Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:32:03 GMT

اشتباهات رايج در بارداري دوم

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۶۰۶۴

اشتباهات رايج در بارداري دوم

خبرگزاري آريا -

خانم هايي که براي نخستين بار باردار مي شوند، چون هيچ پيش زمينه و تجربه اي ندارند، معمولا خيلي مراقب خود و جنين شان هستند و با بروز هر گونه اتفاقي به پزشک متخصص مراجعه مي کنند و چکاپ هاي دوره اي را به موقع انجام مي دهند، اما بارداري دوم کمي متفاوت است؛ مخصوصا اگر نزديک به بارداري اول باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين شرايط، مادران گاهي با فرض اينکه از همه چيز آگاهند، مرتکب اشتباهاتي مي شوند که مي تواند جان خود و جنين شان را به خطر بيندازد.
اشتباه اول: همه چيز مثل همان بارداري قبلي پيش مي رود
هيچ بارداري و زايماني مثل هم نيست. بارداري و زايمان دوم شما مي تواند کاملا متفاوت با اولي باشد. ممکن است در زندگي شما اتفاق هايي افتاده باشد که روي روان شما تاثير مثبت يا منفي گذاشته باشد و بر بارداري دوم شما هم اثر بگذارد.
لذا در بارداري دوم نيز لازم است مثل بارداري اول، مرتبا تحت نظر پزشک متخصص باشيد و آزمايش ها و چکاپ هاي دوره اي تان را انجام دهيد.
اشتباه دوم: از آنجا که يک بار سزارين کرده ام، بار دوم هم مجبور به سزارين هستم
اگر خانمي بار نخست سزارين کرده، بايد دليل اين موضوع مشخص شود. اگر دليل سزارين مشکلات آناتوميکي و تنگي لگن بوده، اين خانم مجبور است دوباره سزارين کند، اما اگر دليل سزارين مسائل مربوط به جنين است، مثلا ضربان قلب جنين افت کرده يا وضعيت قرارگيري او مناسب نبوده، ممکن است در زايمان بعدي اين اتفاق نيفتد و خانم بتواند به راحتي زايمان طبيعي انجام دهد. البته اين خانم ها به مراقبت بيشتري نياز دارند، زيرا احتمال پارگي جاي برش عمل سزارين وجود دارد.
در کل اگر روند زايمان خوب و طبيعي باشد و مشکلي در کانال زايمان ايجاد نشود، جاي نگراني براي زايمان طبيعي نيست.
به خانم هايي که دو يا سه بار سزارين داشته اند، اجازه زايمان طبيعي داده نمي شود، زيرا احتمال پارگي رحم بالا مي رود.
در مورد خانم هايي که يک بار زايمان طبيعي انجام داده اند نيز اين احتمال وجود دارد که وضعيت جنين نامناسب باشد يا جفت جدا شود و خانم مجبور به انجام عمل سزارين شود. به هر حال هر بارداري شرايط خاص خود را دارد.
اشتباه سوم: همه چيز قابل پيش بيني است و در سونوگرافي هر مشکلي معلوم مي شود
اين باور کاملا اشتباه است. بسياري از مسائل در روند زايمان ناگهان بروز مي کنند؛ مثلا جدا شدن زودرس جفت و يا جفت سر راهي مسئله اي نيست که بتوان آن را با سونوگرافي قبل از زايمان يا آزمايش تشخيص داد.
در طول روند زايمان بايد مادر و جنين تحت نظر باشند و ضربان قلب جنين تحت کنترل باشد تا اگر مشکلي پيش آمد، بتوان اقدام مناسب انجام داد.
اشتباه چهارم: بيماري ها و مشکلات بارداري اول در بارداري دوم تکرار مي شود
بارداري دوران خاص و پيچيده اي است. برخي بيماري ها که زمينه آن در فرد وجود دارد، اما هرگز بروز نکرده، ممکن است در اين دوران خود را نشان دهد. ديابت بارداري يا فشار خون بارداري از اين قبيل بيماري هاست.
برخي بيماري ها مثل لوپوس، بيماري هاي روماتيسمي يا بيماري هاي مغز و اعصاب ممکن است در بارداري براي اولين بار خود را در مادر نشان دهند.
برخي بيماري ها اگر در بارداري اول رخ دهند، احتمال دارد در بار داري دوم هم تکرار شوند؛ مثل فشار خون، مسموميت بارداري يا ديابت بارداري، اما باز هم هيچ چيز قابل پيش بيني و صددرصد نيست.
اشتباه پنجم: در بارداري دوم نيازي به چکاپ مرتب نيست
برخي خانم ها مخصوصا کساني که فرزند کوچک يا دو فرزند دارند، براي بارداري بعدي و چکاپ هاي ماهانه و هفتگي مراجعه نمي کنند و فکر مي کنند چون يک يا دو بارداري موفق داشته اند، همه چيز اين بار نيز خوب پيش مي رود، اما دو بارداري مثل هم نيست.
ممکن است خانمي در بارداري اول مشکلي نداشته باشد، اما در بارداري دوم فشار خون بالا يا ديابت داشته باشد.
کنترل نشدن روند بارداري ممکن است باعث شود فرزندي با مشکلات رشدي و تنفسي و يا وزن کم متولد شود که بعد از زايمان دردسرهاي زيادي براي مادر خواهد داشت.
هر بارداري به مراقبت هاي خاص خود نياز دارد. خانمي که وضعيت طبيعي دارد، بايد در پنج ماه نخست ماهي يک بار و بعد دو هفته يک بار و بعد هر هفته ويزيت شود.
اگر راه خانم به مطب يا بيمارستان دور است، مي تواند به خانه هاي بهداشت يا مراکز درماني نزديک مراجعه کند. بايد فشار خون و وزن مادر مرتب در طول بارداري زير نظر باشد.
شايد در گذشته خانم ها کمتر تحت نظر پزشک متخصص بودند و در خانه زايمان مي کردند، اما آمار مرگ و مير هم بالا و طول عمر آنها کوتاه بود، اما امروز موظفيم آمار مرگ و مير مادر و طول عمر را در حد استاندارد نگه داريم.
يک بخش اين ماجرا در کنار امکانات و توجه پزشکي، مربوط به توجه خود مادران است.
اشتباه ششم: فرزند اولم نياز بيشتري به من دارد و من ديگر فرصت کافي براي خواب و استراحت نخواهم داشت
هر فرزندي حق و حقوق خود را دارد، نبايد يکي را فداي ديگري کرد. بسياري از خانم ها وقتي زايمان کردند فردي را براي کمک خود مي آورند، اما در واقع قبل از زايمان و در طول بارداري هم به اين کمک نياز دارند تا بتوانند به اندازه کافي بخوابند و استراحت کنند و تغذيه خوبي داشته باشند. هر مشکل رواني و جسمي روي سلامت جنين تاثير مي گذارد.
در بارداري دوم، فعاليت مادر بيشتر و بدن او ضعيف تر و سن بارداري مادر بالاتر است و مشخص است که به مراقبت بيشتري نياز دارد.

اشتباه هفتم: فرصت کافي براي ويزيت بعد از زايمان ندارم
سه تا شش هفته بعد از زايمان، اولين ويزيت نزد پزشک متخصص زنان مخصوصا براي خانم هايي که در طول بارداري مشکلات قند خون يا فشار خون داشته اند، بسيار مهم و ضروري است. اين خانم ها در معرض ديابت و يا فشار خون مزمن هستند.
در کل بايد در اين ويزيت، حال عمومي مادر ارزيابي شود و از نظر کم خوني يا افسردگي و بيماري هاي زمينه اي بررسي شود.
اشتباه هشتم: تهوع و استفراغ در بارداري دوم کمتر است
برخي خانم ها بر اين باورند که در بارداري دوم، بدن با هورمون ها سازگاري پيدا مي کند و احتمال تهوع و استفراغ و يا ديگر مشکلات مرتبط با هورمون هاي بارداري کم مي شود، در حالي که بدن به هورمون ها عادت نمي کند و اصلا نمي توان دو بارداري را با هم مقايسه کرد.
بچه اي که الان در شکم داريد، همان کودک قبلي نيست. فقط ممکن است اعتماد به نفس شما و آمادگي رواني تان به علت تجربه قبلي، بيشتر و اضطراب تان کمتر شده باشد و اين موضوع باعث شود بارداري برايتان راحت تر به نظر برسد، ولي به طور کلي هيچ چيز قابل پيش بيني نيست و اين حالت ها مي توانند در بارداري دوم تشديد شوند و يا کاهش پيدا کنند. حتي اين موضوع به جنسيت جنين هم ربطي ندارد.
اشتباه نهم: چون يک بار بچه دار شده ام، براي بار دوم هم حتما باردار مي شوم
اکثر ما فکر مي کنيم نازايي در زناني که قبلا بچه دار شده اند ممکن نيست، ولي در اشتباه هستيم. بايد بدانيد که برخي خانم‌ها براي بارداري دوم به مشکل بر مي‌خورند. ولي برخي از پزشکان به غلط به کساني که قبلا باردار شده‌اند، اطمينان مي‌دهند که نيازي به مراجعه سريع به پزشک متخصص نازايي نيست.
بايد گفت در مورد زوج‌هايي که سن خانم زير 35 سال است، بعد از گذشت يک سال و اگر سن خانم بالاي 35 سال باشد، بعد از گذشت شش ماه، درمان نازايي لازم است.
درمان خانم‌هايي که دچار نازايي ثانوي شده‌اند، با کساني که داراي فرزندي نيستند، متفاوت است.
البته براي باردار شدن بايد يک دوره انتظار چند ماهه را داشته باشيد. برخي از مادران تصور مي کنند که اگر پس از اقدام، بارداري صورت نگيرد دچار مشکل هستند. ولي هميشه اينطوري نيست.
البته اگر در بارداري قبلي يا در خانواده تان، سابقه بيماري خاصي وجود دارد و يا در سنين بالاتر اقدام به باردار شدن نموده ايد، بهتر است بدون اتلاف وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنيد.
منابع:
هفته نامه سلامت
تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ابراهیم پارسانژاد در مورد درمان ناباروی، اظهار داشت: وقتی زوجین برای درمان ناباروری مراجعه می کنند در مرحله اول درمان های سطحی مربوط به زوجین برای انها تجویز می شود و در صورت لزوم درمان های اولیه به سمت درمان های پیشرفته سطح ۳ می رود.

وی افزود: بعد ازدواج درصد بارداری یک زوج در ماه اول ۱۵ درصد، در ۶ ماه اول ۵۰ درصد، در ۸ ماه این میزان به ۸۰ درصد و بعد از یک سال احتمال بارداری برای آنها به ۱۰۰ درصد می رسد.

این فوق تخصص نازایی، با اشاره به اینکه تمامی زوج های نابارور می توانند در فرایند درمان قرار گیرند، تاکید کرد: این به معنای این نیست که همه آنها بچه دار می شوند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که اقدام به درمان ناباروی می کنند و از روش های کمک باروری استفاده می کنند، صاحب بچه می شوند.

وی تاکید کرد: تا سال ها پیش اگر زوجی مراجعه می کردند که به قول معروف مرد دچار مشکل بود و اسپرم نداشت به او گفته می شد که قابل درمان نیست. اما حالا درمان برای همه افراد نابارور انجام می شود اما این به معنای موفقیت در همه این عمل ها نیست.

بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 6092722 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • 6 اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم