Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون ۳۱ سال از حادثه بمباران مدارس زینبیه و ثارالله شهرستان میانه توسط رژیم بعثی عراق در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ می‌گذرد اما این همه تکاپو میراث‌دار استقامت آنانی است که در آن سال‌های حماسه و آتش ایستادند و خون خود را نثار سرافرازی ایران اسلامی کردند. ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میانه، سال 1365 شش سال از جنگ تحمیلی گذشته بود و بعد از عملیات موفقیت‌آمیز «کربلای 5» رادیو اسرائیل و رادیو عراق خبر از حمله قریب‌الوقوع هواپیماهای میراژ، سوخو و میگ به شهرهای ایران می‌دادند و تبلیغات گسترده رسانه‌ها برای ارعاب مردم و تخلیه شهرها و تضعیف روحیه مقاومت در پشت جبهه آغاز شده بود، در این میان یکی از شهرهایی که مورد تهدید واقع شد، شهر میانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی بود که زمزمه حمله هوایی دشمن به شهر، دهان به دهان می‌چرخید ساعت 5 بعد از ظهر شنبه 11 بهمن 1365 مردم میانه سرگرم کارهای روزمره خودشان بودند، نزدیک یک ماه است که عملیات «کربلای 5» با موفقیت در منطقه شلمچه انجام شده و رزمندگان اسلام تا نزدیکی‌های پتروشیمی بصره پیشروی کرده‌ بودند مردم شهر از طریق رادیو و تلویزیون آخرین اخبار مربوط به جبهه‌ها را پیگیری می‌کردند.

ناگهان صدای وحشتناک شهر را لرزاند و همه توجه‌ها به سوی منبع صدا جلب ‌شد، در اثر حمله هوایی دشمن به چند نقطه مسکونی شهر 13 تن از اهالی شهر به شهادت رسیدند کودکی دو ساله در آغوش مادر به خواب ناز همیشگی رفت یک دستفروش در خیابان و 5 تن دیگر از اهالی شهر به شهادت رسیدند و 37 تن نیز مجروح شدند.

از صدای آژیر قرمز در شهر تا صدای شیون و ناله مردم

صدای شیون و ناله مردم، شهر را فرا گرفت آفتاب غروب کرد تا طلوع 12 بهمن ماه نخستین روز دهه فجر و جشن هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانش‌آموزان آماده برگزاری جشن بودند یکی دو ساعت اول روز عادی سپری شد کرکره مغازه‌ها بالا رفته و دانش‌آموزان بعد از زنگ تفریح اول، دومین ساعت درسی‌شان را از نیمه گذراندند.

ساعت 10:33 را نشان می‌داد که صدای آژیر قرمز در شهر ‌پیچد همه نگاه‌ها به آسمان دوخته ‌شد مسئولان مدرسه‌ها دانش‌آموزان را به حیاط مدرسه و کلاس‌های زیرزمین هدایت ‌کردند که ناگاه صدای وحشتناک دیگری شهر را به خود ‌آورد دو بمب به دبیرستان زینبیه و دبستان ثارالله اصابت کرد و یک بمب دیگر هم در 70 متری بیمارستان امام خمینی (ره) منفجر شد.

وقتی فاجعه کربلا تکرار می‌شود

دبیرستان زینبیه در اثر بمباران به کلی ویران شده بود قسمتی از طبقه دوم که راکد به آن اصابت کرده است، به طبقه اول ریخت، داخل کلاس‌ها با شعارها و تبریک‌های دهه فجر با کاغذهای رنگی و پرچم‌های کاغذی تزیین شده بود، تزیینات دهه فجر که دانش‌آموزان انجام داده‌ بودند، از میان گرد و خاک با خون دانش‌آموزان خود را نشان می‌داد.

در جای جای حیاط مدرسه، پیکرهای دانش‌آموزان پخش است، دانش‌آموزانی که چند ساعتی بود، کانون گرم خانواده را ترک کرده بودند تا ظهر هنگام بر سر سفره ناهار و به آغوش مهربان مادر بازگردند؛ کیف‌های پاره پاره‌ای به چشم می‌خورد که از داخل آنها لقمه‌های پیچیده نان و پنیر، سیب، کامواهای نیمه بافته و کتاب‌ها بیرون ریخته است و بعضاً نامه‌هایی از رزمندگان اسلام؛ یکی از دانش‌آموزان در فرصتی کوتاه توانسته بود یک خط وصیت بنویسد: «خواهر مهربانم! به مادر و پدر و تمام فامیل سلام برسان و در سنگر مدرسه و حجاب، پاسدار خون شهیدان باش» و قطرات خونی که بر روی نامه ریخته و در سکوتی محض، تمامی مظلومیت و معصومیت شهادت 68 نفر را به فریاد نشسته بود.

به جای جای مدرسه که نگاه می‌اندازی، چادرهای آغشته به خون، دیوارهای فرو ریخته، کیف‌های خون‌آلود دانش‌آموزان، همه و همه مرثیه می‌سرایند و تو را به میهمانی اشک فرا می‌خوانند؛ باز پیش می‌روی به کلاس ویرانی می‌رسی با تخته سیاهی برپا ایستاده که جمله‌ای بر آن نقش بسته است: «الوداع، اگر ما ندیدید حلالمان کنید!»

حادثه با همه تلخی‌اش اتفاق افتاد. حالا چند روزی از حادثه گذشته است و اغلب مجروحین بمباران تحت درمان قرار گرفته‌اند و شهدا نیز تشییع شده‌اند.

چند تن از مجروحین برای معالجات تکمیلی به کشور آلمان‌غربی اعزام می‌شوند. سارا عزیزی که قرار بود تا یکی دو ماه دیگر دیپلمش را بگیرد، از ناحیه ستون‌فقرات مجروح شده است. نسرین سیدین هم همین‌طور. اما دخترک 7 ساله‌ای هم در میان اعزامیان به آلمان‌غربی به چشم می‌خورد. نامش رقیه وکیلی و دانش‌آموز کلاس اول دبستان است. چشمانش را تقدیم کرده است. رقیه در حالی که در آغوش پدر سوار هواپیما می‌شود، به خبرنگار می‌گوید: «صدام چشم‌های مرا کور کرد.»

30سال بعد-میانه: زندگی جاری است

اینک 30 سال از آن حادثه می‌گذرد و تو باز گذرت به میانه افتاده است. شهر در نشاط و تب و تاب زندگی غرق است. زنگ مدارس روزی چندبار در مدارس نواخته می‌شود و دختران و پسران بسیاری راه خانه به مدرسه و مدرسه به خانه را طی می‌کنند.

مجروحین آن روز حادثه نیز، اکنون پس از گذشت 30 سال پای در میان سالی و بزرگ سالی گذارده‌اند و به فردای فرزندان خویش می‌اندیشند.

اما این همه تکاپو میراث دار استقامت آنانی است که در آن سال‌های حماسه و آتش ایستادند و خون خود را نثار آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی کردند و یادشان تا همیشه ایام در خاطر این ملّت خواهد ماند.

حالا نبض زندگی در همه شهرهای ایران اسلامی و در میانه نیز می‌تپد و شهدای دبیرستان زینبیه میانه نیز در شادی وصول خویش عِندَ ربِهِم یُرزَقونَند.

گزارش ویدیویی از محمد زینالی

تصویربردار از سالار مددی

انتهای پیام/ح

R7887/P1357/S6,47/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه تولید قارچ در مدارس ورامین

ایسنا/تهران کارگاه مهارت آموزی تولید قارچ دانش آموزان با حضور محمد علی مهری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، مجید درویشی فرماندار ویژه‌ ورامین، زاهدی معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی، فیروزی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری، خداداد مدیریت آموزش و پرورش ورامین و جمعی دیگر از مسئولان در هنرستان موفقیان ورامین افتتاح شد.

در این کارگاه که امروز، ۲۷ اسفندماه، به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ورامین، مجمع خیرین اشتغال و با همکاری آموزش و پرورش افتتاح، دانش آموزان به صورت مستقیم برای اولین بار با حوزه کسب و کار و مشکلات آن در کنار کارشناسان تولید آشنا می‌شوند.

مهری در این جلسه خاطرنشان کرد: این جلسه هشتمین جلسه از سه‌شنبه‌های تولید در قالب ستاد تسهیل استان تهران است که در شهرستان ورامین برگزار شد.

وی افزود: شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران پتانسیل‌های خوبی را در زمینه‌های گلخانه دارند و می‌طلبد دانش آموزان این حرفه را در اولویت زندگی قرار دهند.

مهری گفت: منطقه جنوب شرق در زمینه سیفی جات رتبه اول را در استان دارند ولی به واسطه کم آبی در منطقه باید سمت آموزش گلخانه رفته و دانش آموزان را به این سمت سوق داد.

وی بیان کرد: کمک‌های بنیاد علوی و بنیاد برکت امام که در بخش سرمایه تسهیلات خوبی ارئه می‌کنند و می‌توان از این تسهیلات به خوبی در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای استفاده کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار کرد: در جامعه امروزی بیشترین نگاه به سوی مدرک گرایی است و این خروجی خوبی از بعضی دانشگاه‌ها نیست.

مهری گفت: تفاهم نامه‌ای بین بنیاد علوی در بحث تولیدات گلخانه تنظیم شده است و در خرداد ماه نمایشگاه کسب و کار در شهرستان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه دولت برای حمایت از کسب و کارهای صنایع کوچک شروع شده و هماهنگی هایی بین دستگاه های دولتی و خیرین و مردم در هنرستان‌های منطقه در حال شکل گیری است.

مهری گفت: تولیدات قارچ می تواند دانش آموزان را با تولید و بازار کار آشنا کند و در این امر از طرف خانواده‌ها هم استقبال خوبی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه یک میلیون شغل ایجاد شود، بیان کرد: ۱۵۰ شغل در استان ثبت شده و در ۴ مرحله راستی آزمایی و در طول یکسال باید ایجاد می شد که ما توانستیم ۱۵۵ هزار شغل ایجاد کنیم که ۵ درصد بیشتر از آنچه در تعهدات ما بوده است.

مهری در ادامه گفت: تسهیلات اشتغال در استان در محل بودجه‌ای که سال ۱۴۰۲ از منابع دولتی ابلاغ شد و در حال پرداخت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ‌اجرای طرح توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی برای اولین بار
  • ۸۰ درصد دانش آموزان صدرای خوزستان به پویش«زندگی با آیه‌ها»پیوستند
  • برگزاری کارگاه تولید قارچ در مدارس ورامین
  • آغاز ساخت چهار مدرسه در خنداب
  • سالروز بمباران شهرستان شازند توسط رژیم بعث عراق
  • مشارکت روز افزون مدارس یزد در آزادی زندانیان
  • کمک دانش آموزان دبستان دخترانه رهبر یزد به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
  • برگزاری محفل انس با قرآن در بیش از يک‌هزار مدرسه کرمان
  • آلمان دانش آموزان را برای جنگ آماده می‌کند
  • زمان تعطیلی مدارس اعلام شد؛ مدارس تا چه تاریخی دایر خواهد بود؟