Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از مهم‌ترین خطرات پیوستن و اجرای کنوانسیون «پالرمو» برای ایران، استفاده از سیستم نرم‌افزار مالی ساخته شده از سوی آمریکا در حوزه نظام بانکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نسیم خنداب، الحاق ایران به «کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» موسوم به کنوانسیون «پالرمو» را دارای تبعاتی خطرناک دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین خطرات پیوستن و اجرای کنوانسیون «پالرمو» برای ایران، استفاده از سیستم نرم‌افزار مالی ساخته شده از سوی آمریکا در حوزه نظام بانکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نصب این سیستم توسط دولت ایران به منظور شفاف‌سازی عملیات‌ مالی و بانکی باعث می‌شود تا سازمان‌های نظارتی علاوه بر جاسوسی در اطلاعات کشور، با وارد کردن ویروس‌های نرم افزاری، سخت افزاری و بدافزار در زمان مناسب سیستم بانکی کشور را دچار اختلال و در نهایت به نابودی کشانند و این مسئله امنیت اقتصادی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

کنوانسیون «پالرمو»، معاهده‌ای برای مقابله با جریان مقاومت

هانی‌زاده اظهار کرد: کشورهای عضو این کنوانسیون موظف شده‌اند، حساب‌های بانکی گروه‌های تروریستی و منابع تأمین مالی و مراکز پشتیبان آنان را شناسایی و مسدود کنند تا در سطح جهان به فعالیت این گروه‌ها خاتمه داده شود.

وی در ادامه افزود: تا اینجا تصور می‌شود که کنوانسیون «پالرمو» یک فراخوان بین‌المللی به منظور مبارزه با تروریسم است و جمهوری اسلامی ایران که خود یکی از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم است، با الحاق به این کنوانسیون می‌تواند برای مقابله با تروریسم از کمک و همراهی دیگر کشورها برخوردار شود، اما در حقیقت تعریف ما و غرب از «تروریسم» و گروه‌های تروریستی نه تنها با یکدیگر متفاوت است بلکه در بسیاری از موارد متضاد نیز هست.

هانی‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال از نگاه آمریکا و متحدانش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه قدس، حزب‌الله لبنان، حماس، انصارالله یمن و تمامی نیروهای مقاومت که برای کسب آزادی و استقلال کشورشان تلاش می‌کنند، تروریسم بد نامیده می‌شوند اما گروه‌هایی که در راستای پیشبرد اهداف آمریکا و هم‌پیمانانش گام برمی‌دارند تروریسم خوب تلقی می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، متذکر شد: به همین منظور این کنوانسیون باید با ارائه تعریف مشخص از تروریسم تعیین کند که چگونه ممکن است جنبش‌های جهادی مثل حماس و جهاد اسلامی که در برابر رژیم صهیونیستی برای آزادی کشور خود مبارزه می‌کنند، تروریست نامیده می‌شوند اما گروهک‌های تروریستی مثل ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره و جیش الاسلام در سازمان‌های آزادی‌بخش جای می‌گیرند.

 «پالرمو»؛ سد راه ایران در مسیر آرمان‌ آزادی‌خواهی

وی در ادامه گفت: اگر قرار است در کنوانسیون «پالرمو» حمایت از جنبش‌های مبارز ضد صهیونیستی، حمایت از تروریسم تلقی شود ایران باید از پیوستن به این قرارداد خودداری کند، چراکه ایران حمایت و کمک به جنبش‌های ضد صهیونیستی را جزو آرمان‌های خود می‌داند و هرگونه شتاب‌زدگی در تصویب این لایحه و پیوستن ایران به این کنوانسیون موجب عدم تحقق رسالت ایران می‌شود.

«پالرمو»؛ قراردادی دیگر برای خلع سلاح سپاه پاسداران/تصویب الحاق به «پالرمو»، تصمیم شتاب‌زده دولت

هانی‌زاده با اشاره به جایگاه سپاه قدس برای مبارزه با تروریسم در سطح منطقه گفت: با توجه به اینکه آمریکا و هم‌پیماناش توانایی رویا‌رویی مستقیم و نظامی با سپاه قدس را ندارند، به کنوانسیون «پالرمو» روی آوده‌اند تا شاید بتوانند از این طریق این نهاد نظامی را تضعیف کرده و از تأثیر‌گذاری آن در سطح منطقه بکاهند؛ به همین منظور اعضای مجلس‌شورای اسلامی باید در تصمیم شتا‌ب‌زده خود برای تصویب کنوانسیون‌ «پالرمو» تجدید نظر کرده و مصوبه خود را پس بگیرند.

جرم انگاری پالرمو بر خلاف موازین شرع و اسلام

این کارشناس مسائل بین‌الملل، تصریح کرد: الحاق به کنوانسیون «پالرمو» در موارد متعددی الزامات و تعهدات به جرم‌انگاری را برای دولت به وجود می‌آورد که به موجب آن ایران متعهد می‌شود، قوانین و فرآیندهای کیفری خود را همسو با انتظارات کنوانسیون بازنگری و ترمیم یا در مواردی که رفتاری مجرمانه تلقی نشده است، اقدام به جرم‌انگاری کند. این مسائل در حالیست که قوانین جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرع و اسلام وضع شده‌ و نمی‌توان در آن دخل و تصرف داشت، پذیرش این توافق با شروط مذکور، به طور قطع استقلال، امنیت و حیثت کشور را خدشه‌دار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم شورای عالی امنیت ملی ضمن رایزنی با نهاد‌های نظامی و امنیتی، و بررسی تمام بندهای کنوانسیون «پالرمو» چه تصمیمی در  برابر این اقدام شتاب‌زده مجلس خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف ۱۰۰ میلیارد ریال اخلال در نظام اقتصادی توسط مامورین پلیس امنیت اقتصادی در زاهدان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سردار دوستعلی جلیلیان اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت اقتصادی از وقوع یک مورد اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: ماموران با رصد تخصصی دریافتند اشخاصی به هویت‌های معلوم با سوءاستفاده از تعداد زیادی کارت سوخت خودروهای سنگین اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا دو نفر متخلف دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند که کارشناسان ارزش این تخلف را حدود 100 میلیارد ریال تخمین زدند.

انتهای پیام/

 

 

 

دیگر خبرها

  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • توقیف شمش‌های قاچاق در ساری
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • اجرای طرح نور باید مستمر و اثربخش باشد
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • کشف ۲۴ میلیارد پوشاک قاچاق در رودبار