Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-تنش اخیر بین دو حزب "جریان ملی آزاد" و "جنبش امل" که به درگیری خیابانی هم کشیده شد، روز پنجشنبه با تماس میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور مهار شد اما گزارش های مختلف حاکی از آن است که حزب الله لبنان نقش مهمی در میانجی گری بین این دو مقام ارشد داشت. یک منبع مطلع در حزب الله لبنان که نامش فاش نشده به خبرگزاری ایرنا گفت، روز پنجشنبه مقام های ارشد حزب الله از جنبش امل خواستند به حضور در خیابان و درگیری با هواداران جنبش امل خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارش نخست خود به نقل از منابع مطلع از نقش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله برای مهار تنش اخیر سخن گفت. الاخبار نوشت: نصرالله فتیله انفجار را پایین کشید. روزنامه النهار لبنان هم از تلاش ها و میانجی گری های حزب الله، عباس ابراهیم، رئیس دستگاه امنیتی و سعد حریری، نخست وزیر لبنان برای کاهش اختلاف های اخیر میشل عون و نبیه بری خبر داد و نوشت، در پی این تماس ها بود که میشل عون، رئیس جمهوری پنجشنبه شب با نبیه بری تلفنی گفت و گو کرد و به او گفت: چالش های پیش روی ما می طلبد که از آنچه اخیرا رخ داده گذر کنیم و متحدانه برای منافع لبنان بکوشیم. پنجشنبه همچنین جنبش امل با صدور بیانیه ای از هوادارانش خواست تا به اعتراض های خیابانی پایان بدهند.  عون و بری قرار شد در روزهای آینده (سه شنبه) با هم دیدار کنند.

تنش اخیر در لبنان از دوشنبه گذشته آغاز شد. زمانی که ویدئویی از سخنرانی جبران باسیل، رهبر حزب مسیحی جریان ملی آزاد و داماد میشل عون منتشر شد که وی در آن با انتقاد از سیاست های نبیه بری، او را "قلدر" خواند.

سخنان باسیل که با مخالفت های بسیاری از گروه ها و شخصیت های سیاسی روبرو شد، باعث اعتراض هواداران جنبش امل در خیابان شد. در جریان سه شب حضور مردم در اعتراض های خیابانی، برخوردهایی بین هواداران جنبش امل با جریان ملی آزاد به وجود آمد که شدیدترین آن چهارشنبه شب بود.

این درگیری های خیابانی نگرانی های زیادی را در پی داشت. بویژه اینکه در لبنان قرار است حدود سه ماه دیگر انتخابات پارلمانی برگزار شود و این تنش ها می توانست تهدیدی برای آن باشد.

اختلاف های "جریان ملی آزاد" و "جنبش امل" که در زمان انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری عیان شد، در ماه های اخیر به دنبال صدور فرمان ارشدیت برای برخی از افسران ارتش از سوی عون به نقطه اوج رسید.

اختلاف بین عون و بری برای حزب الله از همه نگران کننده تر بود زیرا هر دو این افراد و دو حزب متحدان اصلی حزب الله هستند. جنبش امل اصلی ترین متحد حزب الله در بین شیعیان و جریان ملی آزاد هم مهمترین متحد مسیحی حزب الله است. این وضعیت باعث شد تلاش هایی برای مهار تنش های اخیر صورت بگیرد.

یک منبع مطلع در حزب الله به ایرنا گفت، حزب الله در عین حال که با سخنان باسیل علیه نبیه بری مخالفت کرده و ائتلاف با جنبش امل به عنوان اصلی ترین حزب متحد حزب الله برای آن مهم است، اما نمی خواهد ائتلافش با جریان ملی آزاد آسیب بخورد چرا که این حزب اصلی ترین همپیمان مسیحی حزب الله و شیعیان لبنان است.

وی افزود: حزب الله نگران است که درگیری های اخیر در لبنان باعث شود که اسرائیل از این شرایط سوء استفاده کند.

این منبع در حزب الله تاکید کرده که این حزب همه اعضای خود را از حضور در خیابان منع کرده است.

به نظر می رسد یکی از دلایلی که باعث موفقیت تلاش ها و رایزنی های اخیر شد، نگرانی از تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان بود. تهدیداتی که توانست صفوف لبنانی ها را متحد کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دو روز پیش مدعی شده بود که میدان نهم نفت و گاز لبنان نه متعلق به این کشور که مال رژیم صهیونیستی است. اظهاراتی که مخالفت گسترده ای را در پی داشت.

 

 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از حمله جدید خود به یک مرکز نظامی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در این بیانیه تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۵:۱۰ عصر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع السماقه واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به گوش‌رسیدن صدای چندین انفجار در منطقه‌های اشغالی «عکا» و «نهاریا» خبر دادند. هنوز جزییات بیش‌تری درباره ماهیت این انفجارها و تلفات مالی و جانی احتمالی صهیونیست‌ها منتشر نشده است.

پیش از این نیز حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۴۵ ظهر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع البغدادی را با گلوله‌های توپخانه هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

کد خبر 6091324

دیگر خبرها

  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل/چرا حمله به رفح برای ارتش اسرائیل خطرناک است؟/آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۸۸ نفر رسید
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل/چرا حمله به رفح برای ارتش اسرائیل خطرناک است؟
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق