نشست سوچی در حاشیه این نشست و در خصوص محتوای آن گفت: این نشست آغاز دوباره‌ای بر گفت وگوهای سوری - سوری است و ما امیدواریم کمیته‌های مختلفی امروز در مباحث مختلف تشکیل شود. به عقیده ما مهمتر از همه چیز تشکیل کمیته پیگیری کنفرانس سوچی و دیگری کمیسیون بحث و بررسی مسائل مربوط به قانون اساسی سوریه است. با پایان نشست گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی، کار این کمیته‌ها آغاز خواهد شد و ایران امیدوار است این آغازی باشد بر تحول مثبت در زمینه شکل گیری روند سیاسی قابل اتکا و باثبات برای پایان بحران کشوری که وضعیت بحرانی دارد.

دی میستورا نیز در همین خصوص روز سه شنبه در تله کنفرانسی که بعد از کنگره با خبرنگاران مقیم سازمان ملل صحبت می‌کرد، افزود: سازمان ملل در کنفرانس سوچی، 12 راهکار برای پیگیری فرایند ژنو برای حل بحران سوریه پیشنهاد داده است. ایران، روسیه و ترکیه در کمیته تعیین قانون اساسی سوریه، نماینده خواهند داشت. لیستی از 45 تا 50 نفر از طرف من برای این موضوع در نظر گرفته شده که به زودی اعلام خواهد شد. ما برای تشکیل این کمیته، راهنمایی در شورای امنیت داریم و نوع حضور افرادی که در این کمیته شرکت خواهند داشت بر اساس همین راهنما، تهیه خواهد شد.
وی افزود: من به زودی به همه خواهم گفت که از نظر من چطور می‌توانیم برای رسیدن به این هدف، اقدامات موثرتری انجام دهیم. ما می‌خواهیم دور بعدی مذاکرات ژنو را به زودی و به شکل رسمی داشته باشیم.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه با تجلیل از ایران، ترکیه و روسیه کشورهای ضامن صلح در سوریه، از تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه استقبال کرد و گفت: از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهم دستاوردهای نشست امروز را در پروسه مذاکرات ژنو قرار دهد.

در حاشیه این نشست نماینده کشورمان نیز دیدارهایی با نمایندگان روسیه، ترکیه، چین و نمایندگان معارضه داشت.
جابری انصاری و شیه شیائو یوان نماینده ویژه چین در امور سوریه (حضور چین در سوچی جالب توجه است) دیدار و طرفین در این دیدار، ضمن بررسی روند تحولات سوریه و کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی، بر ضرورت همکاری ایران و چین
جهت پایان بحران سوریه و مبارزه موثر با تروریسم تاکید کردند.

وی همچنین با بخشی از نمایندگان معارضه حاضر در سوچی دیدار کرد که هیثم مناع رئیس جریان قمح (قیم، مواطنه، حقوق: ارزش ها، شهروندی، حقوق)، الیان مسعد (یکی از رهبران معارضه داخل)، لوی حسین (رئیس جریان بناء الدوله: سازندگی کشور) و خانم ها رنده قسیس (رئیس مجموعه آستانه و جنبش جامعه متکثر)، میس الکریدی (از رهبران مجموعه اقدام ملی دمکراتیک)، منا غانم (معاون دبیر کل جریان بناء الدوله) و اسماء کفتارو (عضو شورای مشورتی زنان نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه) از جمله این افراد بودند.

این نشست دو روزه با انتشار بیانیه‌ای در عصر سه شنبه به کار خود پایان داد.
در این بیانیه تاکید شده که مشکلات سوریه تنها از طریق سیاسی و مبتنی بر 12 اصل پذیرفته شده در این نشست قابل حل و فصل است. احترام و تعهد کامل بر حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و بازپسگیری بلندی‌های جولان و همچنین پایبندی بر حق حاکمیت ملی برابر سوریه در جامعه بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفت.
شرکت کنندگان در این نشست موافقت کردند که کمیته قانون اساسی متشکل از نماینده حکومت جمهوری عرب سوریه را به همراه نمایندگان گروه‌های مخالف تشکیل دهند تا در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل به تدوین پیشنویس اصلاحات قانون اساسی اقدام کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در پایان این کنگره با اشاره به موفقیت آمیز بودن آن گفت: سرعت بخشیدن به روند تدوین قانون اساسی سوریه از جمله درخواست‌های شرکت کنندگان در این نشست بود.
وی یادآور شد: یک هزار و 511 نفر از اقشار مختلف مردم سوریه در این کنگره شرکت داشتند که حدود 110 نفر از نمایندگان گروه‌های معارض سوری مقیم خارج از سوریه در کنگره حضور داشتند.
صفوان القدسی نماینده گروه‌های سوری شرکت کننده نیز در نشست خبری خود گفت: این نشست بر اساس تمامی معیارها موفق بود و زمینه حل و فصل بحران سوریه را فراهم کرد و یک گام ما را به جلو پیش برد؛ روسیه برای محافظت از دولت سوریه، از آن پشتیبانی سیاسی و نظامی کرد.

نتیجه گیری
کنگره دو روزه سوچی از حیث شرکت کنندگان سوری چه معارضان داخلی و چه معارضان خارج نشین در بالاترین سطح طی 7 سال بحران سوریه برگزار شد. ابتکار تنظیم قانون اساسی جدید برای سوریه با توجه به آرام شدن نسبتی بحران در سوریه که بخش زیادی از آن حاصل نشست‌های آستانه و توافق کشورهای ایران، ترکیه و روسیه بود، نیز موضوع مهمی است.

همچنین در این نشست استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل حضور داشته و با تقدیر از نقش سه کشور ضامن، گفت: از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهم دستاوردهای نشست امروز را در پروسه مذاکرات ژنو قرار دهد.
همینطور بخشی از کردهای سوریه نیز به صورت فردی در نشست حضور داشتند ولی از سوی دیگر بخشی از جریان معارضه خارج نشین در کنگره حاضر نشد.
در مجموع می‌توان گفت که با وجود تلاش آمریکا و غرب برای کمرنگ کردن اهمیت و نتایج این نشست و از جمله فشار به دیمیستورا برای عدم شرکت در آن و نیز تصویب تشکیل کمیته تنظیم قانون اساسی جدید برای سوریه، این کنگره نه به اندازه انتظارات روسیه اما تا حدود زیادی به اهداف خود دست یافته است.
     

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، علی باستین شنبه شب در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: امروز هشتم اردیبهشت، افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران است که در این نمایشگاه، شرکت‌ها و تولیدکنندگان از ۷۰ کشور جهان شرکت دارند و شرکت‌های بوشهری نیز با کیفیت خوبی حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: ۲۰ واحد تولیدی و فعال اقتصادی بویژه در حوزه صادرات‌محور از استان بوشهر در این نمایشگاه مشارکت دارند.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: از نکات مهم این نمایشگاه، حضور استان در توسعه زنجیره ارزش محصولات راهبردی از جمله آبزیان و خرما است.

باستین تصریح کرد: در ۲ سال اخیر در تکمیل زنجیره ارزش محصولات راهبردی اقدامات ارزشمندی در استان انجام شده و امیدوارم با تداوم این روند شاهد بهبود تولید و اشتغال باشیم.

وی اضافه کرد: از تجار و بازرگانان استان بوشهر می‌خواهم که ضمن ارائه توانمندی‌های استان بوشهر، از توانمندی‌های سایر کشورها نیز بازدید و از نقاط قوت آنها نهایت بهره را ببرند.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر ابراز داشت: برپایی نشست‌های دوجانبه با شرکت‌های داخلی و خارجی از دستاوردهای این نمایشگاه است.

وی یادآور شد: سال گذشته، در حاشیه این نمایشگاه با هیأت اقتصادی روسیه نشست‌هایی برگزار و یک هیأت اقتصادی و بازرگانی نیز از بوشهر به روسیه اعزام و در ارتباط با تبادل تولیدات، رایزنی خوبی انجام شد.

کد خبر 6090443

دیگر خبرها

  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو