Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل- ايرنا - شهرستان نير در 30 کيلومتري جنوب غرب اردبيل و در همسايگي استان آذربايجان شرقي داراي ظرفيت صنعتي و گردشگري ويژه اي براي توسعه است، ظرفيتي که دولت تدبير و اميد در پي فعال کردن آن مي باشد.

مهدي بخشي سرپرست فرمانداري نير در گفت و گو با خبرنگاران ايرنا گفت: نير را مي توان از معدود شهرستانها در استان اردبيل و در ايران زمين دانست که داراي جاذبه هاي سياحتي متنوع در دو قسمت طبيعي و باستاني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به پيشينه غني تاريخي نير و ازسوي ديگر طبيعت دلپذير و آبگرم هاي معدني متعدد در گوشه و کنار اين شهرستان اظهار کرد: آنچه را که ساير نقاط استان اردبيل ازجمله سرعين، مشگين شهر، نمين ، اردبيل و کوثر هر کدام به شکل جداگانه در حوزه سياحت دارند شهرستان نير به تنهايي داراست.
وي ادامه داد: شهرستان نير مجموعه اي از آب هاي معدني گرم ، آثار تاريخي با قدمت زياد ، طبيعت و چشم اندازهاي بسيار ديدني و دلپذير و توليد انواع فرآورده هاي خوراکي سنتي از انواع ميوه ها گرفته تا مواد لبنياتي را داراست.
وي يادآوري کرد: چشمه هاي آب معدني شهرستان نير بر خلاف شهر سرعين که در محدوده شهر جمع هستند در نقاط مختلف شهرستان واقع شده و هر کدام از آنها داراي خاصيت هاي درماني و فيزيکي متفاوت اند.
وي تشريح کرد: از گذشته هاي دور آنگونه که شايسته است از ظرفيت گردشگري شهرستان نير استفاده درست و برنامه ريزي شده انجام نگرفته و اين در حالي است که داشته هاي شهرستان نير در اين بخش در صورت مطالعه ؛ برنامه ريزي و اجراي طرح هاي مفيد با جذب تعداد زيادي از جهانگردان خارجي و نيز ميهمانان و گردشگران داخلي علاوه بر خود منطقه موجبات رفع مشکل بيکاري ، جلوگيري از مهاجرت ساکنان منطقه به تهران و شهرهاي بزرگ و سرعت بخشيدن به رونق اقتصادي استان اردبيل را فراهم مي نمايد.
سرپرست فرمانداري نير با بيان اينکه بيشترين منطقه نمونه گردشگري استان اردبيل در نير واقع است گفت: در اين شهرستان 6 منطقه نمونه گردشگري به تصويب رسيده است.
بخشي ازجمله آثار مهم باستاني و تاريخي برجاي مانده در اين شهرستان را شامل تپه تاريخي بويني يوغون در حاشيه روستاي کورعباسلو ؛ غار باستاني روستاي گلستان ؛ غار دوقلوي روستاي اوجغاز ؛ تپه نوالار ؛ و ... غيره دانست.
آب هاي معدني برجلو ؛ سقزچي ؛ قينرجه و چندين چشمه و استخر آب معدني سرد و گرم ديگر در روستاهاي منطقه ازجمله قوتورسوئي روستاي آقچاي عليا ،منطقه سياحتي و تفريحي بولاغلار (چشمه ها) دهکده توريستي سبلان و گستره وسيعي از چشم اندازهاي زيباي طبيعي شامل کوهپايه ها ، چمنزارها ، رودخانه ها ، تپه ها و ... از جاذبه هاي سياحتي شهرستان نير در حوزه طبيعت هستند.
به گفته بخشي، غار دست ساز باستاني روستاي گلستان يکي از غارهاي منحصر به فرد مربوط به دوره قبل از اسلام با خاصيت ويژه است.
وي افزود : همچنين غارهاي دو قلوي روستاي اوجغاز که يکي موسوم به شيرين و ديگري موسوم به فرهاد است و نيز تپه دست ساز اباذر از جمله داشته هاي شهرستان نير در حوزه تاريخي هستند که تاکنون براي بسياري از گردشگران و حتي براي بسياري از ساکنان بومي منطقه ناشناخته مانده اند.
به گفته او متقاضيان فراواني از بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اجراي طرح هاي حوزه گردشگري شهرستان نير وجود دارند و تعدادي از اين طرحها مصوب شده و درحال اجرا مي باشند که از آن جمله مي توان به مجموعه گردشگري دهکده توريستي سبلان ، کمپ گردشگري ، هتل و هتل آپارتمان ، مجتمع تفريحي شهرآفتاب و نظاير آنها اشاره نمود که بعضي از آنها اکنون فعال هستند.
** شهرک تخصصي آب نير با ظرفيت اشتغالزايي فراوان
سرپرست فرمانداري نير همچنين گفت: در مجموعه عظيم شهرک تخصصي آب اين شهرستان تاکنون سه واحد توليد آب معدني و انواع نوشيدني هاي گازدار و بدون گاز فعال هستند و يک واحد ديگرنيز در دهه فجر امسال افتتاح مي شود.
بخشي افزود: اين شهرک که به خاطر داشتن شرايط محيطي منطقه ازجمله تامين آب مورد نياز و اشتغالزايي فراوان داراي اهميت فراوان است براي ساخت 18 واحد توليدي در نظر گرفته شده و تاکنون هشت متقاضي داشته که نيمي از آنها به مرحله بهره برداري رسيده و بقيه درحال طي روند قانوني مي باشند.
يک واحد توليد آب معدني مستقر در اين شهرک نيز طي دهه فجر به بهره برداري خواهد رسيد.
وي بيان کرد: استاندار اردبيل در بازديد اخير خود از اين شهرک بر مشخص شدن تکليف افرادي که مجوز سرمايه گذاري در اين شهرک اخذ و تاکنون اقدامي در اين زمينه نکرده اند تاکيد کرد.
**طرح تصفه خانه نيربراي تامين آب بهداشتي براي شهروندان
به گفته سرپرست فرمانداري نير، طرح تصفيه خانه فاضلاب اين شهر با پيشرفت فيزيکي 80 درصد يکي از طرح هاي مهم در دست اجرا براي تامين آب شرب بهداشتي و پاک براي مردم است.
بخشي ادامه داد: تاکنون براي احداث تصفيه خانه فاضلاب شهر نير اعتباري بالغ بر 35 ميليارد ريال هزينه شده و براي اتمام آن 30 ميليارد ريال ديگر نياز است.
وي بيان کرد: همچنين 23 کيلومتر از شبکه فاضلاب شهر نيرهم اجرا شده و پنج کيلومتر باقي مانده نيز به سرعت در حال اجراست.
به گفته وي ، تاکنون براي احداث شبکه فاضلاب شهر نير با پيشرفت فيزيکي 77 درصد 30 ميليارد ريال هزينه شده و براي اتمام آن نيز 15 ميليارد ريال نياز است.
بخشي اضافه کرد: خط انتقال اين پساب 9.5 کيلومترو با پيشرفت فيزيکي 50درصد است و تاکنون براي اجراي آن يک 10 ميليارد ريال هزينه شده و براي تکميل آن نيز 10 ميليارد ريال اعتبار نياز مي باشد
** اشتغال فراگير نير با 52 طرح مصوب
فرماندار نير همچنين از تصويب 52 طرح در ارتباط با طرح اشتغال فراگير در اين شهرستان خبر داد.
بخشي افزود: مجموع مبلغ تسهيلات اين طرح ها 280 ميليارد ريال با ايجاد اشتغال براي 363 نفر مي باشد که طرح هاي پيش بيني شده براي اين شهرستان 100درصد تهيه و مصوب شده است.
به گفته وي ، حوزه شهرک صنعتي ، طرح هاي کشاورزي ، گردشگري و خدماتي از جمله طرح هاي مصوب در قالب اشتغال فراگير مي باشد.
** راه ارتباطي کريق به آرموداغ و کاهش مسافت اردبيل با پايتخت
فرماندار نير با اشاره به اقدام هاي انجام شده در حوزه راهسازي اين شهرستان گفت: جاده روستاي کريق به روستاي آرموداغ در 2 استان اردبيل و آذربايجان شرقي از ويژگي هاي ناهمواري و توپوگرافيکي بسيار مطلوب براي ارتباط 2 استان و زنجان برخوردار است و فاقد گردنه هاي سخت گذر ؛ سراشيبي ها تند ؛ پيچ و خم هاي زياد بوده و به همين علت به ابنيه فني مانند پل و تونل نياز ندارد.
وي اظهار کرد: مجموع فاصله اين راه از سه راهي روستاي کورعباسلوي نير تا ميانه 20 کيلومتر است که با پيگيري هاي انجام شده تاکنون پنج کيلومتر از آن در حوزه نير آسفالت و مقداري نيز در حوزه ميانه زيرسازي و آسفالت شده است.
وي ادامه داد: اين راه به دلايلي که اشاره شد بسيار اقتصادي است و با بهره برداري از آن که انتظار مي رود تا سال 1398 عملي شود مسير اردبيل به تهران 90 کيلومتر نسبت به مسير سرچم کاهش مي يابد.
وي همچنين گفت : جاده نير - کوراييم بازسازي شده و قرار است راه ارتباطي کوراييم و خلف لو که ارتباط مستقيم اين بخش با جاده سرچم را فراهم مي کند آسفالت گردد.
وي با اشاره به خدمات ارايه شده به روستاهاي اين شهرستان گفت: 90 درصد 101 روستاي شهرستان نير از گاز طبيعي بهره مند شده اند.
به گفته وي، در بيش از 70 درصد از روستاهاي نير دست کم يک قسمت از طرح هادي اجرا شده و در مجموع هم به خاطر اجراي اين طرح ها و هم بازسازي و مقاوم سازي منازل روستايي پس از زلزله ويرانگر دهم اسفند 1375 روستاهاي اين شهرستان از نظر ساختمان واحدهاي مسکوني و وضعيت عمراني به شکل نسبي در شرايط خوب قرار دارند.
** 37 طرح در دهه فجر در نير افتتاح مي شود
فرماندار نير گفت: تعداد 37 طرح خدماتي، عمراني و اقتصادي در ايام الله دهه مبارک فجر در اين شهرستان افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
بخشي افزود : اين طرح ها در زمينه هاي مختلف شامل پنج فقره طرح اشتغالزايي ، 13 فقره در حوزه خدمات و بقيه عمراني هستند.
وي با اشاره به اينکه ساختمان مدارس ، واحدهاي آموزشي ، راه روستايي ، آسفالت معابر شهر کورائيم و پايان کوچه هاي خاکي اين شهر و چند طرح ديگر از جمله آنهاست اظهار کرد : براي اجراي مجموع اين طرح ها 198 ميليارد ريال هزينه شده است.
شهرستان نير با 20 هزار نفر جمعيت در 40 کيلومتري غرب شهر اردبيل واقع است که 6 هزار نفر از اين تعداد در دو شهر نير و کورائيم و بقيه در روستاها ساکنند. اين شهرستان از پيشينه تاريخي غني و ديرينه برخوردار بوده و زادگاه اشخاص و اقوام تاثيرگذار و داراي وجهه هاي ارزشمند ديني و انساني است.
گفت و گو : مسعود وسيله / سيفعلي موسي زاده
6019/6016
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۳۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارق اماکن خصوصی در اردبیل 

ایسنا/اردبیل فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل از دستگیری سارق اماکن خصوص در عملیات مأموران کلانتری ۱۸ "نیایش" این شهرستان خبر داد. 

سرهنگ سعید یوسفی فعال ۱۷ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی در شهرستان اردبیل، بررسی موضوع با هدف کشف سرقت ها در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با افزایش و هدفمند سازی گشت زنی های انتظامی مأموران کلانتری ۱۸ "نیایش" موفق به شناسایی و دستگیری سارقی هنگام سرقت در شهرک نادری شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل اضافه کرد: سارق در بازجویی های فنی و تخصصی پلیس به ارتکاب ۹ فقره سرقت اعتراف و با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود
  • معلمان معمار اصلی شخصیت افراد در جامعه هستند
  • حمایت همه‌جانبه از استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های ورزشی
  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • دستگیری سارق اماکن خصوصی در اردبیل 
  • نمایندگی صمت در شهرستان اصلاندوز تاسیس شد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد