Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاپیتان تیم ملی کاراته گفت: من از جوانی در تیم‌ملی بودم و شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند که سن من بالاست؛ اما می خواهم تا المپیک به کارم ادامه دهم.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

کاراته که از چند ‌سال قبل اوج گرفته و مدال‌های تاریخی را کسب کرده، همچنان به افتخارآفرینی در میادین جهانی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملی‌پوشان این رشته که از ‌سال ٢٠٢٠ در توکیو وارد المپیک می‌شوند، برای کسب سهمیه این رقابت‌ها مسیر خود را از لیگ جهانی پاریس آغاز کردند. در این رقابت‌ها تیم کومیته کشورمان به‌عنوان قهرمانی در بخش مردان رسید و بدون ‌شک ستاره این مسابقات هم ذبیح‌الله پورشیب بود. کاپیتان تیم‌ملی کاراته که یکی از ٢ طلایی ایران در این رقابت‌ها بود، مقابل حریف سرسخت ژاپنی در نیمه‌نهایی به برتری رسید تا برای تمامی مدعیان خط و نشان بکشد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی شهروند با ذبیح‌الله پورشیب را می‌خوانید:

* توانستی در مسابقات سطح بالای کاراته وان پاریس با عبور از تمامی حریفان به‌خصوص رقیب سرسخت ژاپنی قهرمان شوی.

ذبیح‌الله پورشیب:

بله، خدا را شکر می‌کنم. برای نخستین‌بار بود که توانستم «آراگا» رقیب اصلی‌ام از ژاپن را ٢بار پشت‌سر هم شکست دهم. من حریفانی از فرانسه، چین تایپه، کرواسی، ترکیه و ژاپن را قبل از فینال شکست دادم. در فینال هم یک رقیب مصری داشتم که جوان بود و چند ماه قبل قهرمانی امیدهای جهان شده بود. او تمامی حریفانش قبل از فینال را با اختلاف برده بود و من هم با آنالیزی که به همراه مربیان انجام دادیم، توانستم او را شکست دهم.

* در مجموع عملکرد تیم‌ملی راضی‌کننده بود؟

ذبیح‌الله پورشیب:

تیم کومیته با کسب ٢ طلا و ٣ برنز نتیجه خوبی کسب کرد. ما بار دیگر نشان دادیم در بالاترین سطح کاراته دنیا رقابت می‌کنیم. البته این مسابقات به شکل جدیدی برگزار می‌شد و کسب خوشرنگ‌ترین مدال کار سختی بود. چند نفر دیگر هم بدشانسی آوردند، وگرنه می‌توانستیم بیشتر مدال طلا کسب کنیم.

* مسیر برای کسب سهمیه المپیک از ابتدای ‌سال ٢٠١٨ آغاز شده و از این پس تمامی رقابت‌های کاراته وان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

ذبیح‌الله پورشیب:

مسابقات پاریس صددرصد از اهمیت بالایی برخوردار بود. با تصمیم فدراسیون جهانی در هر وزن فقط ۶۴نفر برتر می‌توانند شرکت کنند که سطح رقابت‌ها را بالاتر برده است. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در طول ٢‌سال آینده بهترین نتایج را بگیریم و سهمیه‌های کاملی را برای المپیک ٢٠٢٠ به دست آوریم. تیمی همدل و با کادرفنی سطح بالا داریم. از سوی دیگر فدراسیون هم به نوبه خود تلاش می‌کند و حمایت‌های لازم را انجام دادیم. جالب این‌که حتی در برخی از اوزان رقابت بین ۴، ۵نفر در داخل ایران وجود دارد تا کدام‌یک به مسابقات بین‌المللی اعزام شوند. این نشان می‌دهد که چقدر استعداد در کاراته داریم.

* خودت هم تجربه زیادی داری اما به ‌نظر می‌رسد برای گرفتن طلای المپیک تا‌ سال ٢٠٢٠ ادامه می‌دهی؟

ذبیح‌الله پورشیب:

من تازه ٢٩ساله هستم. من از جوانی در تیم‌ملی بودم و شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند که سن من بالاست. البته در همین لیگ جهانی کاراته وان پاریس در برخی از اوزان نفرات ٣٣ یا ٣۴ساله به فینال رسیدند. این نشان می‌دهد که سن یک عدد است. کاراته نیاز به هوش بالا دارد و عکس‌العمل‌ها هم باید قوی باشد. قطعا با طلایی که در این رقابت‌ها گرفتم،‌ باانگیزه‌تر از قبل ادامه می‌دهم، چون هر نفری که قهرمان می‌شود، بیشتر او را آنالیز می‌کنند. من تا قبل از این مسابقات رنکینگ پنجم دنیا بودم که با صعود ٢، ٣ پله‌ای بعد از این قهرمانی وضع بهتری پیدا می‌کنم.

‌* سال آینده هم برای کاراته با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی، ‌سال مهمی به نظر می‌آید؟

ذبیح‌الله پورشیب:

بله، همین‌طور است. هم بازی‌های آسیایی و هم مسابقات جهانی رویدادهای مهمی هستند. امیدوارم بتوانم نماینده شایسته‌ای در این رقابت‌ها برای کشورم باشم. مطمئنا کاراته مثل همیشه می‌تواند سرافراز از این رقابت‌ها بیرون بیاید.

* بعد از المپیکی‌شدن کاراته تغییری در نگاه‌هایی که به این رشته وجود دارد، احساس کردی؟

ذبیح‌الله پورشیب:

توقعات از کاراته بالا رفته و شنیدم که وزیر ورزش هم چندباری در صحبت‌هایش به‌عنوان یک رشته مدال‌آور روی کاراته برای المپیک ٢٠٢٠ حساب باز کرده است. به‌هرحال همان‌طور که گفتم، کاراته شایستگی خود را در میادین مختلف ثابت کرده و بازتاب خوبی هم در رسانه‌ها داشته است. افزایش توجهات به کاراته باعث بالارفتن انرژی ما می‌شود اما همه باید درک کنند که کاراته چه جایگاهی دارد. امیدوارم نخستین تجربه المپیکی ما با بهترین نتایج در توکیو همراه شود.

* پس کمبودی برای پیشرفت بیشتر کاراته احساس نمی‌کنی؟

ذبیح‌الله پورشیب:

کمبود که همیشه هست. خیلی از مشکلات کاراته به خاطر نبود اسپانسر و عدم‌ حمایت مناسب است. خیلی بد است که کاراته هنوز یک کمپ برای تیم‌های ملی ندارد. هر زمان ما می‌خواهیم به اردو برویم، باید یک مکان جدید برای اسکان پیدا کنیم. فکر می‌کنم کاراته بعد از فوتبال دارای بیشترین عضو در ورزش ایران است که بیش از یک‌میلیون ورزشکار دارد. دیگر بهانه‌ای هم بابت المپیکی‌نبودن کاراته موجود نیست و امیدوارم مسئولان نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

* در آخر می‌خواهم درباره تدریس کاراته‌کاهای ایرانی در کشورهای دیگر توضیح بدهی که خودت هم چندبار سابقه این کار را داشتی؟

ذبیح‌الله پورشیب:

چند سالی است در کل دنیا به کاراته ایران احترام می‌گذارند. خیلی از بازیکنان و مربیان در کل دنیا از ملی‌پوشان ایران الگوبرداری می‌کنند و این برای ما افتخار است. با این حال هیچ‌وقت در باد این موضوع نمی‌خوابیم، چون ملی‌پوشان ما به کشورهای مختلف دعوت می‌شوند و تدریس می‌کنند، پس همیشه برنده‌ایم. اتفاقا بیشتر تمرکز می‌کنیم تا این روند را ادامه دهیم و بتوانیم بیش از قبل خودمان را به‌عنوان یک ایرانی در جهان مطرح کنیم. دلیل دعوت کشورهای دیگر هم این است که کاراته‌کاران ایرانی جدا از گرفتن نتیجه خیلی زیبا و فنی مبارزه می‌کنند. همین باعث می‌شود تا کشورهای مختلف درخواست کنند تا ورزشکارانی که هنوز از دنیای قهرمانی خداحافظی نکردند، برای تدریس به کشورشان بروند.

منبع: پارس فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۸۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادای احترام آیت الله رئیسی به اقبال لاهوری

رئیس جمهور در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان با عزیمت به شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب این کشور، ضمن حضور در مجموعه قلعه شاهی این شهر، با تقدیم تاج گل به آرامگاه اقبال لاهوری ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای ایشان، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید ابراهیم رئیسی که برای انجام سفر رسمی دو روزه در پاکستان به سر می‌برد، در نخستین برنامه از دومین روز سفر خود به شهر بزرگ و تاریخی لاهور در ایالت پنجاب سفر کرد و در مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه شاهی واقع در این شهر که مجموعه‌ای از بناهای ملی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود، حضور یافت.

رئیس جمهور با همراهی سروزیر و جمعی از مقامات محلی و با استقبال یگان تشریفات بر سر مزار مرحوم محمد اقبال معروف به لاهوری حضور یافت و ضمن ادای احترام با اهدای تاج گل، برای ایشان فاتحه قرائت کرد و دفتر یادبود این محموعه را نیز امضا کرد.

آرامگاه اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی یکی از بناهای ملی و فرهنگی مجموعه قلعه شاهی است. اقبال لاهوری در ایران بیشتر با اشعارش به زبان فارسی شناخته می‌شود. فلسفه، سبک شعر و زندگی اقبال لاهوری بیشتر بر مبنای عشق به دین، قرآن و محبت پیغمبر اسلام (ص) قرار گرفته است.

اقبال در سال ۱۸۷۷ در شهر سایلکوت ایالت پنجاب متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به تدریس اشتغال یافت و در سال ۱۹۲۷ به اصرار دوستان و نزدیکان اولین حضور جدی‌اش را در صحنه سیاست با حضور در مجلس شورای ایالتی تجربه کرد و در سال ۱۹۳۰ به ریاست حزب «مسلم لیگ» منصوب شد.

اقبال در زمانی که پاکستان جزو شبه‌قاره هند بود، به‌عنوان یکی از اولین افرادی که خواهان استقلال پاکستان بود، مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان رهبر مسلمانان هند، در حالی که با «محمدعلی جناح» نیز همکاری داشت، در راه تحقق این ایده تلاش کرد.

اقبال لاهوری نهایتاً در سال ۱۹۳۸ در اثر شدت یافتن بیماری در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت و پیکرش در جوار «مسجد پادشاهی لاهور» به خاک سپرده شد.

کد خبر 747151

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • ادای احترام آیت الله رئیسی به اقبال لاهوری
  • رقابت بیش از ۲ هزار کاراته کا در پیکار‌های انتخابی تیم ملی بانوان در همدان
  • کاراته کا‌های کرمانی و صید ۵ مدال رنگارنگ از رقابت‌های کشوری
  • درخشش کاراته‌کای سیرجانی در مسابقات قهرمانی کشور
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری خود را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • معرفی قهرمانان سه وزن نخست کاراته دختران زیر ۲۱ سال کشور
  • می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم
  • آیت‌الله سعیدی: در نظام جمهوری اسلامی ایران ارتش احترام دارد