Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اعتراض و قیام حضرت زهرا (س) برای بازپس گیری باغ یک درخواست و اعتراض شخصی نبود بلکه حضرت به این واسطه می خواستند به امیر مومنان (ع) کمک کنند تا امام، کار خود را پیش ببرند .

خبرگزاری شبستان سرویس قرآن و معارف: "حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم می دانستند که اگر دست امیرالمومنین (ع) از منابع مالی کوتاه شود و پولی در بساط نداشته باشند شمشیرشان هم کُند خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می دانیم که باغ فدک از پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها رسیده بود و وقتی که این باغ را غاصبان غصب کردند بالغ بر 100 نفر در این باغ کار می کردند و کارگران بسیاری از این باغ نان می خورند. از این نظر غاصبان می خواستند امیرالمومنین (ع) را در فقر نگه دارند لذا باغ فدک را از حضرت گرفتند،‌ از این نقطه اعتراض و قیام حضرت زهرا (س) برای بازپس گیری باغ یک درخواست و اعتراض شخصی نبود بلکه حضرت به این واسطه  می خواستند به امیر مومنان (ع) کمک کنند تا امام، کار خود را پیش ببرند وگرنه نمی خواستند مثلا  بروند پنجشنبه و جمعه ها در آن باغ تفریح و تفرج کنند. در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها به دنبال آن بود که آن باغ را سرمایه ای در خدمت امامت قرار دهند.
"

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین تاج لنگرودی، خطیب و مبلغ دینی درباره تحلیل و بررسی خطبه فدکیه و حواشی تاریخی آن به عنوان یکی از ذخایر الهی و معنوی و سیاسی شیعه است.

 

برخی تصور می کنند که  خطبه فدکیه یک درخواست شخصی برای باز پس گرفتن یک زمین و باغ بوده است اما اگر از فراز معرفتی بالاتری به این خطبه نگاه کنیم احتمالا آن را در صورت دفاع از حریم ولایت و خلافت خواهیم دید. اگر با این دیدگاه موافق هستید چه نکات برجسته ای را در این میان می توان طرح کرد؟

ببینید آن گونه که ما در روایات داریم دو عامل باعث پیشرفت پیامبر اکرم (ص)  شد.  اگرچه برخی این را قبول ندارند اما صراحت هایی در این باره وجود دارد . یکی اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها که برای پیشرفت و سامان اسلام خرج شد و پیامبر از این ثروت در جهت اشاعه اسلام بسیار خوب استفاده کردند - می خواهم عرض کنم این طور نیست که همه درجه ایمانی بالایی داشته باشند و دنیا در چشم آن ها خوار باشد و فقط با ایمان خود جلو بروند برخی چشمی هم به مادیات دارند  لذا مال دنیا برای هدایات این افراد کارکرد دارد و از این نظر فقر در روایات ما مذمت شده است -  دومی بحث جهاد است و یکی از پایه های مهم جهاد وجود مقدس امیرالمومنین (ع) بود. در واقع آنچه کار پیامبر (ص) را به سامان رساند این دو عامل مهم و تعیین کننده بود  لذا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم می دانستند که اگر دست امیرالمومنین (ع) از منابع مالی کوتاه شود و پولی در بساط نداشته باشند شمشیرشان هم کُند خواهد شد. می دانیم که باغ فدک از پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها رسیده بود و وقتی که این باغ را غاصبان غصب کردند بالغ بر 100 نفر در این باغ کار می کردند و کارگران بسیاری از این باغ نان می خورند. از این نظر غاصبان می خواستند امیرالمومنین (ع) را در فقر نگه دارند لذا باغ فدک را از حضرت گرفتند،‌ از این نقطه اعتراض و قیام حضرت زهرا (س) برای بازپس گیری باغ یک درخواست و اعتراض شخصی نبود بلکه حضرت به این واسطه  می خواستند به امیر مومنان (ع) کمک کنند تا امام، کار خود را پیش ببرند وگرنه نمی خواستند مثلا  بروند پنجشنبه و جمعه ها در آن باغ تفریح و تفرج کنند. در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها به دنبال آن بود که آن باغ را سرمایه ای در خدمت امامت قرار دهند

از آن جایی که می توان از تحلیل و بررسی "گفته شده " به شخصیت و جایگاه "گوینده"  رسید فکر می کنید خطبه فدکیه تا چه اندازه ای نوع نگاه و جهان بینی و شخصیت حضرت فاطمه (س) را در خود منعکس می کند؟ 

شیخ صدوق در کتاب خصال 9 جمله را از زبان امیرالمومنین (ع)  به نقل از ادیبی به نام ابن شعیب مطرح می کنند و می گویند  اگر همه مردم دنیا و نخبگان جمع شوند نمی توانند این 9 جمله را بیان کنند،  مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان سه جمله از این جمله ها را آورده اند که یکی از این جملات این عبارت است:  "المرأ مخبوع تحت لسانه / انسان پشت زبان خود زندانی شده است."  می دانیم که بعدها این عبارت از امیر مومنان (ع) صورت یک ضرب المثل را به خود گرفت و ما هم این را داریم که تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد.  این را عرض کردم که بگویم بله این گفته شما درست است و نه تنها خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها که کل کلمات حضرت این بینش الهی و توحیدی را در خود جاری و ساری می کند. شاید از خطبه فدکیه بهتر و بیشتر خطبه در بستر حضرت است که مخاطب این خطبه زنان مهاجر و انصار هستند و حضرت مبارزه منفی را در آن جا هم ادامه می دهند. در آن خطبه حضرت می فرماید: "حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوه کتاب الله و النظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله" توجه کنید که حضرت در این فراز از خطبه می فرمایند:  من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم اول تلاوت کتاب خدا و دوم نگریستن بر صورت رسول خدا و سوم انفاق و بخشش در راه خدا.  نگاه کنید که تا چه اندازه توحید و نگاه الهی در حضرتش متبلور شده بود که هر سه درخواست به نام خداست . حضرت نمی فرماید تلاوت قرآن،  می فرماید تلاوت کلام خدا و نمی فرماید نگریستن در صورت پدرم می گویند نگریستن در صورت رسول خدا و نمی فرماید صدقه دادن می فرمایند انفاق در راه خدا.  ملاحظه می کنید که فاطمه زهرا سلام الله علیها همه کارهای خود را به خداوند متصل می کنند و وقتی انسان این خطبه را می خواند به کُنه این مطلب پی می برد که  کلام حضرت فوق کلام بشر و دون کلام خداست و اغراق نیست اگر بگوییم وقتی حضرت علی (ع) بعد از 25 سال سکوت به خلافت می رسند و خطبه هایی در آن دوره می خوانند این خطبه ها برگرفته از این خطبه هاست و تا حدود زیادی شباهت به این خطبه ها دارد.

بد نیست در این جا به این نکته هم بپردازم که مرحوم شیخ مرتضی انصاری در کتاب "رسائل" خود وقتی راجع به روایات بحث می کنند آن جا دو خبر را از هم تفیکیک می کنند که ما خبر "آحاد" و "متواتر" داریم. خبر آحاد قرینه لازم دارد و اگر خبر آحاد باشد که این کلام معصوم است ما نیاز به سند داریم اما وقتی محقق لفظ و کلام را نگاه کند و ببیند که این کلام نمی تواند از یک غیر معصوم صادر شود چون فوق کلام مخلوق است در آن صورت می توان پذیرفت که این خبر از معصوم (ع)  است. و در این جا اشاره می کنند به عهدنامه مالک اشتر که غیر از امام علی (ع) چه کسی می تواند چنین سخنانی را بر زبان بیاورد و ما هم در این جا می گوییم غیر از فاطمه زهرا (س) چه کسانی می توانند این خطبه ها را بر زبان بیاورند، حتی اگر سند هم نداشته باشد.

پایان پیام/532

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامه‌کنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان می‌دهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز به‌جز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آن‌چه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو می‌شد.

وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم به‌طور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته می‌شد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت می‌شدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنی‌عباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.

وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عده‌ای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آن‌ها به شمار می‌رفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمی‌شد.

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.

وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. به‌خاطر همین موضوع بود که علی‌ابن ابی‌طالب(ع) را در محراب، حسین ابن‌علی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایت‌ها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا می‌زند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید می‌تازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب می‌کشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین این‌چنین هستند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد + جزئیات
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • نظر فنی آستان مقدس حضرت معصومه (س) برچیدن سازه سردر صحن شرقی است
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد
  • درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی