Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انجام نوعی اسکن مغزی می‌تواند نشان دهد که فرد استعداد خاصی در موسیقی و دنیای آواز دارد یا دارای توانایی خاصی نیست.

کارشناسان در این پژوهش به اسکن مغزی افراد در زمان گوش کردن آن‌ها به موسیقی پرداخته اند و اینکه مغز شنوندگان تا چه اندازه در زمان پخش موسیقی تحریک و فعال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه آرهوس (Aarhus University) کشور فنلاند، و با استفاده از فناوری اف آم آر آی (fMRI) از مغز دو گروه داوطلب شامل ۱۸ موسیقیدان و ۱۸ فرد عادی انجام شده است.

زمان انجام آزمایش، داوطلبان به انواع مختلفی از موسیقی گوش داده اند و عملکرد ذهنی و فعالیت بخش‌های مختلفی از مغز آن‌ها بررسی شده است.

نتیجه آزمایش نشان می‌دهد؛ مغز موسیقیدان‌ها به صدا‌ها واکنش بهتری نشان می‌دهد و در اسکن افراد غیر نوازنده دگرگونی یا فعالیت خاصی دیده نشده است.

از جمله قسمت‌های مغز که به موسیقی واکنش نشان داده اند، می‌توان پیشانی و نیم‌کره سمت راست مغز را نام برد.

البته کشف اینکه بخشی از  قسمت‌های مغز در برخی افراد در زمان گوش دادن به موسیقی فعال‌تر از سایرین است نباید سبب بی انگیزگی علاقه‌مندان به این هنر شود.

کارشناسان همچنین در پژوهش‌های خود دریافتند، یادگیری موسیقی به ویژه از سنین پایین می‌تواند سبب افزایش هوش کودک و بهبود عملکرد ذهنی او شود.

در جریان یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ میلادی دانشمندان مکزیکی مغز ۲۳ کودک سالم را بررسی کرده و دریافته اند، پس از ۹ ماه از آغاز یادگیری موسیقی ضریب هوشی و توان ذهنی آن‌ها بیشتر شده است.

یادگیری موسیقی همچنین سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر در مبتلایان می‌شود و کارشناسان به افراد سالمند توصیه می‌کنند، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به تمرین یادگیری موسیقی به ویژه به وسیله پیانو بپردازند.

از تمرین و یادگیری موسیقی می‌توان برای کمک به درمان و تعامل بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم و یا بیش فعالی با محیط پیرامون و اطرافیانشان استفاده کرد.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۵۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی

ایتنا - پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساعات کار نامعقول ممکن است احتمال افسردگی و بیماری مزمن را افزایش دهد.
بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، پژوهش نشان می‌دهد که کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

ون جویی هان، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این پژوهش، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد، و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای روی زوم به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آن‌ها در واقعا به مرور زمان نزارتر و نزارتر می‌شوند.»

 

هان گفت ابراز امیدواری کرد پژوهش او «منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.»

هان متذکر شد: «می‌توانیم بگوییم که آن‌ها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آن‌ها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است مجازات شوند.»

یافته‌های پژوهش او نشان داد کسانی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: «وقتی کار به یک عامل استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.»

این پژوهش ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یکی عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

دیگر خبرها

  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • بررسی امکان جریمه افراد بی‌خانمان در آمریکا
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • گستره تکان دهنده بحران پلاستیک؛ تولید زباله های پلاستیکی به اندازه ۲۰ هزار برابر برج ایفل
  • امکان حضور برترین‌های المپیاد ورزش‌های فناورانه در مسابقات بین‌المللی
  • سفر به سوریه با ویزای الکترونیکی امکان‌پذیر می‌شود
  • ثبت انواع قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس امکان‌پذیر است