استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع): ولایت فقیه جایگاه ویژه ای در فرهنگ شیعه دارد
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۵۶۱۲۴
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ' حسین جوان آراسته ' روز پنجشنبه در سومین سمینار علمی ولایت فقیه در سالن همایش های اهل البیت (ع) با یان اینکه قانون اساسی، عالی ترین سند حقوقی و سیاسی کشور است، گفت: ولایت فقیه که شاکله آن برگرفته از ولایت در فرهنگ شیعه است به عنوان یک رکن بزرگ در قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ولایت فقیه در قانون اساسی در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد و همچنین بر اساس این سند نوع و ساختار حکومت، فعالیت نهادها، صلاحیت ها و مسئولیت مقامات و نیز حقوق امت مدنظر بصورت جداگانه تشریح و تبیین شده است.
این استاد دانشگاه اظهارکرد: جایگاه رهبری به عنوان جایگاه ولایت و امامت بر جامعه مطابق با مصالح آن جامعه است و لذا رهبری و سرپرستی بر اساس مصلحت امت صورت می گیرد.
وی توجه به بعد دنیوی و بعد اخروی را لازمه حکومت دینی بیان کرد و افزود: امامت و ولایت بر اساس حدیث امام باقر (ع) یکی از برترین ارکان پنج گانه دین به شمار می آید؛ زیرا ولایت کلید ورود به دیگر ارکان است.
حجت الاسلام جوان آراسته با بیان اینکه مدل سیاسی و حکومتی در فرهنگ اسلامی مبتنی بر رکن امامت و ولایت است، تصریح کرد: امامت، شیرازه نظام است و باعث قوام آن می شود.
وی افزود: بر اساس اصل پنج قانون اساسی، ولایت فقیه در زمان غیبت، ولایت امر و امامت امت را بر عهده دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این همابش بابیان اینکه انسان از دیدگاه جامعه شناسی دارای سه منزلت و وظیفه اجتماعی، سازمانی و دینی و مذهبی است گفت: از منظر فرهنگ دینی در جمهوری اسلامی ایران، وظایف و منزلت دینی در راس امور است.
حجت الاسلام و المسلمین ' محمد قطبی ' ادامه داد: ساختار حاکمیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی، برخاسته از اندیشه دینی و توحیدی است.
وی تصریح کرد: دینداری زمینه ای، زمانی است که وظائف دینی و غیر دینی همراه با هم انجام شود ولی دینداری ضمیه ای، زمانی است که وظایف دینی و غیر دینی مانند وظایف فردی و سازمانی بصورت مجزا انجام شود و کاری به همدیگر ندارند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بر این اساس، مشارکت در برنامه های اجتماعی جمعی مانند انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن یک تکلیف شرعی است نه صرفا یک اتفاق جمعی که در دنیای کنونی معمول است.
سومین سیمنار از سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالن همایش های مرکز تحقیقات اهل البیت (ع) برگزار شد.
پنج سمینار علمی ولایت فقیه با هدف تبیین علمی و تخصصی جایگاه ولایت فقیه در منظومه فکری شیعه با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.
گ/7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۵۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.
نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث میشد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود میتوانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.
وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روشهای مختلف مقایسه میشود تا شباهت و تفاوتهای نظریهها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفههایی که هر کدام به جهانهای علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمیدهند. عدهای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.
حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب میشناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب میدانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم میشناخت.
وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهانهای مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.
غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشتهای نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاههای سهروردی را طرح میکند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده میشود.
وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات میگیرد.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجرههای تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم میکند و فرصتهای نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود میآورد.
وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.
غلامی در پایان گفت: حتی نوآوریهای علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفههای غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهههایی ندارند و شاهد نوآوریهای بیشتر هم نبودیم.
انتهای پیام/