Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@13:52:06 GMT

راه‌‌های جلب مشارکت اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۴۰۸۲

راه‌‌های جلب مشارکت اجتماعی

اجتماع > اجتماعی - امان الله قرایی مقدم- جامعه شناس:
اخیرا و در پی بارش برف در تهران و شهرهای مختلف شاهد گلایه‌گذاری مسئولان از شهروندان بودیم؛

 از اینکه چرا شهروندان همانند گذشته در امور شهر و جامعه مشارکت و دغدغه ندارند و رفع مشکلات ریز و درشت را صرفا در زمره وظایف مسئولان می‌دانند و با وجود دعوت مسئولان برای مشارکت شهروندان در امور شهر، مردم رغبت چندانی در این زمینه از خود نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل بروز این مسئله در چند سطح قابل بررسی است؛ نخست بحث آموزش شهروندی و دیگری نحوه برخورد مسئولان با شهروندان و مردم.

در زمینه آموزش شهروندی، مسئله این است که مردم از خانواده، مدرسه و دانشگاه، آموزش‌های لازم را برای مشارکت شهروندی دریافت نکرده‌اند. مفاهیمی مانند مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌مداری در آموزش و پرورش مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. نوع آموزش شهروندان باعث شده که مردم، دولت را در همه امور مسئول بدانند. این در حالی است که در جوامع دیگر مثل ژاپن شهروندان مسئولان را از خودشان می‌دانند و به هرگونه درخواست آنها پاسخ مثبت می‌دهند.

احساس بیگانگی دولت و مردم نیازمند بررسی جامعه‌شناسانه است. از طرف دیگر، نحوه واکنش شهروندان در امور اجتماعی نتیجه نحوه کنش و برخورد مسئولان با مردم است. زمانی که مسئولان در تصمیم‌گیری‌های مهم در ارتباط با مشکلات شهروندان مانند حقوق شهروندی، بدون توجه به خواسته‌ها و مطالبات آنها تصمیم می‌گیرند، نمی‌توانند در مواقع بحران از مردم انتظار یاری داشته باشند.

چنین برخوردی با مردم در طولانی‌مدت یک نوع احساس بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی را در میان مردم و جامعه تقویت کرده است. در واقع مردم، مسئولان را بیگانه از خود می‌دانند. این نوع بی‌تفاوتی از طرفی ریشه در تاریخ سیاسی دارد و محدود به این دولت و آن دولت هم نیست. در طول تاریخ ایران، مردم هیچگاه مشارکت واقعی و خودجوش در امور جامعه و سرنوشت خودشان نداشته‌اند. به‌طور کلی این نقیصه به مسئولان مرتبط است؛ چرا که مردم به یکدیگر اعتماد داشته و در امور مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند، چنانکه در جریان زلزله کرمانشاه شاهد بودیم مردم کمک‌های خود را به افراد غیردولتی و معتمدان خود واگذار کردند.

حال با توجه به وضعیتی که مورد اشاره قرار گرفت، سؤال این است که برای جبران این نقیصه چه باید کرد؟ چگونه می‌توان اعتماد از دست رفته مردم نسبت به مسئولان را بازسازی و مشارکت آنها را احیا کرد؟ باید توجه داشت که فرآیند اعتمادسازی یک فرآیند زمانبر و بلندمدت است؛ به‌طوری که اعتمادسازی باید از سطح خانواده و مدرسه تا سطح سازمان‌ها، اداره شهر و کشور مورد توجه قرار گیرد و به‌ویژه جوانان در امور و تصمیمات مشارکت و دخالت داده شوند.

جوانان باید بتوانند در مورد زندگی و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و مشکلاتش، اعمال نظر کرده و نقش‌آفرینی کنند. در این زمینه باید یک دگردیسی اساسی شکل بگیرد که در نتیجه آن باید به جوانان اعتماد و مسئولیت‌های مختلف را به آنان واگذار کرد چرا که کشور و آینده‌اش متعلق به آنهاست. تأسیس شورایاری‌ها در محله‌های شهر، ایده مناسبی بود اما چرا مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت؟ چرا سازمان‌های مردم‌نهاد یا به‌اصطلاح «مددکاران سازمان نیافته» تقویت نشدند؟

در یک کلام، جامعه مانند آزمایشگاهی است که نتیجه آن به داده‌های آن بستگی دارد. هر آنچه تحویل این آزمایشگاه شود نتیجه متناسب با آن را به ما خواهد داد.

در همین زمینه: رویای شیرین دختر «مارگون» مردم و مسئولان برای شادی در جامعه تلاش کنند ‌کولبران نه بیمه ‌شدند، نه حمایت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در تهران برگزار شد.   در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.   نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسترده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.   وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاه‌های مختلف در مراسم اربعین پرداخت و در عین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی در جهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.   سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف امام حسین (ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود.   نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد.   وی افزود: به عنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.   نواب خطاب به حاضران گفت: شما به‌عنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش کنید، امام حسین (ع) هم افرادی را که در این مسیر گام بر می‌دارند در دنیا دستشان را می‌گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.   بر پایه این گزارش، در این جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.   در پایان این جلسه، آخرین اقدامات، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • شهرداری‌ها در آموزش فرهنگ ترافیک مشارکت کنند
  • جهش تولید با مشارکت مردم باعث توسعه اشتغال می‌شود
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس