Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@10:47:19 GMT

مهارت‌هاي لازم زن و شوهري

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۶۰۶۳

مهارت‌هاي لازم زن و شوهري

خبرگزاري آريا -

تحكيم روابط زناشويي، علاقه به داشتن يك ارتباط سالم، ايجاد يك كانون گرم و صميمي و رسيدن به تفاهم، از مسئوليت‌هاي همه اعضاي خانواده به ويژه زن و شوهر است. لازمه ايجاد، حفظ و استمرار روابط زناشويي سالم، داشتن تعهد، وفاداري، اعتماد، انصاف و سعه صدر متقابل است. در اين زمينه، زن و شوهر با يادگيري مهارت‌هاي ارتباطي و به كار بستن آنها مي‌توانند روابط خود را بهبود بخشند، متحول سازند و در فضايي سرشار از تفاهم و حسن نظر، به حل و فصل مسائل خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وقتي در زندگي زناشويي، ‌اختلاف نظر يا سوءتفاهمي بروز مي‌كند، به‌جاي سرزنش يكديگر و ارائه تفسيرهاي نادرست بايد به شناسايي مسئله، علت‌يابي و حل آن پرداخت. البته بايد اعتراف كرد كه گاهي وقت‌ها شناسايي مسئله اصلي و نيز يافتن علت‌ها و رشدها كار دشواري است؛ زيرا آنچه روي پرده خودنمايي مي‌كند، با واقعيت تفاوت دارد. بنابراين، شناخت ريشه‌هاي اصلي مسئله، كار ماهرانه و پيچيده‌اي است كه كمك و مشاوره افراد متخصص را مي‌طلبد. گاهي بين زوجين پيام‌هايي رد و بدل مي‌شود كه به درستي درك نمي‌شود، اما در بيشتر موارد زن و شوهر اگر چه با زباني واحد با يكديگر صحبت مي‌كنند،‌اما آنچه يكي مي‌گويد و آنچه ديگري مي‌شنود، بسيار متفاوتند و در نتيجه، مشكلات ارتباطي را به دنبال مي‌آورد. از آن‌جا كه مهم‌ترين عامل پديد آمدن مسائل و مشكلات زناشويي، از ارتباطات نادرست و برداشت‌هاي واهي ناشي مي‌شود، زن و شوهر، هر يك به سهم خود مسئوليت دارند كه از به وجود آمدن آن پيش‌گيري كنند تا اختلاف‌ها و ابهام‌هاي كوچك رفتاري، به صورت يك فرآيند ويران‌گر و پيش‌رونده عمل نكنند.
گاه يك سوء تفاهم كوچك مانند يك گلوله برف به تدريج به يك بهمن بزرگ تبديل مي‌شود و بنيان زندگي را متلاشي مي‌كند. وقتي زن و شوهر با هم توافق نداشته باشند، بحث آنها به مشاجره مي‌كشد و پس از آن، درگيري آغاز مي‌شود. به گونه‌اي كه گفت‌وگوي دوستانه ناگهان به پايان مي‌رسد و آنها به دلخور كردن، سرزنش كردن، شكايت كردن، اتهام بستن، توقع و شك و ترديد روي مي‌آورند. زن و شوهر، با مشاجره، نه تنها احساسات خود را جريحه‌دار مي‌كنند، بلكه به روابط زناشويي خود نيز آسيب مي‌رسانند همان‌گونه كه ارتباط، مهم‌ترين عنصر هر پيوند است، مشاجره اقدامي به شدت ويران‌كننده است؛ چرا كه به هر اندازه به كسي نزديك مي‌شويم، ناراحت كردن او و ناراحت شدن از او ساده‌تر مي‌شود.
چگونه مي‌توان تعامل مثبت را جايگزين اختلافات زناشويي و تعاملات منفي نمود؟
زنان و مردان موفق در زندگي زناشويي، به خوبي مي‌‌دانند که يک زندگي مشترک موفق و رضايت‌بخش، استوار و شاد، بدون آگاهي و کسب مهارت‌هاي لازم و به صورت تصادفي، به وجود نمي‌آيد. براي اينکه زندگي مشترک خوب و رضايت‌بخشي داشته باشيم، براي اينکه بتوانيم رابطه‌ي شايسته و بهتري با همسرمان برقرار کنيم و زندگي مشترک پربار و غني داشته باشيم و براي اينکه عادت‌هاي منفي و مخرب خود را کنار بگذاريم، بايد شيوه و ابزارهاي مثبت و سازنده را جايگزين آنها کنيم:
**در برخورد با مسائل و مشکلات زندگي، به جاي واکنش و عکس‌العمل، کنش و عمل مثبت و سازنده از خود نشان دهيم. به جاي استفاده از الگوهاي منفي حاکم بر فرهنگ جامعه، با تفکر و خلاقيت، به مسائل، پاسخ نو دهيم و عاشق کارهاي جديد باشيم.

در زندگي مشترک‌تان دوست داريد چه اتفاقاتي بيفتد؟ هدف‌هاي خود را بنويسيد و آنها را تصويرسازي کنيد. کارهاي مهم را در گروه (1)، کارهاي متوسط را در گروه (2) و کارهاي کم‌اهميت را در گروه (3) قرار دهيد. مهم‌ترين کارها را اول انجام دهيد. اولويت کارهاي خود را با اولويت‌هاي همسرتان مقايسه کرده و بشناسيد و نقاط مشترک و تفاوت‌ها را معلوم سازيد و تفاوت‌ها را کاهش دهيد. براي رسيدن به هدف‌هاي‌تان، برنامه‌ريزي کنيد. هدف‌هاي خود را مدام مرور کرده و زمان رسيدن به آنها را مشخص سازيد. مهارت‌هاي جديد و لازم براي داشتن زندگي خوب را ياد بگيريد. مسووليت‌پذير و انعطاف‌پذير باشيد. سعي کنيد با همکاري و همياري و با شاد کردن و دلگرمي دادن به خود و همسرتان، در شاد و آرام ساختن زندگي مشترک‌تان سهيم باشيد.
**هر روز از خود بپرسيد چه کار کنم که خود و همسرم را شاد و شادتر کنيم؟ وظايف خود را با لذت و عاشقانه انجام دهيد و از موفقيت‌هاي کوچک نيز لذت ببريد. سعي کنيد به‌طور حتم براي با هم بودن، وقت بگذاريد چرا که در شادابي زندگي مشترک، بسيار اثرگذار است.
براي اينکه زندگي مشترک بهتر و پربارتري از تجربه نماييم، بايد توجه کنيم که براي زن و شوهر، بسيار اهميت دارد که هر روز، چند دقيقه به مبادله‌‌ي احساسات خود با ديگري بپردازند. احساسات را به هم انتقال دادن، درک شما را از همسرتان بيشتر مي‌کنند و مي‌توانيد يکديگر را بهتر بشناسيد و همديگر را بهتر قبول داشته باشيد.
بايد بدانيم با خودآگاهي و مديريت بر ذهن خويشتن است که مي‌توان فرمان زندگي خود را در دست گرفت. با ديگر آگاهي است که مي‌توان بر حال و احوال و احساسات عميق همسرتان اطلاع دقيقي پيدا کنيد، او را بهتر بشناسيد، به موقع او را تحسين و تاييد و حمايت کنيد و ياد بگيريد به جاي واکنش‌هاي منفي، کنش و عمل‌هاي مثبت از خود نشان دهيد.
بايد بدانيم که:
در زندگي مشترک، کسب آگاهي و مهارت‌هاي لازم، وقت گذاشتن براي همسر، با هم بودن، سعي در شناخت نيازها و رفع نيازهاي همديگر، تعهد داشتن و تلاش هريک از زوج‌ها نسبت به ايجاد يک رابطه‌ي زناشويي مطلوب، پذيرش مسووليت‌ها و انعطاف‌پذيري‌هاي به موقع و ... همگي در ايجاد زندگي مشترک خوب و رضايت‌بخش، موثر هستند. اگر هر يک از زوج‌ها، هدف‌هاي خود را تعيين کنند و به آرامي و صادقانه با همسر در ميان بگذارند و بپذيرند که زندگي مشترک خوب، با خود او شروع مي‌شود و هر يک از زوج‌ها بدانند که در ساختن رابطه‌ي بهتر در زندگي مشترک، نقش مثبت و سازنده‌اي بر عهده دارند، مي‌توانند با مهر و محبت، همسر خود را تحت تاثير مثبت قرار دهند و به عنوان پاداش رفتار درست خود، زندگي مشترک پرباري را تجربه نمايند.
منابع: ماهنامه شادکامي و موفقيت، سايت تازه هاي روان شناسي همراه با تغييرات و اضافات،تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در همایش استانی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: به منظور مهارت آموزی کارکنان وظیفه در طول ۶ سال گذشته یک ملیون و ۶۰۰ هزار نفر از جوانان زیر پوشش این نیرو، دوره‌های مهارتی تخصصی و عمومی را فرا گرفته اند و حدود ۸۵۰ هزار نفر از آن‌ها نیز موفق به کسب یک مهارت تخصصی شده اند. 
سردار زاده کمند افزود: در سال ۱۴۰۲ براساس برنامه، حدود ۲۴۰ هزار نفر از سربازان، دوره مهارت‌های تخصصی را طی کرده اند و استان ایلام سهم بسزایی در این زمینه دارد.
وی تأکید کرد: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳، ۲۵۰ هزار نفر دارای مهارت تخصصی و ۳۴۵ هزار نفر نیز موفق به آموزش مهارت‌های عمومی شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزئیاتی جدید از پرونده چای دبش
  • تهران بیشترین متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت را داشته است
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • بهترین فصل ادن هازارد، گل ها و مهارت های برتر (۲۰۱۵/۱۶) / فیلم
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • زن جوان شوهر سابقش را کشت