Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@22:44:40 GMT

عالی قاپو ۴۲۰ ساله را عید متفاوت ببینید

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۶۰۲۷۲

عالی قاپو ۴۲۰ ساله را عید متفاوت ببینید

گردشگرانی که در نوروز ۱۳۹۷ نصف جهان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، پس از قریب به یک دهه، تصویری متفاوت از ایوان عالی قاپو با شکوه را در مجموعه جهانی میدان امام به نظاره خواهند نشست. ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲ اجتماعی خانواده و جوانان محیط زیست و گردشگری نظرات

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با اشاره به روند مرمت طولانی ایوان کاخ عالی‌قاپو تصریح کرد: «عملیات مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو به عنوان بزرگ‌ترین عملیات مرمت سازه چوبی و تاریخی کشور شامل چندین مرحله از جمله مرمت ستون‌های ایوان، مرمت زیر‌ساخت‌های کف ایوان در ارتفاع 13 متری از سطح ایوان و همچنین مرمت کلاف‌کشی و پایه‌های ستون‌های این ایوان بزرگ با مساحتی در حدود 500 مترمربع بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

الله یاری به سایر مرمت‌های انجام‌شده در این ایوان بزرگ اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرمت این ایوان که با همکاری مرمتگران برجسته و با نظارت کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی در حوزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی میدان امام صورت می‌پذیرد، مرمت و پاک‌سازی تزئینات سقف کامل این ایوان باشکوه در ارتفاع 30 متری از سطح میدان و همچنین پاک‌سازی بخش‌هایی از ستون‌های 400ساله این ایوان بوده است. 

وی گفت: همچنین در بخش دیگری از این عملیات، دیوارهای ایوان، که اتصال‌دهنده ایوان به بدنه اصلی کاخ است در یک عملیات سخت و طاقت فرسا توسط مرمتگران، مرمت شد، به‌گونه‌ای که در این طرح مرمتگران ضمن مرمت دیوارها و تزئینات آن توانستند لایه‌های تزئینات دیوارهای ایوان، متعلق به اوایل دوران صفوی را نیز کشف کنند.»

الله‌یاری به نوآوری در عملیات مرمت این ایوان با شکوه نیز اشاره کرد و افزود: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های مرمت این ایوان منحصر به فرد، بازآفرینی نرده‌های ایوان در مساحتی در حدود 500 متر مربع در سه جبهه جنوب، شرق و شمال ایوان (در طرفین میدان) بود، به گونه‌ای که اسناد و مدارک نشان‌دهنده این نکته است که در صد سال گذشته، نرده‌های ساده همراه با فنس‌کشی، پیرامون آن وظیفه محافظت از گردشگران را در این ایوان به عهده داشتند با این وصف در یک برنامه مرمتی که در حدود دو سال به طول انجامید. 

به گزارش میراث آریا-الله یاری افزود: کارشناسان ارشد اداره‌کل پس از بررسی‌های مفصل و علمی و پس از اخذ نظرات پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، نرده‌های زیبا و منحصر به فردی را در این ایوان با شکوه طراحی کردند، لذا کار طراحی، ساخت و نصب آن تا پایان دی ماه سال جاری به اتمام رسید.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان به گام پایانی مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو در بهمن امسال اشاره کرد و افزود: «با پایان یافتن تمام طرح‌های عملیاتی ایوان، مرمتگران، تحت نظارت معاونت میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی میدان در حال تکمیل کف‌فرش ایوان و انجام بخش‌های پایانی تزیینات سقف ایوان که یکی از طاقت‌فرساترین بخش‌های عملیات مرمت ایوان است، هستند، به‌گونه‌ای که با اتمام این عملیات در چند روز آینده، داربست‌های چندین ساله از ایوان جمع‌آوری شده و با تکمیل مرحله اول عملیات نورپردازی ایوان، از یک‌سو افتتاح ایوان کاخ عالی‌قاپو را در طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار داده‌ایم.

وی گفت: از سوی دیگر گردشگرانی که در نوروز 1397 نصف جهان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، پس از قریب به یک دهه، تصویری متفاوت از این ایوان با شکوه را در مجموعه جهانی میدان امام به نظاره خواهند نشست.»

وی خاطرنشان کرد: «با تکمیل عملیات‌های مرمتی در داخل ایوان و همچنین تکمیل عملیات مرمت ایزولاسیون سقف بیرونی ایوان در سه سال گذشته و همچنین مرمت سقف دو پوش ایوان، کارشناسان ارشد میراث معتقدند ایوان کاخ باشکوه عالی‌قاپو در 50 سال آینده نیازی به مرمت‌های اساسی نخواهد داشت.»

انتهای پیام/

R1014143/P36442/S2,18,23/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۰۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دستور توقف موقت کار صادر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، افشین صالحی‌نژاد اظهار کرد: اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان در حاشیه شهر قدیم‌جیرفت اقدام به تسطیح اراضی برای ایجاد شهرک جدید کرد که با شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

وی افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

دادستان جیرفت با بیان اینکه باید کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان کرد: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

وی ادامه داد: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

صالحی‌نژاد تأکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می کند اما مسئولان راه‌وشهرسازی باید در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

کد خبر 749287

دیگر خبرها

  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت