Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:32:04 GMT

بیت المقدس محل صلح و دوستی پیروان همه ادیان است

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۳۶۵۱۷

بیت المقدس محل صلح و دوستی پیروان همه ادیان است

تهران - ایرنا - رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، از بیت المقدس به عنوان مهد و خاستگاه سه دین الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت یاد کرد و گفت: به حق باید قدس شریف را محل صلح و دوستی برای پیروان ادیان دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله محمد محمدی گلپایگانی روز چهارشنبه در اجلاس بین المللی «قدس، پایتخت صلح ادیان» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، افزود: نام شهر بیت المقدس همواره با صفات قدس و مقدسات همراه بوده و این شهر باستانی از آغاز شهر صلح و سلام خطاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: قدس سالیانی قدمگاه انبیای الهی است و بناهای تاریخی برجای مانده از آن، حکایت از پیشینه با هویت این شهر مقدس در نزد تمام ادیان الهی دارد.
محمدی گلپایگانی گفت: این کنفرانس که مزین به نام مقدس قدس شریف است و در آستانه دهه مبارک فجر برگزار می شود نشان دهنده پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی ایران با قدس شریف است.
وی تاکید کرد: در صدمین سالگرد قرارداد ننگین بالفور که موجب پیدایش رژیم اشغالگر و جعلی صهیونیستی در سرزمین فلسطین شد جهان شاهد بالفور جدیدی با اقدام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس بود.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری اقدام رییس جمهوری آمریکا را تجاوز آشکار به ارزش های دینی و عقیدتی عموم ادیان علی الخصوص مسلمانان دانست و گفت: این اقدام نابخردانه از سوی پیروان ادیان مختلف در سطح جهان محکوم شد.
وی گفت: این اقدام علیه حقوق تاریخی و ثابت ملت فلسطین در مسئله قدس است که قطعنامه های بین المللی و اصول بنیادین بین المللی آن را تعیین کرده‌اند و نشان داد حمایت آمریکا از قوانین و تصمیمات بین المللی صرفاً ژست سیاسی است و در باطن و واقع دولتمردان آمریکا در حمایت و همراهی با رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتقادی به این قوانین و ساختارهای بین المللی ندارند و این نظامات تا زمانی مورد اعتقاد و حمایت آمریکا است که مدافع منافع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: در شرایط موجود جهان،ا شاهد حداقل سه رویکرد نسبت به جامعه بشری هستیم. اول رویکردی مبتنی بر تفسیر و برداشت افراط گرایانه و خشونت زا، رویکرد دیگر مبتنی بر خود برتربینی سیاسی اقتصادی و سوم رویکرد مبتنی بر تعامل و همزیستی ابنای بشر است.
به گفته محمدی گلپایگانی، در رویکرد اول شاهد وجود انسانهای مریض و جاهل و مقدس نما هستیم که از بیماری خود برتربینی در دین برخوردار هستند.
وی افزود :گروه هایی نظیر داعش، خود را مقدس دانسته و با این جاهلیت به جنگ عقل و خرد برخاسته‌اند و جهانی را به ویرانی کشاندند و فضایی را با سوءاستفاده از نام دین مرتکب شده‌اند.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: در رویکرد دوم مبتنی بر تکبر سیاسی هم شاهد اقدامات افرادی در کسوت دولتمردان کشورهای به ظاهر متمدن هستیم که از این خود برتر بینی به جایگاه استکباری رسیده اند و خواهان سلطه بر جهان و جهانیان هستند و در نتیجه خود را صاحب حق دانسته و به دنبال تسلط بر سرنوشت کشورها و ملت‌های دیگر هستند.
به گفته وی، رویکرد سلطه طلبانه این دولتمردان باعث شده که آنچه اصول ثابت فرض می‌شود صرفاً منافع آنها باشد و در نتیجه اصول انسانی تا زمانی اعتبار دارد که در خدمت منافع آنها باشد و در غیر این صورت به راحتی آن اصول را پایمال می‌کنند و آن را به عنوان ابزاری علیه ملت ها به کار می گیرند که بهترین شاهد این مدعا موضوع حقوق بشر و حقوق ادیان است که از سوی این دولتمردان بی ارزش شده یا به عنوان ابزاری علیه دیگر کشورها و ملت‌ها به کار برده می شوند.
رییس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: رویکرد سلطه‌طلبانه دولتمردانی چون آمریکا و اسرائیل و دیگر ایادی استکبار باعث شده که آنچه اصول ثابت فرض می‌شود صرفا منافع آنها باشد و در نتیجه سایر اصول انسانی تا زمانی اعتبار دارد که در خدمت منافع آنها باشد و در غیر اینصورت به راحتی آن اصول را پایمال می‌کنند و یا آن اصول را به عنوان ابزاری علیه دیگر ملتها بکار می‌گیرند که بهترین شاهد این مدعا موضوع حقوق بشر و حقوق ادیان است که از سوی این دولتمردان بی‌ارزش شده‌اند یا به عنوان ابزاری علیه دیگر کشورها و ملت‌ها به کار برده می‌شوند.
محمدی‌گلپایگانی به ظلم و جنایات بسیاری علیه غیرنظامیان اعم از زن و کودک و پیر و جوان در یمن و سوریه و عراق و فلسطین و میانمار صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: نه تنها از سوی این مدعیان دروغین حقوق بشر اقدامی در رفع این ظلم و ستم‌ها صورت نمی‌پذیرد، بلکه از بانیان این نقض حقوق بشر هم حمایت و پشتیبانی می‌کنند.
وی اظهار کرد: در رأس سردمداران این رویکرد می‌توان از دولت آمریکا نام برد که برخلاف همه اصول انسانی و قوانین بین‌المللی به دنبال سلطه بر کشورها و استقرار نظم نوین جهانی است که بر مدار منافع آمریکا حرکت کند.
رییس دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: آمریکا بر خلاف تعهدات بین‌المللی و روابط حسنه‌ای که با اکثر کشورهای عربی و اسلامی دارد، با حمایت تاکتیکی از گروه‌های تکفیری و تروریستی خسارات جبران ناپذیری را به صلح جهانی و برخی از این کشورها وارد کرده است و با حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی، زمینه ظلم و جنایت فراگیر این رژیم جعلی علیه مردم مظلوم فلسطین را فراهم کرده است و اینک نیز با اقدام برای انتقال سفارتخانه خویش از تل آویو به اورشلیم، بار دیگر بر سیاست خود بر حمایت از این رژیم اشغالگر علیه همه اعتقادات پیروان ادیان تأکید و اثبات کرد که بر خلاف خوش باوری برخی دول اسلامی، اعتقادی به صلح و احقاق حقوق حقه مردم فلسطین ندارد.
محمدی‌ گلپایگانی اضافه کرد: در دیگر سوی رویکردهای تکفیری و استکباری، ما شاهد رشد رویکرد مبتنی بر تعامل و همزیستی بشری هستیم. طیف گسترده‌ای از دولت‌ها و ملت‌های آزاد و رهبران ادیان مختلف در تلاش برای رفع ظلم و جنایات سازمان یافته و استقرار صلح در جهان هستند.
وی تصریح کرد: رویکرد صلح‌آمیز این دولت‌ها و رهبران دینی مبتنی بر این اصل مهم بشری و الهی است که اشرف بودن بشر نسبت به سائر جانداران منوط به حفظ کرامت انسانی و تلاش جهت استقرار آموزه‌های رحمانی خداوند در زمین است.
به گفته رییس دفتر مقام معظم رهبری، آموزه‌هایی نظیر عدالت، بخشش، صلح و مدارا، نوع دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز کریمانه همه ابنای بشر فارغ از رنگ و زبان و دین در کنار یکدیگر. از دیدگاه این طیف، بشر زمانی وارد جنگ و درگیری می‌شود که باب گفت‌وگو بسته است و افراد و گروهها احساس می‌کنند حرفی برای گفتن ندارند و یا گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد و تنها راه پیش رو توسل به جنگ و درگیری است فلذا در اندیشه این طیف، ترویج گفت‌وگوهای سازنده بین ابنای بشر بهترین سیاست جهت کاهش درگیری‌ها و خشونت‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: این افراد سیاست گفت‌وگو اعم از فرهنگی و سیاسی و دینی را بهترین راه برای خروج بشر از بن بست تنهایی و توسل به خشونت می‌دانند. در اندیشه این گروه، دین همواره در طول تاریخ حیات بشری از عوامل تأثیرگذار بر زندگی بشر چه در سطح فردی و داخلی و چه در سطح بین‌المللی بوده و در حال حاضر در عرصه معادلات نظام بین‌الملل هم باید از جایگاه ویژه‏‌ای برخوردار باشد و مطمئناً در آینده هم با توجه به روندهای موجود (جهانی شدن) شاهد پررنگ شدن نقش دین در ابعاد مختلف روابط بین‌الملل (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...) خواهیم بود. قائلین و باورمندان به این رویکرد.
محمدی‌گلپایگانی همچنین اظهار داشت: بیت‌المقدس از جنبه دیگر هم از اهمیت ویژه‌ای برای مسلمانان برخوردار است و آن معراج پیامبر اسلام (ص) است. «معراج» یکی از معجزات حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر و رسول خدا است. معراج، مقدّس‌ترین سفر در طول تاریخ است. نام مسجدالاقصی و معراج پیامبر در قرآن کریم در اولین آیه سوره اسراء آمده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام آیات قرآنی که به نحوی به سرزمین فلسطین ارتباط دارند، از دو وصف 'قداست' و 'مبارک' سخن می‌گویند یعنی این سرزمین هم مبارک است و هم از قداست برخوردار است. به طور نمونه در سوره مبارک طور وقتی خداوند داستان حضرت موسی را ذکر می‌کند، می‌فرماید: پس زمانی که موسی به سرزمین مقدس درآمد، از سوی خدا خوانده شد که ای موسی من پروردگار تو هستم، پس کفش‌هایت را درآور، زیرا تو در سرزمین و وادی مقدس طور هستی.
محمدی‌گلپایگانی ادامه داد: در سوره‌های مبارک بقره، قصص، اعراف، یونس و اسرا هم فلسطین سرزمین مبارک معرفی شده است. سرزمینی که وقتی حضرت ابراهیم (ع) به همراه حضرت لوط (ع) از سرزمین بابل مهاجرت می‌کنند و به سرزمین فلسطین وارد می‌شوند، خداوند در سوره انبیا می‌فرماید ما آنها را به سرزمینی بردیم که آن را برای جهانیان مبارک گردانیدیم.
وی اظهار داشت: فلسطین در اکثر آموزه‌های مسیحیت و در روایات اسلامی محل تولد حضرت عیسی (ع) نیز است و در ضمن محل تولد حضرت داوود (ع) هم است که به همین خاطر این مکان مبارک، کلیسای مقدس مهد یا کلیسای ولادت مسیح نام گرفته است.
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: در تورات این سرزمین مبارک کنعان نامیده شده است. سرزمین فلسطین به نام‌های نیک دیگری نیز در قرآن مجید نامیده شده است. به عنوان مثال در سوره یونس از این سرزمین به نام جایگاه صدق و راستی و در سوره مومنون از آن به سرزمین بلند و والامقام یاد شده است. بنابراین سرزمین فلسطین نزد همه ادیان ابراهیمی اسلام و مسیحیت و یهودیت از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است و برای هریک از پیروان این ادیان نیز آثار متعدد و مقدسی وجود دارد.
محمدی ‌گلپایگانی اظهار کرد: بنابراین همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏‌آمیز نسبت به پیروان دیگر ادیان و مذاهب می‏باشند.
وی در ادامه، گفت: در واقع، اسلام با تأکید بر رویکرد تعمل و همزیستی ابنای بشر مبتنی بر عدالت و کرامت، خواهان احترام به همه ادیان الهی و دستاوردهای به حق آنها است.
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: در دیدگاه اسلامی باید حرمت همه انبیای الهی و کتب آسمانی آنها حفظ گردد و اماکنی که متعلق به آنها است از قداست و برکت برخوردار است و سرزمین فلسطین و به طور ویژه بیت‌المقدس از جمله این مناطق مقدس است که حفظ قداست آن و پرهیز از جنگ و خونریزی از آن بر همه پیروان راستین ادیان واجب است و بر پیروان ادیان است که با اتحاد بین خود، با کسانی که در تلاش هستند این مناطق را اشغال و غصب نمایند و دولتی جعلی را بر آن سرزمین مقدس مسلط سازند، مقابله نمایند و از حریم قدسی این سرزمین مبارک که قدمگاه انبیا و محل تولد و دفن برخی از انبیا و اولیای الهی است، دفاع کنند.
وی همچنین افزود: بطور یقین دفاع از این سرزمین مقدس وظیفه همه پیروان ادیان الهی است و وعده الهی بر نصرت و پیروزی دین خدا و شکست دشمنان خدا می‌باشد و آگاهی از تاریخ بیت‌المقدس نشان می‌دهد این شهر با تمام اماکن مقدسش و با وجود تمام زخم‌هایی که صهیونست‌ها بر آن وارد کردند از اشغال رهایی خواهد یافت و تلاش و حیله مستکبرین و غاصبین علیه خود آنها به کار گرفته خواهد شد و نصرت الهی شامل حال مؤمنین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اجلاس «قدس، پایتخت صلح ادیان» با همکاری رهبران ادیان رسمی کشور و مراکز علمی و دینی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه‌المصطفی العالمیه، حوزه علمیه قم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، برخی تشکل‌های فعال در حوزه فلسطین و اصحاب رسانه نظیر اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه های داخلی و خارجی روزچهارشنبه در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
فراهنگ ** 1085** 1355** خبرنگار : علی اکبر قزوینیان * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اهتمام رادیو فرهنگ در برنامه نیستان این است که بهترین و ناب‌ترین موسیقی‌ها را از ملل و ایران با گونه‌های مختلفی که وجود دارد، ارائه دهد.
آقای رضا مهدوی مجری و کارشناس برنامه «نیستان» با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص پا بر جا بودن این برنامه (­ ۲۲ سال است که این­ برنامه پخش می‌شود) گفت: برنامه‌ای که وقتی بنیان آن­ خوب گذاشته می‌شود و مدیران مسئول و کارشناسان خوب پای کار می‌آیند، عمر برنامه را طولانی می‌کند و هر کسی که در هر دوره‌ای مسئولیتی قبول می‌کند، الزام دارد که کیفیت افزایی داشته باشد به لحاظ کیفی و کمی برنامه را نیندازد و بیننده و شنونده را افزایش دهد.
وی ادامه داد: نیستان این توفیق را داشته که طی این ۲۲ سال ساعت‌های مختلفی در این سال‌ها پخش شده و همه ساله­ همه کارگزاران و همه مدیرانی که آمدند و رفتند روی این برنامه صحه گذاشتند و این برنامه یکی از برنامه‌های موفق بعد از انقلاب است که این مدت زمان شامل حالش شده و هیچ نکته نظارتی هم نداشته است.
مهدوی افزود: این که ما به­ موسیقی­ فلات ایران می‌پردازیم و دیگر ملت‌ها که موسیقی آن‌ها محلی از اعراب دارد و می‌تواند به فرهنگ و هنر ما کمک کند به آن پرداخته می‌شود و البته حضور کارشناسان خبره (که می‌توانند اساتید با تجربه و مسن و یا جوانان اهل فن تازه فارغ التحصیل شده و کاربلدباشند) ­ که حرف نو و تازه برای گفتن دارند ما در نیستان به دنبال همین حرف‌های نو هستیم.
وی در ادامه گفت: این سال‌ها ما میزبان شخصیت‌های بزرگی­ بودیم که بعضی از ان‌ها دیگر بین ما نیستند همچون مهندس امیر همایون خرم و فرهنگ شریف و بعضی از امروزی‌ها نظیر شاهین فرحت، نادر مشایخی و تینوش بختیاری که از بزرگان موسیقی ایران هستند البته افراد بسیاری­ در این برنامه ما را یاری می‌کنند که افتخار میزبانی آنها را در این برنامه داشتیم.
کارشناس برنامه نیستان افزود: ­­شاید یک کارشناس پنج برنامه (ما موظف هستیم که برنامه‌ها را ۵ برنامه ۵ برنامه بگیریم، چون برنامه را به صورت لقمه لقمه، آیتمی و برنامکی و بخشی کردیم) که هرشب هر کدام از این عزیزان می‌توانند ۸ دقیقه صحبت کنند و سریالی پشت سر هم و در هفته پخش می‌شود، امکان دارد که هفته بعد موضوعی نداشته باشد برای همین کارشناس بعدی و مهمان دیگری­ می‌آید، زنده یاد استاد جمشید عندلیبی ما ۵ برنامه از ایشان ضبط کردیم و داشتیم ۵ برنامه دیگر را ضبط می‌کردیم که ۲ برنامه بیشتر نشد و به رحمت خدا رفتند.
مهدوی در خصوص حفظ آرشیو برنامه گفت: سال‌ها قبل آرشیو داری به شکل دیگری بود، به عنوان شاهد ثبت و ضبط می‌شد، اما نه با کیفیت خوب­، حالا اتفاق خوبی که طی این ۱۰ سال افتاده «ایرانصدا» است، که ما شنونده‌های زیادی را در جهان داریم، فارسی زبانانی که در اقصی نقاط دنیا هستند با گوشی وارد می‌شوند و این برنامه را می‌شنوند این برنامه­­ چه زنده باشد یک ساعت بعد به صورت دو تا نیم ساعت قابل برداشت هست، چه آفلاین و چه آنلاین قابل شنیدن است و می‌ماند و برحسب موضوع و تاریخ و روز علاقمندانی که کار پژوهشی می‌کنند یا برنامه را به هر دلیلی نشنیدند ، می‌توانند بشنوند، نکته مهم این برنامه این است که ­­از زمان مدیریت دکتر کاظمی دینان و­ قائم مقام ایشان آقای مبشری از نوروز پارسال ما شاکله برنامه را به نوعی به روز کردیم این که در گذشته در یک ساعت به مصاحبه و گفتگو پرداخته می‌شد، ما از امسال این ۵۵ دقیقه را در ابتدا یک موسیقی مناسب از فرهنگ ایرانی و اقوام ایرانی پخش کنیم تا یک ورودی مناسب داشته باشیم، ۵ کارشناس خبره هر کدام ۸ دقیقه، ۸ دقیقه صحبت می‌کنند با آنونس‌هایی که میان برنامه‌ای که دارد می‌گوید رادیو فرهنگ یا نیستان به چه می‌پردازیم ، ۵ موضوع کاملا متفاوت، این که نگاه درست مدیریت به این قضیه که از ما خواستند ما این برنامه را به روز رسانی کنیم و از آن هم استقبال می‌شود، ­این‌ها را تکراری نکنیم و از کارشناسان و استادان دعوت کردیم و اتاق فکر تشکیل دادیم و خوشبختانه هر روز به کارشناسان ما اضافه می‌شود و خیلی‌ها در نوبت هستند در موضوعات مختلف که بتوانیم قرابت‌های فرهنگی را­ که با دیگر ملل داریم، پیدا کنیم.
وی در پایان در خصوص موسیقی پاپ و راک گفت: کارشناسی که بتواند به درستی آنها را تجزیه و تحلیل کند و بررسی کند ما دعوت می‌کنیم و حتی نمونه را پخش می‌کنیم، چون برنامه کاملا تخصصی است، شاید بعضی از موسیقی‌هایی که دیگر شبکه‌ها امکان پخش آن را نداشته باشند، تا یک مدت زمان کوتاه ما پخش می کنیم و مصداقی تجزیه تحلیل می‌کنیم چرا که ما کار علمی می‌کنیم ما محسن چاووشی را داریم که الان­ موسیقی راک می‌خواند؛ اما وطنیزه کرده و موفق عمل کرده، شعر مولانا را در این قالب آورده و موفق هم شده است چه اشکالی دارد، حتی موسیقی­ «رپ» را می‌توانیم در قالب فرهنگ خودمان نهادینه و بومی سازی کنیم­ و چه جایی بهتر از نیستان که مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ما یک جور­ بازوی اجرایی غیر مستقیم شویم برای کارشناسانی که در­ نهاد‌های حاکمیتی تصمیم گیری می‌کنند و نهاد‌های بالادستی به واسطه این برنامه که­ می شنوند، شاید نگاهشان، قلمشان متفاوت شود و کمک کند به رشد و توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی موسیقی که ۱۰ قرن گذشته و خیلی پیشینه طولانی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
  • هم اندیشی ادیان و مسئله غزه
  • (ویدئو) تصاویری عجیب از دوستی سریع‌ترین و کندترین حیوانات دنیا
  • خدمت به مردم والاترین افتخار امدادگران هلال احمر است
  • دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه با حسین امیرعبداللهیان
  • دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • نوع‌دوستی و همراهی از جنس فرشتگان نجات
  • دانشگاه ادیان و مذاهب با ۳۲۳عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • توجه به کمیت‌ها نباید جلوی توسعه کیفی آموزش را بگیرد
  • دومین حمله مقاومت اسلامی عراق به اراضی اشغالی درکمتر از۲۴ساعت