Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود ابراهیم تهرانی رئیس بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موضوع صید غیرمجاز لاک پشت‌های فراتی توسط صیادان و فروش این گونه‌ها به چینی‌ها برای تغذیه اظهار کرد: در سال های گذشته در پی شدت گرفتن صید غیرقانونی لاک‌پشت‌ها در هورالعظیم این مسئله وجود داشت، اما با پیگیری‌های مسئولان محیط ‌زیست استان و اعلام غیر قانونی بودن شکار این گونه ارزشمند به تدریج از روند صید غیرمجاز لاک‌پشت‌های فراتی کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر صید غیرمجاز لاک‌پشت‌های فراتی توسط صیادان برای عرضه به چینی‌ها به دست ما نرسیده است و در صورت مشاهده هر گونه گزارش مستندی در این خصوص، اقدامات و برخوردهای لازم قانونی از طرف سازمان صورت خواهد گرفت.

تهرانی با اشاره به افزایش چند برابری جرایم نقدی متخلفان صید و شکار لاک پشت فراتی تصریح کرد: طبق آخرین مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با موضوع جرائم نقدی قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارد شده به محیط زیست، افزایش 5 برابری جرایم نقدی از مبلغ 10 به 50 میلیون ریال برای شکار غیرمجاز لاک پشت‌های فراتی تصویب  شد.

وی ادامه داد: گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش سازمان با توجه به وضعیت حفاظتی در معرض خطر انقراض این گونه خاص، در حال تهیه و تنظیم برنامه عمل ویژه ای برای این گونه است تا بر اساس آن بستر لازم جهت اقدامات حفاظتی مرتبط با این گونه را فراهم سازد.

رئیس بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با حفظ گونه در حال انقراض لاک پشت فراتی اظهار کرد:از جمله اقدامات قانونی انجام شده در سال گذشته برای محافظت از لاک پشت فراتی این بود که پنج گونه از لاک پشت های پشت چرمی از جمله لاک پشت فراتی زیر چتر حمایتی کنوانسیون سایتیس قرار گرفتند.

وی افزود: کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (CITES) با دستور کار حمایت از گونه های جانوری و گیاهی وحشی در معرض خطر انقراض از طریق برقراری و اعمال کنترل های لازم در زمینه تجارت این گونه ها به وسیله صدور مجوزهای صادرات و واردات در سال 1973 به تصویب رسید و کشور ایران در سال 1976 به آن پیوست. مرجع‌ ملی‌ کنوانسیون‌ در ایران معاونت محیط زیست طبیعی سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ است.

تهرانی گفت: ما از طریق فرهنگسازی جوامع محلی، مشارکت تشکل های غیر دولتی و پایش مستمر زیستگاه های لاک پشت‌های فراتی می‌توانیم از صید بی رویه این گونه‌های در حال انقراض جلوگیری کنیم.

رئیس بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تصریح کرد: لاک پشت فراتی، تنها لاک پشت لاک نرم ایران است که مطالعات اندکی روی آن انجام شده است و بیشتر در کشورهای ترکیه، عراق و رودخانه‌های استان خوزستان در ایران پراکنش دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سی. ان. ان، براساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، روزانه بیش از یک میلیارد وعده غذایی در سراسر دنیا هدر می‌رود.

در گزارش شاخص هدر رفتن غذا که روز چهارشنبه از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل منتشر شد، هدر رفتن مواد غذایی به عنوان یکی از عوامل تغییرات جوی معرفی شده و تردیدهایی درباره نقش کشورها در توزیع غذا ابراز شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ روزانه بیش از یک میلیارد وعده غذایی از بین رفته است. این آمار بدان معناست که حدود یک پنجم از غذایی که در دسترس افراد قرار گرفته، توسط خانوارها، رستوران‌ها و دیگر بخش‌های خدمات غذایی و خرده‌فروش‌ها نابود شده است.

این گزارش افزود که در مجموع یک سوم از مواد غذایی در فرایند تولید هدر می‌رود. همچنین هر فرد بطور میانگین سالانه ۷۹ کیلوگرم از مواد غذایی را هدر می‌دهد، یعنی روزانه دستکم یک میلیارد وعده غذایی هدر می‌رود.

علاوه بر این، یافته‌های این گزارش حاکی است که یک سوم از جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه بوده و ۷۸۳ میلیون نفر تحت تاثیر گرسنگی هستند.

«اینگر اندرسن» مدیراجرایی برنامه محیط ‌زیست سازمان ملل متحد گفت: هدررفت مواد غذایی یک تراژدی جهانی است. امروز در حالی که مواد غذایی نابود می‌شود میلیون‌ها نفر گرسنه هستند. این موضوع نه تنها یک مساله بزرگ در حوزه توسعه است بلکه تاثیرات آن باعث تحمیل هزینه‌های قابل توجه به طبیعت و آب و هوا می‌شود.

دیگر خبرها

  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه