Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

12 بهمن 1304، دولت شوروي بدون هيچگونه هشدار قبلي مرزهاي خود را به روي ورود كالاهاي ايراني مسدود كرد. دليل اين اقدام، بالا بردن ارزش واحد پول روسيه بود.

12 بهمن 1326، سپهبد يزدان پناه، وزير جنگ تقاضاي دريافت يك وام ده ميليون دلاري را به منظور خريد جنگ افزار از آمريكا به مجلس شوراي ملي تقديم كرد.

12 بهمن 1343، سفير كبير آمريكا در تهران هنگام تحويل جت هاي جنگي جديد‌ آمريكا به ايران گفت كمك ‌‌هاي نظامي آمريكا در ايران در 15 سال گذشته ۶۵۰ ميليون دلار بوده است.

12 بهمن 1357، امام‌خميني (ره) پس از 14 سال دوري از وطن در ميان استقبال پر شور و ميليوني مردم به ايران باز گشتند. روزنامه كيهان طول جمعيت استقبال كننده را 32 كيلومتر اعلام كرد. امام‌خميني (ره) پس از ورود به تهران از ميان انبوه جمعيت استقبال كننده به سوي قطعه شهدا در بهشت‌زهرا رفتند و در آنجا نطق تاريخي و مهم خود را درباره شاه، دولت، مجلسين، ارتش و برنامه ‌هاي آينده خود در كشور اعلام كردند. در حالي كه مراسم ورود حضرت امام (ره) به طور مستقيم از تلويزيون پخش مي ‌شد نظاميان با يورش به اين سازمان از ادامه پخش آن جلوگيري كردند. اين امر چنان مردم را خشمگين كرد كه برخي از آنها تلويزيوني ‌هاي خود را شكستند. همچنین در این روز، بانک‌ های سوئیس گفتند که پول‌ های ایران را پس نمی ‌دهند و رادیو کویت نیز اعلام کرد: وزیر انرژی آمریکا گفته است در صورت ادامه عدم ‌صدور نفت ایران، کشورش مجبور به جیره ‌بندی نفت خواهد بود. یونایتدپرس نیز به نقل از مقامات انگلیس گزارش داد تقاضای ایران برای پایان دادن به معاملات تسلیحاتی موجود میان دو کشور، انگلستان را با خسارتی معادل چهار میلیارد دلار بابت عدم فروش اسلحه و همچنین بیکار شدن 20 هزار نفر رو به رو خواهد کرد.

12 بهمن 1372، آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور در مرقد امام خميني حين سخنراني مورد سوءقصد قرار گرفت. كوروش 26 ساله از گوشه مرقد، 4 گلوله به سوي رئيس جمهور شليك كرد اما بلافاصله توسط مردم بازداشت شد. هيچيك از گلوله ها به رئيس جمهور اصابت نكرد.

12 بهمن 1374، ريچارد مورفي عضو شوراي روابط خارجي آمريكا گفت سياست هاي دولت كلينتون در متهم كردن ايران به تروريسم، اعمال تحريم هاي كنگره، تخصيص بودجه براي براندازي، تلاش براي منزوي كردن ايران و لغو قرارداد نفتي كونكو با ايران، عموماً اشتباه بوده است.

12 بهمن 1382، فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) افتتاح شد. عمليات اجرايي ساخت اين فرودگاه از سال 1373 آغاز شده بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۳۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل(ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام(ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد بزرگداشت امام راحل(ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

سرپرست حرم حضرت امام خمینی هم گفت: بزرگداشت امام خمینی(ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می شود.

محمد علی انصاری در اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود، افزود: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام(ره) را به دیگران می‌نمایاند.

وی پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل(ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

سرپرست حرم امام خمینی، تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام(ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام(ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

انصاری با قدردانی از وزیر کشور که پیشگام این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام(ره)میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام(ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

دیگر خبرها

  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن