Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ جهان نيوز،حضرت آیةاللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از معلمان بسیجی و کارکنان سپاه پاسداران که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها  در اردیبهشت 1388 صورت گرفت، در سخنانی اظهار داشتند: از سخنان اهل بیت علیهم السلام به خوبی برمی آید که اگر وجود مبارک حضرت علی علیه السلام نبود، برای فاطمه زهرا سلام اللّه علیها همسری نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خطبه حضرت زهرا (س) با برجسته ترین خطبه های نهج البلاغه برابری می کند
این کفو و همسری، گذشته از مقام باطنی ولایت، معارف ظاهری را هم به همراه دارد، مؤید این مطلب، ارزیابی خطبه های برجسته نهج البلاغه با خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است که به خوبی روشن می شود که اینها همتای هم هستند.
معظم له در ادامه افزودند: اگر برجسته ترین خطبه های توحیدی نهج البلاغه را با بخش اول خطبه حضرت زهرا سلام اللّه علیها مقایسه و ارزیابی کنیم، گویا هر دو خطبه از یک گوینده صادر شده است.

صوت/ شهید مطهری می فرماید: حضرت زهرا گاهی در داخل خانه برای پدر بزرگوارشان گریه می کرد ، همسایه ها که صدای ایشان را می شنیدند همه با او گریه می کردند ...
دریافت.mp3

حضرت آیةاللّه جوادی آملی خطبه های حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها را سرشار از معارف توحیدی، همراه با پاسخ به شبهات برشمرده و گفتند: در طول تاریخ همواره شبهه ای توحیدی مطرح بوده مبنی بر این که آیا خداوند جهان را از ش، خلق کرد یا از لاش،؟ اگر خداوند جهان را از یک موادی خلق کرده باشد، پس آن مواد ازلی است و )معاذاللّه( مخلوق خداوند نیستند. اگر از ش، خلق نکرد، بلکه از لاش، خلق کرد، لاش، که نمی تواند ماده و مبدأ قابلی باشد. ش، هم که از این دو حال نقیض بیرون نیست؛ ارتفاع نقیضین محال است.

بنابراین، عالم را یا از ش، خلق کرده که لازمه اش قدم آن ماده، یا ازلاش، خلق کرد که این هم مستحیل است، چون لاش، نمی تواند ماده باشد. البته پاسخ همه این شبهه ها در نهج البلاغه و خطبه حضرت زهرا سلام اللّه علیها داده شده است. منتها خطبه حضرت زهرا سلام اللّه علیها که ربع قرن جلوتر از خطبه های نهج البلاغه بیان شده است به این شبهات مثل خطبه های حضرت علی علیه السلام این گونه پاسخ می دهد: این که گفتید آیا خداوند جهان را از من ش، خلق کرد یا من لاش، و گفتید ارتفاع ش، نقیضین محال است، باید توجه کنید که نقیض من ش،، من لا ش، نیست بلکه نقیض من ش،، لا من ش، است نه من لا ش،. از طرفی هم سؤال کردید که خدا جهان را از یک سلسله مواد آفرید یا از عدم؟ می گوییم: خداوند جهان را لا من ش، خلق کرد.

مبدأ است، نوظهور است، با اراده خدا ماده پدید آمد، صورت هم پدید آمد، ماده و صورت را هما~هنگ کرد شد عالم، بنابراین نقیض من ش،، من لا ش، نیست، بلکه نقیض آن لا من ش، است، چون من ش، می شود موجبه معدوله.
مداحی/دل خوش برایم نمانده، نه در کوچه و نه به خانه (واحد)/میثم مطیعی
دریافت.mp3

ایشان در ادامه این بحث تصریح کردند: این نکته را مرحوم محقق داماد در شرح اصول کافی متوجه شد و شاگردان ایشان هم متوجه شدند و گفتند: این شبهه در نهج البلاغه پاسخ خودش را یافت، ولی قبل از نهج البلاغه پاسخ آن در خطبه نورانی حضرت زهرا سلام اللّه علیها آمده است. در آن زمان و در آن فضا و در سن 18 سالگی و با آن همه فشارهای سیاسی و هتک حرمت ها، به طوری که او را زدند و بین در و دیوار قرار دادند، تا جایی که نتواست فاصله بین مسجد و خانه را به خوبی بپیماید. با تحمل تمام این مشقت ها آمدند و خطبه این چنینی را ایراد فرمودند.

استاد عالی قدر حوزه علمیه قم به اشتراکات خطبه حضرت زهرا سلام اللّه علیها و خطبه های امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه در بحث نبوت اشاره و خاطرنشان کردند: در اوایل خطبه، حضرت علی علیه السلام به آثار نبوت بعد از نزول قرآن کریم اشاره می کنند و می فرمایند: و اهل الارض یومئذ ملل متفرقه و اهواء منتشرة و طرائق متشتتة بین مشبه لله بخلقه او ملحد فی اسمه او مشیر الی غیره فهداهم به من الضلالة و انقذهم بمکانه من الجهالة. نهج البلاغه، خطبه1؛ یعنی بخشی از مردم جهان ملحد بودند و اصلا مبدأ و معادی را نمی پذیرفتند، بعضی آتش پرست، برخی بت پرست، بعضی یهودی و برخی مسیحی بودند و بعضی نیز متحیر و مردود بودند. همین بیان در خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها نیز هست که حضرت می فرمایند: فرآی الامم فرقا فی ادیانها عکفا علی نیرانها عابدة لاوثانها منکرة لله مع عرفانها فأناراللّه بمحمد صلی اللّه علیه وآله ظلمها و کشف عن القلوب بهمه بحار، ج29 ص220؛
وقتی پدرم به نبوت مبعوث شد، مردم روزگار بعضی آتش پرست، برخی بت پرست و بعضی منکر خداوند بودند... .
حضرت زهرا سلام اللّه علیها می فرمایند: خداوند به وسیله پدرم وجود معرفت را در جامعه منتشر کرد، ابهام ها را برطرف نمود، آن ابرها و تاریکی هایی که جلوی چشمان اینها بود را زدود و شبهات را از آنان برطرف کرد. این همان چیزی است که حضرت علی علیه السلام می فرماید: و یثیروا لهم دفائن العقول حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها در ادامه می فرمایند: و کنتم علی شفا حفرة من النار...؛ شما روی حفره ای از آتش بودید که پدرم شما را نجات داد.
صوت/ سخنان رهبر انقلاب را به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)
دریافت.mp3

حضرت آیةاللّه جوادی آملی با بیان این که شایسته است که خطبه های حضرت زهرا سلام اللّه علیها و نهج البلاغه در مراکز آموزشی جزو واحدهای درسی شوند، اظهار داشتند: طلبه کفایه خوان قادر به مطالعه، تأمل و تعمق در خطبه های حضرت زهرا سلام اللّه علیها و نهج البلاغه نیست لذا شایسته است که این خطبه ها در حوزه های علمیه جزو واحدهای درسی قرار بگیرند تا طلاب، این خطبه ها را مثل بحث های فقهی و اصولی، حفظ و بحث کنند و به تجزیه و تحلیل این خطبه ها بپردازند.

هیچ موجودی زیباتر از فطرت آدمی نیست
هیچ موجودی در جهان خلقت، زیباتر از وجود خود آدمی نیست و ما از هر یوسفی باجمال تریم، ولی نمی دانیم به کجا و چگونه نگاه کنیم.
حضرت آیةاللّه جوادی آملی با بیان این مطلب در دیدار با جمعی از دانشجویان اظهار داشتند: درون هر آدمی یوسف هایی نهفته است که این یوسف ظاهری هرگز به آن جا نمی رسد.
مفسر عالی قدر قرآن کریم ادامه دادند: هر موجودی کلمه است: و لو ان ما فی الارض من شجرة اقلام و البحر یمده من بعده سبعة ابحر ما نفدت کلمات اللّه، لقمان/27؛ پس در نظام تکوین کل موجود فهو کلمةاللّه؛ هر موجودی مخلوق خداست. اللّه خالق کل ش،؛ هر چیزی که مصداق ش، است مخلوق خداست و هر موجودی که خدا آفرید، زیبا، بی نقص و کامل است: الذی احسن کل ش، خلقه، سجده/7؛ و هر موجودی ذاتاً طیب و پاک است و خبث و بدی، عارضی است که توسط خود انسان در وجودش کاشته می شود: ما اصابک من حسنة فمن اللّه و ما اصابک من سیئة فمن نفسک، نساء/79.

زمينه( اي كاش قصه مادر انقدر داغ نبود(محمود کریمی)
دریافت.mp3

ایشان تصریح کردند: فطرتی که خدا آفریده است پاک، زیبا و شفاف است، و نفس و ما سوّیها، فالهمها فجورها و تقویها، شمس/7و8؛ به همین جهت عدالت، محبت، امانت، دوستی و سایر صفات نیک را دوست دارد و خداوند این فطرت را آینه ای از جمال انسانی قرار داده تا با نظاره کردن آن، از یوسف های ظاهری دنیا دل بکنیم.

معظم له تصریح کردند: در این دنیا هیچ موجودی از انسان بالاتر و هیچ یوسفی از فطرت آدمی زیباتر نیست.
ایشان افزودند: داشتن روحی ابدی، زیباترین هدیه و گرانبهاترین تحفه است و نباید خود را به چیزهای کم ارزش بفروشیم، زیرا وقتی روح ما ابدی است، نباید به دنبال مسایل فانی دنیا برویم، چون ما موجودی نیستیم که در زمین یا در آسمان بگنجیم و این جان ملکوتی ما درباره خدا، ازلیت و ابدیت فکر می کند.
حضرت آیةاللّه جوادی آملی ادامه دادند: وقتی انسان در این راه گام بر دارد، به آنچه دیگران کسب کردند و بدان فخر می ورزند، بی اعتنا و بی توجه می گردد، زیرا چنین فردی به زیبایی مطلق می نگرد.


*برای استفاده از مطالب زیر روی هر مزلب کافی است کلیک کنید.

متن کامل خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)

*دلیل خانه نشینی امیرالمومنین از نظر حضرت فاطمه زهرا(س)

*نظر رهبرانقلاب درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)

*ارادت علامه طباطبایی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهر(س)

*راز‌هایی زیبا درباره ایام فاطمیه که شاید ندانید

*آثار محبت به حضرت فاطمه(س) در روز قیامت

*معادل امروزی مهریه حضرت فاطمه‌زهرا(س) چقدر است؟

*نگاهی گذرا بر زندگی حضرت فاطمه معصومه (س)

*از طریق حضرت حضرت زهرا(س) عصمت اهل بیت در قرآن ثابت می شود

*ذکری ناب از فاطمه زهرا(س) جهت برآورده شدن حوائج

  *آیا بین دفن زنان عربستان در شب و دفن حضرت زهرا سلام الله علیها تفاوتی وجود دارد؟
*القاب زیبای حضرت زهرا(س)

*سروده سائل در وصف حضرت زهرا(س)

*داستان خواندنی زن اروپایی که با روضه حضرت زهرا(س) متحول شد




گرد آوری: حامد زبیراوی


 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که مادرش را با ضربات دمبل به قتل رسانده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علی ولیپور گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: چندی قبل ماموران کلانتری ۱۰۲ پاسداران از طریق تماس تلفنی با اداره دهم پلیس آگاهی از قتل زن میانسالی در خانه‌اش با خبر شده و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند. همزمان با دستور مقام قضایی، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در محل حاضر شده و رسیدگی به پرونده بر عهده آنان قرار گرفت.

وی ادامه داد: تیم جنایی با ورود به خانه موردنظر با جسد زن میانسال در حالی که با ضربات جسم سخت به قتل رسیده بود مواجه شدند. تحقیقات اولیه در این خصوص آغاز و در جریان آن همسایه‌ها که متوجه صدای درگیری در خانه زن میانسال شده بودند به کارآگاهان گفتند که در این خانه یک مادر و پسر با هم زندگی می‌کنند و وقتی صدای درگیری را شنیدند به خانه آنها آمده و با جسد زن میانسال رو به‌رو شده و با پلیس تماس گرفته‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به ادامه تحقیقات پلیس گفت: باتوجه به سالم بودن در ورودی و صدای مشاجره پسر جوان با مادرش قبل از جنایت، احتمال دست داشتن او در قتل مطرح شد. در ادامه کارآگاهان خیلی زود پسر جوان را در یکی از خیابان‌های شرق تهران شناسایی و وی را در یک عملیات دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهم گفت: متهم که حالت روحی و روانی مناسبی نداشت در جریان بازجویی‌ها مدعی شد که روز حادثه مادرش اعتراض کرده که چرا خانه را بهم ریخته است و سر این موضوع باهم دعوایشان شده است، در ادامه این فرد عصبانی شده و با وزنه بدنسازی ضرباتی را به او وارد کرده است و زمانی که به خود آمده متوجه شده که دیگر نفس نمی‌کشد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به تشکیل پرونده برای این فرد، گفت:  با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی متهم برای سیرمراحل قانونی به زندان اعزام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد