Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران  در همایش روز جهانی تالاب‌ها گفت: در سال 1349 هجری شمسی به دلیل حساسیت و اهمیت تالاب ها، 18 کشور دنیا در رامسر مهمترین معاهده بین المللی محیط زیستی یعنی معاهده تالاب ها را امضا کردند و امروز بیش از 170 کشور دنیا عضو این معاهده مهم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی با یادآوری این موضوع که 24 تالاب کشور در کنوانسیون بین المللی تالاب ها به ثبت رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد دو تالاب متعلق به مازندران است و البته استان مازندران دارای 900 تالاب انسان ساخت و طبیعی است.

وی ادامه داد: در این سال ها شاهد خشک شدن بسیاری از تالاب ها در مازندران بودیم و به طوریکه در حال حاضر 20 درصد تالاب میانکاله و برخی از تالاب ها همچون عباس آباد به صورت کامل خشک شده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با  نقد عملکرد نادرست در حوزه آبخیز کشور، اظهار کرد؛ در حالیکه برداشت غیر مجاز از چاه های مجاز و حفر چاه های غیر مجاز یکی از دلایل مهم آسیب دیدن تالاب هاست، در حال حاضر حدود 70 هزار چاه مجاز و 45 هزار چاه غیر مجاز در مازندران وجود دارد.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف احداث سد نیست، خاطر نشان کرد: در ساخت سدها باید کارشناسی درست در جانمایی ها و مسایل زیست محیط صورت گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه مازندران هشتمین استان خشکسالی زده و دومین استان در کاهش بارش کشور است، اظهار داشت: در سال جاری میزان بارش مازندران 50 درصد نسبت به سال گذشته و 30- 35 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشت.

این مقام مسئول افزود: همچنین وسعت جنگل های مازندران از 3.5 میلیون هکتار به 2 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.

ابراهیمی با اشاره کاهش 70 درصدی آورد برخی از رودخانه های استان، گفت: تغییرات اقلیمی در همه ادوار اتفاق افتاده اما در این سال ها عملکرد ما بهگونه ای بود که هر تغییر اقلیمی برای کشور ما به مخاطره تبدیل شد.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه نیست، گفت:معتقدیم که دو شاخص مهم توسعه و محیط زیست باید در کنار هم باشند تا و به 80 میلیون نفر محیط بان که هدف گذاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور است برسیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی