Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بعد از اجرايي شدن طرح رجيستري موبايل بيشترين نگاه رسانه‌اي و مسولين به تبعات آن در بين کاربران بوده و کمتر کسي از پيامد‌هاي طرح رجيستري براي فروشندگان صحبت کرده است؛ فروشندگاني که لزوماً نه واردکننده هستند و نه قاچاقچي، بلکه بسياري از آنها صرفاً واسطه‌هايي براي فروش موبايل‌هاي وارداتي به مردم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از صحبت وزير ارتباطات در روزهاي آغازين طرح رجيستري و توصيه «موبايل نخريد» به مردم، اتفاقات زيادي در بازار کسبه موبايل رخ داده که فراتر از مشکلات خوابيدن بازار خريد و فروش موبايل است؛ مشکلاتي که به نظر مي‌رسد بيشتر از آنکه فروشنده در آن مقصر باشد، اطلاع‌رساني‌هاي ناقص و يا خدمات ناکارآمد سازمان‌هاي مربوطه در طرح رجيستري در شکل گرفتن آنها دخيل هستند.
قطع آنتن چندين هزار دستگاه از موبايل‌هاي آيفون، که اولين برند مشمول طرح رجيستري به حساب مي‌آيد، از مشکلات جديدي است که گريبانگير فروشندگان شده است. بسياري از آنها ادعا دارند که موبايل‌هاي مذکور را تا قبل از 14 آذرماه، يعني آغاز فاز اول طرح رجيستري، روشن کرده‌اند و در شبکه ثبت کرده‌اند. در ماه اخير چندين فروشنده موبايل به شيوه‌هاي مختلف با ديجياتو تماس گرفته و درخواست داشتند تا همون‌گونه که اخبار مربوط به رجيستري در ديجياتو پوشش داده مي‌شود، دغدغه‌ها و مشکلات فروشندگان نيز منعکس شود. پاي صحبت برخي از اين افراد نشستيم و گزارش پيش رو، بازتابي از گفته‌هاي آنهاست.
حميد فروشنده‌اي در شهر اهواز است که به ديجياتو از کسادي بازار و ديوار کوتاه آن مي‌گويد. او معتقد است دولت هيچ ديواري کوتاه‌تر از فروشندگان پيدا نکرده و تمام مشکلات طرح رجيستري را بر سر آنها خالي کرده است:
«به عنوان خريدار موبايل، با هرکدام از سازمان‌هاي مربوط به طرح رجيستري تماس بگيريد و از قطع آنتن گوشي خود شکايت کنيد، راه حل اولي که پيشنهاد مي‌کنند شکايت از فروشنده است. اصطلاح فروشنده‌نماها که از خلال سخنراني مسولين از تلويزيون رسمي به ما برچسب زده مي‌شود همه صنف را زير سوال برده و مشتريان را عليه مغازه‌ها شورانيده است.»

او مي‌گويد که اکنون فروش آيفون را متوقف کرده، چرا که تا کنون ضررهاي مالي بسياري متوجه او و همکارانش شده است. به گفته حميد، تقصير سيستم غلط پايش موبايل‌هاست و نه آنها. اين فروشنده باور دارد که در حال حاضر رابطه بين فروشندگان و خريداران تبديل به يک ميدان جنگ شده که دولت به جاي ايجاد صلح در آن، بيشتر آتش آن را زياد مي‌کند:
«چندين سازمان براي رسيدگي به شکايات مردم وجود دارد اما هيچ سازماني براي شکايت ما وجود ندارد. بارها خواسته‌ايم از سامانه‌هاي همتا و يا ديگر سازمان‌هاي مشابه فعال در طرح رجيستري شکايت کنيم ولي دستمان به هيچ جا بند نيست و نمي‌دانيم دقيقا بايد به کجا شکايت ببريم. باز در تهران اوضاع از طريق اتحاديه‌هايشان تا حدي قابل پيگيري است ولي در شهرستان‌ها اين موضوع عملا منتفي است.»
علي فروشنده ديگري است که بيش از 10 سال در واردات و فروش محصولات اپل فعاليت مي‌کند. فروشگاه‌هاي اين فروشنده در چندين شهر از جمله يزد، کرمان و شيراز گستردگي دارد که در تمامي شعبات با مشکلات مشابه روبرو شده است. او به ديجياتو مي‌گويد:
«شکايات مردم در وهله اول به صمت (سازمان صنعت، معدن و تجارت) ابلاغ مي‌شود و اين سازمان تصميم مي‌گيرد که شکايت به تعزيرات حکومتي برود يا خير. در روزهاي اخير درگير شکايات زيادي شديم که متاسفانه در اکثر موارد با پاسخ‌هاي عجيب و حتي تند مسولين روبرو شديم.
ما تمام مدل‌هاي اپل موجودي‌مان را با سيم‌کارت روشن کرده و حتي يک تماس کوتاه هم با آن گرفته بوديم ولي مسولان همتا مي‌گويند که اين تماس بايد بالاي 60 ثانيه بوده باشد. در صورتي که خود وزير ارتباطات صرفا فعال شدن در شبکه و آنتن دهي را گزينه تاييد موبايل‌هاي روشن شده در شبکه تا پيش از 14 آذرماه عنوان کرده بود. ما فروشندگان از کجا بايد مي‌دانستيم تا تماس‌ها بايد بالاي 60 ثانيه باشد يا اينکه حتما بايد يک پيامک با موبايل مذکور فرستاده شود؟
ضمن اينکه گفته مي‌شود برخي موبايل‌ها که به عنوان مثال يکي دو ماه قبل از مهرماه، يعني شروع طرح رجيستري، خاموش بودند در شبکه پايش نشده‌اند و دچار قطع‌دهي آنتن شدند. اين اتفاق باعث شده برخي مدل‌هاي قديمي و فروخته شده يکي دو سال پيش که شايد به هر علتي اعم از بيماري و مسافرت و... يکي دو ماهي خاموش بودند بدون دليل از شبکه خارج شوند.»

علي مي‌گويد که بارها در تماس با سامانه همتا و يا سرزدن به دفاتر مخابراتي تاييد شده که آيفون فروخته شده در تاريخي پيش از 14 آذر در شبکه روشن شده است. او مي‌گويد که کارشناسان سامانه همتا اما صرفا اين مساله را تاييد مي‌کنند و اظهار دارند که نقش آنها نظارتي است و نه عملياتي و سازمان ديگري آنتن‌دهي را قطع کرده است.
«کارشناسان همتا به ما مي‌گويند که اشکالي در کدنويسي اکسل بوده که باعث اين مشکلات شده و به زودي حل خواهد شد. آنها مي‌گويند موبايل مذکورد تا 20 روز ديگر آنتن‌دهي دوباره مي‌گيرد ولي خريدار گوشش به اين حرف‌ها بدهکار نيست و حق هم دارد چرا که مي‌خواهد موبايل چند‌ميليوني‌اش از لحظه خريد کار کند. اما چاره ما چيست؟ ما اگر موبايل را پس بگيريم و هفته بعد آنتن‌دهي موبايل دوباره آغاز شود، چه کسي پاسخگوي ضرر ما خواهد بود؟»

اين فروشنده به بخشنامه‌اي از سوي صمت اشاره مي‌کند که در آن ذکر شده است در صورت بروز چنين اتفاقاتي، موبايل فروخته شده در صورت سالم ماندن از هر لحاظ بايد توسط مغازه‌دار پس گرفته شود و مبلغ فاکتور عودت داده شود. او به ديجياتو توضيحات بيشتري مي‌دهد و اشاره مي‌کند که با انجام اين کار، هم حق او و هم حق خريدار پايمال مي‌شود:
«خريدار، موبايل را با قيمت سه ميليون تهيه کرده و ما هم بر فرض اين مبلغ را عودت داديم. اما خريدار موبايل‌اش را مي‌خواهد و نه پول آن را! مشکل اينجاست که با گراني در بازار موبايل بعد از طرح رجيستري، حال به هر علتي که مي‌خواهد باشد ولو افزايش قيمت دلار، موبايلي که فرد قبلا خريداري کرده دست کم 20 درصد گران‌تر از مبلغ فاکتور شده است. در اين شرايط او بايد چه کند؟
ما در آغاز با چند خريدار راه آمديم و موبايلي که مي‌خواستند را به جاي عودت هزينه فاکتورشان عينا به آنها داديم ولي زماني که تعداد اين دسته از مشتريان زياد شود نمي‌توانيم تمام ضررها را محتمل شويم. ضمن اينکه در برخي موارد موبايل فروخته شده دو ماه پيش اصلا مدل آکبندش در بازار پيدا نمي‌شود که خريدار با عودت و گذاشتن مبلغي اضافه روي آن، بتواند موبايل دلخواهش را بخرد.»

وي معتقد است که خريداران اپل از قشر کم جمعيت‌تري هستند که تعامل و گفتگو با آنها راحت‌تر از خريداران موبايل‌هاي برندهاي پرکاربرد است و زماني که برندهاي رايج ديگر مشمول طرح رجيستري شوند، با حجم انبوهي از اين افراد و شکايات روبرو هستيم که درست کردن آن کار هر کسي نيست.
حامد که فروشگاه نسبتا بزرگي در غرب تهران را دارد از زاويه جديدي درباره طرح رجيستري صحبت مي‌کند که کمتر کسي به آن توجه کرده است. او به ديجياتو مي‌گويد:
«برخي از گارانتي‌هاي مدل‌هاي اپل در ايران هيچ کارايي ندارند و صرفا يک اسم روي موبايل هستند. اين مساله را دارندگان گوشي‌هاي اپل مي‌توانند کاملا تاييد کنند چرا که بارها شده با فرستادن گوشي به دفتر گارانتي -اگر دفتري وجود داشته باشد، در برخي موارد حتي ديده شده که در آدرس دفتر گارانتي کسي حضور ندارد- بهانه‌هايي اعم از ضربه‌ خوردگي و... از سوي کارشناسان مرکز ارايه مي‌شود که راه‌حل درستي نيست. در اين صورت معمولا موبايل‌ها توسط کاربر به اپل استورهاي کشورهاي مجاور فرستاده مي‌شود.
همانطور که شايد بدانيد اپل استورها هم در 80 درصد مواقع اقدام به تعمير موبايل نمي‌کنند و يک دستگاه نو را تحويل مي‌دهند. در اين صورت با وجود محدوديت‌هاي جديد طرح رجيستري به موجب اينکه موبايل داراي يک IMEI جديد شده بايد دوباره هزينه گمرک موبايلي که در تعميرگاه رسمي اپل تعويض شده پرداخت شود.
براي چه کاربر بايد عوارض گمرکي موبايلي را که خدمات اپل براي او تعويض کرده و قبلا هزينه گمرکي‌اش داده شده را دوباره پرداخت کند؟ گرچه اين موضوع در قسمتي از بخشنامه سامانه همتا آمده ولي در تماس با کارشناسان مي‌گويند که چنين امري فعلا امکان پذير نيست.»

با وجود اشاره شدن به مورد تعويض موبايل در اپل استورهاي کشورهاي مجاور، برخي فروشندگان مدعي هستند که هنوز هزينه گمرکي براي واردات موبايل تعويض شده توسط گارانتي اپل از کاربران دريافت مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | لحظه شلیک پلیس به موتور سارق موبایل در خیابان الهیه تهران

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901513

دیگر خبرها

  • دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان
  • عاقبت کار با موبایل هنگام رانندگی (فیلم)
  • ببینید | لحظه شلیک پلیس به موتور سارق موبایل در خیابان الهیه تهران
  • فیلم اعترافات موبایل‌ قاپ‌های موتورسوار در اتوبان امام علی(ع)
  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • فیلم دستگیری سارقان موبایل موتورسوار در تهران
  • قیمت سکه امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • قیمت سکه امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳