Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مدل های اقتصادی رایج که ریشه بسیاری از مشکلات جوامع است اشاراه کرد وگفت: تئوری های اقتصاد نئوکلاسیک را در جامعه پیاده میکنیم،وقتی جواب نمیدهد انقلاب اسلامی را متهم میکنیم،خیلی عجیب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته چهارشنبه در گردهمایی علمی استادان معارف اسلامی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در آستان مقدس شاهچراغ علیه السلام بر ضرورت ایجاد تحول در علوم انسانی پس از انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: دیگران برای این که بتوانند سلطه خود را تثبیت کنند به علوم انسانی می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی اکبر ولایتی تصریح کرد: علوم انسانی که اکنون در کشور تدریس می‌شود، هماهنگ با مبانی نظری غربی است؛ در حالی که ما باید به اصل خودمان برگردیم.

وی علت پیروزی انقلاب اسلامی را بازگشت خودباوری اعلام کرد و افزود: اگر امروز دشمنان و دوستان ایران را قدرت برتر منطقه می‌دانند، به دلیل همین خودباوری است.علت ایجاد انقلاب اسلامی این بود که سلطه غرب را نپذیرفت و رمز پیروزی انقلاب همین خودباوری بود که امروز به کشورهای مجاورما در منطقه هم سرایت کرده ونمونه آن را در حزب الله و حشد الشعبی به وضوح می توان دید.

وی ابراز داشت: غربی ها درباره اصول تحمیلی اومانیسم ومنشا انسان تعصبی دارند که متعصبین قرون وسطی نسبت به مسیحیت ندارند.در این خصوص مستندات فراوانی وجود دارد،  من توصیه میکنم مقاله دکتر سیدحسین نصر را در این خصوص بخوانید گرچه این فرد  مواضع سیاسی قابل قبولی ندارد اما آدم عالمی است و در حوزه خودش صاحبنظر است.

وی با بیان اینکه ماوظیفه داریم درحوزه کاری خودعلوم انسانی را مبتنی برمبانی اسلامی وفرهنگ بومی خود پایه گذاری کنیم گفت: با استفاده از وجود صاحبنظرانی مثل استاد خسروپناه باید کتابهای درسی را تغییر دهیم. این  درست نیست که در کتابهای ما از دکارت و هگل و افلاطون گفته شود اما حرفی از شیخ الرئیس و فخر رازی و علما و دانشمندان اسلام نباشد. البته جای امیدواری است که بعدازحدود۱۲ سال تلاش در حال حاضر در حدود یک سوم کتابهای اموزش و پرورش از تمدن اسلامی هم یاد شده است.

ولایتی خاطرنشان کرد: غربی ها کارهای علمی بقیه را به نام خود تمام میکنند وبقیه آدمها را ادمهای دسته دوم میدانند. در حال حاضر خود ملت آمریکا هم تحمل ترامپ را ندارد اما جرم ترامپ این است که اسرارهویدا کرده وگرنه بقیه دولتمردان انها هم همین شیوه را در دل داشتند اما در عمل پنهانی پیش میرفتند.

 ترجمه بسندگی در علوم انسانی خطرناک است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پنا‌ه، نظریه ‌پرداز فلسفه علوم انسانی در این گردهمایی علمی گفت:تحول در علوم انسانی به صورت ساده یعنی  مترجم علوم انسانی غرب نباشیم.نه اینکه کلا دور خود حصار بکشیم ترجمه باید برای اطلاع از جدیدترین آرای علوم انسانی در اقصی نقاط جهان صورت بگیرد اما ترجمه بسندگی خطرناک است.

وی ضمن توضیح درباره چیستی نظریه و روش های نظریه پردازی ابراز داشت: تحول در علوم انسانی یعنی علمی تولید شود که به نیازهای روز جامعه توجه داشته باشدومبتنی بر مبانی اسلامی باشد. تحول در علوم انسانی بخش نامه ای نیست اما مدیریت پذیر است. با تدبیر می‌توان علوم انسانی ناکارآمد مقلدانه ترجمه‌ محور را به علوم انسانی نظریه ‌پرداز خلاق اسلامی و کارآمد تبدیل کرد

خسروپناه با اشاره به تشابه رفتارهای وحشیانه داعش با قهرمانان فیلم های هالیوودی که قبل از شکل گیری و اعلام موجودیت داعش تولید و پخش شدند، یاداورشد: امروزه معتبرترین دانشگاه های دنیا دقیقا در حوزه نیازهای سیاسی،نظامی،فرهنگی واقتصادی آمریکا پژوهش میکنند

ایران اسلامی مدل اقتصادی خاص خود را می طلبد

وی در بخش دیگری از سخنانش به مدل های اقتصادی رایج که ریشه بسیاری از مشکلات جوامع است اشاراه کرد وگفت: تئوری های اقتصاد نئوکلاسیک را در جامعه پیاده میکنیم،وقتی جواب نمیدهد انقلاب اسلامی را متهم میکنیم،خیلی عجیب است.

این بدترین نوع استعمار است که اجازه ندهند فکر کنیم و بگوییم اقتصاد نئوکلاسیک در دنیا چه مشکلاتی ایجاد کرده است.خود آمریکا درگیر مشکلات عدیده ناشی از این نوع اقتصاد است. انوقت ما در نوشتن برنامه سال۹۷ از این اقتصاد استفاده میکنیم.بحث بنده سیاسی و حزبی نیست کاملا آکادمیک است.نه اقتصاد نئوکلاسیک و نه مدل های اقتصاد سوسیالیستی به درد جامعه مانمیخورد.بافت ایران اسلامی مدل اقتصادی خاص خود را می طلبد

وقتی باب گفتگو را بین علوم معارف و علوم اجتماعی باز کنید قطعا کرسی های نظریه پردازی شکل میگیرد

وی در ادامه سخنانش گفت: برای کاربردی شدن همایش دوماموریت به اساتید معارف پیشنهاد میدهم: پیشنهاد اول اینکه اساتید معارف به اساتید علوم اجتماعی کمک کنند که به نقد نظریه های رایج علوم اجتماعی بپردازند.پیشنهاد دوم اینکه اساتید معارف  باپشتوانه علمی و معرفت اسلامی به توصیف انسان مطلوب در ساحت های مختلف اجتماعی بپردازند.

وی تصریح کرد: وقتی باب گفتگو را بین علوم معارف و علوم اجتماعی باز کنید قطعا پس از مدتی کرسی های نظریه پردازی شکل میگیرد. سوال های مدرن در زایش اندیشه ها خیلی مهم است.

 استادان معارف پرچم‌دار تحول در علوم انسانی هستند

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی نیز در جمع استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحول در علوم انسانی از واجبات روزگار ما است و هرکدام از استادان معارف پرچم‌دار این تحول هستند.

سید علی‌اصغر دستغیب در این گردهمایی که یادواره مرحوم آیت الله حائری نیز بخشی از برنامه های آن بود،با اشاره به دغدغه مرحوم حائری شیرازی نسبت به‌ضرورت تحول در علوم انسانی ادامه داد: علوم انسانی بر مبنای اسلام، قرآن و عترت پدیده جدیدی نیست اما آنچه لازم است تدوین این مبانی و تدریس در دانشگاه‌ها است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی افزود: جامعه اسلامی در حقیقت مبتنی بر خدامحوری و تحت ولایت الله است که صیانت از کرامت انسانی نیاز به نقشه راه دارد و علوم انسانی مبتنی بر کتاب و سنت همان نقشه راه است.

دستغیب خاطرنشان کرد: گردانندگان استکبار در دنیای غرب علوم انسانی مدرن را برای انسان که جز حیات حیوانی برایش قائل نیستند، ایجاد کرده و تهاجم و شبیخون فرهنگی به کشورهای اسلامی زدند.آنها  با علوم انسانی وارداتی در 2 قرن اخیر دیگران را اغفال و در حالت خواب‌آلودگی نگه داشتند تا به چپاولگری و تاخت‌وتاز و استثمار بپردازند، در این شرایط مقام معظم رهبری به‌عنوان یک رهبر معنوی که در همه ابعاد هدایتگر جامعه است، ضرورت تحول در علوم انسانی را در سال 80 مطرح کرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی در تحول علوم انسانی است و تا حدی مقدمات آن انجام‌شده و حرکت‌های خوبی آغازشده است که تأسیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی پایه اول این حرکت بود که استمرار آن مهم است.

در ادامه این جلسه آیت‌الله سید شرف‌ الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه موقت شیراز حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابوالفضل رضوی اردکانی با ذکر خاطراتی از مرحوم آیت الله حائری یاد کردند.

آیت الله ملک حسینی ابراز داشت: پیش از همه آیت‌الله حائری موضوع تحول در علوم انسانی را در شیراز طرح کرد که هرچند در آغاز از قوت برخوردار نبود، در میانه راه و این اواخر بسیار پررنگ شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله حائری به چالش‌ کشیدن علوم انسانی غربی تحول در پنج حوزه را ضروری می‌دانست، ادامه داد: اولین مغایرت از نظر آیت الله حائری در حوزه نفس موضوع یعنی انسان است، دوم در حوزه علم انسانی به مثابه دانشی که می‌تواند درباره انسان نظر دهد، سوم در حوزه تحلیل در مبادی علوم انسانی، ‌چهارم در مقاصد مغایرت علم انسانی غرب با اسلام و پنجم در زمینه خاستگاه علوم انسانی در سنوات بعد از رنسانس.

وی ادامه داد: تلاش آیت‌الله حائری حتی در سال‌هایی که در قم اخلاق می‌گفت، تبیین درست انسان بود و در نگاه او انسان، حیوانِ ناطقِ متعهد و مسئول نبود؛ بلکه موجودی متفکر، فطرت‌گرا و خداجو بود.

امام جمعه موقت شیراز نیز  با اشاره به مقام علمی آیت‌الله حائری شیرازی بیان داشت:وی عالمی بود که تلاش می‌کرد علوم انسانی را بر مبنای کتاب و سنت اخذ کند و نقش مهمی در تربیت شاگردان داشت.

حجت‌الاسلام رضوی اردکانی ادامه داد:زندگی بسیار ساده و طلبه ‌وار آیت‌الله حائری برای بسیاری قابل تحمل نبود و همیشه به حداقل سفره اکتفا می کرد .

وی به صاحب‌ نظری آیت‌الله حائری در رشته اقتصاد اشاره کرد و عنوان کرد: او با اجرایی کردن طرح فلاحت در شیراز، سیره امام علی (ع) را در کشاورزی احیا کرد.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به نقش آیت‌الله حائری برای زنده‌کردن اراضی و زمین‌ها و کوه‌ها نیز تأکید کرد و افزود: او معتقد بود یک وجب از زمین‌های کشاورزی نباید دست بخورد و باید کوه ها را آباد کرد و در این زمینه عالمی بود که سعی می‌کرد علمش کاربردی باشد؛ گرچه مهمترین سرمایه وی اخلاص که باعث می‌شد بسیاری از کارها را شجاعانه انجام دهدو پشت سر کسانی نماز خواند که به او جفا می‌کردند و با این رفتار باعث وحدت شد. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این دوره گفت: یکی از ایام خاص و مورد احترامی که ما پشت سر گذاشتیم، روز ملی خلیج فارس بود، خلیجی که خودش و نامش بسیار برای ما مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: انگلیس‌ها در طول تاریخ برای اینکه ما قدرتمند نشویم، با از بین بردن بنادر و دریا‌ها قدرت را از ما گرفتند و ما را از دریا دور کردند.

او ادامه داد: آنها در راه تزریق فرهنگ استکباری دریا ستیزی تلاش کردند که این خود یک سیاست خبیثانه بود، تفکری که مسیر ما، دریا و پیشرفت را از هم جدا می‌کند.

امیر سیاری گفت: سرمایه انسانی این روز‌ها در دنیا اهمیت زیادی دارد، سرمایه به معنی چیزی است که نه تنها تمام نشده بلکه مدام باید به آن افزوده شود.

او ادامه داد: سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان و یک سیستم است، نیرویی که به طور مستقیم می‌تواند یک سازمان را در عرصه رقابت رشد داده و یا زمین بزند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مربیان و اساتید باید بدانند که چه کسانی و چه سرمایه مهمی را تربیت می‌کنند. باید بدانند که این سرمایه چه نقش مهمی دارد و در امر پیشرفت چقدر تاثیرگذار است.

او افزود: نقش ما به عنوان کسانی که مسئولین تربیت و تعلیم آموزش سرمایه‌های انسانی هستیم بسیار مهم است، جایگاه ما بسیار حساس بوده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: امروزه دشمن تمام توانش را می‌گذارد برای استعمار، هرچه تلاش میکند، هزینه میکند و خود را به آب و آتش می‌زند برای استعمارگری است.

امیر سیاری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ما ۳ نوع استعمار داریم که اولین آن استعمار کهن است، استعمار کهن یعنی لشکرکشی و تصاحب یک منطقه و بردن منابع آن منطقه است.

او گفت: دیگر مورد استعمار نو است، استعماری که با نیروی نظامی بیگانه است، در این استعمار یک دست نشانده از استعمارگر در کشور مستعمره بر مسند قدرت مینشیند؛ که مثال بارز آن رضا خان پهلوی است.

او در پایان افزود: آخرین مورد استعمار فرانو است، استعماری که کشور‌های دیگر در آن مستعمره فرهنگ کشور استعمارگر می‌شوند. قوی‌ترین جنگی که در این نوع استعمار رخ می‌دهد جنگ نرم است.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • ماجراهای نوه آیت‌الله مدرس، معلم انشاء احمد مسجدجامعی
  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • آزمون مجدد برای کنکوری‌های «زیرکوه» ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد