Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@05:49:24 GMT

آیا رئیس‌جمهور صدای مردم را شنیده است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۷۵۶۹

آیا رئیس‌جمهور صدای مردم را شنیده است؟

گروه سیاسی جهان نيوز: حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید دیروز در مراسم تجدید میثاق با حضرت امام خمینی (ره) در حرم مطهر ایشان، اظهار داشت: "گوش همه مسئولان کشور بايد در برابر همه خواسته‌ها و مطالبات مردم گوش شنوايي باشد. رژيم گذشته فکر مي‌کرد سلطنت او و حکومت سلطنتي مادام‌العمر و سلطنتي است. به اين دليل همه چيز را از دست داد که صداي نقد و نصيحت مردم و صداي مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهيختگان را نشنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صداي اعتراض مردم را هم نشنيد و فقط صداي انقلاب مردم را شنيد. براي حکومتي که فقط مي‌خواهد صداي انقلاب را بشنود، اين بسيار دير است، زيرا حکومت‌ها بايد صداي نصيحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به‌خوبي بشنوند»"

اما سوال اساسی اینجاست که آقای رئیس جمهور صداي مردم را شنیده  که از حق اعتراض آنها نیز سخن مي‌گويد؟

در همین رمینه محمد علی ابطحی از طرفداران و حامیان دولت طی گفتگویی تاکید کرده که به دولت روحاني در زمينه شنيدن صداي مردم نمره خوبي نمي‌دهد. او تاكيد مي‌كند تحقق وعده‌هاي انتخاباتي اصلي‌ترين و بارزترين مصداق توجه به خواست و مطالبات مردم است و روحاني در اين امر كوتاهي كرده است.

در ذیل بخش های از گفتگوی رئیس دفتر خاتمی در دوران اصلاحات با روزنامه اعتماد را می خوانید:
آقاي روحاني ديروز از ضرورت شنيده شدن صداي مردم صحبت كردند. قبل از اين نيز بارها از محفوظ بودن حق اعتراض مردم گفته بودند. به نظر شما دولت يازدهم و دوازدهم در عرصه عمل چقدر به اين امر توجه داشته است؟
يك رسم ديريني از ابتداي انقلاب اسلامي بوده كه هر وقت مديري مورد انتقاد قرار مي‌گيرد به جاي پاسخگويي به انتقادات؛ خودش همان انتقادات را با صداي بلندتر اعلام و عملا منتقدان را خلع سلاح مي‌كند. اين صحبت‌هاي آقاي روحاني صحبت‌هاي خوبي است اما همين حوادث اخير نشان داد كه جامعه احساس مي‌كند با انتخابات تغييري ايجاد نمي‌شود. بروز چنين احساسي در جامعه سبب مي‌شود كه نقدها و اعتراضات از مسير خود خارج شده و كار به خشونت برسد.

مسوول رفع اين احساس در جامعه كيست؟ دولت چگونه مي‌تواند مانع تشديد اين احساس نشنيده شدن شود؟
به هرحال روحاني مهم‌ترين كسي است كه مي‌تواند اين احساس را در جامعه تغيير دهد. او با همت سراسر اصلاح‌طلبان و با نگاه به اصلاح و تغيير انتخاب شد اما شاهد بوديم كه در جهت تحقق و اجراي شعارهاي انتخاباتي خود تلاش نكرد. اجرا نشدن وعده‌هاي رييس‌جمهور مصداق نشنيدن صداي مردم است.

يعني روحاني با عملي كردن وعده‌هاي انتخاباتي خود نشان مي‌دهد كه صدا، خواست و مطالبات مردم را مي‌شنود؟
بله، اعتقاد داريم كه خود رييس‌جمهور بهترين كسي است كه مي‌تواند كاري كند تا مردم احساس شنيده‌شدن داشته باشند. توجه داشته باشيد كه احساس شنيده شدن در جامعه خيلي مهم‌تر از خود شنيده شدن، است. جامعه بايد احساس كند كه نه‌تنها صدايش شنيده مي‌شود بلكه محتواي حرف‌هايش نيز مهم است.

اصلي‌ترين آزمون و بزنگاهي كه حكومت‌ها مي‌توانند ثابت كنند براي خواست و مطالبات مردم ارزش قائل هستند، چيست؟ حتما بايد كار به اعتراضاتي شبيه آنچه اخيرا شاهد بوديم، برسد؟
من معتقد هستم كه عملياتي شدن وعده‌هاي انتخاباتي اصلي‌ترين مصداق شنيدن صداي مردم است. زيرا مردم در انتخابات بلندترين صدا را دارند و به كانديدايي راي مي‌دهند كه تصور مي‌كنند، صداي آنها را شنيده و در راستاي تحقق خواسته‌هاي‌شان مي‌كوشد.

مي‌فرماييد كه روحاني در تحقق وعده‌هاي انتخاباتي خود چندان موفق نبوده است. اما آيا مواجهه مسوولان با اعتراضات اخير را نمي‌توان نمونه موفق شنيدن صداي مردم و توجه به مطالبات آنان به حساب آورد؟ نهادهاي مسوول موفق شدند بدون سركوب شديد مساله را كنترل كرده و در كوتاه‌ترين زمان زمينه آزادي اكثر بازداشت‌شدگان را فراهم كنند.
اينكه من بيش از حوادث اخير روي انتخابات تاكيد مي‌كنم به اين خاطر است كه بعد از بروز شرايط و فضاهاي احساسي، محتواي خواسته‌هاي مردم خيلي مشخص نيست. در بحران‌هايي همچون آنچه اخيرا اتفاق افتاد صداي احساسات بسيار بلند است و در پس آن يك نياز اجتماعي خوابيده است اما در انتخابات‌ها مطالبات مردم خيلي شفاف‌تر است. نكته قابل توجه و مهم در حوادث اخير اين بود كه تظاهرات با سركوب همراه شده و به لايه رويي پرداخته شده و به عمق خواسته‌ها نگاه نمي‌شود اما شاهد بوديم كه اتفاق متفاوتي افتاد و از رهبري گرفته تا ديگر مسوولان همه گروه‌هاي سياسي تاكيد داشتند نبايد با اين اعتراضات همانند يك شورش اجتماعي برخورد شود.

در مجموع به آقاي روحاني و دولت او در مواجهه با اعتراضات و شنيدن صداي مردم چه نمره‌اي مي‌دهيد؟

اگر به حوادث اخير نمره دهم متفاوت است اما در مجموع نمي‌توانم نمره خوبي بدهم.

يعني در حوادث اخير نمره خوبي مي‌دهيد؟
البته اين حوادث را نيز جدا از عقبه آن نمي‌بينيم. به هر حال اگر روحاني به شعارهاي خود توجه كرده و وعده‌هايش را عملي مي‌كرد احتمالا شاهد چنين اعتراضاتي نبوديم.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۷۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است/ قلب مردم پاکستان برای آیت‌الله رئیسی می‌تپد

فرارو- علامه محمد امین شهیدی رئیس امت واحده پاکستان گفته است که مردم پاکستان به عنوان ملتی سرافراز، رئیس جمهور ایران را یک رهبر مذهبی و انقلابی می‌دانند.

به گزارش فرارو، علامه محمد امین شهیدی اظهار کرد: آیت الله ابراهیم رئیسی به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات شخصی‌اش، فردی ممتاز است. او مجتهد، فقیه، دکتر، عالم دین، قاضی است و بسیاری ویژگی‌های دیگر نیز دارد. او به عنوان رئیس حکومت اسلامی، شخصیت بسیار ارزشمندی برای مردم پاکستان است.

وی افزود: مردم پاکستان از استقبال عمومی از این قهرمان که در دوران ریاست جمهوری او برای اولین بار در تاریخ تصمیم جسورانه‌ای علیه دولت غاصب کودک کش صهیونیستی گرفته شد، هیجان زده هستند.

رئیس امت واحده پاکستان گفت: امیدواریم سفر رئیس جمهور ایران بر قوت اشتراکات سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو کشور بیفزاید.

وی با بیان اینکه قلب مردم پاکستان برای چنین رهبران انقلابی می‌تپد که عزت و کرامت را نشان می‌دهند اضافه کرد: سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نه تنها نقطه عطف مهمی از نظر دیپلماتیک و سیاسی خواهد بود، بلکه برای مسلمانان شیعه و سنی پاکستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

علامه محمد امین شهیدی گفت: مردم پاکستان مشتاق دیدار رهبر کبیر امت اسلامی آیت الله رئیسی از نزدیک هستند و از گفتگو‌های ایشان بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه و روابط پاکستان و ایران، سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است. در سفر سه روزه وی به پاکستان، استقبال مردمی مثال زدنی و پرشور مردم ثابت خواهد کرد که او در هیچ کشور دیگری نیست، بلکه در کشور خودش است. هر جوان سرافراز پاکستان و هر پاکستانی مشتاق استقبال از رئیس جمهور ایران است.

رئیس امت واحده پاکستان در پایان گفته با سفر رئیس جمهور ایران، هر دو کشور به یکدیگر نزدیک خواهند شد و سوء تفاهم‌ها برطرف می‌شود و با شانه به شانه ایستادن در برابر دشمنان مشترک، جلوه‌های عملی وحدت متقابل به وجود می‌آید.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • حزب الله: مقر تیپ گولانی را در پادگان «شراگا» هدف قرار دادیم
  • حمله پهپادی حزب الله به اسرائیل
  • حزب الله با پهپادهای انتحاری رژیم صهیونیستی را به آتش کشید
  • حمله پهپادی گسترده حزب الله
  • حمله پهپادی گسترده حزب الله/ ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه رفتند
  • شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در شمال فلسطین اشغالی
  • حملات موشکی مقاومت به «سدیروت»/ شنیده شدن صدای انفجار در «حیفا»
  • رئیسی: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است
  • آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است/ قلب مردم پاکستان برای آیت‌الله رئیسی می‌تپد