Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز مردم پی زرد بهرام بیگی بر سر یک دوراهی مانده اند که بمانند و یا بروند، زمین های جد و آبادی خود را رها کنند یا در سرزمینی غریب در سقاوه سکنی بپذیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از سفیر دنا،  طبق برخی اطلاعات محلی بین مردمان روستای پی زرد بهرام بیگی حدود بیست و پنج سال پیش مسئولان شهرستان دنا خطر ریزش کوه در این روستا از توابع شهرستان دنا را هشدار داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته اهالی این روستا طی این سال‌ها خواب راحت از اهالی روستا ربوده شده است.

روستانشینان پی زرد بهرام بیگی هر شب 25 سال گذشته را، با هزار کابوس وحشتناک که مهربان‌ترین آن‌ها مرگ بوده به صبح رسانده‌اند تا مدیران و متولیان امر در خواب خرگوشی خوب راحت بمانند.

فاجعه در همین نزدیکی است

کارشناسان خطر ریزش کوه و نابودی روستای پی زرد بهرام بیگی را هشدار داده اند تا اینکه مسئولان در کمترین زمان ممکن طی نشستی مصوب کردند این روستا باید جابجا شود تا پیش از وقوع هر فاجعه‌ای پیشگیری کرده باشیم.

بنا بر همین موضوع زمینی در دشت سقاوه و در نزدیکی کارخانه 3300 تنی سیمان مارگون به میزان 10 هکتار برای جابجایی روستای پی زرد بهرام بیگی اختصاص داده شد و قرار شد با حمایت دولت و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این روستا جابجا شود.

روستانشینان از ترس از دست دادن جانشان هر کدام گوسفند، زمین کشاورزی و دیگر دارایی های خود را فروختند تا بلکه بتوانند در مکان جدید سرپناهی برای خود احداث کنند تا باقی عمر را شب راحت سر بالین بگذارند.

وقتی جایی برای زندگی نیست

اما محل پیش بینی شده برای جابجایی روستای پی زرد بهرام بیگی هنوز هیچ گونه امکانات ابتدائی و اولیه از جمله آب، برق، گاز، فضای آموزشی و دیگر امکانات را ندارد و جای سئوالی را در ذهن این مردم پیش آورده است که چگونه مسئولان و متولیان امر از اول نباید به فکر ارائه خدمات در مکان پیش بینی شده باشند سپس جابجایی انجام شود؟

25 سال از تصمیم مسئولان برای جابجایی روستای پی زرد بهرام بیگی می‌گذرد و مدیران بسیاری آمدند و رفتند ولی هنوز ترس و دلهره روستانشینان از مرگ وحشتناک و ماندن زیر کوه در سایه بی توجهی برخی مسئولان و متولیان امر بویژه برخی شرکت‌های خدمات رسان ادامه دارد.

کابوس های ادامه دار پی زردی ها

برخی از اهالی پس زرد سکونت در مکانی که نه آب دارد و نه خبری از برق بوده را به خوابیدن در محلی که شب را باید با هزار کابوس سپری کنند ترجیح می‌دهند ولی از مسئولان و متولیان امر گلایه دارند که چگونه می‌شوند آنان را فراموش کنند.

به گفته مردم این روستا، سال‌ها قبل به دلیل خطر ریزش کوه، مسئولان پیگیر جابجایی این روستا شدند ولی بعد از سال‌ها هنوز مصوبه مسئولان به طور کامل اجرایی نشده است.

حال علیرغم تمام تلاش نظام و دولت  و استاندار محبوب و مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع فقر مطلق و رسیدگی به محرومین، این ضعف مدیریتی در نهاد متولی این امر وجود دارد که فریاد اهالی دلی بهرام بیگی را بلند کرده است و راهی جز پناه بردن به استاندار و استمداد طلبی از علی محمد احمدی را برای آن‌ها باقی نگذاشته است.

مسوولان وقت و فعلی استان کهگیلویه و بویراحمد از ۸۰ خانوار روستای پی‌زرد بهرام بیگی خواستند به دلیل خطری که جان فرزند، زن، دختر، مرد و پیرمرد آن روستا را تهدید می‌کند، محل سکونت‌شان را ترک و به دشت سقاوه نقل مکان کنند، اما بعد از سال‌ها که این تصمیم گرفته شده است هنوز مردم این روستا شب‌ها را با ترس در خانه‌های فرسوده خود سر بر بالین می‌گذارند.

داستان ادامه دار یک مصیبت

طبق گفته اهالی روستا قرار بود در دشت سقاوه کنار کارخانه سیمان مارگون، زمینی به متراژ ۱۰ هکتار برای جابه‌جایی این روستا در اختیار اهالی روستای پی‌زرد قرار گیرد و مسوولان وقت به آنها گفته اند پی زردی ها باید زمین‌ها و خانه‌های خود را رها کنند تا به مکان جدید نقل مکان کنند.

اما این اول داستان چند ساله این 80 خانوار نیست، به گفته آنان 10 هکتار زمین برای احداث خانه سازی آنها گویا به سه هکتار کاهش داده شده است. اکنون نیز بیش از نیمی از اهالی روستا در حال ساخت خانه‌های خودشان در زمین‌های واگذاری هستند، اما هیچ گونه امکاناتی از جمله آب، گاز  و برق، فضای آموزشی و غیره ندارند.

به گفته برخی از اهالی این روستا زمینی که برای جابه‌جایی روستا به اهالی پی‌زرد واگذار شده، جنب کارخانه سیمان مارگون است و بخشی از اهالی روستا خانه‌های خودشان را در روستا رها کردند و اکنون در این زمین واگذاری در دشت سقاوه در حال ساخت خانه‌های خودشان هستند، اما با مشکلات زیادی مواجه هستند.

روستای پی‌زرد بهرام بیگی جوانان تحصیل کرده بیکار زیادی دارد، مردم این روستا تمام پس‌اندازها و درآمدهای خودشان را به حراج گذاشتند و برای اینکه جان زن و فرزند و بچه خودشان را نجات دهند در دشت سقاوه جنب کارخانه سیمان مارگون شروع به ساخت و ساز کرده‌اند اما متاسفانه می گویند در بلاتکلیفی محض به سر می بریم.

مکان جدید برای اسکان مردم روستای پی زرد در حالی دارد احداث می شود که هنوز فاقد امکانات اولیه است. حتی گاز، آب و برق در 100متری آنها می گذرد اما برای انها قابل دسترس نشده است.

امروز نیمی از ساکنان روستا به دشت سقاوه آمده‌اند و نیم دیگری هنوز در روستا مانده‌اند و امیدوار به وعده های  مسوولان هستند تا تدبیر مناسبی برای این مشکلات ارایه شود .

آواری از مشکلات بر سر مردم پی زرد بهرام بیگی

امروز درد مردم پی زرد بهرام بیگی یکی و دوتا نیست. مشکلات زیادی در کمین مردم این روستا قرار دارد که حتی از خطر رانش زمین در منطقه دلی بهرام بیگی نیز بیشتر است. مردم در روستای پی زرد امروز از داشتن برخی امکانات به دورند. آنها آب سالم ندارند و برقی هم نیست که روشنی بخش منازل آنان باشد.

به گفته مسئولان بنا به درخواست دولت جهت جابجایی این روستا دیگر امکان ارائه خدمات برای این مردم این روستا دیگر وجود ندارد.

امروز مردم پی زرد  بهرام بیگی بر سر یک دوراهی مانده اند که بمانند و یا بروند، زمین های جد و آبادی خود را رها کنند یا در سرزمینی غریب سکنی بپذیرند.

لازم به ذکر است روستای پی‌زرد بهرام بیگی حدود ۸۰ خانوار دارد که با وجود اینکه جابه‌جایی این روستا به دلیل ریزش کوه مصوب شده، اما در مکان جدید به علت نبود امکانات (برق، گاز، فضای آموزشی و آب و …) نیز بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که خانه‌های جدیدشان را بنا کنند و یا در خانه‌های قدیمی‌شان بمانند.

این در حالی است که کارخانه سیمان مارگون همجوار مکان جدید روستای پی زرد است و اگر پتروشیمی بویراحمد و دنا نیز در آنجا احداث شود، تکلیف وضعیت این مردم با مشکلات محیط زیستی که احیاناً ایجاد خوهد شد، چه خواهد بود؟

طبق گفته مسئولین 81 هکتار از دشت سقاوه به پتروشیمی بویراحمد و دنا اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۵۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان

آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال تصمیم دولت ارمنستان به واگذاری چهار روستا به جمهوری آذربایجان، رسانه‌ها روز پنجشنبه از ناآرامی‌ها در پایتخت این کشور خبر دادند.

 به گزارش منابع خبری، خیابان «چارنتس» در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان بسته است. استادان دانشگاه دولتی ایروان به تظاهرات اعتراضی علیه تسلیم روستا‌های ارامنستان در «تاووش» پیوستند. پلیس تاکنون ۱۷ معترض را بازداشت کرده است.

این جاده به طور متناوب توسط معترضان بسته شده و توسط پلیس بازگشایی شده است.

منابع خبری از ادامه اعتراضات متعدد در سراسر ارمنستان در اعتراض واگذاری این با باکو خبر داده‌اند. 

بر اساس این گزارش، در مقابل ساختمان نخست وزیری ارمنستان در ایروان تظاهراتی جریان دارد.

پیش از این نیز دولت ارمنستان از قصد خود برای بازگرداندن این روستا‌ها خبر داده بود؛ در تاریخ ۲۹ اسفند سال گذشته نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار با اهالی روستا‌های مرزی منطقه تاووش اعلام کرد که قرار است ۴ روستای مرزی از این منطقه را به باکو واگذار کند.

پاشینیان به اهالی ارمنی این روستا‌ها گفته بود که اگر ایروان این کار را نکند، به معنای آغاز جنگ دیگر است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان