عدم حمایت از هنرمندان خوشنویس، هویت ایرانی_اسلامی آثار آنان را خدشهدار میکند
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۴۹۴۵
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مریم اماموردی، متولد 1358 در مشهد است، وی که فعالیت خوشنویسی خود را از سال 1379، در انجمن خوشنویسان مشهد آغاز کرد، سال 82، حائز رتبه ممتاز در رشته خوشنویسی شد و سال 90 رتبه فوق ممتاز را کسب کرد.
مریم اماموردی، هنرمند خوشنویس مشهدی، در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه بسیار علاقهمند به خوشنویسی است، گفت: زیر نظر اساتید برجسته این هنر را آموختم و تجربههای بسیاری کسب کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه گفتههای خود در خصوص نمایشگاه خوشنویسی «خوبترین حادثه»، عنوان کرد: این چهارمین نمایشگاه انفرادی من است، نمایشگاه اولم را سال 91، در همین نگارخانه رضوان دایر کردم که مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار گرفت.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد با تأکید بر اینکه بیشتر آثارش در زمینه آیات، روایات و اشعار شاعران معاصر است، عنوان کرد: امسال نیز بیشترین آثاری که در نمایشگاه ارائه دادم، در زمینه آیات قرآنی، فرازی از خطبه غدیر و اشعاری از شاعرانی همچون حافظ و مولانا بود، همچنین کار تذهیب آثار نیز با همکاری گروه دلشدگان به سرپرستی رویا شهرکی و گروه ترنگ با سرپرستی فاطمه منتظری انجام شد.
پایه هنر خوشنویسی مفاهیم و معنا است
وی با بیان اینکه پایه هنر خوشنویسی مفاهیم و معانی است، گفت: برای هر هنرمند خوشنویس، زیبانویسی افتخار است، این هنرمندان هیچ وقت از الفاظ محاورهای در آثار خود استفاده نمیکنند و قالبا اشعاری را انتخاب میکنند که دارای معنا و مفهموم خاصی باشد.
اماموردی با اشاره به اینکه خوشنویس باید به آنچه مینویسد ایمان و باور داشته باشد، اظهار کرد: یک هنرمند باید جملات و متنهایی را انتخاب کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و کمتر به آنها پرداخته شده باشد.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه خط کوفی، نسخ و ثلث بیشتر برای نوشتن آیات و روایات استفاده میشود، ادامه داد: بیشتر از خط نستعلیق در کارهایم استفاده میکنم و تمام سعی و تلاشم این است که تکراری ننویسم.
با استفاده از ترکیبهای رنگی، احساس متن را به مخاطب منتقل میکنم
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد با بیان اینکه در آثارم از مرکبهای رنگی نیز استفاده میکنم، گفت: مخاطبان کارهای رنگی را بیشتر میپسندند، در متنهایی که مضمون عاشقانه دارد، سعی کردم از رنگهای قرمز استفاده کنم، با ترکیب رنگها تلاش دارم حسی که در خشنویسی داشتم را به مخاطب القاء کنم.
وی با تأکید بر اینکه در خوشنویسی هر رنگ معنا و مفهوم خاصی دارد، ادامه داد: هنگامی که با جوهر مشکی مینویسم، احساس میکنم اصالت خط بیشتر به مخاطب میرسد.
هنرمند باید سلیقه مخاطب را در نظر بگیرد
اماموردی افزود: دو قشر ادبی و مذهبی مخاطبان خاص هنر خوشنویسی هستند، باید سلیقه همه مخاطبان مد نظر خوشنویس باشد، اینکه فقط مذهبی بنویسد و یا فقط در زمینه شعر کار کند، نمیتواند رضایت همه مخاطبان خود را جلب کند.
این هنرمند خوشنویس در ادامه گفتههای خود با اشاره به اینکه شخصیت همه ما از دو بعد مذهبی و ایرانی تشکیل شده است، تصریح کرد: همانطور که در زمینه شعر آثار بسیاری خوشنویسی شده است، به مضمونهای دینی و مذهبی نیز پرداخته شود.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد ادامه داد: متأسفانه امروزه درگیریهای مردم آنقدر زیاد است که وقت مطالعه ندارند، هنرمندان باید مطالب ناب و کمتر کار شده را در قالب هنر، به مردم ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه موضوع بیشتر آثارش امید به زندگی و عشق است، بیان کرد: مخاطب باید با متن خوشنویسی ارتباط برقرار کند، به طوری که آن متن در ذهن او جای بگیرد و گاهی آن را با خود زمزمه کند.
به معنا و مفهوم در خوشنویسی توجه شود
اماموردی با تأکید بر اینکه در خوشنویسی نباید فقط به وجه زیبا نوشتن مطلب اکتفا کرد، ابراز کرد: وقت زیادی را برای انتخاب متن در خوشنویسی میگذارم و سعی میکنم مطالبی را انتخاب کنم که ارزش نوشتن داشته باشد، اینکه فقط کلمات کنار هم چیده شود و زیبا نوشته شود کافی نیست.
این هنرمند خوشنویس گفت: از رضایتمندی مخاطبانم در نمایشگاههای دیگرم استفاده میکنم، استفاده از مرکبهای رنگی در این نمایشگاهها، یکی از نتایج رضایتمندی مخاطبان در نمایشگاههای قبلیام بود.
اماموردی با تأکید بر اینکه در ایام خاص همچون محرم، صفر و ماه مبارک رمضان رغبت بیشتری برای نوشتن دارد، گفت: اکثر آثار خوشنویسی با مضمون مذهبی را، در این ایام نوشتهام.
وی ادامه داد: برای خلق یک اثر وقت زیادی میگذارم و جملات را بارها مینویسم؛ لذا معنا و مفهوم آنها در ذهنم نقش میبندد.
این هنرمند خوشنویس اظهار کرد: شاید در زبان عربی مهارت کافی نداشته باشم، ولی آنقدر برای نوشتن با کلمات بازی میکنم که معنای آن را حفظ میشوم، به همین دلیل است که زیر و بم کارهای قرآنی که شاید سالها پیش نوشتهام را حفظ هستم.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد با بیان اینکه مسؤلان باید حمایتهای مادی و معنوی از جامعه هنرمندان انجام دهند، ابراز کرد: حداقل توقع هنرمندان از مسؤلان این است که از نمایشگاههایی که دایر میشود، دیدن کنند، اما کمتر دیده میشود که این کار از سوی مسؤلان صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه میتوان از آثار خوشنویسی هنرمندان در ادارات دولتی استفاده کرد، اظهار کرد: سفارش کارهای خوشنویسی از سوی ادارات دولتی میتواند نوعی حمایت از هنرمندان خوشنویس باشد و مردم نیز با خط زیبا آشنا میشوند.
جذب هنرمندان ایرانی به جشنوارههای خارج از کشور؛ در صورت نبود حمایت
اماموردی با تأکید بر اینکه میتوانیم از مشهد به عنوان قطب خوشنویسی یاد کنیم، تصریح کرد: خوشنویسان بسیاری در مشهد هستند که اگر مورد حمایت قرار گیرند، کارهای بسیار شاخصی ارائه میدهند، هنرمندان امروزی با پشتکار خود، پله پله به مدارج بالا رسیدهاند.
مدرس انجمن خوشنویسان مشهد با بیان اینکه اگر حمایتهای معنوی و مادی از هنرمندان خوشنویس صورت نگیرد، این هنر مقدس، جزء حاشیه زندگی خوشنویسان میشود، ادامه داد: با نبود حمایت، هنرمندان به جشنوارهها و نمایشگاههای خارج کشور جذب میشوند.
وی با اشاره به شرکت هنرمندان در جشنوارهها و نمایشگاههای خارج از کشور، گفت: با شرکت هنرمندان در این جشنوارهها، از بار معنایی آثار آنان کاسته میشود، چراکه مدیران جشنوارههای خارج، اثری با موضوع، مرکب و کاغذ خاص و... میخواهند، با عدم حمایتهای مسئولان، جشنوارههای خارج از کشور نمود بیشتری پیدا میکند و هنرمندان هر ساله منتظر فراخوان این مراسم از خارج از کشور هستند و هویت ایرانی آثار خود را از دست میدهند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۴۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
به گزارش خبرگزاری مهر، خانهموزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.
در ابتدای این مراسم، مهآبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت بهعمل آورد.
حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا میکنم، از نو شکفته میشوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده میشود و انرژی و نیروی تازهای دریافت میکنم.
موزهای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است
وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر میکنم به نوعی با تمام این عزیزان همنفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاههای مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقهای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانههای این چنینی برای دورهم جمعشدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش میآید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا میکنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه میشنویم، از اعماق وجود ناراحت میشویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاههای مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت میشوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.
نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشتشماری تصنیفساز برجسته داریم. یکی از نامهای درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران میدرخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسلهای مختلف آنها را زمزمه میکنند و بارها با تنظیمهای مختلف بازتولید و بازاجرا میشود و نسلهای آینده نیز آنها را بازتولید خواهند کرد. اینها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علیاکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانهسرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیدهایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهدهدار شدهاند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.
قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت
پس از صحبتهای حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشندل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگینامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربیخوانیها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آنها را سروده و یا ساختهاند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانههای مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو میگذارد.
وی افزود: ملودیهایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیفها و دستگاههای خودمان است، بسیار دلانگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش میآمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیدهای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد میرسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت میکرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز میگذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاههای موسیقی اشراف کامل دارد.
پس از صحبتهای هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر الهدادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.
خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی
پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر میکنم که در سالهای اخیر در مسایل مربوط به این خانهموزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانهموزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامههای موسیقی درآمده است. همانطور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانهموزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار میکردند و نتهای تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا مینوشتند. نتهایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آنها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شدهاند.
وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همینطور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور میپرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیفسازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.
مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.
اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخشهای این مراسم بود.
پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.
در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیاتمدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، بیدگلی (عضو هیاتمدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیاتمدیره خانهموزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آنها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.
در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتمهای مدنظر طبق آییننامه داخلی خانهموزه قدردانی شود.
علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانهموزه بودند که قدردانی ویژهای از این هنرمندان به عمل آمد.
کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی